Pozemní alternativa létajících dronů  
Jak nám populace stárne, důchodci táhnoucí za sebou po chodníku tašku na kolečkách, jsou k vidění stále častěji. Zanedlouho by tomu ale mohlo být opačně.
Pošťák v podání Amazonu.
Pošťák v podání Amazonu.

Roboty jako pomocníky v domácnosti, nebo nosiče zbraňových systémů, vyvíjí dnes kde kdo. Autonomní nákupní taška je ale do značné míry myšlenkou novou. Vyrábět ji hodlá společnost Starships Technologies. Moc toho zatím na ukázku nemá. Jen plán šestikolového vozítka na baterie s nosností 40 liber, které se má na svět koukat devíti kamerami. Po chodníku má jezdit tak trochu jako auto bez řidiče, jenže pomalu.

 

Svého poslíčka testuje i Google (Project Wing)  https://www.youtube.com/watch?v=Us_kTNN_o2E
Svého poslíčka testuje i Google (Project Wing)

Asi bychom se o projektu, který je teprve v plánu, ani nezmiňovali, kdyby ovšem za společností s tímto programem nestáli Estonci Ahti Heinla a Janus Friis. Jsou to programátoři. Zajímaví jsou tím, že jsou spoluzakladateli Skype. A jak se zdá, ani jejich nový počin se nezdá být špatně vymyšlen.  Zatímco se všichni, včetně velkých hráčů jakými jsou Amazon či Google, upnuli na doručování zboží zákazníkům létajícími stroji, Starships Technologies zůstává pěkně při zemi. A to se ukazuje být moc dobře. Drony v mnoha státech narazily na tolik problémů se schvalováním,  že i jejich testování museli přenést do Kanady a Nizozemí. Na území Spojených států se povolení od leteckého úřadu společnosti 7-Eleven již podařilo vyběhat, ale u legální maloobchodní droní dodávky šlo jen o jednorázovku. Dronem tehdy z obchodu na zápraží jednoho důchodce přiletěla obložená žemle s kuřecím masem, kávička a zákusek.  
Heinla s Friisem nemají představu, že by si důchodci kupovali tak často obložené žemle či tablet. Spíš si myslí, že to je strouhanka, vajíčka, mouka, cukr a marmeláda. Okolo vánoc i tuzemák.  U jejich vozítka nehrozí, že by něco z výšky několika pater, třeba když hodně zafouká, dron něco upustí. Na podnikání s jejich „želvami s odklápěcím krunýřem“ tak bude stačit mnohem méně razítek.

Popravdě to zase až tak novátorská myšlenka není. Na japonském letišti už nějakou dobu roboty zavazadla přepravují. Ty ale halu letiště nikdy neopouštějí.

Hitchbot v Bostonu (Kredit: @hitchbot)
Hitchbot v Bostonu (Kredit: @hitchbot)

Problémem provozu po ulici mohou být nenechavci. Ukázal to pokus Kanaďanky Frauke Zellerové. Spolu s Davidem H. Smithem sestrojili HitchBOTa, kterého naučili komunikovat s lidmi, fotit, natáčet videa. Do vínku mu „vepsali“ sen o tom, že procestuje svět a vysadili jej na východním pobřeží v Halifaxu. Ani ne za měsíc už stopem projezdil deset tisíc kilometrů a lidi si snímky s ním dávali na Twitter nebo na web. HitchBOT se stával celebritou, i svatby se zúčastnil. Protože byl napájen solárními panely, které měl kolem pasu případně adaptérem do zapalovače při jízdě v autě, mohl se Ameriky vydat i na starý kontinent. Dostal se do Kolína nad Rýnem. Za deset dnů projel celé Německo, prohlédl si Berlín i Hamburg a projel se na kole i v supersporťáku.  V Nizozemsku si užil  mlýnů a kultury. Po návratu do Nového světa si to namířil napříč USA  do muzea v San Franciscu.  Ještě stihl fandit na zápase Bostonských Red Socks a při čekání na stop ve Filadelfii s cílem západní pobřeží, se odmlčel. Někdo mu utrhl hlavu a vybral elektroniku a akumulátor.

HitchBOT, kterému zůstaly jen jeho nové gumáky potvrdil, že lidem se věřit nedá. (zdroj: Twitter)
HitchBOT, kterému zůstaly jen jeho nové gumáky, potvrdil, že lidem se věřit nedá. (zdroj: Twitter)

 

Něco podobného by se naší tašce stávat nemělo. Po zkušenostech s HitchBOTem ji kromě uzamykatelného prostoru, tvůrci vybavili hned devíti kamerami. Napojením na pult ochrany a operátora, což jak doufají, by mělo být dostatečnou prevencí. 
Možná začínáme být svědky něčeho, co létající drony odsune do značné míry stranou. Dál jim zůstává šance v lokalitách mimo město, a když se bude  jednat o něco lehčího, jako třeba rychlou dopravu léků a náhradních součástek do jinak těžko dostupných míst, ale nový projekt má pro civilní a běžné a hromadné využití mnohem více předpokladů.

Nákupní taška v pojetí Starships Technologies.
Nákupní taška v pojetí Starships Technologies.

 

Nelze se proto ani divit, že v náplni, kromě doprovodu seniorů ze „sámošky“, má robot v náplni práce i dopravu potravin domácnostem přímo ze skladu a specializovaných středisek. Podobně, jako u provozovatelů dronů, má k objednání nákupu nebo obědu z vývařovny,  stačit chytrý telefon. Klient si má mít dokonce možnost určit i čas doručení.

Plánovaná rychlost pohybu nákupu má být okolo 4 mílí za hodinu. To aby se co nejvíce přiblížila lidské chůzi a kolemjdoucí se snadno vyhnuli. Problémy s taškou by mohli mít jen ti, co nosí nos hodně nahoru.

 

Jsem Váš osobní kurýr. Jen mi sdělte co a kam mám doručit, o zbytek se postarám.
Jsem Váš osobní kurýr. Jen mi sdělte co a kam mám doručit, o zbytek se postarám.

Podle hustoty prodejní sítě, má doručení zásilky trvat 5 až 30 minut. Kapacita nákladu není volena jen tak od boku, je ekvivalentem dvou průměrných nákupů americké rodiny v prodejnách potravin. Rozvážku by toto řešení mělo pokrývat až do vzdálenosti pěti kilometrů.   
Šum autonomních nákupních tašek vybavených reproduktorem, ploužících se rychlostí z níž nikomu nic nehrozí, je nesporně lepší volbou než roztočené vrtule nad hlavami, které vyvést z rovnováhy dokáže i nepozorný vrabec. I kdyby tašky měly doručovat jen čerstvou pizzu, bylo by to ekologičtější, než rozvoz mopedistou. Jediným nedostatkem projektu se jeví, že tašky v sebevražedné úpravě, nebudou snižovat úmrtnost náboženským fanatikům.

Datum: 23.01.2017
Tisk článku

Související články:

Letecká bojová umělá inteligence si natřela na chleba taktické experty     Autor: Stanislav Mihulka (29.06.2016)
Lehátko, dron a tryskové létání     Autor: Josef Pazdera (05.08.2016)
Koncept SeaBubble Canal     Autor: Josef Pazdera (20.10.2016)
Americké tanky, letadla a lodě budou ovládat vlastní drony     Autor: Stanislav Mihulka (06.01.2017)
Američané úspěšně otestovali hejno mikrodronů vypuštěných z letadel     Autor: Stanislav Mihulka (12.01.2017)



Diskuze:

Šestinohá varianta

Martin Jahoda,2017-01-24 08:45:03

Tak já mám rozdělanou šestinohou variantu. Bohužel nyní rozebranou na kousky a stojí to od léta na nedostatku času kvůli jinému projektu - za peníze. Je to rozměrově 63x75cm a dokáže zdolat standardní schody, o maximální výšce 23cm protáhnout se 60cm dveřmi. Na hřbetě má universální držák a na něj je možné dát buď uzamykatelný box, nástavbu kočárku PEG PEREGO, nebo třeba radlici na odklizení sněhu. Maximální rychlost na rovném terénu je 5,7km/h. Ekonomická rychlost je 3,6km/h při dojezdu 12-14km. Jako zdroj slouží dva olověné akumulátory o celkové kapacitě 36Ah. Člověk má u sebe ovladač s vysílačem, a robot ho buď sleduje nebo kráčí před ním. Sleduje směr a sílu signálu a snaží se udržet optimální stopu. Vpředu a vzadu má přesné IR senzory (nejsou závislé na barvě povrchu) a další jsou v nohách (né tak přesné ale taky speciálnní - mám patentováno). No a celé to mělo o prázdninách loňského roku jít do testu. Bohužel problémy na jiném projektu vše přerušili....

Odpovědět


Re: Šestinohá varianta

Stanislav Florian,2017-01-24 09:43:37

Čtyřnohá varianta, dva baťůžky, dobíjení granulemi a vodou, senzory zdarma.

Odpovědět


To bych taky viděl jako

Josef Blecha,2017-01-24 14:38:42

lepčejší. Samoopravný. A dá se drbat za ušima.

Odpovědět

Opačně

Jáchym Hopák,2017-01-23 18:42:45

Takže kolečka za sebou potáhnou balíky na důchodcích? :D

Odpovědět

šikovné

Alexandr Kostka,2017-01-23 17:53:45

Nevím jak moc je nutné, aby to uneslo člověka. Podle mě by strašná spousta starších lidí (v Evropských reáliích, v USA to pěšky nejde) ocenila už jen to, kdyby taška co utáhne 10-20 kg nákupu jela za ním.

Odpovědět


Re: šikovné

Vojtěch Kocián,2017-01-23 19:26:44

Právě naopak, nutné to není, když je to autonomní. I když i taková zavazadla se prodávají (třeba Modobag). Kufry, co jezdily za "páníčkem" jako pejsci už tu byly také, ale moc se to neujalo. Asi moc drahé a když má někdo starší vytáhnout těch pět schodů do domu kromě nákupu i tříkilový akumulátor s motorky, není to úplně ideální.

Odpovědět


Re: Re: šikovné

Alexandr Kostka,2017-01-23 19:47:36

Právě. Musí to krom roviny zvládnout i schody. Pak by to podle mě byla velmi užitečná věc.

Odpovědět


Re: Re: Re: šikovné

John Nowak,2017-01-23 21:11:01

Terajší dizajn na schody nevyzerá, skôr zašle SMS že čaká dole pred barákom a objednávateľ si nejakým kódom tašku otvorí, zásielku prevezme a taška sa vráti sama späť.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: šikovné

Alexandr Kostka,2017-01-24 08:22:29

Toto je očividně přizpůsobené spíš těm reáliím v USA, kde lidé bydlí buď v malých domcích, nebo ve věžáku s výtahem. To co máme u nás běžně, čili činžáky bez výtahu tam mají snad jen v šupáckých čtvrtích jako Bornx či Harlem. (Ovšem vcelku si nedovedu představit, jak by takovéto mini vozítko zvládlo třeba městský provoz v NY.. A ohledně zmíňaných šupáckých čtvrtí, kam se bojí i taxíkáři a policisté, jak by tam přežilo)

Odpovědět

zneužitie

John Nowak,2017-01-23 15:05:33

Najskôr som narýchlo vymyslel protiobranu voči poslednému odstavcu = teroristickej nákupnej ITtaške, ktorá k Vám príde, vy si ju prinesiete domov a BANG. Teda kontrolu neobjednaných tašiek, ktoré sú mimo svojej trasy. Ale rýchly radca nebýva OK.

Nehovoriac o obchádzkach, ktoré by ITtašky museli riešiť ( zápcha, uzávery ulíc pre demokratoanarchyprotitrampov v sile desiatok mediálnych tisíc, ktoré musia chudáci natáčať s komparzom pár stovák máničiek aj celý deň, ergo doprava sa podriadi vyššiemu mravnému princípu - tadiaľ nákup neprejdeš)

1. hacking hypersupermarketovITserverov a potom následné doručené Chateauneuf-du-Pape može byť iskrivejšie, ako si objednávateľ predstavoval.

2. záchyt tašky do Faradayovej klietky a výmena obsahu, alebo len doplnenie, alebo iba možno zavesenie na vrch tej veci niečoho dostatočne brizantného, ak poznám jeho trasu a v pravej chvíli stlačím detonátor...

3. Ako by reagovali naši čačstí poldovia na ITtašku so zomretým akumulátorom ( buď zanedbanou údržbou, alebo skôr nesplnenými sľubmi "vytendrovaného" dodávateľa, ktorý ausgerechnet teraz nemusí dodávať accu Samsungu, ergo predá to za hubičku ?

... možno aj niečo iné.

Jediné riešenie je ešte väčšia strata osobných slobôd, aj tak nebudú ITtašky z vyššie uvedených dôvodov 100% bezpečné, alebo sa na to momentálne vykašlať, kým neprídeme na to kto sme, kam kráčame a čo chceme.

Ale myšlienka je to dobrá, len sa mala zrodiť pred 20 rokmi, kedy samozrejme na to technologicky nemala, ale paradoxne by fungovala na 99,99% spoľahlivo.

Odpovědět


Re: zneužitie

Milan Krnic,2017-01-23 18:41:15

1, Stává se vám, že vám ověřený obchod doručí objednávku s jiným, než objednaným obsahem?
2, V článku jsou zmiňovány kamery, nejen s klietkou možte na kanára.
3, "naši čačstí poldovia" Én nem tudok .... Reagovali by úplně stejně, jako to je dnes při takovém dodání poštou Kolikrát se vám to stalo?
Ako niečo iné ma napadá (s témou to nesúvisí): nákladné auto!
Kde jste přišel na těch 99%?
Köszönöm

Odpovědět


Re: Re: zneužitie

John Nowak,2017-01-23 21:07:32

Reagoval som len na poslednú vetu článku, ako na možné teroristické zneužitie takejto techhniky, ak by sa rozšírila, a nie na to čo sa pýtate Vy.

Až sa mi to stane, asi mi to už bude jedno.

V bode 1 som písal o teoretickom hackingu dodávateľa, ergo o ukradnutí adresy dodávateľa a zaslaní falošnej ITtašky. Kamery sú len na navigáciu ITtašky, chcete povedať, že niekto bude online sledovať 8 kamier v budúcnosti z miliónov nákupných tašiek aby odhalil prípadnú sabotáž ?

Vaše infantilné pokusy o maďarčinu hovoria o Vás viac, ako obsah Vášho príspevku a hoci ma svrbí klávesnica v úcte k mojim priateľom v Čechách a na Morave radšej skončím slušne, ale definitívne.

Odpovědět


Re: Re: Re: zneužitie

Milan Krnic,2017-01-24 09:45:26

Treba nie niekto, ale niečo.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz