Chvála lobotomie  
Když někomu řeknu, že mě baví zvrhlá věda, lidé (občas mluvím i s lidmi, i když přirozeně preferuji psy, čajové konvice a hlasy ve své hlavě) mnohdy předpokládají, že to znamená psát o experimentech v koncentračních táborech a šílených konstruktérech zbraní na zničení světa. Musím vysvětlovat, že je to jinak. Pojďme se ale podívat na jeden zdánlivě opravdu zvrhlý trend ve vědě, léčbu duševních poruch pomocí lobotomie.
Lobotomie (z řečtiny lobos (mozkový lalok) tome (řez)) je operativní neurochirurgický zákrok, při kterém jsou přerušena nervová vlákna spojující mozkový lalok s ostatními částmi mozku. Lebka
Lobotomie (z řečtiny lobos (mozkový lalok) tome (řez)) je operativní neurochirurgický zákrok, při kterém jsou přerušena nervová vlákna spojující mozkový lalok s ostatními částmi mozku. Lebka

Už to slovo zní poněkud zlověstně, asi jako by člověku vyřízli půlku mozku a vytvořili z něj něco na způsob usmívavě blekotajícího televizního moderátora. Lauren Slaterová v knize Pandořina skříňka ale ukazuje, že historie této metody podává ve skutečnosti úplně jiný obraz. Nešlo o dílo zločinců v lágrech, ale o medicínský postup, který se v civilizovaných zemích používal ve větší míře od 30. do 70. let 20. století. Zakladatel metody António Egas Moniz obdržel v roce 1949 za objev „psychochirurgie“ dokonce Nobelovu cenu.

 

Antonió Egas Moniz, portugalský lékař a průkopník lobotomie.  (Kredit: nobelprize.org)
Antonió Egas Moniz, portugalský lékař a průkopník lobotomie (Chobotomie). (Kredit: nobelprize.org)


Moniz začal svou kariéru tím, že se jako první odvážil nejen na mrtvolách, ale i na živých pacientech zkoumat procesy v mozku pomocí barviv; vlastně tak zahájil éru zobrazovacích metod činností mozku, které dnes představuje třeba EEG nebo funkční magnetická rezonance. Nakonec při těchto výzkumech dospěl k závěru, že mnohým pacientům by mohl od duševních poruch pomoci prostě tak, že by v mozku přeřezal nedobré spoje, které dělají jen neplechu. Konkrétně úzkostné stavy, deprese i agresivita měly mít svou příčinu v čelních lalocích lidského mozku. Operační postup si Moniz nacvičil na mrtvolách v márnici a v roce 1935 podnikl první zákrok tohoto druhu: Nervová vlákna v čelních lalocích tehdy ještě neodoperoval, ale vyřadil je z činnosti injekcí alkoholu. Inteligence pacientky zůstala nedotčena, zato paranoia ustoupila. Po alkoholu přišel na řadu konečně i vlastní skalpel přetínající nervová vlákna.

 

 

Lebka pacienta u něhož provedli transorbitální lobotomii. (Kredit: memento.muttermuseum.org)
Lebka pacienta u něhož provedli transorbitální lobotomii. (Kredit: memento.muttermuseum.org)

Výsledky (z dnešního pohledu a zejména mediálního obrazu podobných zákroků překvapivě) nebyly žádnou pohromou. Snad zde sehrál roli i placebo efekt? Moniz byl kritizován, že účinnost metody neošetřil dvojitě slepým pokusem, tj. kontrolní skupinou, které by byla otevřena lebka, ale bez provedení vlastního zákroku. Možná prostě relativně dobré výsledky vyplývaly i z toho, že za své pacienty si vybíral lidi ve velmi těžkém stavu, kde už těžko mohlo dojít ke zhoršení, ale ke zlepšení ano, třeba i náhodou. U některých lidí léčených lobotomií psychózy (deprese, bludy či úzkostné stavy) každopádně opravdu ustoupily; za zdůraznění stojí, že tehdy prostě nebyla k dispozici žádná pořádná psychofarmaka. Dnes by mnoho z toho nejspíš celkem jednoduše vyřešilo lithium, diazepam, Prozac či Zoloft; samozřejmě pokud by dotyčný neměl tu smůlu, že by upadl do rukou psychologa (definice: psychoterapeut-psycholog je někdo tak blbý, že ho nenechají ani předepisovat prášky), psychoanalytika nebo nějakého duchovního gurua.

 

Místo vrtu při pre-frontální lobotomii propagované doktory Freemanem a Wattsem.  (Kredit: FiachraByrne, Wikipedia, CC BY-SA 3.0)
Místo vrtu při pre-frontální lobotomii propagované doktory Freemanem a Wattsem. (Kredit: FiachraByrne, Wikipedia, CC BY-SA 3.0)


Zpět ale k Monizovi. V roce 1937 byl už celebritou a jeho metoda se začala používat i v USA. Vznikla dokonce řada konkurenčních škol a technik: někteří operatéři do mozku s oblibou vstupovali shora, jiní lékaři proráželi raději kost nad oční bulvou. „Chirurgové zvolili nejměkčí vchod nad a pod otevřenýma očima, kam pronikali svými noži, a pak řezali, co řezat šlo,“ popisuje to Slaterová a zní to jako z béčkového hororu. Nicméně metoda se postupně zdokonalovala, objevily se postupy, jak zavést do mozku elektrodu a s její pomocí zničit malou, přesně ohraničenou část tkáně. Tím se omezily vedlejší účinky. Ještě v roce 1970, když už měla psychochirurgie velmi špatnou pověst, se za ni vyšetřovací komise amerického Kongresu ve své závěrečné zprávě postavila s tím, že řadě lidí opravdu pomohla.

 

Lauren Slater, americká psycholožka, autorka zatím, šesti velice úspěšných knih. (Kredit: L.S.)
Lauren Slater, americká psycholožka, autorka zatím, šesti velice úspěšných knih. (Kredit: L.S.)


A tak se ukazuje, že pověst zvrhlé vědy tento postup nejspíš získal neprávem, a to i přes některé excesy prvních propagátorů metody. Samozřejmě, že lobotomie nefungovala 100% (ale která metoda psychiatrie ano), samozřejmě, že se dalo argumentovat tím, že pacienti se stanou šťastnější, ovšem za cenu ztráty nějaké „lidskosti“ (spíše náboženský předsudek, totéž by se dalo vytknout pilulkám na depresi i proti bolesti; kdokoliv trpí, chce pomoci a podobné filozofické mudrování mu může být zhola ukradené; samozřejmě, že z pohledu náboženství jsou pilulky i skalpel nežádoucí konkurence, protože právě trpící lidé jsou ideálním cílem pro šíření víry). Fakt je, že se metoda používala v době, kdy se toho o lidském mozku ještě tolik nevědělo – ovšem z téhož důvodu jiné postupy prostě k dispozici nebyly.

 

Leslie Iversen, biochemik, absolvent Cambridge, profesor farmakologie na Oxfordu. (Kredit: Univ. Oxford)
Leslie Iversen, biochemik, absolvent Cambridge, profesor farmakologie na Oxfordu. (Kredit: Univ. Oxford)


Nejde o to, že bychom se v éře současné neurologie a serotoninových vychytávek měli vracet ke skalpelu (i když některé podobné operace se údajně stále v ústraní provádějí, když všechno ostatní selže), ale spíše pochopit, proč se proti psychochirurgii zvedla někdy od 60. let reakce, která ji v očích veřejnosti zařadila do kategorie zvrhlé vědy. Jistěže 60. léta byla obdobím hipíků a sluníčkářů, kteří by asi preferovali jiné metody, tím ale všechno nevysvětlíme – byla to stejně tak éra technického nadšení kolem programu Apollo. Slaterová přichází mj. s nápadem, že vadilo to, že na počátku se zásahy prováděly především v čelním laloku. To je právě část, která lidský mozek nejvíce odlišuje od mozků jiných živočišných, jako by její význam rostl v průběhu evoluce – a právě toto místo se tudíž zdá být nějakou podstatou lidské jedinečnosti až „duše“. Kdyby se řezalo jinde, třeba by vše dopadlo jinak? Nevím, zrovna tento argument mi moc přesvědčivý nepřijde.

Pavlu Houserovi se podařilo sestavit sbírku kuriozit, zajímavostí, hypotéz, sporů i dedukcí – a hlavně dobré zábavy. Nakladatel: Nová vlna, počet stran: 370, 129 Kč. Podrobnosti zde. Koupit lze na Palmknihy a Kosmas.
Pavlu Houserovi se podařilo sestavit sbírku kuriozit, zajímavostí, hypotéz, sporů i dedukcí – a hlavně dobré zábavy. Nakladatel: Nová vlna, počet stran: 370, 129 Kč. Podrobnosti zde. Koupit lze na PalmknihyKosmas.


Zdroj
Lauren Slaterová: Pandořina skříňka – největší psychologické experimenty 20. století, Argo a Dokořán 2008
Moderní antidepresivaNejčastější dnes používaná antidepresiva patří do kategorie SSRI, tj. inhibitory zpětného vychytávání serotoninu. Už v roce 1999 se antidepresiv prodalo za 11 miliard dolarů a dva zástupci této kategorie se dostali do první desítky nejprodávanějších léků vůbec. Prozac, Zoloft a další zástupci SSRI fungují poměrně spolehlivě, ovšem jejich účinek a úleva pro pacienta nastupuje až se zpožděním, po několika týdnech od začátku léčby (takže mj. hrozí, že zklamaný člověk je dříve vyhodnotí jako neúčinné a brát přestane).V 60. a 70. letech bylo jedním z nejprodávanějších léků Valium (diazepam), které se používalo především jako uklidňovák, pro léčbu nespavosti a úzkostných stavů (anxiolytikum).
Zdroj: Leslie Iversen: Léky a drogy: průvodce pro každého, Dokořán 2006

 

Staré dobré lithium
V české mutaci časopisu Scientific American (1/2004) vyšel článek Carol Ezzellové nazvaný Neurověda sebevraždy. Tvrdí, že moderní antidepresiva se hodí spíše pro lehčí druhy psychických poruch (také je ostatně užívá velké množství lidí, aniž jsou vysloveně nemocní – prostě proto, aby se cítili lépe).

Rozbor mozku sebevrahů ukazuje na takový nedostatek serotoninu, že SSRI nefungují dostatečně. Lithium se dnes používá nejen jako silný uklidňovák, ale i antidepresivum; je ovšem fakt, že má řadu negativních vedlejších účinků.

 

Lobotomie a chobotomie
Mimochodem, kdo slyšel o chobotomii? Šlo rovněž o chirurgický zákrok, propagovaný u nás sovětskými poradci v 50. letech, i když jen poměrně krátce. Člověku byl vytažen nos do podoby jakéhosi chobotu (dle jiných verzí se chobot přišíval). V Praze se operace prováděla v Řepích, nedaleko konečné tramvají tuto metodu dodnes připomíná název ulice Na Chobotě. Nene, slony zde nikdo nechoval.
Připraveno ve spolupráci s www.sciencemag.cz

Autor: Pavel Houser
Datum: 20.08.2016
Tisk článku

Související články:

Zámerné okľuky na ceste vedeckého poznávania     Autor: Dagmar Gregorová (12.08.2010)
Psychologie na rozcestí: neověřitelné výzkumy, falešně pozitivní výsledky     Autor: Dagmar Gregorová (22.05.2012)
Bioetika obviněna, že dělá víc škody než užitku     Autor: Stanislav Mihulka (16.08.2015)
Richard Feynman: cargo cult science     Autor: Jan Špaček (21.09.2015)
Ohýbání pravdy     Autor: Jan Špaček (15.11.2015)
Americká psycholožka zjišťuje frustraci podle postavení ocasu     Autor: Josef Pazdera (17.05.2016)



Diskuze:

..

Jozef Vyskočil,2016-08-21 16:48:30

Rád by som videl naozaj objektívne výsledky (bez vplyvu výrobcov liekov) dvojito slepých pokusov a vplyve antidepresív a ostatných práškov psychiatrických na samovraždy u chorých aj zdravých. Aj o vplyve psychologičiek na to isté. Asi nie sú veľmi optimistické. Ak by som s takým "liečením" rázne neprestal, skončil by som rovnako ako jedna známa speváčka.

Odpovědět


Re: ..

Jaroslav Mrázek,2016-08-21 18:58:59

Mnohdy se pacienti uzdraví i navzdory léčbě, takže zachovejme paniku... :-)

Odpovědět

Lobotomie.

Vlastislav Výprachtický,2016-08-21 13:20:02

Zásahy do mozku jsou i dnes dost problematické. Využití laserové techniky snížují rizikovost chirurgického zásahu. Výhodné může být i využití kryotechniky pro odoperování nefunkčních spojení.

Odpovědět

,2016-08-21 00:32:00

Příspěvky jako byl tento, které se netýkají článku, jsou vulgární a nebo anonymní, vymazáváme.

Odpovědět


Re: Bulvar

Jaroslav Mrázek,2016-08-21 08:11:02

Díky za zajímavé přiblížení dávných praktik, možná brzy i renesanci zažívajících..Nicméně je zábavné, jak se charakteristika televizního komentátora po lobotomii až tak příliš neliší od dnešních,aktivních, nehledě na dokonalejší formy v poslanecké sněmovně... Proč ale Vy, ze Slovenska, slovák, proč Vám by mělo příslušet vrtat do českého osla, to opravdu nechápu, ledaže lobotomie ve Vašem případě byla poněkud neúspěšná a neodstranila čoboláka v temném koutku Vaší duše... :-) ?

Odpovědět


Re: Re: Bulvar

Pavol Hudák,2016-08-21 09:24:23

a ty vies ze nacionalisti su menej inteligentni? bolo o tom aj tu na oslovi, precitaj si.

Odpovědět


Re: Re: Re: Bulvar

Jaroslav Mrázek,2016-08-21 15:27:42

Vy nemáte SOMÁRa, že se musíte cpát do OSLA ? Nebo na něj doma nemáte dostatek intelektuálních kapacit? Já se do vašich slovenských diskusí nepletu a totéž žádám po Vás. Navíc- u vás bych za použití českého jazyka dostal pokutu, zatímco tady se Vy se svou slovenštinou spoléháte na blahovolnost zde inteligentnějších lidí, jimž jsou slovenské žabomyší války k smíchu ....

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Bulvar

Milan Krnic,2016-08-21 19:01:53

Trochu se dotýkající: "Maroš Rudnay - Iracionalita a alternatívna medicína na Slovensku (Sisyfos AVCR206 20.4.2016)"
https://www.youtube.com/watch?v=J-EgMyUTulQ

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Bulvar

Jaroslav Mrázek,2016-08-21 19:17:16

Omluva- Sysifos s "okny vesmíru dokořán autorem" a s jeho popíráním toho, co reálně funguje, ale protože se to nedá změřit, tak je to na bludný balvan, tak tahle poněkud na bludný balvan a zlatý k tomu komise je MIMO můj okruh zájmů. Čímž neříkám, že věřím všem možným šarlatánům... jako příklad si vezměte boj proti čínské medicíně a zběsilé reakce proti založení kliniky čínské medicíny s Kubkovo prohlášením o "léčbě kozími bobky a zaříkáváním"... pokud vím, tak tradice čínské medicíny je několikanásobně delší, než tradice mastičkářů v zemích evropských....nejen akupunktura funguje, ale je na bludný balvan...atd. ...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bulvar

Milan Krnic,2016-08-22 08:24:46

Je normální, že vhodně vyřčený nesmysl jednoho se stává nesmrtelným, zatímco mnohé pokusy druhých uvét vše na pravou míru selhávají.
Za co se udělují balvany již bylo mnohokrát vysvětlování - a ne, není to tak, jak naznačujete.
Obdobně pak s tzv. tradiční čínskou medicínou.
Tak ale vysvětlovat znovu to asi nemusím, protože to nejspíš ani nechcete. A beztak si lze to vysvětlení lehce dohledat jinde, pokud kdokoli chce.

Odpovědět

Dokument

Jakub Matouš1,2016-08-20 20:25:28

Dávali nedávno dokument o lobotomii (ve směs se jí zastávali jako autor článku) a jako důvod, proč se lobotomie dostala do zvrácené vědy uváděli její nad užívání, kdy jí začali používat i na banální problémy, kdy třeba dítě zlobilo, tak ho poslali na lobotomii a i když ve většinou se to obešlo bez nežádoucích efektů. Pohled společnosti na lobotomii jako užitečného nástroje to zničilo.

Odpovědět


Re: Dokument

Milan Krnic,2016-08-21 06:38:18

Přechod od nezvratných fyzických zásahů k pilulkám je při rozvoji léčiv "tabletky na všechno" pochopitelný. Vždyť tohle je barbarství jak vyšité.
Děkuji panu Houserovi za zajímavý článek.

Odpovědět


Re: Re: Dokument

Alexandr Kostka,2016-08-21 08:40:57

Právě ona nevratnost procesu má i jisté výhody. Prášky zlovolný šílenec spláchne do záchoda a pak do někoho bodne nůž, s lobotomií to fakt neudělá. Osobněš si myslím, že za jistých okolností je provedení chirurického nevratného zákroku žádoucí. Ovšem nutno velmi pečlivě zvážit předem kdy a kde. Ne že to v jeden čas dělali pomalu i preventivně, stejně jako se používala preventivně antibiotika atd.

Odpovědět


Re: Re: Re: Dokument

Milan Krnic,2016-08-21 09:13:28

Ještě tak vidět do budoucnosti ...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Dokument

Alexandr Kostka,2016-08-21 13:52:01

Myslíte budoucnost, jako má ten kluk vě Žďáru, nebo paní co si zašla nakoupit do Tesca na Andělu? Ano, tu bohužel vidím. Bohužel, naše humanizovaná společnost došla do stavu, kdy má agresivní zločinec či šílenec víc práv než jeho oběť.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Dokument

Milan Krnic,2016-08-21 18:55:02

Počkat, jaký kluk a jaká paní, kdy (prosím co nejpřesněji, alespoň rok, měsíc, den, hodinu), kde (opět konkrétně), co se jim stane, a kdo jim to udělá? Minority Report (2002) v reálu?
Nedávno jsem zaznamenal zprávu, jak někde v zámoří, tuším v Kanadě, zastřelili mladíka ještě dříve, než spáchal teroristický čin, protože se ho cca "chystal v budoucnu někde spáchat". Což zavání, spolu s vaším tvrzením o videní budoucnosti, zaváděním těchto vědecko-fanstastických metod do praxe. Začínám mít trochu obavy ...

Odpovědět


Zkuste si přečíst noviny, už se stalo,

Josef Blecha,2016-08-21 20:31:06

jak kluka ve Žďáru, tak i paní v Tescu už zavraždili lidi, propuštění psychiatry jako vyléčení/zcela bezpeční. Nemíchejte sem vaše fantazie a urážky.

Odpovědět


Re: Zkuste si přečíst noviny, už se stalo,

Alexandr Kostka,2016-08-21 20:58:19

Ano. A oni si následně nevzali prášky a.. Jak říkám, v jistých odůvodněných případehc je nevratný proces rozumná varianta.

Odpovědět


Re: Re: Zkuste si přečíst noviny, už se stalo,

Milan Krnic,2016-08-22 08:02:38

Klasicky, po bitvě je každý generálem.

Odpovědět


Re: Zkuste si přečíst noviny, už se stalo,

Milan Krnic,2016-08-22 08:13:26

Nesmysl, nikdo z nich se nezaručil za to, že jsou vyléčení/zcela bezpeční. Jednoduše proto, že to prostě nejde!

Odpovědět


Re: Re: Zkuste si přečíst noviny, už se stalo,

Alexandr Kostka,2016-08-22 09:26:01

Zaručit to jde. Právě zmíněnou chirurgickou procedurou. Žádnou jinou léčbou ne, tam máte pravdu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zkuste si přečíst noviny, už se stalo,

Milan Krnic,2016-08-22 09:46:51

Coz ovšem logicky znamená udĕlat lobotomii každému ...
Za vhodných okolností je zlo schopen páchat každý.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz