Pokud jste to ještě nezaregistrovali, tak éra řidičů se chýlí ke konci. Za pár let se přiřadí k lampářům, spojovatelkám a podobným, kdysi slavným povoláním, která už v dnešní době nikdo nepotřebuje. Na silnice v USA i jinde ve světě teď míří autonomní náklaďáky, které mají oproti náklaďákům s kompletně živou obsluhou celou řadu výhod. Testy ukazují, že autonomní nákladní automobily jezdí bezpečněji, mohou udržovat menší rozestupy, šetří palivo a v neposlední řadě také peníze za platy řidičům. Všichni teď napjatě čekali, jestli projdou zcela zásadním testem, který rozhodne o jejich osudu. Bylo třeba zodpovědět na to, jestli autonomní náklaďáky mohou vozit pivo.
Kruciální otázku vyřešila dceřiná společnost Uberu Otto. Prostě naložili 51 744 plechovek Budweiseru na nákladní Volvo, vybavené zařízením pro autonomní jízdu, a náklaďák vyrazil na cestu. Pivo se vezlo báječnou krajinou státu Colorado, z Fort Collins přes hlavní město Denver, až do Colorado Springs. Jak se dalo očekávat, autonomní náklaďák byl vybaven kamerami, LIDARem a radarem, a po většinu trasy mimo město se navigoval bez zásahu dohlížejícího lidského řidiče. Přepravu autonomním náklaďákem stvrzuje logo společnosti Otto na každé z převezených plechovek.
Vybavení společnosti Otto pro autonomní jízdu jednoho náklaďáku stojí kolem 30 tisíc dolarů. Je univerzální a lze ho namontovat na jakýkoliv nákladní automobil s automatickou převodovkou. Tenhle systém nenahrazuje lidského řidiče. Zatím. Je navržen tak, aby řidičům na dálkových jízdách usnadnil monotónní kilometry po dálnici. Když se autonomní náklaďák dostane do města, tak prozatím přebere volant člověk. Vývoj ale jasně směřuje k tomu, že za pár let budou řídit stroje.
Převoz piva je sice klíčový, ale autonomní náklaďáky testují i vojáci. Američtí vojenští vývojáři DARPA už v roce 2004 vyhlásili soutěž DARPA Grand Challenge a nabídli 1 milion dolarů tomu, kdo postaví robotické vozidlo, schopné přejet 240 kilometrů Mohavské pouště.
Výherce se sice našel až za rok, autonomní vozidla ale od té doby urazila velký kus cesty. Vojáci by chtěli celé autonomní konvoje náklaďáků, které by je zásobovaly během vojenských misí. Jak se ukázalo v Iráku, profese vojenského řidiče je vlastně hodně nebezpečná.
Autonomní konvoje sice ještě úplně nejsou na pořadu dne, ale americká armáda právě intenzivně testuje technologii „Leader Follower“ Jde o to, že první vozidlo v konvoji řídí dva lidští vojáci, a pak je následuje až sedm dalších autonomních nákladních vozidel. Takový konvoj ušetří až 14 vojáků, kteří se mohou namísto řízení soustředit na navigaci, komunikaci, obranu konvoje nebo nějaké další věci, které vojáci dělají.
Video: Otto and Budweiser: First Shipment by Self-Driving Truck
Video: Self-Driving System: Leader Follower
Literatura
Otto 25. 10. 2016, Popular Science 24. 10. 2016.
Bezpilotní letadlo US Air Force překonalo rychlost 5 Machů
Autor: Josef Pazdera (05.05.2013)
Dopravní letadlo, které létá samo
Autor: Stanislav Mihulka (12.05.2013)
Co si šéf Pentagonu objednal na příštích deset let?
Autor: Stanislav Mihulka (15.02.2016)
Umělá inteligence autonomního automobilu se stala řidičem
Autor: Stanislav Mihulka (16.02.2016)
Diskuze:
Re: len otázka
Jiří Novák,2016-11-01 19:21:20
Odpověď je v článku. Když se autonomní náklaďák dostane do města, tak prozatím přebere volant člověk.
Re: len otázka
Jiří Novák,2016-11-02 20:55:13
Podobně se diskutovalo taky u článku o automatických osobních automobilech, které by do budoucna neměly mít ani volant. Jenže - že čím je zařízení složitější, tím je taky poruchovější. Naše civilizace nedokáže udělat počítač, který by zvládl fungovat déle jak 2 roky bez "nehody". Takže já osobně bych měl raději autopilota jen jako volitelný luxus, který si můžu kdykoli zapnout/vypnout a v případě problémů si cestu odřídit manuálně. Takhle bych si představoval volitelnou jakoukoli elektroniku v autě, i když to už je dneska utopie.
řidiči o práci nepřijdou
Jack Ketch,2016-11-01 11:16:43
Toho se nedožijem. Na dráze už minimálně dvacet let neexistuje jediný důvod, proč by měl v kabině sedět (a v podstatě nic nedělat) strojvůdce a přesto tam sedí. Automobilová doprava je sice mnohem flexibilnější a méně zamořená odborama, ale k tomu, aby se náklaďáky obešly bez řidičů, je ještě dost daleko. V kontejněrové dopravě, nebo mezi sklady možná, ale jsem zvědavý, kdy se autonomní řízení vypořádá se zasněženými okreskami, kdy správně zacouve pod jeřáb, prohrabe se zablácenou stavbou, vyklopí přilepenou fůru, otočí se na manipulačním plácku mezi kládami nebo převeze nadměrný náklad.
Re: řidiči o práci nepřijdou
Jiří Svejkovský,2016-11-07 09:43:14
Nedávno jsem se v Londýně svezl vlakem, kde pobíhal jenom průvodčí. Vždycky jenom zmáčkl čudl a jelo se dál. Kabina pro strojvedoucí úplně chyběla (sedět vepředu je docela zajímavý zážitek). Ale to je na jednoduché trati.
Člověk je tam přinejmenším na krizové situace.
Mimochodem, to couvání, otáčení a manipulaci s nákladem automat zvládne obvykle líp, než člověk.
Elektronický boj
Antonín Hvízdal,2016-10-31 11:12:58
V případě úspěšného vyřazení všech kamionů převážejících pivo se Češi vzdají do tří dnů. Poslední ohniska odporu se očekávají na Jižní Moravě.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce