Automobilku Koenigsegg Automotive AB u nás moc neznáme. Nejspíš proto, že vznikla teprve v roce 1994. Může za to film Grand Prix, po jehož shlédnutí se Christian von Koenigsegg rozhodl vyrábět super auta. Měly je původně pohánět motory z F1 a lišit se měly hlavně pevnou střechou. Původní záměr, využívat motor od jiné automobilky, byl nakonec zavržen a automobilka si už vyrábí i motory sama. Prý proto, že technologie motorů vozů F1 vyžaduje před startem předehřívat celý blok válců i s olejovou náplní, což v případě sportovního vozu pro běžné každodenní použití, třeba při zastávce u supermarketu, by bylo poněkud nepraktické.
Vozů této značky se vyrábí jen několik desítek ročně ale zato se stávají držitelem světových rekordů. V rychlosti sériově vyráběného vozu svými 387,87 km/h to poprvé bylo už v roce 2005. Nebylo to na dlouho. Překonal je Bugatti Veyron svými 407,5 km/h. Nicméně švédský vůz má stále celou řadu předností, které z něj kromě vozu pro blbnutí na okruzích, dělají vůz i do nepohody na běžné silnice. Například tím, že umožňuje snadnou a výraznou změnu nastavení podvozku.
U aut tohoto segmentu, se kromě testu na co nejvyšší rychlost, provádějí i testy „na brzdění“. A právě v kombinovaném testu
prověřujícím, jak akceleraci motoru, tak i účinnost brzd, tento seveřan svým předchozím typem Agera R, získal světový rekord v roce 2011. Tehdy jeho hodnota činila 21,19 sec. Nyní automobilka novějším typem pokořila sama sebe o více než 3 vteřiny. "One: 1" s jeho 1 340 koňskými silami a 1340 kg hmotnosti, k překonání rekordu vyhovovala dráha jen 1,5 km dlouhá. Jelo se po rovině a za bezvětří a i když se většinou tento test dělá nadvakrát (jednou se měří čas potřebný k dosažení rychlosti 300 km/h a při další jízdě zpomalení), tomuto autu na rekord (v obojím) stačila jízda jedna.
Snad ještě zbývá dodat, že megacar pohání pětilitrový osmiválec do „V“ s blokem z lehké slitiny, suchou olejovou vanou a čtyřmi ventily na válec. Název "One: 1" (Jedna ku jedné) odráží neuvěřitelný poměr výkonu motoru a hmotnosti vozu.
Motor pracuje s kompresí 9:1, turbodmychadlo s variabilním nastavením lopatek dává stabilních 1,8 barů. Točivý moment přes 1000 Nm přenáší na kola sedmirychlostní převodovka s elektronickým diferenciálem. Přední kola devatenácti palcová, vzadu dvacítky. Rozložení hmotnosti na nápravy: 44% vpředu, 56% vzadu. Adaptabilní aerodynamické prvky zvyšují přítlak při rychlosti 260 km/h o 610 kg a při 440 km/h o 830 kg. Toto čtyři a půl metru dlouhé a dva metry široké auto, je jen metr a patnáct centimetrů vysoké. Má však úctyhodné parametry světlé výšky: Zadní: 74-90 mm Přední: 59-100 mm (s možností zvednutí o pět cm). O stabilitě vozu a to jak při zrychlování, tak při brzdění, které mají na starosti brzdy s odvětrávanými keramickými kotouči Ø 397 mm, šířce 40 mm a třmeny se 6 keramickými písty. Mechanickým brzdám vypomáhají nastavující se aerodynamické prvky. O tom, jak auto drží stopu, vědčí ruce zkušebního jezdce, který při si při rekordní testovací jízdě nad 300 km pouští volant. Sami doma to prý rozhodně zkoušet nemáme, čemuž oba (má sedmiletá Agila a já), rádi vyhovujeme. Zájemci o koupi si mohou dohodnout vyzkoušení vozu zde.
Transition a PAL-V, dva úspěšné koncepty autoletadel míří do výroby
Autor: Josef Pazdera (04.04.2012)
Armadillo-T, skládací mikro auto
Autor: Josef Pazdera (21.08.2013)
Diskuze:
výpočty
Stanislav Kaštánek,2015-06-22 23:12:00
Na videu je rekord zapsán z 0 km/h na 300 km/h ( na 83,3 m/s) za 11,92 s.
Výpočet : to je zrychlení 6,99 m/s2 a dráha 496,7 m.
Brzdění z 300 km/h na 0 km/h za 6,03 s, to je výpočtem zpomalení ( deceleraci) 27,3 m/s2 a dráha 496,7 m.
Pod obrázkem zrychlení na 400 km/h za 20 s a zbrzdění na 0 km/h za 10 sekund.
Výpočet: Rychlost 400 km/h = 111 m/s, čas 20 s, zrychlení 5,56 m/s2, dráha 1 111 m.
Brzdění ze 111 m/s na 0 m/s za 10 sekund dá zpomalení 22,2 m/s2, dráha 1 111 m.
Re: výpočty
,2015-06-23 05:38:06
Rekord se týká 300 km/h a k tomu je to video. Auto ale hravě zvládá i přes 400 km/h a právě na to měl stručně upozornit text v popisce. Ten údaj 28 metrů je výsledek testu, který se standardně uvádí jako brzdná dráha z rychlosti 100 km/hod na suché vozovce. Zestručněný popisek upravuji tak, aby bylo jasnější co se k čemu vztahuje a nemátlo to. Všechny údaje jsou ze stránky výrobce, které o své stíhačce zveřejnil zde: http://koenigsegg.com/one1/
Zlý popisok
Tomáš Štec,2015-06-22 21:07:29
Popisok k prvému obrázku je evidentne nezmysel. Pokiaľ zo 400 km/h zastavuje za 10 sekúnd, priemerné spomalenie dosahuje asi 11 m/s^2 a dráha tým pádom asi 500 metrov, rozhodne nie 28. Keby sa tam pridala jedna nula, bolo by to aspoň o chlp uveriteľnejšie. Zvyšok je ale aj tak o 300 km/h, resp. vo videu ešte 200 mph.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce