Holubi poznají, když je vede blb  
S dinosaury toho máme více společného, než by se na první pohled mohlo zdát. Tak třeba zde zmínění holubi. Nějak se umí dohodnout, který z nich je ten pravý a ten pak létá v čele a určuje směr. Zavedli si tedy demokracii a stejně jako u nás ani u nich šéfem nebývá ten nejinteligentnější, ale ten, co v tom umí létat. V jednom se ale přece jen lišíme. Slepě nenásledují pomatence.

 

Vypouštění poslů míru je v Římě tradicí a přicházejí se jí poklonit tisíce. (Kredit: Radio Vaticana)
Vypouštění poslů míru je v Římě tradicí a přicházejí se jí poklonit tisíce. (Kredit: Radio Vaticana)

 

Holubi jsou mírumilovná stvoření a tak není náhodou, že holubička se zelenou ratolestí v zobáčku byla tradičním symbolem lásky a soužití bez násilí. V židovské a křesťanské kultuře má připomínat záchranu lidstva z biblické potopy a Noemovu smlouvu s Hospodinem.

 

I u nás je symbolika holubice živá: „Povstávám skrze lásku cherubínů, poslušnost andělů, podrobenost archandělů, skrze naději na odplatu při zmrtvýchvstání. Skrze modlitby patriarchů, skrze výroky proroků, skrze víru vyznavačů, skrze nevinnost svatých panen, skrze skutky spravedlivých.“ Kredit: římskokatolická farnost Ostrava.  http://farnost-hrusov.webnode.cz/
I u nás je symbolika holubice živá: „Povstávám skrze lásku cherubínů, poslušnost andělů, podrobenost archandělů, skrze naději na odplatu při zmrtvýchvstání. Skrze modlitby patriarchů, skrze výroky proroků, skrze víru vyznavačů, skrze nevinnost svatých panen, skrze skutky spravedlivých.“ Kredit: římskokatolická farnost Ostrava.

 

Jak ale čas plyne, holub jako symbol, poněkud vyčpěl a začíná na tom být jako srp a kladivo. Ve smyslu „milujte se a neválčete“ (Make love, not war), ho začíná válcovat kruhové logo britského umělce Geralda Holtoma, které původně mělo sloužit jen pro kampaň za jaderné odzbrojení.

 

Tam, kde se holubům stále daří držet pozice, jsou stoly labužníků v pětihvězdičkových hotelech, na náměstí Sv. Marka v Benátkách a v laboratořích ornitologů po celém světě. U výzkumníků jsou v kurzu hlavně pro svou schopnost držet kurz. 

Modernějšímu pojetí symboliky mírového hnutí stála modelem  kombinace vlajkových signálů pro písmena „N“ a „D“ anglického výrazu nuclear disarmament (jaderné odzbrojení).
Modernějšímu pojetí symboliky mírového hnutí stála modelem kombinace vlajkových signálů pro písmena „N“ a „D“ anglického výrazu nuclear disarmament (jaderné odzbrojení).

Holuby si ke svým hrátkám vybrali i etologové v Oxfordu. Nejprve je naučili vracet se do holubníku z nedaleké vesnice. Když už trasu létali téměř nazpaměť,  zneužili vědci na na holubech toho, že k navigaci využívají vnitřní hodiny. Právě ty jim uměle rozštelovali. Zavřeli je do místnosti, kde jim řízeným denním svitem přivodili "hodinový posun". Protože čas spolu s postavením Slunce je pro holuby k určování směru klíčovým parametrem, změnili jim tím nastavení jejich kompasu a s tím i jejich přesvědčení, kterým směrem je potřeba letět, aby se ve zdraví dostali domů.

 

Isobel Watts, první autorka publikace: „Holubi pochopili principy demokracie mnohem dříve než staří Řekové. A dokonce jim fungují i kontrolními mechanismy na slepou loajalitu. Ta totiž funguje jen když vůdce ví, co dělá, ale tak tomu vždy není“. Kredit:  Oxfrd Univ.
Isobel Watts, první autorka publikace: „Holubi pochopili principy demokracie mnohem dříve než staří Řekové. A dokonce jim fungují i kontrolními mechanismy na slepou loajalitu. Ta totiž funguje jen když vůdce ví, co dělá, ale tak tomu vždy není“. Kredit: Oxford Univ.

Výzkumníci si na své svěřence vymysleli celou řadu nepředložeností. Jednou přenastavili hodinky celému hejnu a pouze jejich vůdci nechali zdravý úsudek. Jindy zase udělali pitomce jen z šéfa. Pak vždy ptákům nasadili baťůžky s GPS a odvezli do sousedství. Na monitoru v kanceláři se pak kochali, jak se jejich svěřenci na cestě zpět  motají.

 

Dora Biro, zooložka na Oxford University: „Datech z GPS jasně dokládají, že špatně informovaný vedoucí v hejnu o svou vedoucí pozici  rychle přijde“. Kredit:  Oxfrd Univ.
Dora Biro, zooložka na Oxford University: „Datech z GPS jasně dokládají, že špatně informovaný vedoucí v hejnu o svou vedoucí pozici rychle přijde“. Kredit: Oxford Univ.

Při těchto kratochvílích se výzkumníkům podařilo zjistit řadu zajímavých věcí. Například, že v případech, kdy pomýlili většinu ptáků, nedopadalo to pro hejno dobře. Jakoby pak ani osvícený monarcha se svou suitou deprivantů, toho moc nesvedl.  Když ale byla komunita „normální“, potom do té doby jejich uznávaný šéf, snažící se kvůli své vnucené představě, všechny navést na scestí, začal rychle ztrácet své přívržence a následovníky. Zkrátka a dobře, pošahanému vedoucímu se na cestu zmaru své soukmenovce přesvědčit nepodařilo.

 

Zajímavé na tom je, že společenství ptáků během letu, tedy prakticky okamžitě, bylo schopno reorganizovat svou hierarchickou strukturu a tím hrozící nebezpečí špatného vůdcovství eliminovat včas.

Flexiibilní hierarchie v hejnu umožňuje holubům správnou navigaci,  neschopným šéfům navzdory. Foto: Zsuzsa Ákos
Flexiibilní hierarchie v hejnu umožňuje holubům správnou navigaci, neschopným šéfům navzdory. Foto: Zsuzsa Ákos

Zatím není jasné, jakým mechanismem se ptákům ze šlamastik, kdy vedení podlehne  sebeklamu, daří vybruslit. Může to být tím, že ptáci neznají patolízalství a tak jejich představitelé ani po uvedení do funkce, nespadnou do osidel přehnaného sebevědomí a své neomylnosti. Možná je pak snadnější je přesvědčit. Stejně tak ale holubí inteligence může nějak zvládat odhalovat pomatené vůdce a rozpoznávat, kdy netřeba se podřizovat jejich přikázáním.

 

Pokud nadutost vyvolených zvládají korigovat i tvorečkové s „IQ tykve“, je tu šance, že by to mohl zvládnout i Homo sapiens. Foto: Zsuzsa Ákos
Pokud nadutost vyvolených zvládají korigovat i tvorečkové s „IQ tykve“, je tu šance, že by to mohl zvládnout i Homo sapiens. Foto: Zsuzsa Ákos

Ať tak, či tak, nemají to špatně vymyšleno a hlavně jim to funguje už hezkých pár let. Podle nové nomenklatury se ptáci totiž řadí do teropodních dinosaurů. Zatímco my jsme tady od paleolitu, což představuje ani ne tři miliony let, ptákům už táhne na 150. Zvládli i velké vymírání na konci křídy. Našinec, vlastním přičiněním, málem nepřežil ani kubánskou krizi.

Když se nad tím zamyslíme, tak z Oxfordu nyní zaznělo, že pernatci vážné krize řeší taktikou občanské neposlušnosti. Tady ale myšlenku, vzít si z dinosauří strategie poučení, opustíme. Dinosauři státního establishmentu by ornitology mohli hravě připsat na svůj blacklist.

 

Literatura

The Oxford Times 16.9.2016

The Royal Society journal Biology Letters, September 2016. DOI: 10.1098/rsbl.2016.0544

Datum: 18.09.2016
Tisk článku

Související články:

Holubi jsou "pravičáci"     Autor: Josef Pazdera (20.11.2015)
Už zase nevíme proč mají zebry pruhy     Autor: Josef Pazdera (27.01.2016)
Americká psycholožka zjišťuje frustraci podle postavení ocasu     Autor: Josef Pazdera (17.05.2016)



Diskuze:

Dalsie testy - rozne kombinacie

Michal Lichvár,2016-09-28 11:37:55

skoda ze neskusili este aj rozne kombinacie, napr. 50:50, 10:90 atp. Jednoho blba opustite lahko, ale co ked celych hornych 10% ide nejakym smerom :)

Odpovědět

No jo, s roboty a s autisty

Josef Blecha,2016-09-20 02:11:00

to nemá cenu.

