Článek, který před několika dny vyšel v lékařské časopisu „Lancet“, sumarizuje výsledky dvou velkých studií řešených v Kanadě. V jedné šlo o mladší osoby, dvacetileté až padesátileté a všímala si výskytu roztroušené sklerózy. Druhá se týkala starších osob, pětapadesátníků až pětaosmdesátníků a zjišťovala u nich Parkinsona a diagnostikovanou demenci. V obou případech dohromady šlo o desetileté sledování úctyhodného počtu pacientů - téměř sedmi milionů osob. A protože se o nich toho vědělo hodně, i kde žijí a pracují, dalo se z dat vyčíst, zda náhodou netráví většinu času v těsné blízkosti rušné komunikace.
Že výfukové plyny a hluk vycházející z našich plechových miláčků, má na triku rakovinu plic a dřívější nástup hluchoty, se ví už dlouho. Nyní se ukazuje, že bydlení u dálnice, nebo nějaké městské komunikace se silným provozem, v sobě skrývá i další patálii. Zaděláváme si tím na problém zvaný neurologický. Svědectví o tom vydalo 243 611 případů dementů, 31 577 parkinsoniků a 9247 „roztroušených sklerotiků“, které šlo rozdělit podle kritéria, zda žili do padesáti metrů od rušné komunikace a nebo dál. Zajímavé na závěrech souhrnné studie je, že roztroušená skleróza, ani roztřesené ruce následkem Parkinsonovy choroby, nám v blízkosti dálnic nehrozí o nic víc, než když žijeme v mnohem lukrativnějších zónách, kde je klid. Zcela jinak je ale tomu u ztráty získaných duševních schopností. Tady statistika jasně říká, že každou desátou demenci lze připsat na vrub rušné komunikaci.
Nás, co máme osobní zkušenosti s bydlením na Plzeňské ulici v Praze 5, kudy si zkracují cestu náklaďáky směřujících na západ a nejspíš prázdné, podle toho jak na nerovnostech řinčí a kde celou noc kvílejí sanitky svážející urgentní případy do Motolské nemocnice, závěry kanadských zdravotníků nijak nepřekvapují.
V diskusích k článku se ale začínají objevovat i slova pochybností, zda se ontarijským výzkumníkům při sestavování HR (adjusted hazard ratio), neboli sledování poměru rizik s úpravou na možné další proměnné, skutečně podařilo správně odfiltrovat všechno, co nějakým způsobem selektuje osoby, které v takových poměrech žijí. Jinak řečeno, zda v tom nehraje roli ještě něco, kvůli čemu mají k poruchám blíže a zda zhoršené prostředí není viníkem jen z pohledu statistických korelací. Nejspíš to ale nebude ten případ. Správnosti závěrů Kanaďanů nasvědčuje i postupující frontotemporální demence autora tohoto článku, která řadě z čtenářů Osla, již také neunikla.
Literatura
Hong Chen, et al.: Living near major roads and the incidence of dementia, Parkinson's disease, and multiple sclerosis: a population-based cohort study, The Lancet, january 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(16)32399-6
Oxid uhelnatý - jedovatý plyn, nebo protizánětlivý lék?
Autor: Josef Pazdera (31.07.2005)
Stres matek se vymstí na synech
Autor: Josef Pazdera (07.02.2006)
Čistička vzduchu může škodit
Autor: Josef Pazdera (26.05.2006)
DPH zvyšuje riziko demence
Autor: Josef Pazdera (28.01.2015)
Paměť je vlastně jen šílenost pod kontrolou
Autor: Josef Pazdera (03.07.2015)
Měď jako spouštěč demence
Autor: Josef Pazdera (11.07.2016)
Diskuze:
růžičková kapusta proti demenci
Stanislav Florian,2017-01-09 15:12:21
https://www.novinky.cz/zena/zdravi/425188-ruzickova-kapusta-a-jeji-ucinky-v-boji-s-demenci.html
"„Konzumací růžičkové kapusty se v mozku zvyšuje množství kyseliny retinové, která sehrává velmi důležitou roli v centrálním nervovém systému,” vysvětluje pro Daily Mail profesor Peter McCaffery z University of Aberdeen."
rušné ulice měst
Stanislav Florian,2017-01-09 11:10:59
Rušné ulice našich měst a silnice vesnic jsou dědictvím císaře pána, který nechal vést silnice do středu kolem kostela, školy a hospody. Silnice musely mít šířku tak, aby se mohly vyhnout formanské povozy, stromy dodávaly stín pro koně a příkopy měly být metr široké. Od té doby se moc nezměnilo, jen po silnicích jezdí miliony aut.
Ulice měst jsou ne valně větrané tunely, kde se mikročástice drží dole a při rychlosti usazování několik centimetrů až decimetrů za hodinu se přes noc neusadí.
Bydlet ve směru větru od černého kuřáka, který postavil dům s deseti místnostmi a topí ve třech uhlím, není v zimě nic moc.
Re: rušné ulice měst
Milan Krnic,2017-01-09 20:31:34
Ideální bude se odstěhovat do toho zbytku pralesa, co na planetě máme. Tam se třeba škrábnout o větev, a v důsledku infekce mírově zhynout dříve, než nás postihne demence.
Re: rušné ulice měst
M O,2017-01-10 13:00:34
No je pravdou, že první "císařské cesty" nechal vytýčit a platil za jejich údržbu myslím Karel IV, ale to, že šli středem povinně natož, že museli jít vedle kostela, školy je blbost.
Příkladem může být náš městys, kde průchozí císařská cesta nikdy nebyla u kostela a školy. A ta hospoda bude nejspíše taky fáma, zde spíše fungovaly formanské hospody, které byli sřizovány sice glejtem(aby se mohli vybírat peníze), ale tlakem zezdola ne příkazem z vrchu.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce