Doba je posedlá elektrickými motory. I když naše technologie v tomto směru nejsou ani zdaleka ideální, tak se teď elektrické motory zkoušejí v těch nejneuvěřitelnějších kombinacích. Módnímu trendu elektrických motorů jsou věrní i v NASA, kde testují docela odvázaný koncept letounu na elektřinu. Je to konvertoplán s překlopnými křídly, který může startovat a přistávat jako helikoptéra a létat jako letadlo, přičemž ho pohání celkem 10 elektrických vrtulových motorů. Lidé z NASA mu dali jméno Greased Lightning GL-10, což lze přeložit jako „Namydlený blesk“.
Namydlený blesk vyvíjejí v Langleyho výzkumném centru NASA v Hamptonu, Virginie. V současné době prochází intenzivní fází vývoje designu a jeho ověřování v letových testech. Původní myšlenkou projektu bylo postavit letoun s hybridním dieselovým a elektrickým pohonem, který by létal na křídlech o rozpětí 6,1 metru. Inženýři NASA začali sérii menších verzí, které podrobili nejrůznějším testům.
Za tím účelem postavili celkem 12 prototypů. Nejprve to byly malé a lehké plastové modely o váze 2,3 kg, a pak o váze 11,3 kg. Po nich následovaly laminátové modely vážící až 24,9 kg a pak zase další. Každý prototyp vývojářům pomohl vyřešit technické problémy a také snížit náklady. Některé ze starších prototypů byly rozbity při tvrdých přistáních, během nichž se vývojáři učili nastavovat systém řízení letu. Ale pokaždé to prý bylo k něčemu dobré.
Před pár týdny prošel prototyp Namydleného blesku v poloviční velikosti, o rozpětí 3,05 metru a váze 28,1 kg, pokročilým letovým testem na vojenské základně, 2 hodiny cesty od Langleyho výzkumného centra NASA. Přitom už před časem prokázal, že zvládne létat jako helikoptéra. Podle konstruktérů ale bývá problematický přechod z vertikálního, tedy z vrtulníkového letu s překlopením křídel do letu vpřed, jak létají letadla. Je to velká výzva aerodynamice takového letu, konvertoplán to ale musí zvládnout.
Inženýři slaví, protože se jim to povedlo. Během pěti testovacích letů vždy zvládli s modelem vybaveným osmi motory na křídlech a dvěma motory na ocasu přejít z vertikálního letu do letu horizontálního a pak zpět. Teď pracují na dosažení čtyřnásobně aerodynamičtějšího letu v porovnání s helikoptérou. Namydlený blesk není přeborník v rychlosti, o to méně hlučný je ale jeho let.
Podle testovacího pilota Zacka Johnse má desetimotorový dron své plusy i mínusy, ale z pohledu pilota se řídí docela jako stroj se třemi motory. Jde o to, že čtveřice motorů na křídlech se ovládají najednou, stejně jako dvojice motorů na ocasu. Kromě toho, že jde o konvertoplán, je prý rovněž příjemně tichý. Bude-li vývoj tohoto modelu úspěšný, mohl by mít pěkně široké využití. Lze si ho představit, jak přepravuje zásilky, pracuje pro zemědělce, mapuje krajinu anebo dělá nenápadný průzkum v bojové zóně po startu bez použití katapultu či podobného zařízení. Nedávno se také objevil na konferenci Association for Unmanned Vehicles Systems International 2015v Atlantě, kde vystupoval jako hvězda programu dronů Langleyho výzkumného centra NASA.
Video: Greased Lightning GL-10 Successful Transition Test. Kredit: NASA Langley Research,
Literatura
NASA 30. 4. 2015, Wikipedia (NASA GL-10 Greased Lightning). www.phys.org
První let evropského bojového dronu nEUROn
Autor: Stanislav Mihulka (02.12.2012)
Gimball - létající robot inspirovaný hmyzem
Autor: Josef Pazdera (31.10.2013)
Špionážní dron připomíná poštolku
Autor: Josef Pazdera (28.11.2013)
Otrokářská kvadrikoptéra udělá z dronů poslušné otroky
Autor: Stanislav Mihulka (12.12.2013)
Odtajněn první let britského dronu Taranis
Autor: Stanislav Mihulka (17.02.2014)
Nejmenší autonomní dron třepotající křídly
Autor: Stanislav Mihulka (26.02.2014)
Vzducholoď StratoBus: nafukovací dron anebo satelit?
Autor: Stanislav Mihulka (24.03.2014)
Diskuze:
Nazov Greased Lightning je z Pomady
S Lom,2015-05-13 18:56:30
Pamätem sa na to, bol som teenager. Pozrite
https://www.youtube.com/watch?v=wK63eUyk-iM
Je to takřka elektrická vrtulová raketa
Josef Hrncirik,2015-05-13 17:00:09
s nedostatečnou plochou vrtulí nucených pracovat v režimu vysokých otáček, tj. malé účinnosti. Nemohlo by to mít forsáž z utajeného stealth větrníku z PMMA?
Tak ono
Václav Čermák,2015-05-13 13:36:30
elektromotory jsou samy o sobě dobré, do různých vehiklů vlastně svými parametry i lepší než spalovací motory. Problém jsou ale baterky. Resp já bych osobně nejradši v těch vehiklech viděl kompaktní atomové reaktory....
Re: Tak ono
Ondi Vo,2015-05-13 16:03:38
Fůzní, pochopitelně. 500kW, velikost 1dm³ a váha 2kg. I s palivem na jeden rok nepřetržitého provozu.
Já také, já také.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce