Jak se pátrá po kořenech terorismu  
Časopis Nature se aktuálně ptal antropologa Scotta Atrana z Michniganské univerzity, který se věnuje obtížnému výzkumu příčin teroristických útoků.

 

Zvětšit obrázek
Hon na vrahy z redakce Charlie Hebdo v plném proudu. Kredit: SIRPA – Gendarmerie, Wikimedia Commons.

Když teroristi vystříleli pařížskou redakci satiriků Charlie Hebdo a košer supermarket, tak ustrnula celá Francie, celá Evropa a povětšinou i celý svět. Jejich sympantizanty, ať už jsou kdekoliv, nepochybně takový výsledek těší. Ohromný mediální zájem, politici z celého světa v emotivním průvodu Paříží, úžasná reklama pro nábor k džihádu a to celé s naprosto minimálními náklady. Je ale načase přestat fňukat jako malé holky a dělat to, v čem jsme dobří. Není přitom hned nutné vyhlašovat nesmyslné křižácké tažení, jako prezident nejmenované středoevropské zemičky. Svět se teď snaží pečlivě analyzovat a pochopit zlovolnou kombinaci náboženství, evropského prostředí a vlivu teroristických skupin, která vyústila v pařížské vraždy.


 

Zvětšit obrázek
Scott Atran v Damašku. Kredit: Richard Davis/Artis Research.

Časopis Nature si vyzpovídal Scotta Atrana, antropologa Michiganské univerzity v Ann Arbor a taktéž Národního výzkumného centra CNRS (Národní výzkumné centrum (Centre national de la recherche scientifique) v Paříži, který se právě tímhle zabývá. Vede rozhovory s teroristy a jejich blízkými. Před pár dny se vrátil do USA z Paříže, kde studoval členy komunity, z nichž vrazi pocházeli.

 

Nature: Jaké sociální a kulturní faktory jsou za vražděním v Paříži?

 

Zvětšit obrázek
Džihád v Mali. Kredit: Anne Look, Wikimedia Commons.

Atran: Imigranti ve Spojených státech dosáhnou průměrného socioekonomického postavení a vzdělání už během jedné generace. V Evropě jsou imigranti dokonce i po třech generacích oproti místnímu obyvatelstvu s několikanásobně vyšší pravděpodobností chudí nebo nevzdělaní. Takže je něco někde špatně. Ve Franci žije asi 7,5 procenta muslimů, přitom mezi vězni jich je 60 až 75 procent. Velký problém představuje svůdná ideologie, která bohužel oslovuje mnohem víc lidí, než si obvykle myslíme. Nedávné průzkumy ukazují, že ISIS pozitivně vnímá 27 procent mladých Francouzů mezi 18 a 24 lety, zdaleka nejen muslimové.


Jak se zdá, džihád je prakticky jediná systematická ideologie, která je efektivní, atraktivní a na vzestupu. Mladí sympatizanti džihádu mají pocit, že změní svět, který jim teď leží u nohou. Ti tři mizerové, co vraždili v Paříži, si získali pozornost celého světa, skoro na celý týden. Stačilo pár zbraní a trocha štěstí a pro džihád to byla velice zisková záležitost.

 

Nature: Máme tu tedy populaci lidí, kteří jsou připraveni vstoupit do džihádistických skupin?

 

Zvětšit obrázek
Boko Haram, džihád proti západnímu vzdělávání. Kredit: VOA, Wikimedia Commons.


Atran: To není o rekrutech, ale o poskytnutí know-how. Džihádisté nenařizují a neřídí operace vražedných komand. Jednoduše nabídnou nápady a vyzvou zájemce, aby do toho šli. Poradí, jak vyrobit bombu z tlakového hrnce, pomohou s výběrem cílů, aby výsledný efekt byl co největší, napoví, koho a co nenávidět. A pak je na každém sympatizantovi, aby udělal, co uzná za vhodné.

 

Nature: Chovají se takhle teroristé, které jste studoval?


Atran: Mluvil jsem s lidmi z blízkého okolí útočníků na Světové obchodní centrum 11. září 2001. Vůbec nechápali, co je to popadlo. Byli to týpci, co dělali pro technologickou univerzitu a chodili spolu do mešity. Neukazovali se moc venku, pořád se dívali na nějaká videa. To určitě nebylo pečlivě plánované předem. Pak si ale vybrali dobře naplánovaný cíl, který zasáhl Ameriku přímo do srdce. Vražedné útoky na vlaku v Madridu roku 2004 zase vedly k výměně vlády. Samotní útočníci ale byli bezvýznamní neřádi bez pořádného výcviku. Vlastně šlo o samovolně organizovaný chaos, který nakonec uspěl. Pachatelé se ale mezi džihádisty stali hrdiny a vzorem pro své následovatele.

 

Nature: Můžeme takové útoky předvídat?


Atran: To je velice těžké. Zárodek podobného teroristického útoky může vzniknout kdykoliv, kdekoliv a s kýmkoliv. Je to jako předpovídat, kde se začne vařit voda v čajové konvici. Chování komplexních systémů, jako je populace lidí se sklony k džihádismu, nebude nikdy možné s jistotou předpovídat. Podle různých průzkumů podpořilo útoky na newyorská Dvojčata 7 až 14 procent všech muslimů na Zemi. Pokud je to podobné s podporou ISIS, tak jich bude přes 100 milionů. Je ale prakticky nemožné předem zjistit, kdo z nich se rozhodne zemřít pro džihád.

 

Zvětšit obrázek
Solidarita indických novinářů Nového Dillí s oběťmi pařížských vražd. Kredit: Pk4wp, Wikimedia Commons.


Nejlepším, ale ne moc použitelným prediktorem vraždění jsou podobně naladění přátelé a příslušnost ke stejné džihádistické skupině. Vrazi z Paříže našli takovou skupinu ve vězení, může to být ale třeba na fotbale anebo při grilovačkách. Pokud chtějí tajné služby a policie nabourat takové skupiny, tak nemá smysl cílit na mešity. Džihád se domlouvá ve fastfoodu, na hřišti nebo pikniku.

 

Nature: Proč tohle nedělá víc antropologů?


Atran: Poněkud ironicky je potíž je v tom, že džihádistů není moc. Nejvíc přínosné jsou detailní rozhovory s blízkými džihádistů a těch je jenom omezený počet. Samozřejmě, je to velice náročné. Když chcete studovat džihádisty, tak je musíte přesvědčit aby vás nezabili a ještě navíc zodpověděli vaše otázky. Pokud se zeptáte špatně, třeba na to, jestli by se vzdali své víry výměnou za peníze, tak vás stejně zabijí.

 

A nejde jen o náročnost a riziko. Výzkum džihádistů také nesnesitelně komplikují rigidní etická pravidla, předpisy a protokoly výzkumu lidských subjektů. Byla totiž nastavena pro činorodé studenty amerických univerzit, kteří po dlouhou dobu představovali téměř výlučné účastníky sociologických výzkumů, a jaksi moc nepočítají s džihádisty. Američtí badatelé jsou z toho zoufalí.

 

 

Video:  Scott Atran: Talking to the Enemy. Kredit: RSA.


Video:  Scott Atran: Reacting to Terror. Kredit: The Agenda with Steve Paikin.

 

Literatura

Nature News 15. 1. 2015.

Datum: 28.01.2015 00:48
Tisk článku


Diskuze:

Petr Pavlíček,2015-02-02 22:16:05

Nezbývá mi, než konstatovat souhlas.

Odpovědět

2 Petr Pavlíček

Jan Šimůnek,2015-02-02 09:42:38

S islámem jsme v analogické situaci jako západní demokracie s nastupujícími nacisty, včetně politiků v čele států:

- Kdyby zasáhli v době, kdy Hitler obsadil demilitarizované pásmo v Porýni, byla by to vojensko - policejní akce, která by nepřinesla víc obětí než např. osvobození Brna
- Kdyby zasáhli v době Mnichovské krize, tak by to nepřineslo víc padlých než Overlord a následné boje na území Francie (a to možnosti Němců spíš nadhodnocuji).
- Protože čekali na to, až Hitler přestane reagovat na "ukecávání", případně až je vlastní voliči pošlou do jistého tělesného otvoru a zvolí "válečné štváče", tak z toho byla světová válka s desítkami milionů padlých a dalšími desítkami milionů obětí v řadách civilního obyvatelstva (o obětech holokaustu ani nemluvě).
A patrně by obě ty varianty, kterých se demokratičtí politici zřekli, přinesly pád Hitlerova režimu, protože tehdy v Německu ještě byly síly odhodlané a schopné, v případě Hitlerova neúspěchu, se s ním pokusit vypořádat. A každý ústupek Hitlerovu pozici jen posílil. To explicitně konstatoval Norimberský tribunál.
Prostě s prodlevou narůstá počet obětí nastávajícího konfliktu nikoli lineárně ale +- exponenciálně. A každý ústupek posiluje extrémisty v řadách nepřítele.

Brusel řeší 3.14oviny typu "genderových kvót" a nezajímá ho požadavek muslimů zavést v Evropě šaríju, podle níž je žena něco mezi domácím zvířetem a kusem nábytku. A pak se diví nárůstu preferencí "antievropských" stran.

Odpovědět


Nemohli zasáhnout...

Jan Peterka2,2015-02-25 12:27:26

Kdyby zasáhli, Hitler by nemohl udělat to, kvůli čemu ho dosadili k moci - přepadnout a pokusit se zničit SSSR. To byl prvotní cíl, to byl důvod proč bylo mnichovskou dohodou obětované Československo, proč po přepadení Polska byla sice Německu vyhlášena válke, ale vedena byla pouze velmi velmi vlažně, že až se jí začalo říkat podivná válka.
Podle mého to není válka muslimů proti nám - proti nám vedou rukama muslimů válku "naši" vlastní vládci co zjistili, že pod slovem demokracie nemohou nalézt dost prostředků k tomu, aby nás udrželi na uzdách bez rizika že se jim vyškubneme. V této válce proti nám mohou zavést a použít i zcela nedemokratické metody a stále tvrdit, že ONI jsou demokraté a dělají to pro naše dobro.

Odpovědět

Jiri Matus,2015-01-30 20:03:31

JJ, korán je docela drsné čtení. Možná by mělo být povinné, abychom věděli, kdo/co proti nám stojí. Protože je tam docela jasné napsáno co musí muslim činit aby se dostal do nebe (kde na něj budou čekat, cituji, panny plných ňader a velkých černých oči a poháry až po okraj naplněné :-))
Jedním z poslání muslima je také bojovat na stezce boží, což je vpodstate genocida všech ostatních náboženství. Což je imho i trestne. Když ne genocida, tak alespoň podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv člověka:

Trestní zákon

Část druhá

Zvláštní část

Hlava desátá: Trestné činy proti lidskosti

§ 259 Genocidium

(1) Kdo v úmyslu zničit úplně nebo částečně některou národní, etnickou, rasovou nebo náboženskou skupinu

a) uvede příslušníky takové skupiny do takových životních podmínek, které mají přivodit jejich úplné nebo částečné fyzické zničení,

b) provede opatření směřující k tomu, aby se v takové skupině bránilo rození dětí,

c) násilně převádí děti z jedné takové skupiny do druhé, nebo

d) způsobí příslušníkovi takové skupiny těžkou újmu na zdraví nebo smrt,

bude potrestán odnětím svobody na dvanáct až patnáct let nebo výjimečným trestem.

(2) Stejně bude potrestán, kdo se na činu uvedeném v odstavci 1 účastní.

Podpora a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka

§ 260

(1) Kdo podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka nebo hlásá národnostní, rasovou, náboženskou či třídní zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let.

(2) Odnětím svobody na tři léta až osm let bude pachatel potrestán,

a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 tiskem, filmem, rozhlasem, televizí nebo jiným podobně účinným způsobem,

b) spáchá-li takový čin jako člen organizované skupiny, nebo

c) spáchá-li takový čin za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu.

§ 261

Kdo veřejně projevuje sympatie k hnutí uvedenému v § 260, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta.

tady jsou nějaké ty perly z Koránu :-)

9 / 5 A až uplynou posvátné měsíce, pak zabíjejte jinověrce, kdekoliv je najdete, zajímejte je, obléhejte je a chystejte proti ním všemožné nástrahy!

9 / 38,39

• Vy, kteří věříte! Co je s vámi, že když je vám řečeno: Vytáhněte do boje na cestě Boží! jste jako přikováni k zemí? Což se vám líbí více život na tomto než na onom světě? Vždyť užívání života pozemského je nepatrné oproti užívání v životě budoucím!
Jestliže nevytáhnete do boje, Bůh vás potrestá trestem bolestným, vystřídá vás národem jiným a nebudete Mu moci v ničem uškodit, neboť Bůh je věru mocný nad každou věcí.

9 / 123 Vy, kteří věříte! Bojujte proti těm z nevěřících, kteří jsou poblíže! Nechť ve vás naleznou tvrdost a vězte, že Bůh je na straně bohabojných!

10 / 13 A zahubili jsme již před vámi pokolení předchozí, když lidé nespravedliví byli a při příchodu poslů svých s důkazy jasnými jim neuvěřili. A takto odměňujeme lid hříšníků.

25 / 52 Neposlouchej nevěřící, ale pusť se jím proti ním do boje úporného.

47 / 4 • A když se střetnete s nevěřícími, udeřte je do šíjí, a až jim způsobíte úplnou porážku, pevně je spoutejte!

49 / 15 Věřícími jsou pouze ti, kdož uvěřili v Boha a posla Jeho a poté nepodlehli pochybnostem, nýbrž bojovali majetky i osobami svými na cestě Boží


Ale je tam i pár dobrých věci, jako že se mají obdarovávat chudí, že máš být skromný atd. taky se tam píše, že křesťané jsou největšími přáteli muslimů... ale tohle asi imam nečetl :-)

5 / 82 A věru zjistíš, že lidé, kteří jsou největšími nepřáteli věřících, jsou židé, a ti, kdo k Bohů přidružují; a zjistíš, že lidé, kteří jsou největšími přáteli věřících, jsou ti, kdož říkají: Jsme křesťané!“ A je to proto, že jsou mezi nimi kněží a mniši a že nejsou pýchou naplněni.

A tohle jsem vubec nepochopil :-D
(btw asi polovina Koranu je vpodstate Bible, to me dost prekvapilo...)

2 / 67-71 • A hle, pravil Mojžíš lidu svému: „Bůh vám přikazuje, abyste obětovali krávu!“ Řekli: „Neděláš si z nás posměšky?“ Odpověděl: „Utíkám se k Bohu, abych nebyl tak pošetilý!“
• Řekli: „Popros za nás Pána svého, aby nám vysvětlil, jaká má být!“ Odpověděl: „Hle, Pán praví: A má to být kráva ani příliš stará, ani jalovice mladá, nýbrž věku středního mezi nimi. Učiňte tedy to, co bylo vám přikázáno!“
• Řekli: „Popros za Nás Pána svého, aby nám vysvětlil, jakou má mít barvu!“ Odpověděl: „Hle, Pán praví: Nechť je to kráva žluté jasné barvy pro radost všem, kdož na ni se dívají!“
• Řekli: „Popros za nás Pána svého, aby nám vysvětlil, jaká ještě má být, neboť všechny krávy se nám zdají mezi sebou podobné; a pak budeme - jestliže Bohu se zachce - správně vedeni!“
• Odpověděl: „Hle, Pán praví: Nechť kráva ta není znavena obděláváním země a zavodňováním polí, ať je zachovalá, bez vady.“ Řekli: „Nyní jsi nám přinesl pravdu.“ A obětovali krávu, když to málem byli neučinili.

Odpovědět


Petr Pavlíček,2015-01-31 14:48:14

Souhlasím s vaším "politicky nekorektním" předkládáním argumentů i s argumenty samotnými. Jen nesouhlasím s vaším optimismem ohledně přátelství muslimů ke křesťanům. Je pravda, že zpočátku křesťany považovali za pomýlené bratry, ale - 5:72 A věru jsou nevěřící ti, kdož říkají: "Mesiáš, syn Mariin je Bůh!"
V případě názorové rozpolcenosti v Koránu platí pozdější verše.
Co je potom muslim podle 4:91 povinen udělat s nevěřícím, který není ochoten o svých názorech mlčet, už je vyloženě nepřátelské.

Odpovědět


Polovina Koránu že je Bible?

Jan Peterka2,2015-02-25 12:16:53

Je to naopak. Celý Korán je výcuc ze Starého Zákona s komentářem. Islám, křesťanství a judaismus jsou v podstatě jen tři různé sekty jednoho náboženství jednoho boha. Všechny tři mají jako základ Starý Zákon, ze kterého odvozují vše ostatní. A stejně jako světské zákony mají a musí mít takzvané prováděcí předpisy, i tyto tři sekty mají (každá své) prováděcí předpisy ke Starému zákonu. Židé se při výkladu Starého Zákona řídí Talmudem a Tórou, křesťané (novelizovaným) Novým Zákonem a muslimové Koránem a Sunnou.

Odpovědět

Petr Pavlíček,2015-01-29 23:20:44

Neodolám položení otázky: Jsou výzvy k zabíjení příslušníků jiné skupiny obyvatelstva propagací války a těm, kteří za nimi stojí a prosazují je, bychom se měli bránit? Anebo je to názor, který bychom se měli snažit pochopit, nevinit ho z působení problémů a přijít na způsob, jak ho integrovat do naší kultury? Například slova: "...chyťte je a zabte, kdekoliv je naleznete" (např.4:91). Nebo záleží na tom, kdo je říká, nebo jak důsledně je odhodlán na nich nic neměnit?

Odpovědět


Sepp Winkler,2015-01-30 10:39:23

Citujem: ...že nutně musí mezi námi a jimi dojít k boji na život a na smrt. A měli bychom pracovat na tom, aby k tomu boji došlo co nejdříve, protože náš nepřítel sílí a my jsme jím řízenou a placenou pátou kolonou stále více oslabováni... Asi by malo stačiť.

Odpovědět


Petr Pavlíček,2015-01-31 00:49:31

Zhruba 1400 let starou povinnost muslimů zabíjet nevěřící považuji za primárnější výzvu k násilí, než vyjádření obav pana Šimůnka o nevyhnutelnosti konfliktu.
Byť je to doprovázeno pro mě silně diskutabilní výzvou k aktivnímu urychlení vypuknutí tohoto konfliktu naplno, u které ovšem používá slova "měli bychom", namísto ukládání svaté povinnosti.

Odpovědět

2 Sepp Winkler

Jan Šimůnek,2015-01-29 18:02:54

1. Křížové výpravy byly odpovědí na islámskou agresi. Přitom Evropa by tolerovala obsazení Palestiny muslimy, ale zareagovala až na znemožnění přístupu křesťanských poutníků ke "svatým" místům.

2. Arabské islámské země nikdy nebyly evropskými koloniemi jako takovými. Byly kolonizovány Tureckem a Evropa naopak rozbitím Turecka po WW1 těmto zemím přinesla svobodu.

3. S tím souvisí i ty památky: Okradení byli Turci (ale v řadě případů šlo o legální vývoz). K tomu ještě:
A- Arabové k těmto památkám nemají naprosto žádný vztah, protože jejich předkové vyvraždili v rámci islámské expanze původní obyvatele těchto zemí. Naopak, v řadě situací tyto památky systematicky ničili a ničí (viz osud soch Buddhy v Afghánistánu, viz osud muzeí po islámském puči v Iráku, viz program Muslimského bratrstva v Egyptě na zničení všech "pohanských památek". Viz systematické ničení předislámských památek Turky atd. atd.).
B- Řada takto vyvezených památek byla nejen zachráněna před cíleným zničením islámskou anticivilizací, ale i před dalšími negativními vlivy: Např. Elginovy mramory (vyvezené z Akropole) jsou dnes ve výrazně lepším technickém stavu než ty, které tam zůstaly.

4. Pokud něco zbídačuje lidi, žijící v daleko příznivějších přírodních podmínkách než my, tak je to jednoznačně islám. Nemá cenu to svádět na nic jiného. Pokud se tyto země zbaví tohoto civilizačně retardačního faktoru, tak rozkvetou. Tak, jako řada z nich vzkvétala před vznikem a rozšířením islámu.

Odpovědět


Sepp Winkler,2015-01-30 10:45:49

Pán Šimůnek, nazývať boj vedený takmer 2 000 km od svojich hraníc obranným zaváňa buď totálnou aroganciou, alebo ešte horšie propagandistickou demagógiou podobného typu, aká bola vedená jedným pánom koncom 30. rokov 20. stor. A oslobodenie Palestíny križiakmi asi nemyslíte vážne. Európania sa tam dostali akurát tak v dobe Rímskej ríše, ktorá toto územie dobyla...

Odpovědět


Jak daleko od svých hranic byli američtí vojáci

Jenda Krynický,2015-01-30 19:49:27

v den D na pláži Omaha?

Odpovědět

2 František Kroupa

Jan Šimůnek,2015-01-29 17:49:22

Primární zdroj považuji za významnější než vývody nějakého odborníka, o němž nic nevím.
Pro mě je důležité, že i tzv. "umírnění" muslimové mají program identický s teroristy a ten terorismus ZATÍM odmítají z ryze taktických důvodů. Předvádějí tím, že problém s islámem nespočívá v terorismu, ale v samotné podstatě této ideologie, halící se do hávu náboženství.

Odpovědět

Re > sepp, 28.1.15, 14.54 :

David Cech,2015-01-29 12:07:55

Zaver s pouzitim zdraveho rozumu ma zaujal.
Myslim si, ze by bolo celkom fajn, keby bol pouzity pred pisanim a pocas pisania diskusneho / Vasho / prispevku.
Vase odhalenie pricin terorizmu uz nie je ani sranda.

Odpovědět

Máte pravdu

Miroslav Mácha,2015-01-29 08:28:22

Souhlasím a moc dobře věděli, jak to funguje. Nechtěl jsem je opěvovat.

Odpovědět


neumím s tím

Miroslav Mácha,2015-01-29 08:35:18

Tak je to jinde.

Odpovědět

Doporučuji tento článek

Jan Šimůnek,2015-01-28 20:16:51

z Neviditelného psa + odkaz na jeho zdroj:
http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-muslimka-o-kamenovani-dl2-/p_spolecnost.aspx?c=A150126_211303_p_spolecnost_wag

Pokud přeložíme slova té dámy z muslimštiny do pro nás (vzhledem k historické zkušenosti) bližší nacistšiny, tak říká asi tohle:
„Jsem proti tomu, aby byli Židé nyní plynováni. Plynováni by měli začít být, až budou zajištěny spravedlivé nacistické lidové soudy, soudící přesně podle Norimberských zákonů. To, co se dělo v Osvětimi, velice často nebyl správný nacismus, ale zvůle špatných jedinců.“

A to se ta „dáma“ presentuje coby „umírněná muslimka“

Prostě se obávám, že muslimové a jejich ideologie, islám, jsou tak daleko civilizované společnosti, že nutně musí mezi námi a jimi dojít k boji na život a na smrt. A měli bychom pracovat na tom, aby k tomu boji došlo co nejdříve, protože náš nepřítel sílí a my jsme jím řízenou a placenou pátou kolonou stále více oslabováni.

Odpovědět


Frantisek Kroupa,2015-01-28 21:46:51

Víte, argumentovat článkem z Neviditelného psa, to je silné kafe.

Odpovědět

Sepp Winkler,2015-01-28 14:54:05

Problémom hľadania príčin terorizmu je, že sa tieto príčiny hľadajú s vopred stanoveným výsledkom, ktorý musí zodpovedať predstave, že príčiny tkvejú v netolerantnom náboženstve moslimov, rasovej neznášanlivosti moslimov, neoprávnených požiadavkách moslimov, jednoducho, že na vine sú zlí moslimovia, ktorí sa snažia podmaniť mierumilovnú, tolerantnú, demokratickú a spravodlivú spoločnosť európskeho a severoamerického sveta. Navyše sa k tomu pridružia vedecké metódy vhodné skôr pre exaktné vedy, ako pre riešenie spoločenských problémov. Navrhovaným riešením vychádzajúcim z výsledkov takéhoto "vedeckého" výskumu je potom vždy určitá forma asimilácie moslimskej spoločnosti, menej, alebo viac násilné podmanenie krajín ich pôvodu a v podstate zakonzervovanie dlhodobo neudržateľného stavu z 19. a 20. storočia - vzťahu koloniálna veľmoc versus kolónia.

Prečo sa otvorene nediskutuje o krivdách napáchaných na arabskom svete a obyvateľstve? Už v období stredoveku si cirkevní a svetskí potentáti povedali, že nevyhnutne potrebujú oslobodiť Kristov hrob. Hrob osoby, o ktorej sa už tisíc rokov dozvedali len z jediného neobjektívneho zdroja spísaného podľa ideologických potrieb. Skutočnou príčinou pritom bolo riešenie vnútorných ekonomických a spoločenských problémov a ponuka voľného drancovania nespokojným vazalom.

S rozvojom koloniálnej politiky v 19. storočí to opäť boli arabské krajiny, ktoré sa stali cieľom koloniálneho kradnutia. Stačí si len uvedomiť, z akého "morálneho" dôvodu sa množstvo archeologických pamiatok nachádza dodnes v múzeách v Londýne a v Paríži. Kolonizované krajiny boli decimované hospodársky, ale aj ľudsky, kde pôvodné obyvateľstvo bolo zaradené do skupiny druhej triedy, bolo mu odopreté vzdelanie, správa vlastného územia, bola mu vnútená len taká práca, ktorá nevoňala kolonizátorom.

Po skončení 2. sv. vojny sa krajiny, ktoré ešte pred vojnou otvorene podporovali politiku rasovej nerovnosti a eugeniku v snahe alibisticky očistiť svoje meno, dopustili ďalšej krivdy, keď na území arabského sveta zriadili štát "vyvolenému národu", ktorý na tomto území nebýval dvetisíc rokov. Stačí sa pozrieť na mapu pôvodne zriadeného Izraela a súčasného Izraela aby bolo jasné, v neprospech koho boli zaznamenané jeho územné zisky. Počas celej existencie tohto štátu je podporovaný USA a európskym západom a to aj jeho zjavne rasistická, expanzívna a imperialistická politika.

V období blahobytu studenej vojny, keď bola ekonomika západu na svojom vrchole začala éra kolonizácie pracovnej sily. Z bývalých kolónií bola podporovaná imigrácia za účelom obsadenia pracovných miest, ktoré neboli pre Európanov zaujímavé. Dôsledkom tejto politiky je súčasná demografická situácia v Nemecku a Francúzsku. Éra konjunktúry skončila a čo teraz z nepopulárnou skupinou obyvateľstva? Asi najlepšie by ich bolo vyhnať, ale to nie je predsa európske. Tak ich treba asimilovať, pozbaviť identity, náboženstva a názoru. A to sa najlepšie robí pod zásterkou boja proti terorizmu.

Skutočná príčina moslimského terorizmu tkvie v stáročia trvajúcom hospodárskom, sociálnom a politickom zbedačovaní týchto ľudí. Ľudí, ktorí žijú desiatky rokov v permanentnej vojne, v strachu z napadnutia od agresívneho suseda a jeho mocného zaoceánskeho spojenca. Po štyroch rokoch vojny v Európe sa Európania spamätávali dve generácie, koľko času asi treba na spamätania sa zo situácie na blízkom východe? Títo ľudia žijú v strachu zo straty identity a de facto z kultúrnej genocídy, často aj z genocídy reálnej. Táto situácia vyprodukovala ľudí, ktorí nemajú čo stratiť a s takými sa bojuje najťažšie.

Jediný recept na ukončenie zabíjania na oboch stranách (áno, obetí na strane moslimov je rádovo viac, ako obetí ich teroristických útokov), je uvedomiť si tieto chyby a konštruktívne sa k nim postaviť. Ukončiť politiku neokolonializmu, umožniť im vlastnú správu vlastných štátov, umožniť im vlastnú kultúru a náboženstvo spolu so zvykmi. A pre menšiny v Európe rovnoprávne postavenie s inými náboženstvami. Keď môžu chodiť mníšky v čiernych habitoch, môžu chodiť aj moslimské ženy v burkách. Keď boli ich otcovia dobrí na prácu, majú synovia týchto otcov právo na plnoprávne postavenie v štátoch, pre ktoré pracovali a pracujú. Na takéto uvedomenie nie je potreba vedeckých štúdií, stačí zdravý rozum. Inak sa tragédie neskončia.

Odpovědět


--

Jan Macháčekx,2015-01-28 19:52:24

Priznam se, zacal jsem dlouze psat a rozebrat jednotlive nesmysly a zkreslene uvahy ve Vasem prispevku, ale nakonec to ani nedospal. Nema to smysl. Tim ze prekroutime historii, uzijeme si sebemrskacstvi a budeme si namlouvat ze cerna je bila, se skutecnych duvodu cehokoliv opravdu nedobereme...

Odpovědět


Taky jsem to vzdal

Miroslav Stuchlík,2015-01-28 23:36:50

taková snůška velemouder je na hodně dlouhou odpověď nebo na krátké poslání do daleka

Odpovědět


Odpoveď.

Sepp Winkler,2015-01-29 09:56:21

@ Macháčekx & Stuchlík: Pôvodne som si povedal, že na vaše prázdne reakcie odpovedať nebudem, ale nedá mi. P. Macháčekx píše, že píšem nezmysly a skreslené úvahy. Bez akejkoľvek konkretizácie a nakoniec povznesene dodáva, že to nemá zmysel. Tým, že napísal prázdne kritické žvásty bez konkrétnych faktov a že akosi plošne vyzdvihol svoju nevypovedanú pravdu (snažím sa použiť jeho štýl), poukazuje, že na to nemá. K nemu sa blahosklonne pridáva p. Stuchlík. To sa už rovno môžu pridať k vyššie diskutujúcemu Janovi Šimůnkovi, ktorý hlása moslimom boj na život a smrť. Skutočne inteligentné prejavy. Som zvedavý, či ak k takémuto boju dôjde, budú títo páni stáť v prvých líniách.

Zároveň by som chcel upozorniť admina na uvedený príspevok p. Jana Šimůnka. Propagovanie vojny a genocídy môže byť kvalifikované ako trestný čin.

Odpovědět


Pán Winkler, mýlite sa

Marek Fucila,2015-01-29 14:34:38

Historické dôvody sú len zámienkou. Veď sa na ne ani nedá objektívne pozerať. Všetky udalosti majú iný rozmer podľa toho, kto históriu "číta". Nech aj máte pravdu ako to vnímajú moslimovia a nech oni majú pravdu, že to tak bolo. Čo to mení na veci?

Skutočný, a jediný problém je chorá ideológia. A to, že sa ideológia šíri má na svedomí "multi-kulti" presvedčenie v európe, že treba rešpektovať každého názor. To je stále neprekonaný základ našej kultúry. Tolerancia iných ľúdí je ušlachtilá, rešpekt voči ich názorom je cesta do "pekla". Lebo ono sa nájdu názory, ktoré nie sú recipročne tolerantné...

Vyššia forma humánnosti by sa dosiahla skutočnou slobodou názorov a ich možnosti vyjadriť ich. Predstavme si utópiu, že by po omši v kostole vystúpil nejaký ateista so svojou predstavou a otvorene by mohol vysmiať názory predrečníka. Bolo by to chápané ako útok na osobu kňaza a netolerancia voči náboženstvám. Čo som sa dokonca tento rok dozvedel, že je to u nás v nejakej forme asi aj trestný čin.

Keby boli ľudia zvyknutí na útoky na ich názory, nebrali by si ich ako útoky na osobu. Mnohé ideológie by to podkopalo.

Odpovědět


Jan Macháčekx

Jan Peterka2,2015-02-25 11:57:32

No, když jste to nedospal, tak tedy v klidu spěte dál...

Odpovědět

Ignorovat terorismus

Miroslav Mácha,2015-01-28 14:51:03

Slyšel jsem, že terorismus byl v ČSSR a komunisti se mu bránili tak, že jej nezveřejňovali. Přijde mi to logické, terorismus je zastrašování. Jestliže někdo udělá nějaký zločin nebo vypouští myšlenky a v lidech to vyvolá nepřiměřený strach, tak je to dle mne terorismus.
Takových útoků dle mého ubyde, když se jim nebude věnovat pozornost (zní to dost hrozně). Prostě se prohlásí byl to zločinec, jeho tělo se spálí a popel se rozptýlí (žádný hrob, žádná pozornost). Jejich jména budou tabu.
V jednom japonském anime byla zajímavá myšlenka, prakticky tam byla trvalá válka (relativně malé intezity) a v ní bojovali klony, což udržovalo stabilitu ve společnosti. Příběh byl z pohledu klona (to tak pěkné nebylo). Dle mého to má výhodu, média mají mrtvé a špatné zprávy a lidé mají společného nepřítele.

Odpovědět


Komunisti v ČSSR

Miroslav Stuchlík,2015-01-28 23:34:17

teroristy hlavně trénovali.

Odpovědět


Petr Hájek,2015-01-29 09:21:40

Tehdy to šlo, nezveřejňovat. Dnes nejsou media státem kontrolovaná a příjmy mají podle toho, kolik lidí si je ochotno je koupit. Takže čím víc šokující zprávy zveřejní, tím lépe pro ně. Navíc v době internetu jen tak něco (co se stane na veřejnosti) neutajíte. Během pár minut je toho plný FB a twitter...
Ale jinak souhlas.

Odpovědět

za terorismus

Mojmir Kosco,2015-01-28 13:23:35

Je dnes označováno kde co.Od partyzánů (afganistan ) přes narodne osvobození (tamilsti tygři ) příslušníci jinych vyznání (islám ) politickou
Orientaci (ekoteroristi) v podstatě se dnes můžeme všichni označit za
Teroristu

Odpovědět


Petr Hájek,2015-01-29 09:23:28

Dotaženo ad absurdum - rozdíl mezi teroristou a osvoboditelem je jen v úhlu pohledu nebo časovém odstupu hodnocení.

Odpovědět

Jak to začalo...

El Pudr,2015-01-28 12:36:13

http://blisty.cz/art/76275.html

Problém světa - wahhábismus v kombinaci s americkou rozpínavostí

Odpovědět

Není bůh jako bůh

Josef Řeřicha,2015-01-28 11:44:01

Kořenem terorismu je nabubřelost, egoismus, nadřazenost, hlásající, že „můj bůh“ ( např. Áláh ) je lepší než jiný, „cizí bůh“, A „můj“ bůh mi nařídil,v jeho jménu, vraždit jinověrce. Ámen , viva, Áláhovi.

Odpovědět

problém s imigrací

Jana Möllerová,2015-01-28 08:58:13

Už za války, i po roce 48 a 68, emigranti volili častěji odchod do Spojených států. Je to země přistěhovalců a je schopna další přistěhovalce vstřebat bez větších problémů. Pro přistěhovalce je to samozřejmě psychologicky příjemnější. Navíc se tam mluví jedním jazykem a kultura nemá tak hluboké kořeny jako v Evropě, přistěhovalec se nemusí tak moc měnit.
Evropa je země se starou strukturou, s naplněnými společenskými i dalšími funkcemi. Navíc se starými národními kulturami, které přistěhovalci neznají a dnes ani nechtějí poznat.
Prostě chyba je přistěhovat se do Evropy. Ta nikdy nebude schopna absorbovat cizí element, nebo jen velmi pozvolna.
Představuji si to asi takhle - stabilní rostlinné společenstvo a invazní druhy (Evropa) a zatím neustálené společenstvo, do kterého mohou další druhy vstupovat a teprve vytvoří stabilitu.

Odpovědět


tak nejako to je

Martin Smatana,2015-01-28 21:07:48

Keď chcú žiť podľa pravidiel islamu, môžu sa odsťahovať do nejakej islamskej krajiny, nikto a nič im v tom nebráni. Tam by ale nedostali štedré sociálne dávky.
Tu ale ide o niečo iné - oni prišli do Európy s cieľom jej islamizácie a otvorene sa k tomu hlásia. Inými slovami invázia, obsadzovanie nového územia.

Odpovědět


Smatano, ptej se proč chtějí obsazovat

Jan Peterka2,2015-02-25 11:51:45

nová území. Podle mého proto, že jsme ta jejich učinili pro ně neobyvatelnými. Přicházejí proto zmiji šlápnout na hlavu rovnou do jejího hnízda.

Odpovědět

USA = viník

May Sider,2015-01-28 06:51:25

"Za vznik Islámského státu může mizerně naplánovaná invaze do Iráku z roku 2003. Alespoň to tvrdí komise tehdejších poradců Tonyho Blaira. Na světlo světa se má zanedlouho dostat zpráva, dokumentující pozadí invaze, exporadci ale už nyní tvrdí, že válku vedli nekompetentní, naivně uvažující lidé. A strategických chyb prý bylo od začátku nepočítaně."

takže stačí bojovat proti USA a jeho masovým vraždám a terorismus zmizí z 90 %, jak jednoduché

Odpovědět


I jak vtip je to úchylné.

Pavel S,2015-01-31 21:58:39

Jestli to myslíš vážně tak potěš koště.

Odpovědět

populace lidí se sklony k džihádismu

Jenda Krynický,2015-01-28 02:20:50

Pokud se chování populace lidí se sklony k džihádismu nedá předvídat, pak je rozumné takovou populaci vůbec nemít. Nám pro to stačí vykázat pár k džihádu vyzývajících šéfů muslimských organizací s pěti členy a trvat na dodržování zákonů i u příchozích s větším množstvím pigmentu přez řev Uhlů. Co s tím průs^Bšvihem budou dělat na západě to jsem opravdu zvědav.

A mimochodem když si v americe rozdělíte imigranty na černé+muslimy a ostatní a v Evropě zahrnete i imigranty mezistátní leč evropské a imigranty z východní asie, tak dostanete čísla nepříjemně podobná. Ale jistě, polák v Německu není imigrant, v americe ano, naproti tomu černoch, který čtyři generace po příchodu svých předků do států vybydluje kdysi pěkný barák v ghetu imigrantem v USA není, zatímco v Evropě ano.

Odpovědět

něco podobného

Martin Saturka,2015-01-28 02:11:02

http://m.ihned.cz/nazory-komentare/c1-63444780-kdo-by-podporoval-al-kaidu

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz