O.S.E.L. - Designated Driver vyvíjí dálkové řízení pro autonomní auta v nesnázích
 Designated Driver vyvíjí dálkové řízení pro autonomní auta v nesnázích
Masivní příliv autonomních aut by nemusel znamenat konec lidských řidičů. Spíše naopak. Lidé by se mohli stát záložními řidiči, kteří vstoupí do děje díky řízení na dálku. A zachrání tím situaci. Technologie teleoperátorů by mohla nakopnout rozvoj autonomní dopravy a zvýšit její bezpečnost.

Teleoperátor. Kredit: Designated Driver.
Teleoperátor. Kredit: Designated Driver.

Ani ta nejpokročilejší autonomní vozidla dneška s tou nejlépe vypiplanou umělou inteligencí stále nejezdí po silnicích tak dobře a snadno jako lidé. Dálnice zvládají v pohodě, když se ale setkají se špatným počasí nebo třeba s nevypočitatelnými chodci, zvířaty nebo dokonce se stíny nevhodných velikostí a tvarů, tak se autonomní auta mohou dostat do problémů.

 

Designated Driver.
Designated Driver.

Americký startup Designated Driver proto vyvíjí systém, který je vlastně docela jednoduchý. Využívá obstojnou inteligenci, která je k dispozici už pár set tisíc let – tu lidskou. S tímto systémem může certifikovaný řidič na dálku převzít kontrolu nad autonomním vozidlem, které je v úzkých. Taková technologie by mohla mít dalekosáhlé důsledky. Jak pro výrobce autonomních aut, tak i pro lidské řidiče. Lidé se bojí o práci. A teď by řidiči najednou dostali novou šanci, navíc bez nutnosti riskovat na silnicích. A výrobci chytrých aut by nemuseli čekat, až jim vývojáři udělají naprosto perfektní inteligenci. S lidskými řidiči v záloze by mohli poslat na silnice automobily s obstojnou inteligencí a dohlížet na ně na dálku.

 

Vzdálení řidiči by měli přispět k rozvoji a bezpečnosti autonomní dopravy. Kredit: Designated Driver.
Vzdálení řidiči by měli přispět k rozvoji a bezpečnosti autonomní dopravy. Kredit: Designated Driver.

Systém vzdáleného řízení Designated Driver zahrnuje tři klíčové části. První z nich představuje nezbytné software a hardware pro autonomní automobily. Druhou částí je software a hardware pro stanici vzdáleného řidiče. Tuto stanici tvoří celkem 6 obrazovek, které zobrazují záběry kamer autonomního vozidla, plus ovládací prvky, které odpovídají řízení automobilu. Třetí a nejdůležitější komponentou systému jsou samotní teleoperátoři, tedy vzdálení lidští řidiči.

 

Až doposud měl startup Designated Driver jediného zákazníka, výrobce robotických a autonomních technologií AutonomouStuff. Designated Driver ale pevně věří v lepší zítřky. Během pár let bych chtěli zabrat 20 procent trhu se vzdáleným řízením automobilů. Jistou komplikací v tomto byznysu nepochybně je, že mnozí výrobci autonomních automobilů v tichosti pracují na podobných systémem vzdáleného řízení autonomních automobilů. Kalifornské zákony ostatně již dnes říkají, že automobily bez lidského řidiče musejí umožňovat vzdálený přístup k řízení. Ať už ale Designated Driver naplní své obchodní představy anebo nikoliv, můžeme nejspíš vzít jed na to, že se vzdálení řidiči (teleoperators) autonomních automobilů brzy stanou jedním z nejvíce se rozvíjejících zaměstnání.

Video:  MIT Self-Driving Cars: State of the Art (2019)


Literatura

Wired 26. 3. 2019.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:28.03.2019