Umělá inteligence autonomního automobilu se stala řidičem  
Přinejmenším podle průlomového rozhodnutí amerického úřadu pro bezpečnost provozu National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Zákony teď musejí počítat s bouřlivým rozvojem umělých inteligencí, které zvládnout řídit auto lépe, než mnozí lidé.

 

Google Self-Driving Car Project. Kredit: Google.
Google Self-Driving Car Project. Kredit: Google.

 

Kolem nás se začínají objevovat autonomní (nebo též samořídící) automobily. Tedy auta, která se prostě řídí sama. Mnozí lidé z nich mají hrůzu a považují je za velmi kontroverzní. V České republice, která si zakládá na automobilovém průmyslu, je to zvlášť citlivé téma. Ale ruku na srdce, vážně si myslíte, že by provoz na silnicích byl s umělými inteligencemi nebezpečnější, šílenější, než když auta řídí oblečené opice?


Ve světě už testují celou řadu modelů autonomních aut, včetně náklaďáků. Naši inženýři by nejspíš měli naskočit do rozjetého vlaku, pokud je ještě v dohledu. Hloupí rozhodně nejsme. Zatím převažují spíše obavy, například ohledně etiky – třeba jak by se autonomní auto zachovalo při hrozbě komplikované nehody? Anebo – nestanou se autonomní auta snadným cílem hackerů, kteří by nás pak vozili po všech čertech?


Americký úřad zajišťující bezpečnost silničního provozu National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zaujal poněkud jiný postoj, než bývá zvykem ve střední Evropě. Na místo ustrašeného řečnění se rozhodli záležitost s chytrými auty řešit. V USA mají nejvyšší čas, autonomní auta tam jsou na pokraji vstupu do běžného provozu. Regulátoři NHTSA se rozhodli, že budou považovat umělou inteligenci řídící autonomní automobil za řidiče, a že s nimi budou podle toho zacházet. Zákon prý nebude vyžadovat, aby automobil v USA řídil člověk.

 

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).


Zní to vážně docela šíleně, ale dává to smysl. Před lety by stejně tak nikoho nenapadlo, že budou letadla řídit počítače. Úřad NHTSA to oznámil dopisem společnosti Google, která patří ke špici vývoje autonomních vozidel a v posledních letech je důkladně testuje. Toto rozhodnutí amerických regulátorů provozu otevírá americké silnice pro samořídící auta, i když nebudou mít na palubě žádného člověka nebo třeba jen spícího nebo jinak řízení neschopného. Důsledky se projeví velmi brzy, v USA mohou očekávat první automobily bez lidské posádky v běžné provozu.

 

 

Každé začátky jsou těžké. Autonomní Volkswagen Passat, Stanford University, říjen 2009. Kredit: Steve Jurvetson / Wikimedia Commons.
Každé začátky jsou těžké. Autonomní Volkswagen Passat, Stanford University, říjen 2009. Kredit: Steve Jurvetson / Wikimedia Commons.

 

NHTSA souhlasil se společnosti Google v tom, že automobil nemusí mít řidiče v tradičním pojetí, tedy z masa a kostí, pokud jeho řízení obstarává samočinný systém. Podle všeho jde o zásadní průlom, protože podle stávajících předpisů bylo nutné, aby automobil vezl člověka, který by mohl v kterémkoliv okamžiku převzít řízení. To už je v dnešní době považováno za překonané. Situace k rozhodnutí NHTSA zrála už delší dobu. Aby toho nebylo málo, automobily Google nemají klasický volant a pedály, což také dosavadní předpisy neumožňovaly. Teď se vše změnilo. Když je umělá inteligence řídící auto považována za řidiče, tak není nezbytně nutné, aby byl ve voze ještě další řidič.

 

Autonomní kapsle pro provoz v Londýně. Kredit: GATEway Project.
Autonomní kapsle pro provoz v Londýně. Kredit: GATEway Project.

Pokud je teď umělá inteligence rovna lidskému řidiči, jak to bude s náhradami škod při nehodách? Co když autonomní auto způsobí nehodu anebo se do nějaké přimotá? To přece není nepřekonatelný etický problém, ale technická záležitost. Určitě se to občas stane. Jenom bude nutné na základě konkrétní situace rozhodnout, jestli v případě zavinění nehody za škodu zodpovídá výrobce automobilu nebo jeho majitel. Odborníci ale ve skutečností očekávají, že se po masovém zavedení autonomních automobilů situace na silnicích nezhorší, nýbrž dramaticky zlepší. Podle nedávné zprávy britského Institution of Management Engineers poklesne po přechodu na autonomní automobily počet dopravních nehod o celých 95 procent. Vlastně není vyloučeno, že dopravní policie přijde o práci.

 


Podle všeho je to na spadnutí a stojíme na prahu nového věku automobilismu. USA letos v lednu ohlásily desetiletý plán v hodnotě 10 miliard dolarů, který má zásadním způsobem podpořit zavedení autonomních automobilů do amerického silničního provozu. Starý svět dohání co se dá. V Londýně zahajují testy prvních autonomních kapslí pro pasažéry v ulicích Londýna.


Video:  Google Self-Driving Car: Computer Qualifies as Driver


Literatura
IFL Science 12. 2. 2016, Wikipedia (Autonomous car).

Datum: 16.02.2016
Tisk článku


Diskuze:

Ludia co uz nic sami nevedia urobit.

Richard Palkovac,2016-02-17 09:57:05

Myslim, ze by bolo treba najst ten spravny kompromis, medzi ludmi, co su uz neschopni samostatneho zivota a musi im napriklad inteligentna flasa povedat kedy sa maju napit a ludmi co boli u nas za "komousou" , co si vedeli skoro vsetko vyrobit a opravit sami a samozrejme aj soferovat.

Odpovědět


Re: Ludia co uz nic sami nevedia urobit.

Petr Kr,2016-02-17 10:02:30

Přesně tak, kdo si umí vyrobit sekačku na trávu ze staré pračky, ten tato auta nedostane už z principu, aby je nepřeprogramoval na něco jiného. Pro členy KSČM pak tato auta také nelze použít, protože by se ztratila vedoucí (řídící) úloha strany.

Odpovědět


Re: Re: Ludia co uz nic sami nevedia urobit.

Richard Palkovac,2016-02-17 10:45:27

Ide mi hlavne o to, ze my si este z takychto veci robime len srandu, pripadne ich povazujeme za zaujimavu technologiu, ale ti mladi, co sa do toho narodia, sa na to budu pozerat ako nevyhnutnost, bez ktorej sa neda zit.

Odpovědět


Re: Re: Re: Ludia co uz nic sami nevedia urobit.

Vojtěch Kocián,2016-02-17 20:18:58

Ostatně jako s každou jinou úspěšnou technologií od počátku civilizace dodnes a do budoucna.
Ale pro všechny by asi bylo užitečné se na pár dní vrátit technologicky o nějaké to desetiletí nebo i století zpět, aby si ověřili, že se dá žít i bez výdobytků nejmodernější techniky.

Odpovědět

Cestování

Martin Plec,2016-02-17 09:46:07

Poté, co si člověk pořídí autonomní auto, tak už se nikdy nepodívá do zahraničí, leda s cestovkou. Ani na chatu, kam musí dojet po polňačce. Ale Američanům to určitě nevadí...

Odpovědět


Re: Cestování

Petr Kr,2016-02-17 09:57:43

Myslím, že tato auta nemají zastupovat manželku, a tak s vámi nesouhlasím. Nevím, proč by mi toto auto mělo zakazovat lyžování v alpách nebo rybaření či houbaření, kam musím dojet po polní cestě. Doufal jsem, že mi v tom toto auto nepomůže zcela, ale že by mi to neumožňovalo? To bych potom nemohl ani na nákupy? A co odbočení na čůrání? To si do auta budu brát PET láhev?

Odpovědět


Re: Re: Cestování

Jiří Novák,2016-02-17 12:19:58

"Aby toho nebylo málo, automobily Google nemají klasický volant a pedály..."
Takže na polňačku (která by nebyla zanesená v mapě jako komunikace) zapomeňte. A PETku s sebou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Cestování

Vojtěch Kocián,2016-02-17 12:58:22

Že auto nemá volant a pedály, ještě neznamená, že nepůjde ovládat vůbec. Určitě bude mít dotykovou obrazovku, na které můžete zmáčknout "stop" (v tomto případě spíš hardwarové tlačítko), auto najde nejbližší možné místo k zastavení a vyhodí blinkry. Rovněž si dovedu představit nějaké to poloautomatické popojíždění v nízké rychlosti po polňačce. Jinak by s tím nešlo ani zaparkovat na plácku za domem. Na offroadové výlety to asi ještě nějakou dobu nebude, ale od toho jsou jiné druhy aut.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Cestování

Jiří Novák,2016-02-17 13:33:24

I tak bych považoval za ideální standardní auto s doplňkovou funkcí "autopilot". Mám rád, když je systém jištěný a v případě poruchy té moderní, luxusní "vrstvy" se můžu vrátit k primitivnějším funkcím.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Cestování

Vojtěch Kocián,2016-02-17 20:08:32

To je asi ideál, ale nejspíš bude třeba se připravit na to, že auto s dvojím ovládáním bude dražší než to plně automatické i to plně manuální. Zvlášť, pokud bude manuální vazba řešená mechanicky jako většinou teď a ne nějakým volantem z Playstationu. Jde totiž o nezanedbatelnou položku v ceně dnešního auta.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestování

David Oplatek,2016-02-17 20:31:53

Dražší to asi bude, ale podle mě ne o tolik. U elektrických aut je spousta mechanických věcí propojená ovládací elektronikou už teď.

Odpovědět


Re: Re: Cestování

Martin Plec,2016-02-17 12:49:18

Myslím, že bude trvat velmi dlouho, než takováto auta umožní jezdit i tam, kde nejsou silnice. Možná že nikdy. Takže když někam budete potřebovat jezdit, tak se tam spíš postaví silnice. A čůrat budete moct jen v motorestech nebo na pumpách, neb zastavit u krajnice může být nebezpečné či proti předpisům.

Takováto auta budou výborná třeba pro pravidelné dojíždění do práce. Nebo vás po dálnici dovezou k hotelu u moře. Pak už bude mít většina lidí pramalou motivaci udělat si řidičák na normální auto, aby mohla jezdit i jinam, než kam vedou pořádné silnice.

Osobně to vidím tak, že autonomní auta si nebudete kupovat, ale pronajímat jako službu. Nebude výhodné mít takové auto doma. Do práce vám stačí mrňous, na dovolenou budete potřebovat velkej kufr. Navíc to asi nebudou chtít ani výrobci, kvůli bezpečnosti a zodpovědnosti.

Odpovědět


Re: Re: Re: Cestování

Petr Klíma,2016-02-18 07:09:59

A navíc to bude umožňovat nějakou formu sdílení auta ... a to ať toho kusu více cestujícími (místo čekání na parkovišti), tak více cestujících v jednom autě.

Ruku na srdce, úlohou drtivé většiny aut dnes je:
Stůj a čekej na majitele.
Popojeď s ním pár kilometrů do práce.
Stůj a čekej na majitele.
Popojeď s ním pár kilometrů z práce.
Stůj a čekej na majitele.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Cestování

Dalibor Dobrota,2016-03-18 23:32:06

To auto vás vysadí před vchodem a pak se samo zejede zaparkovat. Nebudete muset jet pro děti. Auto je vyzvedne samo. Když ho někdo bude chtít řídit sám na polňačce, bude moci sedět vzadu a jen držet na koleni dálkové ovládání. Auta budou úplně jiná než dnes. Nebudou to dodávky, ale nejvyšší prostor bude uprostřed, tak jak v současnosti.

V předu nebude motor a celá plocha bude využitelná pro pasažéry. Zavazadla se budou dávat dopředu, kde bude deformační zóna. Sedla budou variabilní, aby se dala složit a vytvořit rovnou ložnou plochu přes celé auto. Půjde tam vytvořit 2 pohodlné postele, kde místo pružin v matraci budou nafukovací pružiny, aby se daly zmenšit.

Pasažéři si budou moct vybrat, jestli budou za jízdy ležet nebo sedět u počítače, eventuelně sedět naproti sobě nebo v úhlu 90° jako u stolu a povídat si spolu nebo jíst. V tom případě auto pojede tak, aby se jim nevylévala polévka z talířů.

Odpovědět


Re: Cestování

Pavel Nedbal,2016-02-17 13:38:56

Ne, neodpovídám na předchozí příspěvek;
já takové auto nechci ani zadarmo. Neřídím -li sám, dělá se mi špatně (platí i pro autobus). Takže buď řídím sám, nebo jedu vlakem. Je to koneckonců známá fyziologická reakce, nejsem sám.

Odpovědět

Praca

Rasto Gallo,2016-02-17 09:04:45

V suvislosti s novymi technologiami sa stale castejsie spomina problem nezamestnanosti - doteraz platilo, ze nove technologie vygenerovali viac pracovnych miest, ako odburali. Tento trend sa vsak meni, a v buducnosti zrejme bude stale viac nezamesntanych. I automaticke auta by mohli ohrozit ca 10% prac. miest v USA, v oblasti transportu a logistiky.

Odpovědět


Re: Praca

Milan Krnic,2016-02-17 09:58:31

Řešením by mohl být místy již delší dobu diskutovaný a v různých formách testovaný tzv. základní příjem. Čistě hypoteticky
https://cs.wikipedia.org/wiki/Základní_nepodmíněný_příjem
Ale viděl bych to, že se dřív vyhubíme.

Odpovědět


Re: Re: Praca

David Oplatek,2016-02-17 20:26:28

Základní příjem je s prominutím komunistická hovadina.

Velmi brzo zjistíte, že ti z práci vyhození najdou uplatnění jinde. Protože nová technologie neznamená jen zánik starých problémů, ale vytváří problémy nové, které někdo bude muset řešit. Že se tak dít tentokrát nebude jsou jenom vlhké sny ajťáků a dalších snílků odtržených od reality.

Odpovědět


Re: Re: Re: Praca

Marcel Brokát,2016-02-18 10:26:41

... ho.no s prominutím!!! Jste asi jeden z těch, kteří mají vypláchnutý mozek....
Žijeme ve 21 století, všude technologie a většina lidí žije pod neustálým strachem z chudoby. To si opravu myslíte, že tenhle systém nějak generuje talenty ve velkém množství? Že rozvíjí přirozené individuální tvůrčí schopnosti?
Nikoliv - individualismus se zabije už v rodinách ("Dej mně teď pokoj! nebo "Co jsi to zase vymyslel/udělal za hovadinu?"), pokračuje to ve školkách(: "Tááák děti, Honzík nás zase zdržuje, musíme počkat, podívejte se všichni na toho loudala, tak velký a neumí si ještě zavázat botičky, vidíte?), škola, práce, hypotéka, ....

Plošný příjem by změnil řadu důležitých negativních jevů, díky tomu, že bychom se trochu osvobodili od strachu z hladu... např.: oslabil by se vliv ekonomických magnátů, současný systém postavený na vydírání by přestal být také tak účinný, věci veřejné by se staly více veřejnými díky času, který by masa lidí měla k dispozici.

Jistě když se řekne "a" mělo by se říci i "b" - plošný příjem by měl jít ruku v ruce s výdobytky, které máme - relativní bezpečnost, technologie, atd atd... Nemyslím si, že přirozeností lidí je ponižovat druhé nebo se nad nimi vyvyšovat, zabíjet... To jsou jevy následné - prvotní motivací k těmto konáním je myslím strach z osobního ohrožení, ponížení (absence respektu a uznání) a sociální vyloučení (nejbližší okolí - rodina, školka,škola, ...). A zaručený smysluplný příjem by mohl prvotní strach velice zmírnit ne-li zcela vymýtit.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Praca

David Oplatek,2016-02-18 22:26:00

Jak už jsem psal, s novými prostředky vzniknou nové problémy, které si oba dva neumíme ani představit. Ty bude třeba vyřešit. Souhlasím s vaší částí ohledně výuky a výchovy, to je skutečný problém, ale ten tu vždycky byl, je a asi dlouho ještě bude.

Plošný příjem by nezměnil nic. Ti, kdož nedovedou vyjít s penězi teď, s velkou pravděpodobností s nimi vyjdou ani když budou mít příjem dvojnásobný (do hypotéky nikdo nikoho nenutí). Říká se tomu finanční gramotnost a tu drtivá většina lidí nemá. A o zodpovědnosti už vůbec nemluvím. Ale odmítám za jejich lehkomyslnost a infantilnost pykat nějakým povinným výpalným.

Máme rovné příležitosti (nikdo nezakazuje slepému třídit barevné míčky), ne rovné právo (ale když je prostě slepý, má smůlu a dělat tuto práci nemůže). Většina lidí má pocit, že má na všechno nárok i když je neschopná, různě v lecčems hendikepovaná, líná či snad jednoduše hloupá a tak podobně. To ale není pravda. Tak svět ani fungovat nemůže (zákon zachování energie - aby se měli všichni dobře, vždy musí dělat všichni stejně dobře, nebo někdo méně na úkor těch druhých). Každý podle svých zásluh. Že zákonné právo nefunguje, není věcí ekonomiky.

Čím více se bude přerozdělovávat, tím hůř (ono by to vedlo ke zvýšení daní, žádná avizovaná úspora by se nekonala). To už můžeme rovnou zavést 100% daň a rozdávat jídlo na příděly. Čím více bude stát nakazovat, co mám se svými penězi udělat, tím rychleji k jeho kolapsu dojde, už jsme si na světě zažili snad stokrát...

Pokud má někdo strach z ponížení, ať si zajde k psychologovi. Od toho tu jsou, od toho si je všichni platíme.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Praca

Marcel Brokát,2016-02-18 23:18:30

Každému z Vašich argumentů lze velmi úspěšně oponovat:
1) plošný příjem není od toho aby zachraňoval ty co nedovedou vyjít s penězi, ale proto aby se odstranil strach z hladu a tím pádem uvolnil tvůrčí schopnosti jedinců a vytvořilo se svobodné prostředí
Ad výpalné - je vidět jak jste mimo - forem výpalného je dnes neuvěřitelné množství: všechny ty neziskovky, sociální podpory, doplňky, daně, pojištění ...
2) rovné příležitosti v systému reálně samozřejmě nejsou. Mimochodem - kdy se obouváte do hedndikepovaných - kromě toho, že je to laciné - musíte rozlišovat, což se dnes neděje
Nelze oddělovat ekonomiku a vymahatelnost a existenci práva - jedná se o spojen nádoby, dokonce spíše právo je podmnožinou ekonomiky... zase se pletete, tudíž nemůžete vyvodit adekvátní závěry
3) zaručený příjem není od toho aby se přerozdělovalo, zase si pletete pojmy.
atd atd
Myslím, že máte zásadní problém - potřebujete se vymezovat. Potřebujete mít pocit, že patříte do "lepší" sociální skupiny. To je přesně vlastnost nedoceněných osob.
Sumasumárum - jsou Vaš argumenty mizerné. Nic přínosného ... Zamyslete se - když nedáte za pravdu mně, myslíte, že by Švýcaři reálně uvažovali o něčem co by bylo sebevražedné, mělo negativní dopad na kvalitu jejich života, co by je ohrožovalo...?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praca

David Oplatek,2016-02-19 13:03:04

ad 1) bylo by dobré se zamyslet, z jakých příčin je ten který člověk chudý. zda jen dávky prochlastá a prohulí, na důchod si nešetřil, nijak se nevzdělával, zda je to hlupák a podepisuje a platí za smlouvy, kterým nerozumí, nebo si nadělal děti bez patřičného zázemí (existují skutečně smolařské a jiné výjimky, ale ty můžeme ze statistického hlediska teď zanedbat, když uvážíme přítomnost dobrovolných pojišťoven)
ad 2) výpalné plně vystihuje podstatu základního příjmu a dalších daní a poplatků vyžadovaných zákonem, založených na diskriminaci jedné ze stran pod pohružkou trestu
ad 3) ale ono se už ze své podstaty přerozděluje a to ze společného bohatství, nebo ty peníze rostou samy v peněženkách?

Nemám potřebu se vymezovat jen proto, že jsem napsal něco o hendikepovaných. Já jen píšu, co je reálný fakt. Švýcaři mě nezajímají.

Podle mě si naopak vy člověka šíleně idealizujete. Předpokládáte automaticky jeho dobrosrdečnost a logické uvažování v zájmu zachování sebe sama, u těch moudřejších i svých blízkých. Myslím, že se velmi pletete.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praca

Marcel Brokát,2016-02-20 01:57:09

Podle mě jste od mala veden k agresi - něco jako kdo nekrade, okrádá rodinu. TO je ta zvrácenost neboť 100x omletá jakákoliv zhovadilost se prostě stane nakonec přijatým standardem.
Nemýlíte se v tom, že by se jedinci nechovali agresivně i kvůli naprostým nesmyslům - chovají, jsme tomuto standardu chování vystavováni od mala, je všude kolem nás, VELMI se mýlíte v tom, že je to absolutní standard chování člověka - NENÍ.
Já rozumím tomu, že by Vám ta agrese chyběla když jí vytváříte protože k Vám patří a umíte v tom chodit, tomu světu byste přestal rozumět a ztratil identitu, ale nakonec byste přirozeně našel něco co byste s chutí tvořil. No a pokud byste tvořil v tom co v práci děláte doteď tak byste - kromě té agresivity - vlastně nepřišel o nic, ne? Tak o co jde?

Odpovědět

Auto pod vlivem alkoholu přejelo školku přecházející přes ulici

Drahomír Strouhal,2016-02-16 21:51:40

21.3.2019
Školka tříletých dětských avatarů v severní Minessotě byla přejeta automobilem, jež používá jako palivo alkohol během cesty do třídy. Uživatel automobilu byl neřidič a neseděl za volantem. Požil totiž alkohol a vracel se ráno z hospody. Řidiče v šoku musela odvézt do nemocnice záchranná služba, protože se pokoušel vylízat obsah prasklé nádrže ze silnice.
Všechny děti byly naštěstí zálohované a brzy dostanou nová těla rekonstruovaná v tiskárně.
Apple se nechal slyšet, že odpovědnost nenese, protože po analýze softwaru vyplynulo, že se samoučící systém nudil a tak se sám od sebe naučil cíleně přejíždět roboty. Když bylo firmě vyčteno, že robotické automobily by měly ctít zákony robotiky, tak Apple toto rezolutně odmítnul s tím, že byl automobil špatně používán, když jej majitel nechal hladovět před hospodou, zatímco si sám alkohol naléval.
Automobil dostal za rozjetí třiceti kidobotů pokutu deset tisíc dolarů a půl roku veřejně prospěšných prací. Na vyjádření majitele se čeká, protože se stále neprobudil z opilosti.

Odpovědět


Re: Auto pod vlivem alkoholu přejelo školku přecházející přes ulici

Jaroslav Lepka,2016-02-16 22:02:29

Skvělá novinová zpráva. Žel inspirace S. Lemem je zřejmá / Velká pračková tragédie/

Odpovědět


Re: Re: Auto pod vlivem alkoholu přejelo školku přecházející přes ulici

Drahomír Strouhal,2016-02-16 22:05:24

Kdo je S. Lem?

Odpovědět


Re: Re: Auto pod vlivem alkoholu přejelo školku přecházející přes ulici

Drahomír Strouhal,2016-02-16 22:23:33

Aha... dobře no, tohle jsem nečetl.

Odpovědět

Půjde auto i do vězení?

Jakub Matouš1,2016-02-16 19:52:12

Pokud pokud bude autonomní auto odpovědné, tak jednou musí dojít k tomu že spáchá čin za, který by živý řidič šel do vězení, musí se stahovat i na auto, Pak je otázka jestli ve vězení bude celé auto nebo se vijme z auta hardware se softwarem a ten bude uvězněný.

Odpovědět

alkohol

Martin Smatana,2016-02-16 17:29:32

Keď autonómne auto bude používať ako palivo alkohol - etanol, tak v prípade nehody si v novinách prečítame, že nehodu spôsobilo auto pod vplyvom alkoholu.

Odpovědět


Re: alkohol

David Oplatek,2016-02-17 20:29:32

U automních automobilů bych si už dovedl představit masové nasazení elektrického pohonu na baterie. Aktuálně v tom brání jen neexistence nabíjecích stanic. 300km dojezdovka se může různými optimalizacemi navýšit a drtivé většině lidí (čili OSOBNÍCH VOZŮ) tento dojezd postačuje. Kdo jezdí delší trasovky, nechť pořídí hybrid na LPG.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz