Ve snaze posouvat rychlostní hranice se cyklisté z celého světa již patnáct let scházejí na státní silnici č. 305 v údolí Battle Mountain v Nevadě. Tradičně v září. Lokalita je v nadmořské výšce 1 408 metrů a soudí se, že k danému účelu to je to nejlepší místo na Zemi. Je kryto horami, takže tam fouká jen výjimečně a cestářům se na vozovce vydařil nezvykle hladký povrch. Čtyři míle dlouhá rovinka umožňuje závodním strojům nabrat před měřeným úsekem patřičnou rychlost. Vlastní měřený úsek je dlouhý jen 200 metrů, ale to požadavkům International Human Powered Vehicle Association stačí.
Začalo to v roce 1974, kdy mezinárodní asociace lidskou silou poháněných strojů IHPS uznala Ronu Skarinovi na dráze v Kalifornii s kolem Teledyne Titan rychlost 69 km/h. Trvalo to dvacet čtyři let, než se vysněný milník stokilometrové rychlosti, podařilo dosáhnout Samu Whittinghamovi. Stalo se to v Kanadě a na kole „Varna“ od dizajnéra Georgie Georgieva.
S krátkým výpadkem v letech 1986 a 1992 si Whittingham připisoval jedno vítězství za druhým a opakovaně se v tabulkách jako světový rekordman držel až do roku 2013. To už svou laťku postupně dostrkal na 133,28 km/h. Ze závodů udělal trapně stereotypní kanadskou záležitost.
Whittingham to s lehokoly opravdu uměl a stále ještě umí. Postupně se na různých tratích se stále vylepšenými typy strojů, stal vítězem řady závodů, nositelem celé řady rekordů vzhledem k mezinárodní účasti pokládaných mnohdy za rekordy světové. Například hodinovku dokázal jet průměrnou rychlostí 90,724 km/h. Jindy půl kilometru (1999) držel rychlost 100,32 km/h. Jednu míli v roce 2001 zajel rychlostí 126,55 km/h,...
Fenomenálního Kanaďana z piedestalu nejrychlejšího cyklisty planety, se podařilo sestřelit až předloni cyklistovi Jonkheer Sebastiaan Bowierovi. Tomu se kolo VeloX3 (dílo týmu dvou universit - Delft University of Technology a University Amsterdam), poštěstilo rozšlapat ještě o chlup víc. Na zmíněných dvou stech metrech jel o půl kilometru rychleji a byl z toho nový HPV rekord. Zkratkou HPV se teď často označují lidskou silou hnaná vozítka a zkratka pochází z anglického „human powered vehicle“.
Titul šampiona (s hodnotou 133,78 km/h) si Bowier udržel jen dva roky. Kanaďané ho už mají zpět. Od před včerejška je nejrychlejším mužem planety letecký inženýr Todd Reichert na kole ETA a jeho světový rekord má hodnotu v mílích 85,71 mph = 137,93 km/h.
Video: Předloňská vítězná jízda cyklisty Jonkheera Sebastiaana Bowiera s kolem VeloX3. Po 8 kilometrech nabral patřičnou rychlost a na měřeném 200 metrovém úseku mu naměřili 133,78 kilometrů za hodinu. Překonal tak do té doby platný rekord Kanaďana Sama Whittinghama.
Video: Kanaďané již mají titul zpět. Se strojem ETA jsou staronovými držiteli světového rychlostního rekordu, tentokrát s hodnotou 137,93 km/h
Cyklistům rychlostních kol se neříká jezdci, ale piloti. Nejspíš proto, že už na kole nesedí, ale leží v uzavřené kapsli. Aby přes své nohy a mohutný skořepinový rám navíc krytý aerodynamickým krytem viděli kam to vlastně jedou, musí mít jejich stroj kameru a uvnitř kopkitu monitor. Materiál je stejný, jako se používá na automobilech F1 a podobně i tvar stroje propočítává jezdci na míru počítač. Výsledek se pak dolaďuje ve větrném tunelu. Pilota musí na startu rozstrkat a kdyby ho v cíli kolegové nechytali, neobešlo by se to bez pádu.
Video: Ze zákulisí vároby ETA
Jaký to má smysl?
Tvůrci lehorychlokol v tom mají jasno, rádi prý překonávají technologické výzvy. Žene je snaha přispět k co nejefektivnějšímu zúročení výkonu lidského těla a cíl vytvořit nejúčinnější vozidlo poháněné silou lidských svalů. Motivaci možná trochu napomáhá i 25 tisíc dolarů (Decimach prize), které si držitel světového rekordu odnáší.
Sluší se dodat
Todd Reichert není v oblasti šlapacích strojů žádným nováčkem. Ještě než zaútočil na rychlostní rekord lehokolek, sestrojil šlapací vrtulník o hmotnosti 55 kilogramů s průměrem rotorů 10,2 metru a v roce 2013 s ním vyhrál čtvrt milionu dolarů.
K získání 33 let nevyzvednuté odměny, vypsané výrobcem helikoptér (AHS Igor I. Sikorsky Challenge), mu stačilo vystoupat do výšky 3,3 metru a udržet se ve vzduchu 64 sekund.
Video: Se svým Atlasem po deseti sekundách šlapání se Todd Reichert dostal nad požadovanou hranici tří metrů. Po minutě letu přistává necelých sedm metrů od místa startu.
Literatura
AeroVelo www.ihpva.org/home/
Malé létající stroje jsou na You Tube senzací
Autor: Josef Pazdera (24.03.2011)
První E-letadlo překonalo Lamanšský průliv
Autor: Josef Pazdera (11.07.2015)
Diskuze:
Lehokola
Maria Ontevalerova,2015-09-22 14:19:52
Jedno mám a vřele doporučuji (pokud vám není nepříjemné očumování). Je to budoucnost, méně se nadřete, nepadáte z takové výšky a nepřepadnete na hlavu přes řídítka. Bohužel jsou dražší.
Dotaz
Frant. Vorálek,2015-09-22 11:29:53
Proč by měl Tleskač letět výš a bez konstrukce? Nerozumím :(
Nuž možno Dáni
Skep Tik,2015-09-22 10:49:19
ale mňa učili, že Delft a Amsterdam sú v Holandsku!
Inak by ma zaujímala cena toho stroja.
Tleskač
lada Školník,2015-09-20 22:59:32
Tleskač by letěl i víc než jen 3m do výšky. A nepotřeboval by ani tak velkou konstrukci.
chyba v rychlosti?
David Dobeš,2015-09-20 21:34:24
Domnívám se, že "Celého půl kilometru dokázal držet rychlost 100,32 km/h" má být "Celé půl hodiny...".
Re: chyba v rychlosti?
Josef Pazdera,2015-09-21 01:04:01
V textu článku není chyba. Nejvyšší rychlost se měří na úseku dlouhém 200 metrů, což při rychlosti okolo 134 km/h trvá něco přes pět sekund. Nepočítáme-li čas rozjezdu, tak maximální výkon cyklista podává pouhých pět a půl sekundy. Jenže Whittingham má tak natrénováno, že jeho svaly dokáží vysokou zátěž mnohem déle a z toho pramení ty jeho další rekordy. Například ten, že v roce 2009 za hodinu ujel devadesát kilometrů. A nebo že na jedné míli s letmým startem v roce 2001 udržel rychlost 126,55 km/h a tentýž rok kilometr s letmým startem zvládl jet průměrnou rychlostí 128,40 km/h.
Re: Re: chyba v rychlosti?
Petr Kr,2015-09-21 09:09:51
Chyba tam je, alespoň logika to říká. Míle je 1,6km a jel ji rychleji než 0,5km a o dost rychleji. Jedině, že by ten půl kilometr nebyl pro země řídící se "nestandardními" jednotkami zajímavý a tak si to dal až po tom navíc a už na to fakt neměl sílu.
Re: Re: Re: chyba v rychlosti?
,2015-09-21 10:09:29
Pozor, zapomínáte, že ne všechny rekordy jsou ze stejné tratě (nadmořské výšky, stejným větrem v zádech...). A také ne vždy jel se stejným typem stroje, protože rok od roku se materiál, hmotnost, aerodynamika stroje vylepšovaly. Přesto se jedná o jeho fenomenální vítězství na mezinárodních soutěžích, z nichž mnohé časy jsou v dané kategorii (na daných místech považovány za světové rekordy. Proto vzájemné porovnávání časů se zdá být na první pohled, poněkud nelogické.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Whittingham)
Re: Re: Re: Re: chyba v rychlosti?
Petr Kr,2015-09-21 14:20:40
Na to vše jsme mysleli. To zas nejsme tak zaostalí. Ale ten váš odkaz není důkazem o rekordu na 0,5km. Aspoň tam nic takového nevidím.
Navíc, jestli jel někdo 1km rychlostí 130km/h, pak z logiky věci jel 0,5km minimálně rychlostí 130km/h a možná nemá smysl uvádět rekord z roku xy dosažený na "kostitřasu", a nebo to bylo na standardním kole a pak to smysl má.
Re: Re: Re: Re: Re: chyba v rychlosti?
Aleš Antal,2015-09-21 22:23:52
Pane Pazdero, když někdo nemůže pochopit, že Whittingham v roce 1999 jel půl kilometru stovkou v Kanadském Blainville (záznam mezinárodní cyklistické rychlostní asociace: Men’s 500m Flying Start, Single Rider New Record: July 30, 1999 100.32 km/h in 17.942 sec. Blainville, Quebec, Canada. Rider: Sam Whittingham. Vehicle: Varna Mephisto. A že v roce 2001 jel v Nevadě (USA) za zcela jiných podmínek 1000 m flying start (single rider): 128.40 km/h (79.79 mph). Tak nemá cenu se s nimi hádat. Nechte je být. Pište raději další článek. Děkuje cyklista z HK. .
Re: Re: Re: Re: Re: Re: chyba v rychlosti?
Petr Kr,2015-09-22 14:38:51
Když někdo píše, že tam je chyba a nabízí opravu a někdo, kdo tomu rozumí odpovídá na něco jiného, tak se nedivte, že v tom vzniká hokej.
Už jsem psal, že chápu, že lze ustanovit rekord za jiných podmínek na jiné trati s trochu nelogickým výsledkem. Ale aby někdo psal o chybě při trase 0,5km a někdo odpovídal na 0,2km a nebo někdo dokládal rekord na 0,5km rekordy na 1km nebo to zdůvodňoval větrem do zad (proboha to by byl uznamý rekord?) tak to nevím, kdo to tu nepochopil. Vy jste cyklista a tak to chápete, ale konečně jste to vysvětlil. Děkuji vám za to, i když jste mě označil za bl... Já vás tak nevidím a vážím si všech cyklistů, i když rekord nemáte.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce