28. října se konala v Sydney konference, na které vědci oznámili, že odhalili téměř kompletní kostru dosud neznámého lidského druhu. Hominid byl pojmenován podle místa nálezu. A protože kostra byla nalezena na indonéském ostrově Flores, dostal jméno Homo floresiensis. Tito "skřítkové", jak jim vědci začali říkat (skřítek - anglicky Hobbit), žili současně s moderním typem člověka a to ještě poměrně nedávno.
Existenci "skřítků" prokázal tým indonésko-australských vědců z University of Wollongong a University of New England. Kostru našli vědci již před rokem ve vápencové jeskyni na ostrově, který se nachází asi 600 km východně od Bali. Kostra, která je jen metr dlouhá náleží ženě, které bylo přibližně 30 let, když před 18 000 lety zemřela. Potvrdilo se, že jde o nový lidský druh Homo floresiensis. Dosud panovaly názory, že něco s tak malým mozkem nemůže být za člověka považováno.
Nejbližší anatomický ekvivalent žil na západě Asie,v místech dnešní Gruzie, před dvěma miliony let a vyznačoval se rysy, které lze stopovat až do doby před 3 miliony let, a které měl starý lidský africký předek.
Nyní nalezená kostra se datuje do doby, kdy v této části Indonésie se již začínalo rozvíjet zemědělství. To znamená, že "skřítkové" byli současníky lidí moderní doby a že se zde desetitisíce let vyskytovali společně, koexistovali. Nalezená kostra je z doby, kdy Evropa byla osídlena druhem Homo sapiens sapiens a jehož příslušníci ve Španělsku a Francii již pomalovávali jeskynní stěny barvama.
Nově objevený druh člověka žil vedle svých lidských, větších příbuzných, ale vzrůstem dosahoval jen poloviny výšky jejich těl. Měřil tolik, co dnes měří tříleté dítě a vážil okolo 25 kg. Jeho mozek byl menší než je mozek šimpanze. Přesto tito lidé používali oheň a uměli opracovávat kamenné nástroje a dokázali lovit Stegodonty, což byl primitivní typ malého slona.
Předci todoto lidského druhu se pravděpodobně dostali na ostrovy na bambusových vorech. Navzodry jejich malému mozku se vědci domnívají, že byli inteligentní a že téměř jistě používali k dorozumívání řeč. Zatímco mozek moderního člověka má asi 1 300 gramů, nově nalezený druh má ale mozkovnu pouze o 350 gramů!
Když Thomas Sutikna se svými kolegy kostru objevil, bylo to v září roku 2003, domníval se, že se jedná o dítě. Teprve až další výzkum ukázal, že to byla dospělá žena. Další studium vyloučilo, že se jedná o zakrslého jedince, tak jak je známe dnes. Tedy o osobu s poškozeným genem pro růst kostí - genem dwarf. Tuto nemoc - dwarfismus, ale můžeme vyloučit. Při ní se totiž zkracují jen dlouhé kosti a hlavu mají trpaslíci s poškozeným dwarfovým genem, normální velikosti. "Skřítkové" z Flores ale mají hlavu malou a to tedy vylučuje, že by mohlo jít o nemocného jedince.
Předchozí výzkum profesora Morwooda v oblasti Flores ukázal, že sem pravěcí lidé přišli (pravděpodobně Homo erectus), před 840 000 lety. Homo erectus se dlouhou dobu vyskytoval na blízkém ostrově Java, kde žil již před 1,6 milionem let. Analýza kostry malého člověka dokládá, že zde tito lidé žili před 95 000 až 13 000 lety a možná se tento nový druh vyvinul jen díky evolučnímu tlaku na starší lidskou populaci náležející k Homo erectus.
Paleontolog z Nizozemí Dr. Gerta van den Bergh soudí, že stovky tisíc let izolace na relativně malém a na zdroje chudém ostrově kde se vyskytovalo jen několik málo predátorů, mohly evolučně vyselektovat populaci Homo erectus směrem k malému tělu.
Vážný argument, ktery takovou myšlenku podporuje je fakt, že na Flores stejný evoluční tlak působil i na Stegodony. Tito tvorové, jinde ve velikosti slona, nebyli v této oblasti větší než bůvol. Za vznikem "trpaslíků" zřejmě stojí inbreeding a evoluční selekce, která vedla až k vytvoření nového druhu.
Snad nejvíce fascinující jsou místní legendy. Svorně tvrdí, že „malí lidé“ existovali na ostrovech ještě v šestnáctém století, tedy v době, kdy holandští dobyvatelé a obchodníci přistáli na ostrově.
Radiokarbonovou metodou zjištěné stáří nalezené kostry, kterou provedli na universitě ve Wollongong se ale nález řadí do doby před 13 000 lety.
To znamená, že tito malí lidé, kterým místní lidé důvěrně říkají "Ebu Gogo", žili ještě relativně nedávno a nevylučuje to, že když na ostrov připluli Holanďané, že tam nemohli ještě být. V takovém případě by se měly najít další kostry. Komentátor časopisu Nature se domnívá, že by se tito lidé mohli, někde v zapadlých koutech pralesa, vyskytovat i dnes.
Podle profesora Robertse z university ve Wollongong, se v oblastech sousedících s místem nálezu kostry traduje mnoho místních příběhů. Všechny vypráví o malých lidech a jsou si podobné. Mluvili prý spolu mumlavou řečí a dokázali papuškovat co si jejich větší lidé mezi sebou říkali. Všechny se shodují v tom, že zde tito lidé skutečně žili, . Jeden z rozšířených příběhů například praví, že vesničané nechávali skřítkům nádoby s jídlem. Malé lidi považovali vesničané za bytosti z hlubin země. To proto, že vždy snědli všechno, včetně nádob z tykví, do kterých jim jídlo připravili. I další neuvěřitelné shodné detaily vyskytující se v těchto skazkách musí podle Robertse znamenat více než jen zrnko pravdy, když všechny svorně tvrdí, že se zde tito skřítkové ještě v době příchodu holandských obchodníků vyskytovali.
Lze předpokládat, že se v oblasti výzkumu „skřítků“ alias hobbitů (vědecky Homo floresiensis) brzo dozvíme více. Na výzkumný projekt sdružily prostředky Australien Research Council, National Geografic Society. Výsledky bádání jsou filmovány a dokument má být dán k dispozici celému světu, v Americe bude zveřejněn prostřednictvím National Geographic Channel. Premiera se očekává již začátkem následujícího roku.
Velkým přínosem k ujasnění teorií vzniku druhu by bylo, pokud by se podařilo z kosterních pozůstatků získat ženinu DNA. Není to nereálná myšlenka protože obdobně se to nedávno podařilo z kosterních pozůstatků evropského Neandrtálce. Určitá šance tu je, už proto, že Neanrtálec žil přibližně ve stejnou dobu jako Hobbité. Přehnaný optimismus v tomto směru poněkud kazí neúspěšné pokusy získat DNA ze zubu slona Stegodona, který na ostrově Flores žil společně s Hobbity.
Nález nového druhu hominida je označován jako archeologický nález století.
Vedle nakresleného Homo floresiensis v životní velikosti, vypadají (zleva)prof. Bert Roberts, Kira Westaway; a Dr. Chris Turney z university ve Wollongong, jako obři. Foto: University Of Wollongong.
Prameny:
V článku byly použity informace, které zveřejnila University Of Wollongong ,
University of New England, The Australian National University , Nature
Pro další informace se lze obrátit na:
Associate Professor Mike Morwood ph (02) 67732357;
Professor Richard ‘Bert’ Roberts ph (02) 42215319;
Dr Chris Turney mobile 0408 678989;
Diskuze:
Ani se mi nechce myslet na to,
Saša,2004-11-05 10:02:33
jak obrovití by museli být medvědi kodiaci, kdyby nežili na tom pitomým ostrově...
jenže ti tam nežijí moc dlouho
Tinny,2004-11-05 15:14:01
a cpou se v jednom kuse rybami... a nemají žádnou jinou potravní konkurenci. Každopádně až tak velcí zas nejsou.. co teprv jen nedávno vyhynulý Arctodus simus? :o)
Mimo to, tundrové oblasti obývají větší zvířata než v tropických oblastech... je podle toho i nějaké pravidlo...
Pane Sašo, otázečka
xyzž,2004-11-10 16:33:06
Ptám se vás jako věřícího katolíka.(jste to vy, že? -:) Mají tito "hobiti" nesmrtelnou duši?
Určitě ne
Saša,2004-11-11 17:55:48
Takový zakrslí skřeti-polozvířata do nebe určiě nepatří. Nemají duši a věčnost bych s nimi trávit nechtěl. Brrrr. Do nebe přijde jen homo sapins sapiens.
sotva bolo v tej dobe poľnohospodárstvo
marcel,2004-11-03 17:37:31
"když před 18 000 lety zemřela"
"kdy v této části Indonésie se již začínalo rozvíjet zemědělství"
Nezačalo poľnohospodárstvo až dakedy pred 10 000 rokmi na Strednom východe? A podstatne neskôr v Indonézii?
DISKUZE NA OSLOVI
Arccos,2004-11-03 09:46:17
Diskuze na Oslovi jsou priserne, pricemz nemam na mysli hodnotu prispevku :). Neprehledne, prispevky se pri vypisu radi, jak se jim zachce (sorry, fakt to tak vypada), chybi udaj o case vlozeni...
To je dobře.
Saša,2004-11-05 09:55:07
Jinak by se tu vykecával každý blábolič. Takhle jen ten, komu téma stojí za to, nebo se nudí až přespříliš.
není to dobré, výpis té diskuse
Marek,2004-11-06 13:44:51
jednou se nový příspěvek zařadí před, jindy za... hrůza.
Taky by pomohlo kdyby se už nenačítal znovu ten celý článek. Za přidání času přidání příspěvku se přimlouvám též. A zrušil bych link, co je na levé straně - zobratzení příspěvku. Úplně stačí rozkliknout odkyzy vpravo - reakce na příspvěvek. Byl by v tom menší chaos.
věřím tomu.
Marek,2004-11-02 12:49:59
ahoj.
přidám nějaké své komentáře a možná budu reagovat na nějaké jiné reakce (omlouvám se za možnou nesrozumitelnost formulací)...
Tak předně, dosud jsem se domníval, že slovo "Hobbit" v angličtině neexistuje a tedy nic neznamená. Jde jen o pojmenování mitologické "rasy" lidí v Tolkienově románu (který je dle mě spíš než fantasy, za kterou je označována, autorský (tj. umělý; ne lidový)staroevropsý epos - cca 5. stol.). Ale proč by se novináři nechytili něčeho populárního, že? Ale to jen na okraj.
Ale k věci. Na (nejen) sundských ostrovech existuje nebo existovalo spousta savců, kteří se miniaturizovali (např sloni, velcí býložravci i šelmy atd.) Lidé žijící dlouhodobě na malých tropických ostorovech mají také tendenci se zmenšovat (Andamané ap.)...
Ještě v nedávné geologické minulosti nebylo v této části světa nouze o různé druhy lidí, opolidí a lidoopů...
Myslím, že cokoli, co má v rodovém názvu Homo, je člověk :o) Člověk je určitě i tento druh. Lidé by se neměli moc vyvyšovat, pokud budou vychovány mimo lidskou kulturu (obecně), budou se chovat velmi primitivně (a moc smysluplného toho taky nenamluví); ("vlčí děti");
Naopak, pokud je šimpanz odmala vychován lidmi (tak se cítí být člověkem ;-)), lze si sním do jisté míry "pokecat" :o)
Naše civilizace trpí v tomto směru tím, že v antickém období (na kultuře kterého stojíme) neznaly lidoopy a proto vzniklo chápání velkého schodu mezi lidmi a zvířaty (dle starých Řeků byl nejvýše muž, pak chvíli nic, pak kůň, pak žena a pak další savci ;-))). Ty kultury, které lidoopy znaly, je často považovaly za druh lidí.
No a otázka na závěr (kvůli které to píšu)...
Může tento trpasličí človíček nějak souviset s tvorem označovaným jako "oran pendek"? Pokud vím, vyskytuje s na Jávě, je něco kolem metru vysoký, bipední, "člověkoidní" ale chlupatější, používá nástroje a už kolik let se za ním honí po pralese řada vědců (do krve přesvědčena, že existuje a že ho zahlédli). Domorodci jej pochopitelně berou za naprosto jasně existujícího....
tak zatim :o)
P.S. nelegálních "lovců" bych se asi obával :-(
teď jsem se koukl na net a chci se taky podělit :)
Marek,2004-11-02 13:29:41
"There are some fifty individual mystery primates portrayed in our field guide, but some were last seen centuries ago and their descendants in those places probably no longer exist today. No Proto-Pygmies, True Giants, or Marked Hominids are likely to still be stalking the wilds of Europe, for example. Reports of these creatures are old tales, ancient sightings, and archetypal memories of the days when they were more numerous in Europe"
---
Perhaps the most important item in the book doesn't even fall into the classification system, or even the case studies. It is an elongated afterward that touches on scientific study of these creatures, hoaxes, cultural impressions and a best bets. These best bets are the most likely candidates for undeniable scientific discovery in the next century, a top 8 list if you will:
1) Oran-pendek, classified as a Proto-Pygmie
2) Bigfoot or Sasquatch, classified as a Neo-Giant
3) Nguoi-rung, classified as an Erectus Hominid
4) Yeren, classified as an Unknown Pongid
5) Alma, classified as an Erectus Hominid
6) Kaptar, classified as a Neandertaloid
7) Barmanu, classified as an Erectus Hominid
8) Yeti, classified as an Unknown Pongid
/>
http://www.geocities.com/Area51/Stargate/5103/review/fieldguide.html
Hmmm
Jirka,2004-11-02 21:45:12
Je mi jedno, jak se nekomu zda preklad slova hobit dobry nebo ne. Mne se preklad "skritek" velmi libi. Zaplatpambu za nej.
S prijmutim nejakeho jineho druhu jako cloveka prinasi spoustu problemu. Treba volebni pravo! Muzeme mu rikat homo, ale lidskou bytosti nebude. Na to proste nema. Nemusime se vyvysovat, uz jsme prokazali, ze umime vic nez oni. Leda, ze bych jich bylo na Zemi vic nez nas.
Ty myticke bytosti jako Yeti a podobne neberu vazne. Je to dobry vtip.
to neberu
Marek,2004-11-03 08:55:49
to mi připomíná praktiky z dob koloniálních a otrokářských..."To nejsou lidi! Jsou jiní, mají jinou barvu, neumí mluvit anglicky či španělsky, nemají kulturu, žijí jako zvířata v lesích! Jsou to zvířata!"
můj příspěvek o kolonialismu je reakce na Jirku
Marek,2004-11-05 15:16:37
nevím, proč se to napsalo "před" a ne "za" jeho příspěvek..
Marku, jenze je tu jeden podstatny rozdil
Jirka,2004-11-06 15:15:54
Za kolonialismu to znamenalo, ze je muzou lidi beztrestne zabijet, tedy ze nemaji zadna prava. To dneska neni. Naopak, tim, ze by nebyli lidmi, zustanou navzdy svobodni a chraneni. (Bohuzel je pravda, ze ne vsichni lidi to budou respektovat, ale to by se delo i v pripade, ze by za lidi prohlaseni byli.)
Mame pravo rict, kdo jsme my a kdo jsou oni.
Skritek
Arccos Hnidopich,2004-11-02 12:46:23
Clanek je super, super je i udalost samotna. Mam ale jednu pripominku: neprekladejte slovo hobbit jako 'skritek', ale jako 'hobit'. Nic jineho to totiz neznamena.
Skřítek
Josef Pazdera,2004-11-02 14:28:09
Dovolím si nesouhlasit. V angličtině výraz hobbit existuje. Podrobnější slovníky (například PC translator od LangSoft and Softex Software),heslo hobbit překládají do českého jazyka hned dvěma výrazy. Na prvním místě: "skřítek", na druhém místě jako "malý muž". Ve stejném významu výraz hobbit použili i objevitelé kostry malého hominida.
no, může se o tom diskutovat :o)
Marek,2004-11-02 15:31:56
Stále si myslím, že toto slovo v angličtině neexistuje. Slovníky si ho tam prostě jen přidaly a samy přeložily... asi se kouknu na etymologický původ ;-)
Zbytečná diskuse
Pavel,2004-11-02 16:20:33
Tahle diskuse mi připadá zbytečná. Pokud slovo hobbit angličtina neznala už dříve, tak patří do agličtiny od okamžiku, kdy ho pan Tolkien vymyslel. A použil ho ve významu skřítek nebo malý člověk, pokud se nemýlím. To bychom se taky mohli hádat, jestli do češtiny patří slovo robot a co vlastně znamená.
Hobiti
richard,2004-11-02 18:31:28
Neznalci neomytologie. Slovo hobit si Tolkien vymyslel (vymyslel si ho vlastně dvakrát. Hobiti si řikali kudukové, a hobit má být novotvar pro překlad do angličtiny, staženina z výrazu holbytla, obyvatel nory). A neznamená skřítek, znamená konkrétní rasu pohádkových bytostí s konkrétní kulturou. Vedle nich existovali i jiní skřítci a trpaslíci. Takže ten překlad, ať si je v jakém koli PCtranslatoru je hloupost. Ve fantasy-jazyku to znamená vlastně specifický druh skřítků.
souhlas s Richardem :o)
Marek,2004-11-03 08:53:16
plně souhlasím s Richardem.
Mimo to, tohle slovo do angličiny stejně nepatří, noboť je to vlastní jméno rasy a ještě k tomu z úplně jiného jazyka, než angličtina :o) V češtině se také používá např. vlastné jméno John, a není to české slovo. Překlad skřítek se mi nelíbí. Skřítka si představuji jako bytost která nesahá člověku ani ke kolenům, ne metrového človíčka... to už radši půlčík ~ poloviční člověk (rozuměj na výšku).
tak
Arccos Hnidopich,2004-11-03 09:42:38
Jak vidim, Richard a Marek to napsali, jako bych odpovedel ja.
Kdyz uz ma nekdo potrebu prelozit slovo hobbit do cestiny (tj. nepouzit 'hobit'), tak jedine 'pulcik'.
ještě poznámka..
Marek,2004-11-10 08:58:44
tak jsme si vysvětlili původ slova hobbit (jehož význam v překladu je asi Obyvatel nory) a řekli jsme si, že s označením skřítek a angličtinou, nemá nic společného. Jediné, co spojuje zakrslý lid z Flores (a asi i okolí)s Tolkienovými hobity je jejich malá výška, jinak naprosto nic.
Jak ale tento nález přišel k takovému označení?
Myslím, že kdyby nebylo zfilmováno 50-60 let staré dílo pana profesora Tolkiena, sotva koho by napadlo označovat tento nález v médiích slovem Hobbit. Celou záležitost považuji za trapnou, lacinou a zprofanující. Škodí to jak nálezu tak i onomu filmu. Jde jen o novinářskou zkratku, parazitismus a senzacichtivost. Jen upoutat pozornost a vytřískat prachy na něčem, po čem lidé blázní, že? Jak se to projevilo na turismu jsme už četli... za chvíli budou obrázky těchto lidiček na tričkách a jako pouťové suvenýry a tretky (pod označením Hobbit)...
------
No a jak je to s výškou Pigmejů?
Pavel Brož,2004-11-01 12:25:50
Ví se, zda je trpasličí vzrůst Pigmejů způsoben nějakou mezi nimi rozšířenou genetickou poruchou, nebo zda je výsledkem evolučního tlaku? Pokud by se vědělo, jak starého data je trpasličí výška Pigmejů, mohlo by to pomoci při odhadu doby, za jakou se tento nový druh Homo floresiensis mohl odštípnout od Homo erectus. Osobně bych tipoval, že k té "minimalizaci" v důsledku evolučního tlaku stačí bohatě doba několika málo desítek tisíc let, což by znamenalo, že tito trpasličí lidé by na tom ostrově v té podobě museli žít velice dlouho (tedy by se pak v budoucnu daly očekávat i nálezy podstatně starších koster těchto minilidí).
???????????
richard,2004-11-01 09:49:14
No a jestli žijí, tak za co je budeme považovat? Jsou to lidé? Pokud vím, tak nějaký biolog to radikálně odmítl. Potomci úplně jiné větve homo erectus, vzdálení od nás miliony let. Ale jestli mluví, tak to budou opice? A když to budou lidé, proč pak nebude člověk šimpanz? To dokazuje relativitu těch soudů, že člověk je něco víc, než zvíře.
Byla by to bomba
Jirka,2004-11-01 18:40:04
Byla by to bomba, ale neverim na ni.
Jinak si myslim, ze by to nebyl clovek, protoze za cloveka povazujeme pouze Homo sapiens sapiens. Ostatni "Homo" jsou jen predchudci cloveka, popripade slepe vetve vyvoje. Nicmene by si urcite vyzadal hodne velkou ochranu.
(PS: Kolik bude stat takovy skritek na cernem trhu?)
zakrslik?
Digero,2004-11-02 00:55:58
Dneska jsou lide kteri take meri neco pod metr. Treba to byl zakrslik, ktery se jen nahodou dozil dospelosti
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce