GeoOrbital aneb e-kolo z obyčejného, za méně než minutu  
Bicykl nebo- li velocipéd je vynikající přibližovadlo. A když se k němu ještě přimontuje elektromotor s baterií, tak už nemá chybu.

 

Drezína zvaná Laufmaschine ", z doby kolem roku 1820 je z třešňového dřeva a vystavena je v německém Heidelbergu. Kredit: Gun Powder Ma, Wikipedia, CC BY-SA 3.0
Drezína zvaná Laufmaschine ", z doby kolem roku 1820 je z třešňového dřeva a vystavena je v německém Heidelbergu. Kredit: Gun Powder Ma, Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Kolo znali už Staří Sumerové a z kresby v hrobce Tutanchamona zase víme, že Egypťané si kratochvíle zpestřovali na něčem, co se dalo odstrkovat nohama. Se svými náčrty nezůstal pozadu ani Leonardo da Vinci, ale až hodinář z Norinberku někdy kolem roku 1650 se mohl projet na něčem, co se dnešnímu kolu, jakž takž, podobá. Ani jeho ale není správné označovat za vynálezce, měl  předchůdce, kterého dokládá už jen kresba ve venkovském kostelíku v Stoke Poges. Od roku 1791, kdy Francouz  Medé de Sivrac zkonstruoval svou céleriferu ("rychloběžku"), se věci dali rychle do pohybu. Karel Friedrich von Drais patentuje svou "draisinu" a okolo roku 1861 bratři Michauxové  v Paříži už sériově vyrábí bicykly s pedály. Tehdy ještě na předním kole. Irského zvěrolékaře Johna Boyd Dunlopa napadlo svému synkovi namontovat na ráfky pryžové roury plněné vzduchem a inženýru Bowdenovi zase vděčíme za to, že už netřeba zastavovat patami. Jeho brzdy svírající ráfek z obou stran, používáme prakticky beze změn, dodnes.

 

 

Budoucí milionáři  z GeoOrbital týmu.
Budoucí milionáři z GeoOrbital týmu.


Z nejnovějších průzkumů vyplývá, že zájem o kola v poslední době roste, zvláště o ty s elektromotorem. Právě u jejich uživatelů se prodlužují vzdálenosti na jaké jezdí i četnost jejich jízd. Dalšímu rozvoji elektrokol brání ale to, že většina z nás už nějaké kolo má a je nám líto se ho vzdát.  Právě na nás cílí výrobci sad, kterými lze kola přestavět. Má to ale háček. Je to poměrně komplikované a dát vše případně zpátky, je ještě horší.

 

 

Parta vynálezců z Cambridge (Massachusetts) nyní přichází s nápadem, jak mít obojí a přestavbu zvládnout za méně než minutu.  Nazvali to GeoOrbital. Řešení spočívá ve výměně předního kola v němž je již zabudována i baterie i s elektromotorem. K přestavbě netřeba žádné nářadí a jak se údajně kdesi neprozřetelně prořekli, zvládnou to prý i blondýny.


Pochopitelně, že vkládat objemnou baterii do kola se špicemi, je poněkud nepraktické a bylo třeba na to jít  jinak.  Vyplétacích drátů se proto oprostili zcela a místo nich vložili do kola trojúhelníkové rameno opatřené malými kolečky. Ty  jezdí po vnitřní straně ráfku.  Do „trojnožky“ se akumulátor (36V) i s motorem o výkonu 500W snadno vešel a vyjímání baterie je také snadné.  Přestavba se řeší výměnou celého předního kola. Jak to jde rychle je vidět na přiloženém videu.




Standardem elektrokol už je USB port k napájení chytrých telefonů, počítače, reproduktorů na párty,....  Zbytečné je zmiňovat také uzamykatelnost baterie v kole. V podstatě stejně rychlé je ale u tohoto systému vyjmutí celého předního kola. Má to své kouzlo, s takovým kolem bez kola, těžko někdo ujede.

 


Řešení nazvané GeoOrbital, jakkoliv je geniální, má i svůj rub. Nenašlo se u něj místo na ventilek a tak pneumatika nemá duši. Je plná z jakési pěnové gumy. U kol s odpruženou vidlicí to nemusí být až takový problém, horší to ale bude se zhoršenou ovladatelností. Setrvačnost zvýšené hmotnosti předního kola, bude mít při rychlejším zatáčení, své vrtochy. Údajně se ale na to dá rychle zvyknout. Největší mínus asi bude mít  přenos hnací síly pomocí „kladkového“ přítlačného kola. Těžko říci, jak to bude s prokluzem v plískanici a nebo když se do soukolí dostane mokrá tráva.  S brodivostí v loužích  u tak nízko umístěného motorku to také nebude žádná velká sláva. Pravdou ale je, že novátorské řešení snížilo těžiště, což má také své výhody. Hlavní předností ale je snadná a rychlá přestavba, kterou vynálezci docílili prakticky toho, čemu už se dá bez nadsázky říkat  „dvě v jednom“ (klasické i el-kolo).


Asi nepřekvapí, že si svůj nápad už patentovali a k rozběhnutí výroby ve velkém stylu, založili vynálezci kikstarter.  Tržní cena se má pohybovat okolo 900 amerických dolarů. To je na naše poměry poněkud moc. Stejně tak tomu je ale i u jiného řešení, které se nazývá Copenhagen Wheel. Evropské řešení přestavby kola na elektrokolo je z hlediska jízdních vlastností a odolnosti nepřízni počasí, na tom dokonce lépe.  I ono má své mouchy. Tahat se s celým kolem, třeba jen do třetího patra, je již samo o sobě dostatečně odrazující. A jak by dopadlo, kdybychom se ho rozhodli nechat dobíjet ve společné kočárkárně, je také dost nejisté. 

Video:  Copenhagen Wheel



Podobné řešení, s jakým nyní přichází massachusettská parta, již nabízí EVELO Omni Wheel. To se od Copenhagen Wheel liší tím, že  hnací kolo je přední. I s touto stavebnicí je předělávka na elektrokolo komplikovanější a proto nynější nápad amerických mladíků čeká nejspíš skvělá budoucnost. Městská klientela jistě ocení, že ze všech zatím na trhu nabízených možností, je na přestavbu (tam i zpět) to jejich, nejjednodušší a nejrychlejší. A mínusy, ty připadají v úvahu v čase nečasů a tehdy většina cyklistů stejně volí jiný dopravní prostředek. Třeba hromadná výroba bude časem natolik hromadná, že stlačí cenu nových kol natolik, že začne být přijatelná i nám, kteří jsme ve chvíli, když se při privatizaci zhaslo, čekali až se rozsvítí.   

Video:   EVELO Omni Wheel



Datum: 09.05.2016
Tisk článku

Související články:

Stringbike – kolo bez řetězu     Autor: Josef Pazdera (26.09.2010)
Elektrické jízdní kolo „ZWZ“     Autor: Zdeněk Jindra (11.04.2011)
Vodní kolo Wello     Autor: Josef Pazdera (09.01.2014)
Nejrychlejší kolo na světě se jmenuje ETA a jezdí 138 km/h     Autor: Josef Pazdera (20.09.2015)
Samo se zacelující pneumatiky?     Autor: Josef Pazdera (29.09.2015)



Diskuze:

Proč?

Marcel Brokát,2016-05-10 17:14:13

Jako obecně dobrý technologický počin, ale ptám se: Jaký smysl má na kolo přidělávat motor? Kolo je to proto, že je to výrazně levné a zdravé přibližovadlo ...

Odpovědět


Rychleji se dostaneme do posilovny, kde šlapáním na kole s dynamem nabijeme akumulátory

Josef Hrncirik,2016-05-10 19:35:42

a Dlouhé Stráně, aby se poněkud zmenšila naše uhlíková stopa po výrobě Li aku.

Odpovědět


Je to levnější než opakované autotransfúze či erytropoetin

Josef Hrncirik,2016-05-10 19:47:55

Odpovědět


Jak je ošetřen HW řídícího důstojníka, když mu hacker ve sjezdu zařadí zpátečku a při čekání na křižovatce start s forsáží?

Josef Hrncirik,2016-05-11 06:24:26

Odpovědět

a co sedátko?

Jakub Beneš,2016-05-09 23:35:20

když už dle videa není třeba vůbec šlapat, tedy hýbat nohama, tak co vyměnit klasické kastrační sedátko za něco pohodlnějšího? :)

Odpovědět


Re: a co sedátko?

Stanislav Florian,2016-05-10 19:57:37

Hezký článek i o historii kol, chybí snad odstrkovací kolo ( dresína od roku 1820), na níž jezdil Slovák a český básník Ján Kollár do Saska z svou milou Mínou, asi se dost intimně otlačil, takže místo dcery vznikla jen báseň Slávy dcera.
Pěkná galerie starých kol je na
http://www.sterba-bike.cz/fotka/3010/category/galerie

Odpovědět


Re: a co sedátko?

Josef Šoltes,2016-05-15 10:07:44

Dávno jsem vyměnil a to nemám elektrokolo. Mám ovšem odpruženou tříkolku od azubu ve stylu lehokola.

Odpovědět

Velmi chytré

Petr Kr,2016-05-09 14:50:45

Na začátku jsem přemýšlel, proč tam je ta "trojnožka" a pak mě napadlo, že by se to dalo nastavovat na různý průměr kol. Stačilo by šoupat jedním ramenem a polohou osy. A pak jsem se podíval blíže na obrázek. Ti borci to tam mají! Jsou minimálně stejně inteligentní. Mají to zmáklé. Uvidíme, jak to bude s tím prokluzem, ale jako turistické kolo na letní výlety nebo na cestu do práce, by to nemuselo vůbec vadit.

Odpovědět


Re: Velmi chytré

Matyáš Patlevič,2016-05-09 21:46:08

Kdepak, nemají. To černé u osy na obrázku, co vypadá jako šachta pro posuv osy je jen rychloupínák (je to vidět u menšího kola). Však by byla i špatně orientovaná - pro změnu průměru by musela být ve směru jednoho ramene. Čili abyste si udělal honem rychle vlastní patent!

Odpovědět

Problém

Josef Šoltes,2016-05-09 14:49:57

Já stejně hlavní problém celého vynálezu vidím v tom, že na kolo přidává poměrně velkou neodpruženou hmotu. Je pravda, že u kola to až tak strašně nevadí, ale mne by to vadilo. A v kombinaci s pěnovou přední pneu už tuplem. Do terénu to zjevně nebude a to i do mírnějšího. A to je pak takové kolo dost k ničemu.

Odpovědět


Re: Problém

Petr Kr,2016-05-09 15:00:19

Já osobně nevidím technický problém v tom, udělat to s ventilkem tlakované vzduchem. To je takový problém "zvýšit" o 5mm ráfek a dát ventilek zboku? Pochopitelně by museli vyrábět speciální duše a o to jim asi nešlo. Ale proč ne?

Odpovědět


Re: Problém

Matyáš Patlevič,2016-05-09 21:50:08

Mě zas přijde jako potenciální problém absence výpletu, který v normálním kole brání destrukci ráfku na nerovnostech. Sice se to opírá o tu kladku, ale vyšší nerovnost kolem 5 cm (a že jich u nás na silnicích je) by mohla způsobit nehodu. Buď to mají zatraceně vystužené (a těžké), nebo budou mít na krku dost úrazů.

Odpovědět


Re: Problém

Dalibor Dobrota,2016-05-10 02:40:33

Máte pravdu. dnes už je výběr pohonů tak velký, že lidé začali dávat přednost středovému pohonu právě proto, že motor je v těžišti a nejsou neodpružené hmoty.

http://www.bosch-ebike.com/

Proč by vůbec někdo měl oddělávat z kola motor, když je pohon perfektní? Cesta do kopce zabere 3 čtvrtiny času. Zrychlením jízdy do kopce se odstraní úmorně pomalá jízda a zpocení. Smyslem elektropohonu není odstranit šlapání na rovině, ale umožní dojet dál, zrychlit pomalou jízdu v kopcích a tím i průměrnou rychlost.

Baterie i s motorem váží 6 kg, takže není důvod ji oddělávat. kolo neztěžkne tolik, abyste ho nevsoukali do tramvaje nebo autobusu. Oddělat si můžete baterii, ať ji nevozíte s sebou, když by nebyla nabitá.

Pohon Bosch převálcoval konkurenci nejen účinností a nízkou hmotností, ale hlavně elektronikou, která snímá tlak na pedály. Čím víc tlačíte, tím větší podíl výkonu na sebe bere motor. Takže nemusíte nic přepínat ani regulovat.

Odpovědět


Re: Re: Problém

Vojtěch Kocián,2016-05-10 07:38:00

Někdo chce jezdit do práce na kole tak, aby se moc nezpotil, ale o víkendech si rád zasportuje a nechce si kvůli tomu kupovat druhé kolo ani s sebou tahat několikakilový motor. Třeba proto, že dvojnásobný počet kol v menším bytě je dost výrazně znatelný stejně jako váha motoru, pokud bez baterie neposkytuje podporu.

Řešení od Bosche vypadá dobře, ale nejde namontovat na libovolné kolo a už vůbec ne na koloběžku. Motor ve středu má samozřejmě již zmiňované výhody, které nelze opomenout.

Odpovědět


Re: Re: Re: Problém

Dalibor Dobrota,2016-05-15 15:55:36

To by musel být nějaký blázen, aby se mu do práce nechtělo šlapat a o víkendu se zbytečně mordoval. Chtěl bych vidět toho lenocha jak přendává motor pryč a ještě si kvůli tomu kupuje ráfek s další pneumatikou za 1000 Kč. Jednak jde přepínat podíl asistence motoru a z druhé to funguje spíš tak, že motor zapnete až v těžkém kopci nebo na zpáteční cestě, když už vás bolí nohy.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce







Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz