Ani ta nejpokročilejší autonomní vozidla dneška s tou nejlépe vypiplanou umělou inteligencí stále nejezdí po silnicích tak dobře a snadno jako lidé. Dálnice zvládají v pohodě, když se ale setkají se špatným počasí nebo třeba s nevypočitatelnými chodci, zvířaty nebo dokonce se stíny nevhodných velikostí a tvarů, tak se autonomní auta mohou dostat do problémů.
Americký startup Designated Driver proto vyvíjí systém, který je vlastně docela jednoduchý. Využívá obstojnou inteligenci, která je k dispozici už pár set tisíc let – tu lidskou. S tímto systémem může certifikovaný řidič na dálku převzít kontrolu nad autonomním vozidlem, které je v úzkých. Taková technologie by mohla mít dalekosáhlé důsledky. Jak pro výrobce autonomních aut, tak i pro lidské řidiče. Lidé se bojí o práci. A teď by řidiči najednou dostali novou šanci, navíc bez nutnosti riskovat na silnicích. A výrobci chytrých aut by nemuseli čekat, až jim vývojáři udělají naprosto perfektní inteligenci. S lidskými řidiči v záloze by mohli poslat na silnice automobily s obstojnou inteligencí a dohlížet na ně na dálku.
Systém vzdáleného řízení Designated Driver zahrnuje tři klíčové části. První z nich představuje nezbytné software a hardware pro autonomní automobily. Druhou částí je software a hardware pro stanici vzdáleného řidiče. Tuto stanici tvoří celkem 6 obrazovek, které zobrazují záběry kamer autonomního vozidla, plus ovládací prvky, které odpovídají řízení automobilu. Třetí a nejdůležitější komponentou systému jsou samotní teleoperátoři, tedy vzdálení lidští řidiči.
Až doposud měl startup Designated Driver jediného zákazníka, výrobce robotických a autonomních technologií AutonomouStuff. Designated Driver ale pevně věří v lepší zítřky. Během pár let bych chtěli zabrat 20 procent trhu se vzdáleným řízením automobilů. Jistou komplikací v tomto byznysu nepochybně je, že mnozí výrobci autonomních automobilů v tichosti pracují na podobných systémem vzdáleného řízení autonomních automobilů. Kalifornské zákony ostatně již dnes říkají, že automobily bez lidského řidiče musejí umožňovat vzdálený přístup k řízení. Ať už ale Designated Driver naplní své obchodní představy anebo nikoliv, můžeme nejspíš vzít jed na to, že se vzdálení řidiči (teleoperators) autonomních automobilů brzy stanou jedním z nejvíce se rozvíjejících zaměstnání.
Video: MIT Self-Driving Cars: State of the Art (2019)
Literatura
Wired 26. 3. 2019.