Stealth větrné elektrárny  
Jsou viditelné prostým okem, ale z radaru zmizí. Ano, mluvíme o neviditelných letounech typu B-2, F-22, ale nově i o větrných elektrárnách. I ty mají být vybaveny technologií stealth. Bude to drahé, ale bude to k něčemu?


Schováváme elektrárny

 

Zvětšit obrázek
Francouzská firma EDF Energies Nouvelles koketuje s technologií stealth.

Větrné elektrárny mají obvykle podobu vysokého sloupu s ohromnou vrtulí na vrchu. Jak se  vrtule točí, vytváří na obrazovkách radarů falešné cíle. Především při sledování nízko letících letounů, nebo lodí na moři. Kritické by to mohlo být v případě válečného konfliktu, kdy by se nízko letící křižující střely, jako je americký BGM-109 Tomahawk nebo ruský KH-555, mohly nikým neviděny přiblížit a znenadání udeřit.


 Francouzský energetický giant EDF, resp. Jeho dceřiná společnost EDF Energies Nouvelles  je si tohoto prolému vědoma a rozhodla se nově stavěné elektrárny vybavit technologií převzatou z letadel stealth. V podstatě jde o dva principy – prvním je tvar, který odráží dopadající radarové paprsky jinam, jenom ne zpátky k radaru. Druhým je speciální nátěr, který radarové paprsky pohlcuje a mění na teplo. Je jasné, že s tvarem vrtule se nic moc dělat nedá, takže volba padla na stealth nátěr. V současnosti se testují dvě turbíny v regionu Auvergne, které pro EDF vyrobila firma Vesta. Skvělé, sexy vypadající opatření, které určitě zvedne cenu akcií. Ale jinak je úplně k ničemu.


 Naprostá moderních většina aktivních radarů totiž pracuje na základě Dopplerova efektu. Ve své podstatě jde o to, že pohybující se cíl změní frekvenci od něj odraženého signálu. Když se blíží k radaru, frekvenci zvýší, když se vzdaluje, je tomu naopak. Větrná turbína stojí na jednom místě, podobně jako kopce, stromy a jiné krajinné prvky, takže ji radar ignoruje. Tedy ne úplně. Pohyb listů vrtule může být zachycen, právě proto, že se jedná o pohyb. Zdá se, že by tedy neviditelný nátěr mohl pomoci, ale to je omyl. Moderní radary mají digitální zpracování signálu, takže snadno „vygumují“ podobné cíle, jako jsou turbíny. Tudíž jediné, čím je stealth nátěr listů vrtule je nehorázné plýtvání penězi.


 V každém případě vytváří elektrárna za sebou stín, podobně jako kopec, za který radar nevidí. Taková rozlehlá farma na mořském šelfu může pořádně zkomplikovat sledování provozu na hladině, ale i to je řešitelné proměnnou nosnou frekvencí spolu se speciálními řadami impulsů, ale to je spíše téma na odborný článek. Suma sumárum, vojáci z větrných elektráren určitě neskáčou radostí, ale nepředstavuje to podstatný problém.

 

Zvětšit obrázek
Polská společnost Omi3D vsází na malé tištěné turbíny.


 

 

Pokud si chcete pořídit nějakou větrnou turbínu, možná byste mohli začít s něčím menším, jako je třeba AirEnergy3D, elektrárnu kompletně vytištěnou na 3D tiskárně, která se vejde do vašeho batohu. Slouží především k dobíjení baterií notebooku a mobilu v místech, kde jste mimo dosah elektrické sítě. Za vývojem stojí polská společnost Omi3D, která díky komunitnímu financování na KickStarteru pro start výroby získala už přes 20 000 liber. 
 

 


Poznámka: Pokud by vám toto video nešlo spustit, zde je replika:


Zdroje: EDF Energies Nouvelles, Popsci  , www.kickstarter.com , Omi3D

 

Autor: Martin Tůma
Datum: 12.09.2014 09:16
Tisk článku

Související články:

Výsledek tendru na nové jaderné bloky v Česku     Autor: Vladimír Wagner (19.07.2024)
Podmořský 1,2megawattový drak Dragon 12 těží energii pohybů oceánu     Autor: Stanislav Mihulka (13.02.2024)
Vlnové farmy WaveFarm budou těžit ohromující energii oceánu     Autor: Stanislav Mihulka (03.02.2024)
V Číně připojili k síti první komerční reaktor IV. generace     Autor: Stanislav Mihulka (15.12.2023)
Dvojfunkční energetická věž TTSS dodává energii nepřetržitě     Autor: Stanislav Mihulka (07.12.2023)



Diskuze:

Velmi praktické

Pavel K2,2014-09-29 21:31:42

Celé je to velmi praktické. Na leteckých radarech se vrtule zobrazují (jako falešné cíle), protože radary nejsou v současnosti většinou vybaveny tak, aby je dokázaly odfiltrovat - rychlost konců vrtulí odpovídá rychlosti letadel. A proto je zakázána řada větrných parků. Je samozřejmě jednodušší nový park nepovolit, než vybavovat všechna civilní i vojenská letiště novou technologií radarů. Cílem stealth turbín je tedy dosáhnout prosazení výstavby navzdory zákazu - nyní jde např. v GB cca o 6 GW výkonu, jehož instalace je z tohoto důvodu zakázána.

Odpovědět

Rychlost

Vladimír Lieberzeit,2014-09-15 07:49:32

Autor má pravdu, jen malé doplnění: Konce listů vrtulí větrných elektráren dosahují vysokých rychlostí, v extrému se mohou blížit až rychlosti zvuku. Lze si je tedy splést s letícím prostředkem. Navíc křižující střely mají poměrně malý radarový profil, což dále zvyšuje pravděpodobnost záměny.

Odfiltrovat to lze na základě porovnání několika měření za sebou (objekt má vysokou rychlost a přece se nehýbe), ale je to přeci jen o něco těžší než obyčejné odfiltrování na základě doplerovsky změřené rychlosti.

Teoreticky by to také šlo odfiltrovat na základě doplerovského spektra. Otáčející se list vrtule má v různých bodech různé rychlosti, což letadla obvykle nemínají. Nemám ale tuchy, jestli to skutečné radary umožňují.

Odpovědět

Podivná lehkost a samozřejmost

Pavel Toman,2014-09-12 22:19:06

Jaká to podivná lehkost a samozřejmost, s níž se tu píše o křižujících střelách a jak si je nesplést na radaru. Jako by to byl nějaký přírodní jev, a nikoli produkt vražedné lidské hlouposti.
Kdyby se tak ty peníze a to úsilí daly na rozvoj racionálního a kritického myšlení, pak by možná všechny ty rakety a bombardéry po čase žrala rez...
Zatím ta lehkost a samozřejmost ukazují spíše jiným směrem. (Nic proti autorovi, ten článek je jinak dobře napsaný a má smysl - ale přece se chci ozvat.)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz