O.S.E.L. - Dostane virus Nobelovku za ekologii?
 Dostane virus Nobelovku za ekologii?
Karanténa přinesla uzavřené továrny i letiště. Vliv ekonomické krize na CO2 je ale prakticky neviditelný.

Klimatolog Michael „Hokejka“ Mann se na Twitteru z pandemie radoval: „Nejsou virus spíše lidé? Není pandemie jen způsob, jak imunitní systém Planety s lidskou nákazou bojuje?” Papež František zase flirtoval s novopohanským uctíváním bohyně Gaia. ”Bůh odpouští, my také někdy odpouštíme, ale příroda neodpouští nikdy. Nereagovali jsme na dílčí přírodní katastrofy... Kdo si dnes vzpomene na povodně? Nevím tedy, zda jde o pomstu přírody, ale určitě jde o reakci přírody.“ [1]

Christina Figueres, bývalá šéfka Rámcové úmluvy OSN o klimatu (UNFCCC – tři C) se o ochromení chodu ekonomiky při karanténě vyjádřila takto: “No, to je ironicky druhá stránka mince, že? Pro klima to může být dobře, protože je méně obchodu, méně cestování.”[2] Klimatický aktivista Corredoira zase napsal: “Jak praví přísloví, na všem zlém je něco dobrého. Virus dokázal v krátkém čase pro zdraví planety toho vykonat více, než by kdy dokázala Greenpeace nebo Greta Thunberg.”[3] Ostatně existují organizace, které světový ekonomický úpadek už léta propagují jako politický program. Například skupina Research and Degrowth od roku 2008 o tom organizuje konference.

Na první pohled se totiž zdálo, že ekonomická krize vede k opravdu dramatickému snížení emisí. Uzavřené továrny, restaurace, letiště, prázdné ulice i hotely. “V Číně emise poklesly o 25% za čtyři týdny po 3. únoru... V Británii doprava poklesla o 54%... V Evropě bylo zrušeno 9 z každých 10 letů.[4]

Jenže ve zbytku roku se doprava i výroba vrátí zpátky a firmy se budou snažit dohnat, co zameškaly. Celkový roční světový pokles emisí CO2 se proto očekává jen cca 5% ve srovnání s předchozím rokem.[5] Což je pořád více, než byly emise třeba v roce 1998.

Ve srovnání s přirozeným sezonním uhlíkovým cyklem je to jako plivnutí do moře. Lidské roční emise jsou okolo 30 gigatun CO2 zatímco příroda ročně vypustí a zase pohltí přes 750 gigatun CO2 (viz graf 7.3, IPCC, WG1, AR4, 2007). Přechodného výkyvu o nějakých jeden a půl gigatuny si v těchto objemech těžko může kdokoli všimnout.

Ralph Keeling (syn tvůrce tzv. Keelingovy křivky měření CO2 na Mauna Loa) odhaduje, že “globální spotřeba fosilních paliv by musela poklesnout o 10% za celý rok, aby to bylo v koncentraci oxidu uhličitého nějak vidět. A i pak by to znamenalo jen rozdíl 0,5 ppm - částic na milion.[6]

Přírůstek CO2 v atmosféře je každý rok jiný, ale pramálo závisí na lidských emisích daného roku. Daleko větší vliv má teplota oceánu v daný rok. V květnu 2019 na observatoři Mauna Loa naměřili 415,26 ppm oxidu uhličitého a v květnu 2020 naměřili 416,21 ppm.[7] Navzdory pandemii.

 


Vývoj koncentrace CO2 v atmosféře dle měření observatoři na Havaji. Každý rok CO2 sezónně stoupá, když je na severní polokouli zima. Tehdy vegetace nespotřebovává CO2 k fotosyntéze a CO2 se tak hromadí v atmosféře.

 

 

Cena za tunu emisí CO2 v Eurech. Evropská klimatická burza ETS.

 


Hospodářská korona krize se čeká dost velká. Aby byla ekonomika celých států na několik měsíců mimo provoz, to tady ještě asi nebylo. Určitě ne v době míru. Je to prý největší pokles CO2 v historii, větší než za ropného šoku nebo druhé světové války. Přesto vliv na klima je nula celá nic. Tak si tedy představme, do jaké bídy by Zelený nový úděl musel lidstvo uvrhnout, aby se s emisemi opravdu pohnulo.

I takto neviditelný pokles emisí ovšem vedl ke zhroucení trhu s klimatickými odpustky (EU Emissions Trading Scheme). Protože fabriky stojí a nemají emise, nikdo odpustky nepotřebuje. A jejich cena klesla skoro na polovinu. [8] Přitom když lidské emise výrazně klesnou, měla by to být pro uhlíkový trh spíše dobrá zpráva. Jinak to znamená, že jde vlastně o nesmyslnou pobídku k udržování emisí.

Stejně tak karanténa odhalila neoprávněnost válečného tažení proti dieselům (vzpomeňme aféru Dieselgate). V minulých letech řada německých měst zakázala vjezd dieselových vozidel pod záminkou emisí dusíku (NOx). Hladiny těchto plynů ve městech ale zůstaly beze změny navzdory tomu, že silnice za pandemie zely prázdnotou.[9] Příčina je očividně někde jinde.

Ceteram autem censeo, že nám koronavirus udělil cennou lekci z klimatologie v mnoha směrech.

 

REFERENCE:

[1] IVEREIGH, A. Pope Francis says pandemic can be a ‘place of conversion’. The Tablet -  International Catholic News Weekly, 8.4.2020, https://www.thetablet.co.uk/features/2/17845/pope-francis-says-pandemic-can-be-a-place-of-conversion-

[2]  Finding false virtue in the virus. Washington Times, 9.3.2020. https://www.washingtontimes.com/news/2020/mar/9/editorial-some-environmentalists-say-whats-bad-for/

[3] CORREDORIA, M.L. The Benefits Of Coronavirus For The Health Of The Planet. Science 2.0, 4.3. 2020.

https://www.science20.com/martin_lopez_corredoira/the_benefits_of_coronavirus_for_the_health_of_the_planet-245939

[4] STORROW, B. Why CO2 Isn’t Falling More During a Global Lockdown. Scientific American, 24.4.2020. https://www.scientificamerican.com/article/why-co2-isnt-falling-more-during-a-global-lockdown/

[5] AMBROSE, J. Carbon emissions from fossil fuels could fall by 2.5bn tonnes in 2020. Guardian, 12.4.2020 https://www.theguardian.com/environment/2020/apr/12/global-carbon-emisions-could-fall-by-record-25bn-tonnes-in-2020

[6] DOYLE, A. Coronavirus: in Hawaii’s air, scientists seek signs of economic shock on CO2 levels. Climate Home News, 26.3.2020 https://www.climatechangenews.com/2020/03/26/coronavirus-hawaii-scientists-seek-signs-economic-slowdown-air/

[7] LAVARS, N. Atmospheric CO2 soars to record heights in spite of global pandemic. NewAtlas.com 12.5.2020, https://newatlas.com/environment/atmospheric-co2-record-heights-global-pandemic/

[8] CHESTNEY N., TWIDALE S. Coronavirus pushes EU carbon permits to 16-month lows. Reuters 18.3.2020 https://www.reuters.com/article/us-eu-carbon-prices/coronavirus-pushes-eu-carbon-permits-to-16-month-lows-idUSKBN2151DP

[9] Koronavirus jako advokát dieselů: doprava klesla, ale emise zůstaly. iDnes.cz 21.4.2020 https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/emise-stuttgart-brno-nox-no2-dusik-limity.A200417_094059_automoto_fdv


Autor: Vítězslav Kremlík
Datum:30.05.2020