O.S.E.L. - Pozoruhodný americký vojenský dron X-61A Gremlin absolvoval první let
 Pozoruhodný americký vojenský dron X-61A Gremlin absolvoval první let
Americká DARPA vyvíjí všestranné drony gremliny. Na svém prvním letu gremlin odstartoval z mateřského letounu C-130A Hercules. V budoucnu by gremlini mohli operovat na speciálních misích, v hejnech jako hrubá úderná síla anebo jako jednorázové levné střely s plochou dráhou letu pro přesné útoky.

Gremlin při prvním letu. Kredit: Dynetics.
Gremlin při prvním letu. Kredit: Dynetics.

Americká vojenská agentura pro zázraky na počkání DARPA dosáhla dalšího významného úspěchu. Nedávno uskutečnili první let nového dronového systému X-61A Gremlin, který vyvíjejí se společností Dynetics, a který nabízí nový způsob využívání dronů i vedení bojových operací. Gremlini mohou startovat na své mise ve větších počtech z paluby mateřského letounu, z nichž se pak vlastně stávají létající „letadlové lodě“ (flying aircraft carriers).

 

Systém pro obsluhování dronů mateřským letounem. Kredit: DARPA.
Systém pro obsluhování dronů mateřským letounem. Kredit: DARPA.

Průlomový test se uskutečnil v listopadu 2019, v prostoru vojenské základny Dugway Proving Ground v Utahu. Gremlin odstartoval z pylonu pod křídlem transportního letounu  C-130A Hercules. Let dronu trval 1 hodinu a 41 minut a bohužel skončil zřícením dronu. Podle DARPA došlo k problému s padákem, který skončil nehodou. Gremlin byl při pádu zničen.

 

Gremlini v akci. Kredit: DARPA.
Gremlini v akci. Kredit: DARPA.

Jak uvádí manažer projektu Gremlib Scott Wierzbanowski, gremlin si na prvním letu vedl dobře. Jeho tvůrci získali spoustu významných dat o startu a přechodu do fáze aktivního letu. Gremlin rovněž zvládl celou řadu manévrů. Dron nese jméno podle příšerek z mytologie pilotů RAF za druhé světové války, pro něž byli gremlini škodolibí raraši, kteří jim škodili na letadlech.


V budoucnu by gremlini měli startovat z transportních letů C-130J Super Hercules. Měli by zvládnout celou řadu různých typů misí, včetně elektronického boje, vyhledávání cílů protivníka, sledování pohyblivých cílů v reálném čase anebo zhodnocení výsledků útoku letectva či raketového úderu.

 

Gremlini by také měli operovat v hejnech. Takové hejno by mohlo vyrazit na místo, kde by se podle průzkumu mělo nacházet například stanoviště protivzdušné obrany. Hejno takové místo vypátrá, napadne, vybombarduje, a pak také zaznamená výsledek útoku. Takové komplexní akce se přitom v ideálním případě nezúčastní jediný lidský pilot. Další pozoruhodnou možností je, že se z gremlina stane malá a levná střela s plochou dráhou letu. Gremlin by v takovém případě dostal vysoce ničivou bojovou hlavici a vyrazil by do sebevražedného útoku. S takovým gremlinem by bylo možné přesně zasáhnout hodnotný cíl. Každý gremlin přitom unese náklad až 70 kilogramů.


Po ukončení mise, pokud nešlo o sebevražedný útok, vyzvedne gremliny jejich mateřský letoun za letu. Gremlini jsou přitom konstruováni tak, že by měli být připraveni k opětovnému nasazení do akce během 24 hodin. Jejich životnost by měla být zhruba 20 misí. Díky všem těmto parametrům by měli být gremlini levní a americké letectvo jich pořídí značný počet. Po nehodě gremlinu při testu zbyly ještě 4 použitelné testovací drony. Ty se zúčastní závěrečného testovacího letu programu Gremlin, v němž by měly být všechny čtyři drony vyzvednuty za letu mateřským letounem.

Video:  Gremlins X-61A Maiden Test Flight



Video:  Gremlins: Airborne Launch & Recovery of Unmanned Aerial Systems



Literatura
Popular Mechanics 21. 1. 2020.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:25.01.2020