Odpovědět

Díky

David Dobeš1,2016-09-19 16:46:39

Pane Pazdera, jen tak mimochodem bych Vám chtěl poděkovat za vtip a nadsázku, jakou kořeníte v příjemné míře svoje příspěvky... Osobně mi přijde titulek z těch nejvtipnějších...

Odpovědět


Re: Díky

Josef Pazdera,2016-09-20 08:24:18

Rád bych se honosil cizím peřím, ale bohužel to není zásluha moje, ale těch holubů :( .
Moje na tom jsou ty gramatické chyby. Souhlasím, že bývají nejen k popukání, ale i k pohoršení. Já je ale po sobě nevidím :( .... Naštěstí vás od těch nejkřiklavějších excesů zachraňuje pan Stanislav Florián, který mi pošle mail v kterém mi dává najevo jaký jsem blb a kde mám jaké y/i opravit, takže jemu patří poděkování za to, že se to dá číst.

Odpovědět


Možná by mohl pan Florián občas

Josef Blecha,2016-09-20 08:53:01

skouknout i příspěvky ostatních přispěvatelů, někdy je to hrůza (tedy gramaticky), obzvláště tuším pan Mihulka to často mastí tvrdé-měkké, vsjo ravno.

Odpovědět


Re: Možná by mohl pan Florián občas

Josef Pazdera,2016-09-20 10:07:42

Pana Floriána vytěžuji více než je zdrávo sám. Možná by mohl i pan Blecha přidat ruku ke společnému dílu. Stejně, jako panu Floriánovi slibujeme i Vám pošleme odměnu - veškeré dotace, restituce i dary od politických stran,... které jsme kdy na provoz Osla obdrželi. Předem díky (všem, co nám budou posílat echo na opravy) na mail: ja(zavin)osel.cz

Odpovědět


S radostí, jenom abyste mě pak neproklínali,

Josef Blecha,2016-09-20 16:55:15

že toho hlásím moc.

Odpovědět


Re: Re: Díky

Stanislav Florian,2016-09-20 21:50:19

Určitě nedávám najevo, že překlepy autorů osel.cz jsou znakem blba, moje opravy e-mailem mimo diskuzi směřovaly právě naopak k zahlazení překlepů. Nedávno jsem dostal v e-mailovém humoroběžníku : "Blba není třeba hledat, ten se přihlásí sám."
Potvrzeno, sám jsem se s menším zpožděním přihlásil v duchu Plha se hlásí...Není mi jasný pojem blb, když všechno je relativní. Při manuální práci je celkem běžné, že negací blbého názoru lze dospět k řešení, na které by ani chytrý nepřišel.
Nejde o chyby v článku způsobené neznalostí věcí nebo gramatiky, ale o překlepy a nedoklepy typické po přechodu (např. z počítačové klávesnice na notebook nebo po přechodu do důchodu). Věkem se člověk zmenšuje a hrbí, pak při konstantním rozdílu výšky stolu a židle se píše s rukama stále výš od těla. To vede k nedoklepávání písmenek.
Celý život učíme mozek číst celá slova a skupiny slov najednou, tak se nedivme, že to dělá a vynechané písmenko nebo jeho záměnu nevnímá, zvláště, když to sám psal a ví, co tam má být.
Tvrdé y vlevo v rohu se i mně píše lépe, než i ve třetí řadě uprostřed. Nebude to dlouho trvat a EU nám zruší shodu podmětu s přísudkem jako zbytečnou jazykovou složitost ztěžující cizincům integraci. Slováci jsou napřed nejen s €, ale i měkkým i všude v přísudku. Nad Tatrou sa blýska zatím s tvrdým y.

Odpovědět

To není nic divného, to dělají

Josef Blecha,2016-09-19 13:40:30

různí živáčkové stejně. Důvod je minimalizace všech možných nákladů a metoda je mnohokanálová akvizice informací, abych to řekl učeně. Prostě každý z nás porovnává neustále informace získané pomocí různých informačních kanálů a zkouší, jsou-li konsistentní, přičemž jsou vstupy informačních kanálů vážené (některé jsou důvěryhodnější). V tomhle případě, dokud směr vůdce odpovídá informacím jiným, tak šetřím energii tím, že mu věřím a zkontroluju to jenom občas, jakmile zjistím, že inkonsistence stoupá, začnu ověřovat častěji a začnu snižovat váhu vůdce, až dojdu do bodu, že mu věřit přestanu úplně. Lze momentálně pozorovat i v politice Evropské Únie, takže to skutečně není nic překvapivého. Nové je jenom to experimentální prokázání u holubů, tedy pokud to tak skutečně bylo.

Odpovědět

No nevím

Milan Krnic,2016-09-19 13:13:10

U holubů zajímavé zjištění, ale vztahovat to na lidi?
To by stálo za pokus. Zda třeba do domovského města půjde skupina lidí, kde všichni, až na vedoucího vědí kudy domů, jako ovce špatným směrem za vedoucím. Pochybuji.

Odpovědět


Ale klidně, aspoň tedy

Josef Blecha,2016-09-19 13:43:34

nějakou dobu. Přijde na to, co jim namluví a jak bude při tom přesvědčivý.

Odpovědět


Re: Ale klidně, aspoň tedy

Milan Krnic,2016-09-19 14:27:14

O namlouvání něčěho není řeč. Tedy to je irelevantní. To by šlo rovnou říct, že za peníze, nebo pod pohrůžkou ztráty života ..

Odpovědět


Jakto že není, my lidi umíme mluvit,

Josef Blecha,2016-09-19 19:41:42

takže můžeme své stádo ovlivňovat nejen pohyby a skřeky, ale i různými žvásty. To vůbec není irelevantní, jak myslíte, že to dělá ten vedoucí holub? To těm ostatním holubům vyhrožuje, nebo jak si to představujete? Vy jste asi nikdy nechodil na dálkové pochody, co? Kdybyste byl býval chodil, tak byste věděl, protože zažil, jak "vůdce" vykládá, že zná skvělou nábližku, a přestože mu to skoro nikdo nevěří, tak dokáže skupinu ukecat, aby to zkusila. Po nějaké době řekne část, že se na to vyflajzne a jde zpátky. Máte málo zkušeností a jenom teoretizujete, to je vidět i jinde.

Odpovědět


Re: Jakto že není, my lidi umíme mluvit,

Milan Krnic,2016-09-19 20:20:57

Nepochopil jste, jako obvykle. Je to marné.
Tedy: "jak myslíte" > tak, jak jsem to napsal. "vyhrožuje" co já vím. "jak si to představujete" tak, jak jsem to napsal. "Vy jste asi nikdy nechodil" siderické kyvadlo funguje bezchybně.

Odpovědět


Re: Jakto že není, my lidi umíme mluvit,

Stanislav Florian,2016-09-21 00:36:02

Zkušenosti s rychlokvašnými vůdci dálkového nočního pochodu : "Jdi napřed zkratkou, my pak na tě v hospodě počkáme." A bylo to tak. V totální mlze dokáže jakkoli zkušená a vzdělaná skupina bloudit, chodit dokola a hledat výchozí místo, kde se ještě neztratila. Každopádně se nekonfliktně semkne a nikdo ze skupiny neodchází a směřuje spíše směrem dolů, kde se dá očekávat civilizace.
Škoda, že nevím, co udělá holub vypuštěný do úplné mlhy. Řekl bych, že nepoletí.

Odpovědět

poučné

Jarda Votruba,2016-09-19 08:20:35

Z článku vyplývá, že holuby jsou na tom co do inteligence lépe než lidé ( i když to je asi asi společný většině živočišných druhů). Ti aspon poznají, když je vede blbec.
njn, holt to se Sobotkou, Merkelovou a Junckerem budem muset nějak vydržet. Jen by se měli separovat do nějakého jiného zařízení, kde nebudou moci škodit.

Odpovědět


Re: poučné

Milan Krnic,2016-09-19 13:09:58

Kandidujete?

Odpovědět


Re: Re: poučné

Jarda Votruba,2016-09-20 07:15:56

kdepak. Za prvé si nemyslím že bych byl pro tuto práci vhodný a navíc na to nemám žaludek.

Odpovědět


Re: Re: poučné

Pavol Hudák,2016-09-20 13:12:46

ja by som aj kandidoval, ale som priliz racionalny, uprimny a cestny na to aby som sa zapacil vacsinovemu volicovi. nehovoriac o chybajucich desiatkach milionov eur na kampan, bez ktorej to nejde.

Odpovědět


Re: Re: Re: poučné

Milan Krnic,2016-09-20 19:53:12

Tak tedy čestně a upřímně, za kolik eur byste se nechal (pro tento případ berte, že právě teď) uplatit a zvedl ruku pro např. špatný školský zákon? :-D

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: poučné

Pavol Hudák,2016-09-21 08:25:21

zrovna skolstvo je pre mna citliva tema, pretoze priatelka je systemom frustrovana ucitelka :)
obecne si myslim ze politici maju priliz nizke platy na to aby ich pri manipulacii s miliardami nelakali podvody. takze ako prve by som im zvysil plat. ale aj tresty za pripadne zlociny by mali byt vyssie.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: poučné

Milan Krnic,2016-09-21 17:13:32

Já myslím, že uplatit, tj. i manipulovat jde za určitých okolností každý. A tedy to nemusí záležet pouze na jeho příjmu. Dokonce bych řekl, že to na velikosti příjmu nezáleží ve většině případů (stručně vysvětleno: např. chtíč, nebo protislužby, pomýlení). Co se týče těch trestů, pak trestáním se toho nikdy moc nedosáhlo, když křivdám se vyhnout prakticky nelze. Navíc třeba toho, kdo by se nechal uplatit lepší péčí o vážně nemocného člena rodiny, bych za stávající společenské situace potrestat nemohl. No prostě myslím, že to tak jednoduché není. Tedy bychom i pro vás nějakou tu, (již) lidově řečeno lahev k tomu školskému zákonu jistě našli :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: poučné

Pavol Hudák,2016-09-22 10:57:54

nehladajme dokonalost, ta je nedosazitelna. dolezite je ale nastolit spravny trend. akby povinne detektori lzi pre politikov znizili mnozstvo patologickych klamarov a podvodnikov v politike len o tretinu, bol by to velky uspech a posun vpred. tak isto by tam mali byt nejake minimalne inteligencne poziadavky. mozno by to nebolo uplne demokraticke, ale rozhodne by to bolo prinosne.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: poučné

Milan Krnic,2016-09-22 18:47:53

Pro první vlnu to snížení o třetinu považuji za pravděpodobné, pokud je detektor nějak spolehlivý. Ovšem ovládat se, to jde člověka naučit. Testy inteligence jsou samy o sobě otázka, nehledě na to pak neurčují kvalitu, řekněme morálku osobnosti.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: poučné

Pavol Hudák,2016-09-23 12:20:58

moralka osobnosti by sla testovat na fmri. klast subjektu moralne otazky, ukazovat rozne obrazky a sledovala by sa odozva mozgu, ci je spravna.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: poučné

Milan Krnic,2016-09-23 18:54:58

To je poměrně odvážné, Myslím, že na to si ještě značnou dobu počkáme. Zatím toho o mozku stále víme pramálo.

Odpovědět


Z článku vyplývá, že holuby jsou na tom co do inteligence lépe než lidé

Mesika Kuropatva,2016-09-19 19:13:14

...ono to spíš vyplývá z vašeho příspěvku.

Odpovědět


Re: Z článku vyplývá, že holuby jsou na tom co do inteligence lépe než lidé

Pavol Hudák,2016-09-20 13:10:51

a neruti sa snad europa do zahuby?

Odpovědět


Re: Re: Z článku vyplývá, že holuby jsou na tom co do inteligence lépe než lidé

Milan Krnic,2016-09-20 19:54:28

Záleží z jakého časového horizontu se na to podíváte. Obecně vzato se růtí neustále.

Odpovědět


Re: Re: Re: Z článku vyplývá, že holuby jsou na tom co do inteligence lépe než lidé

Jan Novák9,2016-09-23 14:09:00

Ano, dá se statisticky předpokládat že zítra to bude ještě docela dobrý.

Odpovědět


Re: Z článku vyplývá, že holuby jsou na tom co do inteligence lépe než lidé

Jarda Votruba,2016-09-21 06:54:21

od čtenáře Idnes a Novinek to beru jako pochvalu

S Vámi je to asi jako s Kalouskem. Co řekne, tomu stačí dát opačné znamínko a máte pravdu

Odpovědět

Opravné mechanismy

Ivan Čech,2016-09-18 20:50:14

Je vidět, že badatelé jsou opět na stopě určitých opravných a sebezáchovných mechanismů v přírodě.

Odpovědět

Lidé bohužel ne ...

Jaroslav Mrázek,2016-09-18 19:11:23

Jeden z důvodů, proč jsme tam, kde jsme a proč směřujeme TAM....

Odpovědět


Re: Lidé bohužel ne ...

Jan Novák9,2016-09-23 14:11:13

Ještě včera jsme stáli na okraji propasti, ale dnes jsme už udělali velký krok kupředu... :-)))

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz