Zrcátkům v autech prý zvoní hrana  
Nahradí je HD kamera s displejem, bude to bezpečnější, tvrdí od Cadillaců.

 

Zvětšit obrázek
Odpadají mrtvé úhly, pokřivené tvary i zkreslení vzdálenosti, což vyniká zvlášť tehdy, když to výrobce s vypouklým sklem přežene. (Kredit: Rob Widdis , General Motors)


Cadillac, to je srdcovka veteránistů a nostalgie přelomu padesátých a šedesátých let. Slavné Eldorádo dizajnu s ploutvemi a monstra s osmiválcovými motory do „V“, objemem přes šest litrů a třemi sty koňských sil luxusu osedlaných již v době před padesáti lety posilovačem řízení, brzd, automatickou převodovkou, vzduchovým pérováním, elektrickým stahování oken,...

Zvětšit obrázek
Pozorovací úhel se ve srovnání se zrcátkem zlepšuje o 300 %.

Ropná krize ale žíznivým dinosaurům nepřála a zhatila prodej i tržby a tak značka delší dobu živoří pod křídly General Motors ve stínu jeho mnohem úspěšnějších divizí .

 

Slávou kdysi ověnčená americká jednička se v poslední době snaží dostat zpět na výsluní svými sedany BLS a CTS.  Již to ale jsou jen čtyřválce, nebo šestiválce s náhonem na zadek a ani výkonem nemají na to, co bývalo. Ten pravý comback by ale měl v příštím roce zajistit model CT6.

 

Značka znovu sází na luxus.  S již poněkud obehranými doplňky v podobě šitého koženého volantu, by díru do světa neudělala a tak přibudou i takové věci, jako obrazovka místo zpětného zrcátka.

 

Zvětšit obrázek
Cadillac CT6 svým dizajnem bude navazovat na přijatý koncept Ciel a Elmiraj.

Pokud vás nyní napadlo to jstejné co mne, že se člověk bez takových zbytečností klidně obejde, je dobré se podívat, co jejich vychytávka vlastně přináší a kam se trend ubírá. 

 

Zvětšit obrázek
Otázkou prý je, jak novinku přijmou ženy. S upozorněním na rozmáznutý oční stín je konec.

V novém pojetí se zpětné zrcátko stává LCD displejem. Má  1280 na 240-pixelů (171 pixelů na palec) přičemž obraz dodává HD kamera.

 

Výsledkem je nejen vysoké rozlišení, ale s chytrým prográmkem i přehled o tom, co se vzadu děje i v situacích, kdy v zrcadlové klasice, kromě oslnění ze zadu jedoucího auta, nevidíme kvůli špatné viditelnosti, zhola nic.  Zlepšuje se i pozorovací úhel. A když místo hlavy rodiny sedne za řízení drobnější stvořemí, netřeba štelovat zrcátka, ani při couvání. Pochopitelně, že mizí i mrtvé úhly. Podobnou, i když ne tak vymakanou, výbavičku, hodlají zavádět i další automobilky a tak možná už není daleko doba, kdy zařízení bude standardem i „lidovek“.

 

 
Zvětšit obrázek
Kyklopovo samočistící zadní oko s HD kamerou. (Kredit: Rob Widdis , General Motors)
 
Zvětšit obrázek
Nostalgická legenda „Eldorádo“ z éry Elvise.

 


Pramen: General Motors

Datum: 21.12.2014 12:41
Tisk článku

Související články:

Jízdu na červu neprovozují jen Fremeni z Duny     Autor: Jaroslav Petr (28.08.2024)
Gigantický automatický přepravní systém propojí Tokio a Ósaku     Autor: Stanislav Mihulka (28.06.2024)
Systém AUAR využívá mikrotovárny k rychlejší a levnější stavbě domů     Autor: Stanislav Mihulka (21.04.2024)
Autonomní bagr postavil masivní 6metrovou zeď     Autor: Stanislav Mihulka (24.11.2023)
Čína předala umělé inteligenci kontrolu nad průzkumným satelitem. A děly se věci     Autor: Stanislav Mihulka (19.04.2023)



Diskuze:

:D

Haribo Ronald,2019-02-04 20:15:23

Ale prosím Vás, ještě nějakou chvílí tu s námi pobudou :D I když tato zrcátka: https://www.2din.cz/multimedia-monitory-v-zrcatku/ jsou velice užitečná :D

Odpovědět

Spíše ne-bezpečné

Jan Dvořák,2014-12-23 10:34:28

Příklad naprostého nepochopení účelu a použití vnitřního zrcátka. Kromě již zmíněného problému s přeostřováním, který dnes u mnoho obrýlených časem přeroste v nepoužitelnost takového zrcátka. Vnitřní zrcátko je sice zajímavé pro udržení přehledu o provozu za vozidlem, a jak už tady někdo zmínil, většina zkušených řidičů ho sleduje spíše periferně a to by pak šlo mnohem hůře, ale pro bezpečnou jízdu na několikaproudových dálnicích a hlavně pak ve městě je hlavní sledovat provoz v sousedních pruzích, abych se mohl bezpečně zařazovat v hustém provozu. Situace za vozidlem není pak takřka zajímavá, stejně ji ovlivnit nemohu. Snad je důležitá jen v případě, kdy za mnou blikají modrá (a někde i červená světla), když bych měl uhnout sanitce (nebo po mně jsou policajti :)).
Ovšem vybavit auto kamerami, které pokryjí i slepé úhly po straně vozidla a promítat je na přední sklo s takovou optikou, aby se zobrazovaly tak, že nebude potřeba zrak přeostřovat, to už by byla jiná! To je už využití moderní techniky. Ale jinak to je spíše srandovní nápad, který by byl možná zajímavý tak před třiceti lety.

Odpovědět


Postranní zrcátka jsou důležitá!

Jan Dvořák,2014-12-23 10:43:01

Čímž jsem chtěl říct, že hlavní smysl mají především postranní zrcátka. Ovšem dobře seřízená, aby opravdu koukala do vedlejších jízdních pruhů.

Odpovědět


Prostorové vidění

Ondi Vo,2014-12-24 02:35:32

Prostorové vidění a kontury mého vozidla by mi asi scházely. Člověk si sice zvykne celkem na vše a v mém prvním autě jsem ani venkovní zrcátka neměl, za to nebyla doprava zdaleka tak hustá :-)) . No a ten argument s viděním na malou vzdálenost, přece je to zrcátko teď jen pár pídí od očí řidiče. No a pak, co když to během jízdy zařve? Nasadím na display pak obyčejné zrcátko? Takovej druh železné rezervy?

Co bych od výrobců automobilů a zákonodárců bezpodmínečně vyžadoval, by bylo zařízení na automatické zastavení (zabrždění) před překážkou. Viděl jsem v TV demonstraci na náklaďáku a považuji to za nezbytnou záležitost, jako i sledovač pohybů víček očí signalizující únavu spojenou se snížením rychlosti a cinkáním budíku. V lokomotivách mají aspoň tkzv. "mrtvého muže". Dneska maj nastavenej tempomat a řidič jen v polospánku drží vozidlo na vozovce, probuzen zvukem krajnice a nebo svodidel.

Odpovědět

???

David Cech,2014-12-22 11:33:18

1. zo spatnym zrkadlom na prednom skle este sofer vidi zadne sedadla auta, toto bude iste chybat rodicom, ktori potrebuju mat samozrejme okrem prehladu za autom este aj prehlad o zivote na zadnych sedadlach...predpokladam, ze tato kamera nie je umiestnena v aute, ale v zadnej casti auta.
2. to uz nemohli vyhodit aj tie dve postranne zrkadla a premietat vsetko na display ?
3. drahe polovicky sa mozu kludne machlit s pomocou zrkadiel, ktore su klasicky umiestnene, staci dat dole protislnecne "bariery"... alebo to ta CT6 nebude mat ?

Odpovědět


Roman Nepšinský,2014-12-23 15:17:40

Auta primárně určená pro rodiny (MPV) mají často nad normálním zpětným zrcátkem ještě další panoramatické (S-Max, C4 Picasso, ...), není také problém si ho sám doplnit.

Odpovědět

Chtěla bych

Lena Vilman,2014-12-21 23:06:05

ještě stihnout kameru jako darek . Matže nekdo zkusenosti zda TrueCam A7 nebo radeji MIO MiVue 568?
Díky

Odpovědět


Neudelate chybu u MIA, ale

Leo Truneček,2014-12-21 23:45:29

Volil bych stejně radeji DOD LS430W.

Odpovědět

kamery

Tadeas Vondrich,2014-12-21 21:40:26

Kamery do auta se jsou dnes záležitostí několika tisíc korun TrueCam A5 má rozlišení 1080pixel na square inch

Odpovědět

Pixely na čtvereční palec

Vojtěch Kocián,2014-12-21 17:39:20

171 pixelů na čtvereční palec by bylo dost málo, jde samozřejmě o pixely na palec.

Odpovědět


Popravdě nevím,

Josef Pazdera,2014-12-22 01:15:36

jak to je s těmi pixely. Pan Florian poslal svůj odhad, jak by to asi mohlo být:

Rozlišení 1 280*240 pixelů =307 200 pixelů na celé zrcátko.

Např. 25,4 mm délka *12,7 mm šířka zrcátka ( 10 inch*5 inch)=32 258 mm2 ( 50
palců čtverečních)

Pak počet bodů na mm2 je  307 200 pixelů/32 258 mm2 =9,5 pixelů/mm2, čili
asi 3 pixely na délkový mm, což je docela dobré při pohledu ze vzdálenosti 1
m-1,5m.


Možná to je Rozlišení 1280 x 240 pixelů odpovídá (pro zrcátko 10x 5 palců) asi 9,5
pixelů/mm2, tedy více jak 3 pixely na mm délkový.

Jenže v autorizovaném textu psaném pro automobilku uvádí 171 pixels per inch 25,4mm , což je ale zase zhruba 7 pixelů na mm. Ale s těmi čtverečními palci máte samozřejmě pravdu.

Odpovědět


Pavel Brož,2014-12-22 08:48:17

72 pixelů na palec (délkový, nikoliv čtvereční) byl po dlouhá léta standard u monitorů, dnes už jsou běžné parametry lepší, těch 171 pixelů na palec (délkový) zní věrohodně.

Odpovědět


Pavel Hudecek,2014-12-22 12:18:31

Mám tu před sebou nějaký displej asi za 230 Kč a má 8,88 px/mm tedy 226 PPI. Na 171 tedy nevidím nic nereálného.

Odpovědět

Nevýhoda pro řidiče jako jsem já

František Luft,2014-12-21 14:12:47

je, že po pohled do takového "zrcátka" budu muset rychle vyměnit brýle na dálku za brýle na čtení

Odpovědět


brýle netřeba

Jarek Dolak,2014-12-21 22:28:17

Já mám kameru MIO MiVue 568 je ful HD , myslim, ze ma 1920 pixelu na ctverecny palec, a na zadni strane ma obrazovku, takze vidim co snima sice dopredu, ne dozadu, ale to uz je asi jedno... take nosim bryle a nemusim je prendavat abych videl co se deje.

Odpovědět


Jirka Niklík,2014-12-22 18:28:31

To je velmi podstatná poznámka. Já mám odjakživa 3 dioptrie na dálku, s brýlema vidím perfektně na dálku, ale s postupující vetchozrakostí už začínám mít problém číst skrz brýle údaje na palubní desce. Na obrazovku místo zrcátka by nepomohly ani bifokály, protože je nad hlavou. Jedině se dívat mimo brýle.
A napadá mě, že ani mladému člověku se zdravýma očima nebude úplně příjemné pro každé mrknutí do zrcátka zaostřovat na blízko (akomodace čoček plus souběh obou očí)a hned zase do dálky před sebe...

Odpovědět


Ad Jirka Niklík

Vojtěch Kocián,2014-12-22 20:57:43

S tím přeostřováním by mohl být trochu problém (a až zestárnu tak nejspíš i s těmi brýlemi). Navíc zkušený řidič sleduje periferním viděním zpětné zrcátko skoro pořád. Periferní vidění má sice velmi mizerné rozlišení, ale o něco by se práh pro reakci posunout mohl.

Na druhou stranu existuje spousta aut, které zpětné zrcátko uprostřed nemají (dodávky, nákladní i některá osobní) a řidič musí spoléhat jen na ty boční. S tímto zařízením mohou mít docela solidní náhradu a hádal bych, že mnohá novější už nějakou variantu mají. Klasické zrcátko se přes to digitální dá vždycky připevnit gumičkou :-)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz