Stávající využitelnost dronů naráží na vhodný zdroj energie. Pokusy se solárním pohonem mají hendikep v oblačnosti, benzínové zase dělají moc velký rámus a hygienici je v obydlených areálech neradi vidí. Většinou se proto volí k pohonu dronů baterie. Ty ale jsou těžké a navíc mají nectnost dlouhého nabíjení. Dron vybavený vodíkovým palivovým článkem už nyní drží světový rekord v podobě čtyř hodin ve vzduchu. Milé je, že po necelé půlminutě tankování může stroj na další tří až čtyřhodinovou misi.
Podle leteckých expertů je palivový článek, jako pohonná jednotka pro drony ideálním řešením. Nejde totiž jen o „výdrž“, ale také o tichost a relativně nízké provozní náklady. Průmyslovým vodíkem lze přes palivový článek získat jednu kWh za pět dolarů. Náklady na jeden let se v americkém prostředí dostávají na přívětivých 7,50 dolaru. Za tuto částku lze čtyři hodiny šmírovat, nebo 150 minut létat s kilogramovým nákladem a hledat toho správného doručitele...
Palivový článek pro Hycopter navrhla společnost Horizon Energy Systems. Stroj má být k dispozici ještě letos a na trhu má zaplnit mezeru mezi těmi na baterky a se spalovacími motorky. Pro firmy, zvažující doručování zásilek, byť i jen trojnásobně delší dolet, znamená mnohonásobně větší pokrytí touto rychlou službou. V boji o zákazníky se i případná vyšší přepravní cena, může vyplatit. Vojáci a civilní špehovači budou za delší službu také ochotni si připlatit.
Literatura: HORIZON
Čína vyvinula mobilní a notně masivní mikrovlnný systém proti hejnům dronů
Autor: Stanislav Mihulka (14.11.2024)
Polsko sází v obraně proti dronům na futuristický protiletecký kanón ráže 35 mm
Autor: Stanislav Mihulka (03.11.2024)
Bolt-M od Andurilu představuje evoluci sebevražedných dronů
Autor: Stanislav Mihulka (27.10.2024)
Zlatý orel HS je malý autonomní vrtulník, co dokáže uštědřit velkou ránu
Autor: Stanislav Mihulka (11.10.2024)
Vysoce autonomní protidronový dron polských APS loví drony nárazem
Autor: Stanislav Mihulka (29.09.2024)
Diskuze:
Dron velkosti auta
Martin Chabada,2015-05-23 17:14:51
Ak by sa nieco podobne podarilo aj s dronom velkosti bezneho osobneho auta, sposobilo by to dopravnu revoluciu - prakticky koniec dopravnych zapch, znizi sa potreba na budovanie dopravnej infrastruktury a naklady na jej udrzbu, "lietajuci stroj" ma ovela nizsie naroky na realizaciu plne automatizovanej prevadzky - nemusi reagovat na dopravne znacky, chodcov a vo vacsine pripadov lieta len priamo.
Dron velkosti auta na ploše 900 m2
Josef Hrncirik,2015-05-23 18:34:49
350 W/(5kg+1kg užitek) při ploše pod vrtulemi 2,8 m2 = 105 kW (ve visu)/300 kg = 4 užitečné? osoby = 840 m2 pod vrtulemi a rychlost cca max. 15 m/s. Protivítr = zpátečka.
Re: Dron velkosti auta na ploše 900 m2
Martin Chabada,2015-05-24 10:13:41
Na zvysenie rychlosti staci pridat tlacnu vrtulu
http://www.popsci.com/watch-superfast-raider-helicopter-takes-first-flight
Re: Dron velkosti auta
Ondi Vo,2015-05-24 13:38:59
Kdo někdy stál v blízkosti startující helikoptéry si sotva dovede představit stovky startujících a přistávajících helikoptér na nějakém parkovišti před obchodním centrem. To za prvé a za druhé spotřeba energie (paliva) na přepravu nákladu helikoptérou trumfne snad jen přeprava raketovým pohonem.
Helikoptéra rozvine své přednosti v nepřístupném terénu a v možnosti rychlé přepravy mezi dvěmi body v urbánní zástavbě.
Na druhé straně by helikopterovaná společnost uvolnila prostor silnice náklaďákům, kterým ani tolik nevadí rozbitá vozovka.
několik trojčlenek
Josef Hrncirik,2015-05-23 09:53:11
Ze zadání platí:
= 5 ´´S / 1kWh = cca 125 Kč/ 1 kWh = 125,- / 300 l H2 1 atm = i při cca jen 50% úč. = 125,- Kč / 600 l H2, jehož cena je na H2 benzinka Neratovice cca 11,- Kč / m3 atm. Z toho by pak plynuly strašlivé pronájmy za láhve či odpisy palivového čl….
Triviální středoškolská elektrochemie.
1 litr atm H2 má energetický potenciál max. 3,35 Wh, 4 l tedy max 13,4 Wh. Jejich 1414 Wh/4l je 106x více než i při 100% účinnosti, nebo uvažují tlak 106 atm. 4 l kapalného H2 mají potenciálně až 11 500 Wh. Možná tedy uvažovali pouhé velké pivo kapalného H2.
Náklady na 1 let 7,5 ´´S = 190 Kč/4 hod,
tj. oproti palivu navýšení 65 Kč/4 hod = 16 Kč/1 hod by měly odpovídat odpisu dronu a podělím li jeho pořizovací cenu 16 Kč/hod, dostanu jeho ekonomickou životnost. Naštěstí cenu neznám.
Při 100% úč.: Z příkonu 375 W ve visu,
plyne, že 5 kg dron by měl hnát vzduch cca 15 m/s okruhem vrtulí celkové plochy 2,8 m2. Docela velký kombajn.
Cena ?
Radek Štrébl,2015-05-23 00:39:49
Jsem jediny, komu se nelibi ta cena? Napr. toto: http://www.peckamodel.cz/produkt/rc-modely-a-prislusenstvi/akumulatory/aku-li-poly/softcase/od-6001mah/6s/ta-25c-22000-6s1p-gens-ace-lipo-tattu-serie-6s-22000-mah-25c ma kapacitu cca 1/3 uvadene, dostupny vykon je vyssi a doba nabijeni mne netrapi, acupack mohu proste swapnout, nebo snad ne ? Cenove je to ale o necem uplne jinem, pokud bych uvazoval o velmi strizlivych 500 cyklech na jeden aku, tak cena za cca 0.5kWh cyklus bude 30Kc za amortiaci aku a zanedbatelnych cca 2.5Kc za samotnou elektrinu. To je cca 2.50USD za 1kWh, coz je polovina oproti uvedym 5USD za vodik (a to jsem neuvazoval o amortizaci vodikoveho clanku, ktery take nevydrzi vecne, ze). To mu pripada velmi drahe nez aby se to mohlo nejak masove ujmout.
Re: Cena ?
Petr B,2015-05-23 01:07:29
Tak 500 cyklu je iluze, navic ta baterka vazi 2.5Kg a stoji 15000Kc..!
A ma cca jen 0.5kWh.
No ale ten vodikovy clanek bych teda chtel videt. Marketing zase zapracoval a je 2roky pred realitou.
Re: Re: Cena ?
Milan K,2015-05-23 08:24:44
To jsme dva. Zdrojová stránka pobavila. Kdyby jen dva roky, byla by to paráda.
Re: Re: Cena ?
Radek Štrébl,2015-05-23 09:56:43
Proc by to mela byt iluze ? 500 cyklu bezne uvadi vyrobci, pro tento aku neni tato informace k dispozici , ale nebude se to prilis lisit od konkurence. V realite to muze byt dokonce i lepsi, protoze vydrz se zvysuje se snizujici zatezi, tato aku je konstruovana az na 20C, ale v realu ta helikoptera potrebuje 1C v prumeru a 2C v maximu. Takze pokud by vyrobce garantoval 500 cyklu pri 20C, tak pri 2C to bude jen lepsi. Navic tech 500 cyklu neznamena, ze je baterie kaput, ale ze jiz vyrazne ztratila na sve kapacite, coz je sice neprijemne, zkrati se dolet, ale da se to porad jeste pouzit. Oproti tomu, palivovy clanek starne take, ovsem neztraci kapacitu, ale vykon, coz je pri dannem nasazeni celkem kriticke, protoze od urciteho opotrebeni uz to nevzletne. Cenu nebudu resit, cena za ten clanek neni znama, takze neni co porovnavat, ale pokud vyjdu z cen soucasnych clanku, tak LiPol aku je pri stejnem vykonu levnejsi. Co se hmotnosti tyce, tak uvadeji 4kg, motory a elektronika i s ramem budou vazit celkem minimum, takze opet, tech 2.5kg na samotny zdroj neni nerealne (opet jsem udaj o hmotnosti clanku nehledal, ale v odkazu jsem nasel udaje o 1000W clanku, ktery pravdepodobne pouzili a ten vazi 2250g bez regulatoru tlaku, ten vazi dalsich 175g, takze jsme na 2425g, cili prakticky identicke jako ten LiPol). Takze jedina vyhoda je cca 3x vetsi dolet, ovsem za minimalne 6x vyssi cenu(cena clanku neni dostupna, ale jiste nebude nulova a zivotnost neomezena,ze), coz mi nepripada zrovna jako nejaka vyhra!
Pohon???
Jan Kment,2015-05-22 21:57:52
Dron je sice hezká, ale už poměrně známá věc, využití duté konstrukce jako nádrže je chytré řešení, ale nejzajímavější, snad nejen pro mě, by byl princip a parametry toho palivového článku??? Určitě by to mělo daleko širší uplatnění!
Re: Pohon???
Milan V,2015-05-22 22:47:12
Taky myslím. Legrační je, že je to "lithium-polymer hybrid". Když jsem byl malý, dělaly se palivové články z platiny, a když jsem vyrostl, dělaly se z lithia baterie. Lithiový palivový článek je dost podezřelý, ale naprosto vážně to na těch stránkách píšou.
dron bude shazovat na nepřátele hořící lithium e zapáleného palivového článku
Josef Hrncirik,2015-05-23 18:23:58
a na přátele mračna vybitých baterií.
Lithium se skladuje lépe než H2, nepotřebuje Pt , je reaktivnější a energeticky 3,5 g Li odpovídají 1 g H2, tj, cca 13 l H2. Leč Pt vždy potřebují O2 elektrody, achilovky všech palivových článků.
Torpédo rozpouštějící Li v mořské vodě a redukující kyslík rozpuštěný ve vodě by si při velké rychlosti mohlo vystačit i s Fe a snadno dohnat a sežrat i velkého žraloka, ev. by si velmi čile poletovalo v hustém dešti a chrlilo neuhasitelný HelLi&fire §$.
Pohon 2*200 W palivec + 400 W Li pol aby se to odlepilo od země
Josef Hrncirik,2015-05-24 11:43:00
palivec = cca 2,8 g/W; 1 W nutné zálohy Li pol = 1g/W, tj. 400 W*3,8g = 1520 g. + 4l 320 bar H2 = 60g + 1714g kompozit tlakové nádoby (z jejich grafu) (i jako nosné trubky)= celkem = 3294 g + ?redukční ventil 130g Ti = 3424 g. Jestli se jim dá věřit 4 l, 320 bar 4 hod 380 W, tak palivec má účinnost cca 59 % - řekněme cca 1% z podloudně vybité Li pol. Tuto důležitou účinnost či údaje k ní vedoucí však nejspíš záměrně neuvádí.
........
Milan Baran,2015-05-22 21:15:46
Bez preháňania - ten pokrok je úžasný. Výroba elektrickej energie na mieste jej spotreby, skladovanie energie, elektropohony, riadenie letu, navigácia...Zažil som dobu, keď bol môj model na elektropohon niečo ako víťazstvo ducha nad hmotou a niektorí kolegovia mi to nechceli veriť.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce