Baterie jsou prokletím dnešní doby – a hlavně dronů. Většina multikoptér na baterie vydrží ve vzduchu maximálně 30 minut. Pokud by nějaký úkol trval déle, tak to takové drony nezvládnou. V zásadě je sice možné dron připojit elektrickým kabelem do zástrčky, ale asi každý tuší, že takový dron si moc nezalétá. Vědci Královské univerzity v Londýně proto navrhli další řešení a je to pozoruhodný nápad. Bezdrátově přenášejí energii přímo do letícího dronu.
Badatelé začali vykucháním standardní mini kvadrikoptéry. Vyjmuli z ní baterii, kterou nahradili měděnou cívkou a také vyměnili elektroniku kvadrikoptéry. Pak postavili plošinu k přenosu energie, která vytváří magnetické pole. Když se jejich dron nachází v blízkosti plošiny, tak jeho měděná cívka v magnetickém poli plošiny produkuje střídavý elektrický proud. Elektronika dronu pak zařídí konverzi střídavého elektrického proudu na stejnosměrný, kterým pak dron pohání svůj let.
Princip bezdrátového přenosu energie samozřejmě není úplně nový. S technologií induktivní vazby (anglicky inductive coupling) si hrál už Nikola Tesla před více než 100 lety. Podle týmu Královské univerzity v Londýně je to prý ale poprvé, kdy někdo použil tento bezdrátový přenos při konstrukci létajícího zařízení. Momentálně sice lze tímto způsobem pohánět drony jen do vzdálenosti 10 centimetrů, takže si zalétají ještě méně, než kdyby měly elektrický kabel, ale začátky prostě bývají těžké. Badatelé si věří, že tuhle vzdálenost časem podstatně zvětší. Zatím to jsou jenom experimenty, ale do roka by prý mohli udělat komerční dostupný produkt.
Vedoucí výzkumu Samer Aldhaher prohlásil, že by se bezdrátově poháněné drony mohly výborně uplatnit v celé řadě situací. K jejich dobíjení mohou sloužit jednoduché stanice na elektrických vedeních nebo třeba univerzální mobilní stanice v podobě autonomních vozidel, které by zásobovaly energií autonomní stroje ve vzduchu, na zemi a třeba i ve vodě. Drony už dnes létají ve velice rozmanitých aplikacích a jejich využívání dramaticky roste. Pokud by se zbavily nesmírně otravné závislosti na bateriích, možnosti jejich použití by se ještě znásobily. Po bezdrátově poháněných dronech nadšeně sáhnou vojáci, záchranáři, hasiči, vědci, zemědělci, kosmičtí inženýři a jistě i mnozí další.
Ve hře jsou i další možné varianty takové technologie. Drony by přece jenom mohly mít baterie, ale ty by byly po vyčerpání většiny energie dobíjené bezdrátovým přenosem energie přímo za letu. To by dronům umožnilo být ve vzduchu neustále, nebo alespoň po dlouhou dobu, bez nutnosti přistání. Stejně tak si lze představit, že vzniknout drony, které nebudou bezdrátově energii přijímat, nýbrž vysílat. Takové drony by mohly obsluhovat například obtížně dostupné senzory v prostředí nebo na lidmi vytvořených konstrukcích. Anebo by to mohly být elektrické verze tankovacích letadel, a bezdrátově by doplňovaly energii jiným dronům. Podobný projekt se objevil už před pár lety, kdy tým Univerzit Nebrasky v Lincolnu postavil kvadrikoptéru, která funguje jako létající vysílač bezdrátové energie.
Video: Flying drone wirelessly powered
Video: Wirelessly powered drone by GET - 1 hour test flight
Literatura
Imperial College London 20. 10. 2016.
Inteligence Switft poráží světové šampiony v rychlostních závodech dronů
Autor: Stanislav Mihulka (06.09.2023)
Diskuze: