Blahopřejeme Elonu Muscovi a týmu SpaceX  
Momentálně nejsilnějšímu kosmickému nosiči světa se premiéra vydařila.

 

Falcon Heavy v Kennedyho vesmírném centru na Floridě těsně před startem.
Falcon Heavy v Kennedyho vesmírném centru na Floridě těsně před startem.
Falcon Heavy startuje z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě 6. února 2018
Falcon Heavy startuje z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě 6. února 2018


Falcon Heavy však není nejmocnější raketou. Je jen největší, která je v provozu.
Saturn V, který dopravil astronauty na Měsíc, byl schopen na oběžnou dráhu dopravit těžší užitečný náklad.
Sovětská Energia, která letěla dvakrát v letech 1987 a 1988, byla také silnější.
Falcon Heavy jsou v podstatě tři menší rakety Falcon 9, které jsou spojeny dohromady, takže mají celkem 27 motorů. Raketa o délce 70 metrů je schopna vynášet na oběžnou dráhu téměř 64 tun, což je zhruba  vzletová hmotnost plně naloženého Boeingu 737.

 

 

 

 

Podrobněji  zde:

http://www.kosmonautix.cz/2018/02/zive-a-cesky-falcon-heavy-na-startu/

http://www.astro.cz/clanky/kosmonautika/premiera-falconu-heavy-byla-uspesna-prubezne-aktualizovano.html?https://spaceflightnow.com/

https://spaceflightnow.com/

https://spaceflig

htnow.com/

https://spaceflightnow.com/

http://spaceflight101.com/


Autor: Redakce
Datum: 07.02.2018
Tisk článku


Diskuze:

..

Jan Balaban,2018-02-07 20:47:40

Pomaly s tými superlatívmi. Že by Tesla vážila 64 ton? Pristávanie kvôli znovupoužiteľnosti znižuje nosnosť asi o 50%. Kontrola, opravy a príprava na nový štart tiež nebudú zadarmo. Je otázka, či bude celý cirkus lacnejší, ako jednorazové rakety.

Odpovědět


Re: ..

,2018-02-07 23:06:31

Odpovědět


Re: Re: ..

Radoslav Porizek,2018-02-08 01:53:41

No este ze ty si obraze.

Pokial bol naklad 1 tona, tak sa tazko mohla otestovat nosnost 60 ton, vsak?

Z Ciolkovskeho rovnice ti vyplyva, ze pokial na start potrebujes 10-nasobok hmotnosti paliva voci suchej rakete na vzlet, budes ho potrebovat 10-nasobne tolko (teda 100-nasobok hmotnosti rakety) na ubrzdenie pristania, pretoze vsetko to palivo musis najprv vyniest hore.

Teda pristanie boosterov vyzeralo sexi (a hlavne o to Muskovi slo), ale ci je to ta spravna cesta je naozaj otazne. Alebo si myslis, ze sa vsetci raketovi inzinieri boli hlupi a z omylu ich vyvedie nas supegenius Musk?

Odpovědět


Re: Re: Re: ..

Tomáš Černák,2018-02-08 03:30:56

Ne, to takto rozhodně neplatí. Ciolkovského rovnice pracuje s logaritmem, tedy pakliže má raketa (jednostupňová) prázdnou hmotnost 4 tuny, plnou 100 tun, pak na zrychlení na rychlost v spotřebuje 80 tun (Ck=) a na zbrždění z v na 0 spotřebuje 16 tun (Ck=5). Obecně pak platí, že poměr mezi zrychlujícím a brzdným palivem je právě Ck (tedy v případě 1. stupně Falconu to bude cca 1/16 paliva).

Navíc zde hraje roli gravitace a odpor vzduchu. Ztráty při startu zvyšují spotřebu paliva, zatímco při přistání odpor vzduchu pomáhá. V dolních vrstvách atmosféry je rychlost limitovaná (tj, volným gravitačním pádem bude vždy stejná, nezávisle na výšce pádu). Díky selhání core stupně víme, že pro něj to je cca 500km/h. Což je podstatně méně než má stupeň první před oddělením druhého (cca 7200km/h pro F9, pro FH to bude ještě více).

Musk samozřejmě není supergenius, o raketách ví hovno. Ale to mu nebrání po Americku si zásluhy inženýrů co mu ji postavili, připsat. Musk je marketingový mág a marketingově zvládl tenhle start na jedničku s hvězdičkou.

Nikdo kupříkladu neřeší, že FH, který má mít údajně 63 tun nosnost nedokázal poslat při vyčerpání většiny paliva centrálního stupně a veškerého paliva druhého stupně dál než za Mars méně jak 3 tuny nákladu! Jinými slovy, jeho meziplanetární nosnost je ekvivalentní Atlasu V a jeho LEO nosnost bude jen o cca 1/3 vyšší než u delty IV heavy, tedy cca 40 tun. Žádný zázrak se tedy nekoná.
Pro spaceX to jen znamená, že dokáže na GTO a GEO dostat stejný náklad jako světová tažná špička (Proton, Angara, Atlas, Delta IV, Ariane) levněji než stroje ULA a tím získá další jejich zakázky.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: ..

Jan Balaban,2018-02-08 06:50:38

Či to dostane na uvedené dráhy naozaj lacnejšie, to sa bude ešte musieť preukázať. O raketopláne sa tvrdilo to isté a skončil neslávne. Celkové náklady a počet mŕtvych svedčia o niečom inom.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ..

Josef Hrncirik,2018-02-08 07:11:40

Však také Rudý Kabriolet obíhá dál od Slunce než se čekalo.
"We will nuke Mars", sliboval Elon.
No tak to bude Neptun.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Josef Hrncirik,2018-02-08 07:13:07

A to si ještě v autě zapomněl peněženku s kartou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vojtěch Kocián,2018-02-08 08:17:53

Že dostává družice na oběžné dráhy laciněji než ostatní, potvrdil už s Falconem 9. V podstatě přebral většinu komerčních nákladů Rusům a velkou část ULA a ESA. U Heavy verze by to nemuselo být tak slavné, ale vzhledem k tomu, že ve své kategorii nemá konkurenci, tak mu to asi moc nevadí - New Glenn je pořád v rané fázi vývoje, takže poletí tak za pět let a SLS je na komerční zakázky příliš drahá
Lidi na tom létat nebudou (jen na Falconu 9) a konstrukce je oproti Raketoplánu úplně odlišná, takže argument o počtu mrtvých v Raketoplánu je úplně lichý. Navíc jsou to jeho peníze, takže si s nimi v rámci platné legislativy může dělat, co uzná za vhodné. Když zkrachuje, převezmou jeho zakázky zase jiní.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Jan Balaban,2018-02-08 09:08:00

Až tak to nesledujem, ale to by znamenalo že počet štartov Falconu za rok musí byť vyšší ako u ostatných nosičov dokopy. Počtom mŕtvych som chcel ilustrovať, že predsavzatia sa často rozchádzajú so skutočnosťou. Neúčasť posádky tú vec radí do inej kategórie, ako je napríklad Saturn 5. Ten pandrlák na palube je teda klamlivá reklama.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vít Výmola,2018-02-08 10:36:09

Nevím, proč by to mělo předpokládat nějaký počet startů Falconu. Nicméně:

USA 29
Rusko 21
Čína 18
Evropa 9
Japonsko 7
Indie 5
Nový Zéland 1
Dohromady 90

Z toho Falcony tvoří 18 startů. Stejně jako celá Čína, víc než celá Evropa, skoro jako celé Rusko. A to je přitom statistika všech startů, nikoliv komerčních!

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vít Výmola,2018-02-08 10:37:26

Doplním: Jde o celkovou statistiku startů v 2017.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vlastislav Mach,2018-02-08 10:27:13

To je ta sranda :
"Navíc jsou to jeho peníze, takže si s nimi v rámci platné legislativy může dělat, co uzná za vhodné."

Takže když si někdo koupí za svoje peníze automobil, tak si může v rámci platné legislativy s ním dělat co uzná za vhodné. Třeba z něho vypustit všechna PHM a maziva a hodit na dno oceánu. No potěš Pánbůh tuto Zemi. Pokud vím, tak žádná legislativa toto nezakazuje. Či snad ano? Kdo to ví, odpoví, odpoví mi na otázku. A navíc, říká se, že čím bohatší jsou lidé, tím bohatší je stát. Takže ty možná vyhozené peníze nejsou jen jeho, ale v rámci tohoto názoru i svým způsobem státní.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vlastislav Mach,2018-02-08 10:01:54

Laciněji, laciněji? Vše nám přeci ukáže mocná ruka trhu. Jen koukněte do malé zemičky uprostřed Evropy. Tam v některých oblastech začínají pomalu a nenápadně přiznávat, že se kdysi s halasem ničilo něco, co v podstatě bylo .... Tady mudrovat nad laciněji nelaciněji asi nemá smysl. Od toho jsou jiní odborníci. A záleží na tom, za kolik jim to tento mocný investor a podnikatel nabídne. Reklama a popularita přivádí investory. A velcí investoři nejsou hloupí. Ti mají na to experty.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: ..

Vít Výmola,2018-02-08 10:12:45

No ale pozor. Ty tři tuny nákladu na Mars jsou ve znovupoužitelné variantě startu! Plná nosnost, včetně slibovaných 64t na LEO a 16t na Mars, platí pro jednorázový start. Ale i ten má být několikanásobně levnější než start výrazně slabších Atlasů nebo Ariane. Mimo jiné i použitím bloků z jiných, opakovatelných misí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ..

Jan Balaban,2018-02-08 17:55:09

Teraz nerozumiem. Jednorazový štart znamená, že sa z rakety nič nevráti na nové použitie?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vít Výmola,2018-02-08 19:19:16

Ano, přesně tak, nic se nevrátí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: ..

Josef Hrncirik,2018-02-08 18:23:38

Technické detaily návratu jsou velmi zajímavé.
Vyhořelé rakety s nutným zbytkem paliva asi musí padat dolů stále po ocasu, aby se nemusely problematicky otočit těsně před brzděním; ale asi je to dost aerodynamicky nestabilní, brzdí to méně než naplacato a musí se to nějak záhadně ? padákem udržovat vertikálně.
Konkrétně je tedy zajímavý a)způsob této stabilizace ev. otočky z pádu na placato či s rotací do pádu šipkou po ocasu.
b)Výška (max.) pádu pomocných stupňů; centrálního stupně (vedoucí k hypersonickému pádu či ?až ohřevu)
c) hmota či podíl paliva zbylý k návratu (pomocný, centrální)
Centrální motor prý nezažehl 2-3 motory z 9.
Brzdil alespoň 7-6ti?
Nevybuchl zbytek paliva (prakticky všechno) ? kolik tun ze 2-3 nezažehlých brzdících motorů na hladině nedaleko přistávací plošiny?
Nejsou tmavé louže pod úspěšně přistátými pomocnými motory krusty strusky z nataveného betonu?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vít Výmola,2018-02-08 19:34:26

Není na tom nic záhadného a je to k vidění během videopřenosů:
Stupeň se nejdřív otočí proti směru letu a pomocí motorů zbrzdí a vydá se opačným směrem na přistání. Pak se hned zase otočí motory (tedy ocasem) dolů. Otočky jsou provedeny směrovými motorky. Po vstupu do hustých vrstev atmosféry se stupeň stabilizuje motoricky a pomocí roštových kormidel. Brždění nejdřív aerodynamicky, pak opět motoricky.
Informace o počtu nezažehlých motorů je chybná. Nezažehly se dva ze tří motorů určených k brždění.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Josef Hrncirik,2018-02-08 21:48:42

Díky. Je to názorné a ukazuje to zvládnutí technologie optimálního návratu.
K dokonalosti chybí jen uvést nutný podíl paliva/zachráněnou hmotu pomocnou či centrální,
ev., jaký díl z toho ušetří aerodyn. odpor, či zda aer. ohřev není větší než opékání se vstupem do svých spalin při brzdění.
Při prvních pokusech přistání na plošinu se po ulomení přistávací nohy upadlá raketa ihned vzňala a během vteřiny vybuchla. Možná ale tomu pomohla žhavá tryska a roztočené čerpadla a turbíny, což nebylo u nezapáleného motoru.
Výbuch petroleje s kyslíkem bych ale asi čekal i při pouhém nárazu 500 km/h na hladinu moře, pokud to vše nebylo dlouho důkladně aktivně vypouštěno z nádrží (jak ale bez destrukce či vydatného příkonu?)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vojtěch Kocián,2018-02-08 21:39:42

Pan Výmola to napsal výborně. Nejlepší je opravdu se podívat na jeden ze záznamů buď letu Falconu Heavy nebo některého z dřívějších letů Falconu 9. Na některých záznamech mají i základní telemetrii přistávajícího stupně (rychlost a výšku). Dají se dohledat i grafy a přepočtené zrychlení.
Třeba tohle video je perfektní, protože se jednalo o tajnou misi pro NRO, kde nemohli zveřejnit záběry odděleného druhého stupně a tak se plně věnovali přistávajícímu prvnímu stupni:
https://www.youtube.com/watch?v=fV55f_CgsJA

Ještě doplním:
Ad a) Pomocné motorky zajišťující orientaci jsou trysky na stlačený dusík a roštová kormidla stabilizující stupeň v atmosféře jsou hydraulicky ovládaná. Podobná používá kosmická loď Sojuz při nouzovém přerušení letu, ale té stačí je pouze vyklopit kvůli stabilizaci.
Ad b) Stupně se obvykle oddělují ve výšce kolem 100 km a mají i značnou dopřednou rychlost. Ohřev není malý, do atmosféry vstupují při rychlosti kolem Mach 4, roštová kormidla to většinou značně opálí, ale trysky motorů jsou na to stavěné, když musí vydržet žár spalin. Navíc se při vstupu většinou (pokud to profil mise umožňuje) krátce zažehnou motory, jednak aby stupeň zpomalily a jednak aby svými spalinami vytvořily clonu vůči vzduchu.
Ad c) Podíl paliva pro přistání neznám (ani nevím, jestli jde o veřejnou informaci nebo firemní tajemství). Záleží určitě na profilu mise a na tom, jestli se přistává na moři nebo na pevnině. Brzdí se buď na jeden motor, pokud je dost paliva nebo na tři motory, což spotřebuje paliva méně ale hůř se to řídí a způsobuje větší strukturální namáhání. Při přistání centrálního stupně se měly zažehnout tři, ale kvůli nedostatku zapalovací směsi (důvod budou muset vyšetřit) se zažehl jen jeden, což nestačilo. Doufám, že mají a uvolní video, protože náraz stupně na hladinu rychlostí 500 km/h musel být spektakulární.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Josef Hrncirik,2018-02-08 21:53:04

Díky za předstih.
Taky jsem se těšil na rybolov petrolejem s kapalným kyslíkem.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: ..

Radoslav Porizek,2018-02-08 22:41:39

Vypocet mas rovnaky ako ja, akurat zaver zly.

Ano, plati, ze ak Ck=5, tak 4-tonovu raketu musis naplnit 96 tonami paliva, pricom 80 ton paliva spotrebujes na vystup/zrychlovanie a zvysnych 16 ton na brzdenie.

Akurat si nespravne spravil si zaver, ze treba iba o 1/16 paliva viacej. Ono totiz, ked nepotrebujes brzdit, tak ti staci zrychlit iba 4-tonovu raketu, na ktory ti staci onych 16 ton paliva, teda 6-krat menej (!!!) ako 96 ton paliva pre scenar s brzdenim.

Samozrejme, toto je len zakladny odhad, odpor vzduchu hra v prospech, ale zas ti moze raketa pri takomto brzdeni zhoriet.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ..

Vít Výmola,2018-02-09 12:50:49

Místo odhadů se zkuste podívat sem:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/zaklady/vypocty.htm

Ve spodní tabulce je výpočet vícestupňového nosiče a jsou tam přednastavené hodnoty pro různé typy raket. Je tam i Falcon 9 FT jednorázový a potom totéž v režimu ASDS (návrat na plovoucí plošinu) a RTLS (návrat na zem). Režimy se liší (mimo jiné) hmotností užitečného zatížení a taky množstvím paliva v prvním stupni a hmotností jeho konstrukce, ve které se ovšem schovává to palivo navíc pro brzdící manévr.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ..

Radoslav Porizek,2018-02-10 00:47:18

Dakujem. Nadherna stranka. Trosku sa s tym pohram.

Pokial som to dobra vyklikal, tak to vychadzalo, ze naklad vyneseny na Mars by mal byt iba zhruba polovicny pri pristavani rakiet na mori, alebo iba tretinovy, pri pristavani rakety na pevnine.

Som nad tym rozmyslal, tak mi to dava zmysel v tom zmysle, ze pri vyvijani prototypu je vyhodnejsie, ked sa raketa vrati naspat, pretoze ju mozno po pristani preskumat a vyroba novej je este pridraha.

Odpovědět

Skafandr

Jiří Novák,2018-02-07 12:50:56

To by mě zajímalo, co je to za skafandr. Že by testovali nějakou novinku a figurina byla ve skutečnosti narvaná čidly?

(Jsem zvědav, kdy se objeví konspirační teorie, že ve skafandru byla mrtvola, které se Elon Musk potřeboval zbavit.)

Odpovědět


Re: Skafandr

Vít Výmola,2018-02-07 13:05:54

Skafandr je skutečný a už testovaný prototyp skafandrů, které se mají používat při pilotovaných letech lodi Crew Dragon. Není určen pro výstupy do volného prostoru, takže je otázka, jestli by nějaké testování tímto způsobem bylo k užitku. Každopádně o nějakých čidlech a telemetrii skafandru se nemluvilo.

Odpovědět


Re: Re: Skafandr

Jiří Novák,2018-02-07 21:41:50

To je pravda, to se nemluvilo. Ale i tak by bylo zajímavé zjistit, co takový lehký skafandr dokáže, jak dlouho by v něm člověk přežil např. při náhlé dekompresi kabiny.

Odpovědět


Re: Skafandr

Petr Kr,2018-02-07 13:51:03

Na té "konspiraci" bude asi dost pravdy. Někde jsem četl, že první start nového typu rakety se většinou nekoná s užitečným nákladem, ale s balastem. Elon Musk počítal celkem vážně s tím, že raketa bouchne při startu. Takže mrtvolu chtěl zlikvidovat, bohužel se povedl start. Máme tak důvod tu "sondu" odchytit a usvědčit ho. Bohužel ty nejlépe promyšlené zločiny selžou na detailu.

Odpovědět


Re: Re: Skafandr

Jiří Novák,2018-02-07 21:50:16

No a v tom je právě ďábelská genialita toho plánu! Odchytit sondu nikdo jen tak nemůže. Někdo by mohl namítnout, že Elona usvědčí vražedná zbraň, stopy krve... Omyl! Elon toho člověka jenom nadopoval prášky na spaní a nacpal ho do skafandru živého! Takže vražda se vlastně stala v okamžiku, kdy raketa opustila atmosféru a oběť se udusila.

Odpovědět


Re: Re: Re: Skafandr

Radovan R,2018-02-08 00:05:20

Podle mne tam je tělo Davida Bowieho. Asi to bylo jeho poslední přání, jen nechtěl aby o tom někdo věděl. Proto mu říkají Starman a hráli Life on Mars.

Odpovědět

Energie

Zbyněk Sláma,2018-02-07 11:43:15

Docela by mě zajímalo, jestli je ta Tesla upravena, jestli má třeba solární panely, které by dobíjely baterii. A pokud ne, jak dlouho asi vydrží přehrávat autorádio tu Bowieho píseň.

Stejně je to soda - když si představím, kolik asi $ stojí umístit třeba dvacetikilový vědecký přístroj na raketu... A Elon si jen tak pro (splnění dětského snu?) prdel pošle do vesmíru poletovat auťák s figurínou a oblíbenou skladbou.

Odpovědět


Re: Energie

Vít Výmola,2018-02-07 11:55:30

Tesla byla téměř určitě upravena tak, aby neohrozila misi. Vsadil bych se, že má například i zavařené nebo přišroubované dveře a všechny plechy. Není ani jisté, jestli v autě vůbec zůstaly akumulátory. Auto je taky celou dobu napevno spojeno s vypouštěcím stupněm.
Nicméně nebylo přidáno žádné zásadní speciální vybavení, kromě statických kamer. Počítá se tedy pouze asi s 12 hodinovou výdrží. Spojení může vypadnout i dřív, protože stupeň nemá směrovou anténu.

Odpovědět


Re: Energie

Vojtěch Kocián,2018-02-08 08:34:00

Normálně se na nové raketě posílá do vesmíru blok betonu nebo oceli, ale to je dost nudný náklad. Není dobrý nápad tam posadit družici s výrobní cenou kolem 200 miliónů dolarů, když sám Musk sám tvrdil, že pravděpodobnost úspěchu je tak 50 procent (určitě byla vyšší, ale stejně tomu asi moc nevěřil). Navíc by případná havárie z družicí na palubě byla pro SpaceX hodně špatnou reklamou.

Umístit Cubesat na raketu dnes není takový problém. Většinou se vynášejí jako přívažek k velké družici. Občas je dokonce možné vysoutěžit i místo zdarma. Indové jich jednou vyslali kolem stovky najednou a k tomu i klasickou družici, jejíž majitel platil většinu nákladů na start.

Odpovědět


Re: Re: Energie

Vlastislav Mach,2018-02-08 09:55:41

Píši příspěvek ne proto abych polemizoval a nebo nadával. Vyjadřuji jen svůj údiv. Vážně jako balast odborníci přidávají kus železa nebo betonu? Jenom mě napadá, co když tento balast potom neshoří v atmosféře? Nechtěl bych, aby mi spadl třeba i na thyni.

Odpovědět


Re: Re: Re: Energie

Vojtěch Kocián,2018-02-08 22:00:46

Netuším, jak přesně to vypadá, ale buď mají vypočítané, že to dopadne do oceánu nebo do pustiny, nedopadne nikdy (případ Falconu Heavy ať už by vynášel cokoliv) nebo má zátěž takovou strukturu, že se při vstupu do atmosféry rozpadne (voštinová struktura betonu, svařené ocelové profily, Tesla Roadster...).
Občas tak jako tak z horních stupňů raket něco přežije průchod atmosférou a někdy i dopadne na pevninu (většinou titanové nádrže na palivo nebo tlakovací plyn). V Číně už někomu proletěl střechou i celý motor prvního stupně. Takže nebezpečí je všudypřítomné ;-)

Odpovědět

Úspěch

Vít Výmola,2018-02-07 10:13:33

Úspěch a úžasný zážitek. Sledoval jsem přenos na velké TV a po skončení jsem si musel dát panáka. :)
Zbývá dodat, že úspěšně proběhly i dva zážehy horního stupně, které nad ránem definitivně poslaly Teslu na heliocentrickou dráhu s aféliem až za drahou Marsu: https://twitter.com/elonmusk/status/961083704230674438

Odpovědět

Užitečný náklad byl elektromobil. Don´t panic!

Josef Hrncirik,2018-02-07 08:59:27

Odpovědět


Re: Užitečný náklad byl elektromobil. Don´t panic!

Jiří Novák,2018-02-07 12:46:49

První start nového typu rakety se většinou nekoná s užitečným nákladem, ale s balastem. Elon Musk počítal celkem vážně s tím, že raketa bouchne při startu.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz