MoDe:Flex e-bike  
Fordovo rozkládací elektrokolo

 

I když kariéra elektrokol začala jako rekreační záležitost, stále více se prosazují jako doplňkový dopravní prostředek, který nás dopraví z parkoviště do práce a nebo usnadní objíždění nákupů a slouží jako pomocník šetřící čas všedního dne. Tak jako u každého kola, i elektrokol se týká nerudovský problém - kam s ním. S elegantním řešením  přichází americká automobilka. Z kola chce udělat vhodný doplněk pro všechny typy vozů Ford (dá se jim složit do kufru). Nejspíš to bude platit i pro většinu aut ostatních značek, pokud to zrovna nebude afrodisiakum s úložným prostorem na dámskou kabelku a golfové hole. 
Kampaň s elektrokolem MoDe:Flex e-bike rozjela sama automobilka. Zatím z ní ale není jasné, kdy se bude kolo také prodávat. Nejspíš jde jen o fázi testování zájmu veřejnosti. Proslýchá se ale, že pokud by se projekt realizoval, kolo by se dalo dobíjet přímo v kufru auta. Tím, že více než o skládací kolo, jde o kolo rozkládací, vynutilo by si předváděné řešení (podle diskusí na bikeforech) vrátit se u zadní brzdy ke starému dobrému systému „torpédo“, což by na moc velké sportování zrovna nebylo, zato by při pokládání na bok nehrozilo riziko zprohýbání brzdového kotouče.  Až budou známy zkušenosti s předváděným prototypem,  třeba vyjde najevo, že se jim podařilo vyřešit nějaký typ nožní hydrauliky. Zatím není známa ani kapacita baterií, jen to, že kolo by bylo osazeno 200 W motorem a jeho rychlost omezena na 26 km/h (16 mil/h).

 

 

 


Komu klouby nedovolují ohýbat koleno v takovém úhlu, aby mohl pohodlně šlapat, je tu ještě zajímavý amatérský počin, na který by se nejspíš hodil název „koloběžka s běžeckým pásem“:

Datum: 27.08.2015
Tisk článku

Související články:

Elektrické jízdní kolo „ZWZ“     Autor: Zdeněk Jindra (11.04.2011)
Skládací kolo od firmy Mando     Autor: Josef Pazdera (12.10.2012)
„Žraločí kolo“ pro skateboarding     Autor: Josef Pazdera (12.06.2013)
Vodní kolo Wello     Autor: Josef Pazdera (09.01.2014)



Diskuze:

Jozef Vyskočil,2015-08-28 09:07:38

Je to nejaké nedomyslené. Čúha z toho kopa ohroziteľných častí. Chcelo by to napríklad to torpédo, automatickú planétovu prevodovku v zadnom kole, obdobu torpéda ako prednú brzdu, alebo možno staršiu ráfikovú brzdu, kde bowden nevyčnieva do strany. Rýchlonabíjanie z autobatérie je celkom reálne. A mohlo by to mať menšie kolesá, keď ťahá motor.

Odpovědět


Re:

Rdi Dlo,2015-08-28 10:26:48

"Rýchlonabíjanie z autobatérie je celkom reálne" - Přesto je to špatné.
Baterie je nejdražší součást e-bike. Výrobci garantují max. 600 nabíjecích cyklů, ale to je nedokazatelné, tedy neuznají reklamaci. Jakékoliv rychlonabíjení baterii ničí rychleji, lhostejno zda u kola či mobilu.
Velká kola nejsou na závadu, jsou řešena většinou elektrickým záběrem až po ujetí několika m pohonem "na lidské sádlo", tedy se baterie extrémně nevybíjí. Pokud ovšem lenoch nepoužívá startovací tlačítko.

Odpovědět


Re: Re:

Jozef Vyskočil,2015-08-28 10:40:37

Rýchlonabíjanie je reálne z hľadiska autobatérie a dá sa využiť aj normálne nabíjanie bez elektrickej siete. Modelári rýchlonabíjajú bez problému. Najnovšie akmulátory so železom majú až 2000 cyklov. Čo sa týka kôl je v tomto prípade výhodnejšia skladnosť malých kôl, keď namiesto sadla ťahá elektrina.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Rdi Dlo,2015-08-28 11:22:11

Jistě, máte s Fe bateriemi pravdu. Ovšem jen pokud chcete do e-bike hodně investovat. U modelů do 30000,- musíte vzít zavděk obyčejnou Lion a tam už je nutno ji hodně šetřit, cca 10000,- za novou či 7000,- za repas se neválí na zahradě.
Malá kola jsou vhodná u tohoto přibližovátka, na výletě jsou utrpením. Prostě velké kolo je radost a je jedno, zda klasické či e-bike.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Jozef Vyskočil,2015-08-28 12:44:55

Fe batérie nie sú oveľa drahšie, ale myslím že nedovoľujú rýchlonabíjanie.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Rdi Dlo,2015-08-28 14:06:13

Snaha výrobců maximálně šetřit vede k tomu, že Fe baterie do e-bike začnou montovat pozdě. To je vidět na sortimentu; ani u modelů kolem 70000,- renomovaných výrobců jsem ji neviděl. Aspoň že už opustili "předohrab" s motorem vepředu a dávají ho buď dozadu či ti nejlepší do středu u šlapání.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Jozef Vyskočil,2015-08-28 19:38:56

Jedna česká firma ponúka set s Fe batériou. Všetko okrem stredového pohonu je dobré len na rovinu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Rdi Dlo,2015-08-28 22:13:32

Prozraďte která a rád si po 4 letech s průměrným e-bike najdu plus i minus jejich produkce, stejně plánuji nový e-bike do penze.
Děkuji!
:-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Jozef Vyskočil,2015-08-29 06:52:54

http://www.skladacikola.com/Stredovy-pohon-EV-Bike-Power-Kit-250W,748.html

To som našiel ako prvé, existuje aj lepšia stránka tej firmy.

Odpovědět


Děkuji!

Rdi Dlo,2015-08-29 09:34:17

Pěkný odkaz, potěšil jste mne. Jejich kolo s berany postoupilo do mého užšího výběru.
Zatím vede Scott ani ne kvůli značce, ale kvůli účelně zpracovaným detailům, designéři opravdu mysleli. I po jarních slevách na loňské modely je bohužel cena v té vyšší kategorii. Ovšem nehrozí tu věčné dodělávky a vlastní úpravy jako u Apache.
:-)

Odpovědět


Re: Děkuji!

Jozef Vyskočil,2015-08-30 07:14:40

Našli ste tam viac, ako som myslel. :) To mal byť odkaz len na výrobcu setov na prestavbu Evbike. Batéeia Fe je tušín len v prevedení na nosuč. Netušil som, že dodávajú aj komplety s bicyklom.

Odpovědět

Jen hračka opravdu do auta

Rdi Dlo,2015-08-28 07:56:27

1/ Dobíjení z autobaterie je nešetrné k oběma bateriím, navíc vždy trvá dost dlouho-sám nabíjím e-bike 6 hodin.
2/ Skládací rám je ohrožením elektriky v rámu, u mnohých typů se opakovaně vnitřní kabely poškodí.
3/ Výkon 200 W je slabý, dnes lze koupit e-bike s podstatně vyšším výkonem.
4/ Přední i zadní kotoučová brzda je u této hračky zbytečná a jak psal pan Toufar výše, je citlivá na mechanické poškození.

Možná by bylo užitečnější pro krátké přibližování mít v kufru auta malé šlapací skládací kolo, na trhu je jich spousta.
Celkově to působí jako reklamní akce automobilky, aby bylo vidět, jak dbá o ekologii.
Navíc U.S. prostředí není přátelské cyklistům, cyklostezek je minimum a na silnici musíte mít fakt pevné nervy, řidiči si neuvědomují, že by někdo mohl je na kole. Zatočit na křižovatce tříproudovak doleva je adrenalin. Mývalové, kteří vám skáčou pod kolo, jsou na U.S. silnici tím nejmenším nebezpečím.

Odpovědět


Re: Jen hračka opravdu do auta

Jan Peterka2,2015-08-28 15:02:30

Podle mého názoru je ale úmysl kolo nabíjet za jízdy automobilu.... Tedy z alternátoru.

Odpovědět


Re: Re: Jen hračka opravdu do auta

Rdi Dlo,2015-08-28 16:51:44

Jistě, u této hračky to nevadí, odkud se to nabije. Již jsem tu psal, že rychlonabíjení ničí baterku a normální nabíjení trvá cca 6 hodin, tolik v kuse za volantem málokdo sedí.

Ještě větší zpozdilost je rekuperace. Zkuste jet bez elektriky na e-bike po rovině (motor má stále svůj odpor)a udřete se. Při rekuperaci byste musel šlapat i s kopce.
Prostě spolu s JWG: "Šedivá je teorie, strom praxe se zelená."
:-)

Odpovědět

Až na ty brzdy

Vítek Toufar,2015-08-28 05:08:36

Líbí se mi to, až na ty kotoučovky. Ty na skládačku, kterou denně házím do kufru, nemají co dělat. Zvláště ty ovládané lankem, to už je úplnej úlet. Mám na horákovi disky už od třetího výrobce (A2Z, Schimano, Reverse) a stačí razantně přibrzdit, nebo s tím někde klepnout a je to zprohýbaný a škrtá o destičky.

Odpovědět

Brzda

Petr Nejedlý,2015-08-28 00:34:58

Nemohu si pomoci, ale nevidím žádné torpédo.
Zato vidím přehazovačku, kotoučovou brzdu a jakýsi mechanismus propojení bowdenů v dolní části rámu...

Odpovědět


Re: Brzda

Milan Krajtl,2015-08-28 04:13:34

Kotoučovou brzdu to má v předu. To co se Vám jeví jako propojení bowdenů, to není lanko, ale to je konektor pro ovládání elektromotoru z řídítek. Brzdu na zadním kole to má nožní a to bych taky viděl jako mínus.

Odpovědět

ekológie

Milan K,2015-08-27 21:15:23

A zase jeden hřebíček do rakvičky.
Ale co, až všechno zkonzumujeme, začneme to vozit z asteroidů .... snad.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz