V článku na Oslovi se o „poskoku“ letadla na baterky od Airbusu psalo s jistým sarkasmem a přirovnával se jeho výkon k amatérskému cyklistovi Allenu Bryanovi. Ten totiž stejnou trasu z Anglie do Francie překonal na létajícím kole a jen za pomoci svých svalů a to před 36 (!) lety. Celkem Airbus hodlá investovat do vývoje bateriového stroje 20 mlionů eur. Možná si mohl hodně prostředků ušetřit, kdyby využil našich zkušeností. Podobné stroje v České Republice totiž už nějakou dobu létají, jejich parametry jsou uvedeny v odkazech pod článkem.
Phenix Nejstarší profesionální elektrické letadlo bylo v české republice vyrobeno již před rokem 2011. pokud existovali nějaké starší pokusy tak o nich nejsou oficiální zmínky. Letoun vyrobila firma Phoenix Air s.r.o. Firma se zaměřuje na výrobu celokompozitových motorových kluzáků pro trhy v USA a jinde ve světě. Někdy před rokem 2010 došlo k nápadu postavit jedno letadlo poháněné elektrickým pohonem. Něco o parametrech letadla lze najít v rozhovoru se spolumajitelem firmy. První let se uskutečnil 15. července 2015. Výdrž je podle typu baterie 20-40 minut. Není však známo, že by se na projektu nějak pokračovalo. |
|
VUT 051 RAY Letoun pochází z dílen Vysokého učení technického v Brně. Jedná se o experimentální letoun, jehož cílem bylo ověřit perspektivnost elektrického pohonu. I přesto byl letoun stavěn tak aby vyhověl leteckým předpisům. Celý letoun váží 600kg včetně pilota. Pohonná jednotka má výkon 55kW a maximální rychlost letounu je 160Km/h. Vývoj letounu začal v roce 2009 a v roce 2015 se uskutečnil první let. Výdrž v letu je přes 40 minut. |
|
SportStar EPOS+ Toto dvoumístné letadlo poháněné elektrickým motorem o výkony 75kW z dílen kunovického EVEKTORU je naprostá světová špička a to jak designem tak letovými parametry a troufám si říci, že je to v současnosti jediné elektrické letadlo na světě, které může konkurovat běžným strojům se spalovacím motorem. Na jeho vývoji se podílelo více firem a institucí. Vrtule je z VZLÚ Praha, přehledový display VUT Brno a další. Cestovní rychlost tohoto letounu je 170km/h, maximální 260km/h. Výdrž v letu je až 1 hodina! Jak je vidět jedná se o prakticky použitelné plnohodnotné letadlo. |
|
F-Bike Je to taková zajímavost ale je to český létající stroj poháněný elektřinou a tak ho nesmíme vynechat. Jeho tvůrcem je společnost Technodat spolu s partnery Evektor a Duratec. |
|
E-Fan Pro srovnání uvádíme i výtvor Airbusu. Poprvé se stroj vznesl do vzduchu v březnu loňského roku. Má dva elektromotory, každý o výkonu 32 kW. Rozpětí křídel 10,98 m. Cestovní rychlost 160 km/h. Při šetrném zacházení má kapacita Li-ion akumulátorů o celkové kapacitě 29 kWh (jsou uloženy v křídlech) letadlo udržet ve vzduchu až hodinu. |
I u nás máme šikovné konstruktéry schopné dělat spoustu zajímavých věcí na světové úrovni a možná ještě lépe.
Video: EVEKTOR
Video: Letající kolo
Doplnění článku o další české úspěšné ULM nám do redakce poslal pan Stanislav Zdeněk. Rádi upřesňujeme o další:
Dalším zajímavým letadlem v kategorii ULM (do 120 kg) je „Song“ Létá s motorem Thor 200 Polini nebo s el motorem Rex (Čs výrobce p. Guič). Toto letadlo má jako první EU certifikaci a létá již i v USA a Kanadě. Vyrobeno a prodáno je zatím 18 ks.
Výrobce Gramex Zbraslavice (Airsport), (www.songairplane.com). |
|
A jen tak mimochodem, Song ten Lamanšský průliv zvládne dvakrát! |
Literatura
Battery System of Electric Airplane VUT 051 RAY
www.czechairspotters.com
VUT BRNO
hybrid.cz
e15.cz
EVEKTOR
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:F-Bike_2013-06-12.ogv
Transition a PAL-V, dva úspěšné koncepty autoletadel míří do výroby
Autor: Josef Pazdera (04.04.2012)
Elektrický létající kajak FlyNano
Autor: Josef Pazdera (19.06.2012)
První let evropského bojového dronu nEUROn
Autor: Stanislav Mihulka (02.12.2012)
NASA testuje Namydlený blesk s 10 elektrickými motory
Autor: Stanislav Mihulka (13.05.2015)
První E-letadlo překonalo Lamanšský průliv
Autor: Josef Pazdera (11.07.2015)
DARPA vyvíjí gremliny pro budoucí letecké operace
Autor: Stanislav Mihulka (06.09.2015)
Diskuze: