Loni v září zasáhla Jižní Austrálii ničivá bouře. Zdevastovala kritickou infrastrukturu a vyvolal tím blackout v celé Jižní Austrálii, při němž přišlo o elektřinu téměř dva miliony obyvatel. Pak následovaly další blackouty, když v prvních měsících roku 2017 dorazilo horké australské léto.
Vláda Jižní Austrálie, která propaguje využívání obnovitelných zdrojů, se proto rozhodla najít sofistikované řešení, co by šetřilo fosilní zdroje a přitom by zajistilo energetickou bezpečnost pro obyvatele Jižní Austrálie. Jejich volba padla na zásobníky energie pro infrastrukturu státu, které by měly při 100 MW dostačující kapacitu.
V těchto dnech si v Jižní Austrálii pro tento projekt vybrali společnost Tesla Elona Muska. Její úkolem bude postavit zvětšenou verzi komerčního systému pro uskladnění energie Powerpack. Vybuduje ho hned u větrné farmy společnosti Neoen – Hornsdale Wind Farm poblíž Jamestownu v Jižní Austrálii. Systém Powerpack se tam bude nabíjet zelenou větrnou energií a pak bude dodávat energii během největšího zatížení sítě. Zajistí tím spolehlivé dodávky elektřiny. Powerpack by měl podpořit další rozvoj energetiky Jižní Austrálie směrem k maximálnímu využití obnovitelné energie v moderní a výkonné elektrické síti.
Až bude letos v prosinci Powerpack Jižní Austrálie dokončen, tak se nejspíše stane největším lithium-iontovým úložištěm energie. Bude z něj vlastně největší Li-Ion baterie světa, která dovede poskytnout energii více než 30 tisícům domácností. To už pokryje docela slušný blackout.
Těsná spolupráce Tesly s vládou Jižní Austrálie a společností Neoen zajistí, že elektrická síť tohoto australského státu bude nejen méně závislá na fosilních zdrojích, ale také odolnější vůči rozmanitým výkyvům.
Společnost Tesla současně instaluje stále více systémů domácích baterií PowerWall. Je to stejná technologie, která bude stabilizovat elektrickou síť Jižní Austrálie, jenom v menším měřítku. Domácí baterie se průběžně dobíjejí a poskytují stabilní dodávku energii, kdykoliv je to nutné. Jestli si největší baterie světa v Jižní Austrálii povede dobře, tak by se měla stát modelem pro další podobné projekty po celém světě.
Video: Tesla Powerpack: First Look
Literatura
Tesla Blog 6. 7. 2017.
Nová nabíjecí lithium-iontová baterie pro elektromobily
Autor: Josef Pazdera (30.05.2011)
Li-Ion batterie vylepšené křemičitým pískem
Autor: Stanislav Mihulka (11.07.2014)
Tesla Battery ohlašuje začátek konce fosilních paliv
Autor: Josef Pazdera (07.05.2015)
Diskuze:
Vodík
Milan Závodný,2017-07-13 21:11:42
Nie som odborník, ale dávno mi vŕta hlavou: Nebola by "batériou" forma elektrolýzy vody, uskladnenie vodíka a následné pálenie vodíka? Tak sa dá využiť akákoľvek alternatívna el. energia. Pravda, vodík je čert, ľahko uniká. Isto ale existuje technológia, ako ho vo veľkom uchovávať.
Re: Vodík
Josef Hrncirik,2017-07-14 09:26:10
Samotná elektrolýza má účinnost max. 80% (polarizace, přepětí, vedlejší reakce).
Ještě menší má palivový článek a spalovací motor má jen cca 40%.
Ztráty v silnoproudu má pro 1 každou operaci (transformace napětí či frekvence) při nízkém napětí ztráty cca 5% (účinnost 95%).
Celkem tedy max. regenerujeme 0,8*0,95*0,8*0,95=58% a při spalování 0,8*0,95*0,4=30% vkládané el. energie.
1 m3 vodíku v plynojemu pak akumuluje s ohledem na účinnosti jen 0,84 až max. 1,6 kWh.
Pochopitelně je nutno odepisovat zařízení ev. přísady do elektrolytu a vodík je nutno sušit a zbavovat stop kyslíku z elektrolýzy kvůli korozi potrubí a jiných zařízení.
Suchý vodík by mohli pod cenou přimíchávat k zemnímu plynu, který však má výhřevnost/m3 3,3x větší a tudíž minimálně 3,3 větší praktickou hodnotu (cenu) pro topiče či CNG).
Zdá se, že vodík je většinou spíše ztrátový a nepraktický, či přímo zbytečný mezičlánek řetězce elektřina-akumulace-elektřina (účinnosti, malá hustota uložení energie či výkonu).
Jediná zásadní výhoda je poměrně bezeztrátový transport plynovými rozvody.
Slušelo by se doplnit, že
Pavel S,2017-07-11 21:51:58
ta "kritická infrastruktura" se stala kritickou až v okamžiku, kdy byly v Jižní Austrálii odstaveny všechny tepelné elektrárny a v okamžiku, kdy tzv. oze nevyrábí, třeba díky silnému větru, je nutno většinu elektřiny dovážet z jiných svazových zemí Austrálie. Stačí, aby silný vítr, kvůli kterému nejdou tzv. oze, shodil vedení do Victorie a v jižní Austrálii je blackout jako vyšitý.
Slušelo by se taky doplnit, že to nebyl jediný blackout v Jižní Austrálii za poslední dobu. Po odstavení uhelných elektráren byly v Jižní Austrálii už 4 (slovy čtyři) blackouty.
energy storage
Bluke .,2017-07-11 11:08:44
Aj na SK/CZ su firmy pre energy storage napr. http://emelenergy.com/ vhodne pre mesta a obce , len je to asi legislativny a financny problem rozbehnut.
Re: energy storage
Alexandr Kostka,2017-07-12 08:43:05
My v ČR i vy na Slovensku to naštěstí nepotřebujeme. Máme normální, funkční elektrickou síť, napájenou elektrárnami. A to tak že spolehlivě. Nevzpomínám snad na jediný případ, kdy by vypadlo vedení z elektrárny tak, že by to způsobilo výpadek i u uživatele.
Re: Re: energy storage
Bluke .,2017-07-12 11:03:54
ide o to uskladnit a vyuzit energiu zo slnecnych elektrarni a rekuperovat spat do verejnych sieti ako napr. nocny prud.
Re: Re: Re: energy storage
Alexandr Kostka,2017-07-12 19:44:28
Pálí se ještě přes den. Už tak je absolutně nesmyslná, ještě to hnát do baterií a zpět a prodávat jako noční proud za pár haléřů by byla naprostá blbina. To už by bylo víc "eko" postavit dlouhou řadu odporů a nechat v nich tuto "ekologickou" elektřinu volně spálit.
baterie HE3DA ?
pavel rohan,2017-07-11 10:38:13
jak je to vlastně teď s úložištěm, které vyvinul p. Procházka&spol.a má na to firmu HE3DA? Není to náhodou lepší než Muskovic farma?
Re: baterie HE3DA ?
Libor Zak,2017-07-11 16:35:17
Vzhledem k tomu, že naposledy o panu Procházkovi mluvila média před více než rokem. A nikde od té doby ani zmínka, tak předpokládám, že šlo o velkou dýmovnici bez ohně. Když vezmu jaké "osobnosti" se kolem toho motaly, tak by mě nepřekvapilo, kdyby se ukázalo, že šlo o podfuk. Ostatně věřil tomu asi málokdo. Pokud máte někdo nějaké informace a pletu se, tak sem s nimi. Rád bych se mýlil.
Re: Re: baterie HE3DA ?
Tomáš Habala,2017-07-12 00:33:58
Vraj už majú rozbehnutú automatickú linku:
http://www.auto.cz/bateriova-revoluce-z-ceska-byli-jsme-pri-vyrobe-akumulatoru-ktere-maji-zmenit-svet-elektromobilu-102634
Re: Re: Re: baterie HE3DA ?
Pavel Foltán,2017-07-12 03:51:00
Pane Habalo,
dávat sem odkaz na půl roku (22.1.2017) starý neodborný novinový článek o ničem bez jakýchkoliv reálných měřitelných parametrů je dokladem čeho?
Mimochodem, četl jste diskuzi pod článkem?
Proč je i dnes naprosté informační "ticho po pěšině" o této zajisté špičkové technologii?
Kde je tedy ta "Bateriová revoluce z Česka"?
Re: Re: Re: Re: baterie HE3DA ?
Tomáš Habala,2017-07-12 11:21:06
Preto som to uviedol slovom "vraj" = "prý". Čiže tvrdia to oni, nie ja.
Kapka v moři
Mintaka Earthian,2017-07-11 08:29:55
Pravděpodobně to mají aspoň trochu spočítané, ale i tak mi přijde pokrytí spotřeby 30tis domácností (nevíme po jak dlouhou dobu), jako kapka v moři.
PS: Hodnota "100 MW" také nevypadá moc jako údaj o kapacitě.
Každopádně díky za článek.
Re: Kapka v moři
Josef Hrncirik,2017-07-11 08:46:39
Pravděpodobně se nechtěli zdržovat psaním 100 MW.h, nebo je jim to jedno či netuší co činí.
Nedávných 80 MW.h prý stálo 100 Mdoláčů (určitě US), tj. 1250,- S"/kW.h.
Vypadá to na platbu z jističů.
Re: Re: Kapka v moři
Alexandr Kostka,2017-07-11 09:28:58
Není to trochu drahé? 1Kwh baterie stojí dle značky v ČR 5-7 tisíc kč a to v počtu jednoho kusu pro koncového zákazníka. A ovládací elektronika sice není zadarmo, ale rozhodně nestojí víc než ta samotná baterie.
Re: Re: Kapka v moři
Tomáš Habala,2017-07-11 09:38:27
Parametre baterie su: 100 MW/129 MWh
https://electrek.co/2017/07/07/tesla-win-contract-powerpack-system-battery-australia/
Re: Re: Re: Kapka v moři
Josef Hrncirik,2017-07-11 10:16:15
Typický US gulyash.
Není vidět zda zálohují výkon či energii, a tváří se, že zadarmo omylem pustili 29 M ? čeho.
Z kontextu vyplývá, že pokryjí strašlivé 100 M? blackouty.
Jaká je životnost systému (pokles kapacity) či klimatické a pracovní podmínky a celková účinnost či garance ví alone Elon.
Re: Re: Re: Re: Kapka v moři
Radek Secka,2017-07-11 11:12:40
Zivotnost Li-ion baterii je vyssi nez zivotnost instalateru, kez by ti mohli rict, ze jim za 20 let zivota po dosazeneni maximalni produktivity, klesne ona produktivita o pouchych 20% :D
Re: Re: Re: Re: Re: Kapka v moři
Josef Hrncirik,2017-07-11 11:21:12
Tak to by byla kapacita.
Ještě zbývá účinnost či lépe účinnosti.
Trafo, usměrnění, nabití, vybití, vedení, střídač a opět trafo.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kapka v moři
Tomáš Habala,2017-07-12 00:11:19
Aká je tá účinnosť v porovnaní s prečerpávacou vodnou elektrárňou.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kapka v moři
Josef Hrncirik,2017-07-12 07:15:12
Dlouhé Stráně mají VN 78,5% VN. (650 MW; 3,6 kt TNT energie; špička až 6,2 h)
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce