Všechny velké námořní lodě mají na palubě radar, který neustále prozkoumává okolí především proto, aby včas varoval před blížící se jinou velkou lodí, těžební plošinou a pobřežím. Aby přístroj nespouštěl poplach i z odražených paprsků od vln a jiných cílů, mají tyto radary filtry, které „falešné“ odrazy potlačují. A právě pirátské čluny jsou pro stávající techniku příliš malé. Posádka napadené lodi se o hrozbě útoku dozví většinou když už je pozdě. Bukanýři na rychlých člunech dostihnou velkou námořní loď a už šplhají po bocích nahoru. Pokud posádka stihne zareagovat, může provést protiopatření, ale má na to jenom velmi málo času. Navíc nesmí být podle mezinárodních dohod civilní lodě ozbrojené. Pokud se ale už útočníci dostanou na palubu, mají jasnou palebnou převahu Tedy pokud není na palubě lodi někdo z Ghurků, kteří jsou najímáni jako stráž. I když nenosí střelnou zbraň, jsou díky svému výcviku v Britské armádě téměř rovnocenným protivníkem. Ale podobnou dostatečně početnou ochranku, si každá loď nemůže dovolit.
Jak už bylo řečeno, základním problémem pro civilní loď je absence včasné výstrahy. Napadnout připravenou velkou loď, která pluje plnou parou, manévruje a ze které námořníci chrlí vodními děly silné proudy vody, to piráty většinou změní názor. Vědci z Pensylvánské státní univezity ve spolupráci s americkým námořnictvem přišli s projektem radaru pro včasnou výstrahu pod názvem WatchStander. Jedná se o velmi vyspělý radar s pokročilou umělou inteligencí. Radar pracuje na kratších vlnách, než obvyklé lodní radary. Má prpto jen kratší dosah, zato lepší rozlišovací schopnosti a dokáže sledovat malé čluny. Vestavěný software dokáže rozlišit, zda chování objektu představuje pro loď možnou hrozbu anebo ne. A hlavně, umí na to automaticky reagovat.
WatchStander není totiž jenom radar. Je doplněn silným stroboskopickým reflektorem, dále zelený laserem pro oslepení protivníka a pro boj opravdu na blízko, vrhačem pepřových granátů. Vše jsou zbraně, které nezabíjejí , tedy v souladu s mezinárodním právem. Jak celý systém funguje, ukazuje video:
Pirátské plavidlo je zaměřeno na vzdálenost zhruba dvou kilometrů a osvětleno silným reflektorem. Pokud se i nadále přibližuje, na 800 metrech reflektor přejde do stroboskopického módu a přidá oslepující zelený laser, který paprskem přejíždí po můstku útočícího plavidla. Na 400 metrech čekají útočníky vybuchující pepřové granáty. To vše zcela automaticky, bez nutnosti lidské asistence. A samozřejmě, WatchStander vyhlásí poplach pro posádku, aby byla připravena čelit útoku, pokud by se přes všechna opatření piráti dostali až k lodi.
Zařízení má za sebou už ostrý test na komerční lodi v Hormúzském průlivu, kde systém detekoval a sledoval roj iráckých rychlých člunů, které se ale k lodi nepřiblížily na vzdálenost menší 3km, tedy na dohled.
Co říci závěrem – je možné, že by na moderních lodích už nebyla žádná ráhna? V době dřívějšího rozkvětu pirátství na těchto ráhnech obvykle visely nadehtované mrtvoly pirátů jako jasná výstraha. Žádné opatrné zajetí pokud možno bez zranění a následně na životní poměry pirátů luxusní basa v Holandsku nebo podobné zemi. Uvidíme, jak se WatchStander osvědčí v ostrém nasazení.
Zdroj: http://www.watchstander.com/
Diskuze:
Tomáš Viktora,2014-06-09 14:45:58
Pokud budes stihat jachtou tanker na koliznim kurzu, pak ti to oslepeni laserem patri :))
Z Z,2014-06-10 12:37:29
Podľa článku možno netreba takú loď "stíhať", stačí, aby taká loď minula "pirátsku jachtu" vo vzdialenosti 800 m a ako pozdrav jej pošle automaticky na mostík "oslepujúci zelený laser".
Tomáš Viktora,2014-06-12 11:09:17
Nikoliv, dle informaci vyrobce system zvazuje kurz plavidla zda neni kolizni, tedy jestli se lod nebezpecne nepriblizuje. Neni to tak, ze miji jine lode ktere nemaji kolizni kurz a jako pozdrav jim ten system sviti laserem.. Staci procist informace nez soudit a vypoustet nesmysly. http://www.watchstander.com/automatic-antagonistic-behaviour-recognition.html
Z Z,2014-06-14 16:22:19
Predpokladám, že by ste boli ochotný otestovať tú automatiku aj svojim vlastným zrakom, keď jej tak slepo veríte. Okrem toho, môže byť kolízny kurz a pritom nejsť o pirátov. Napríklad zachraňovanie nejakých stroskotancov, pričom na lodi zabudnú ten systém vypnúť.
ztroskotanci
Petr Bal,2014-06-22 13:49:26
Ztroskotanci se určitě nebudou pohybovat rychlostí velice dobře motorově vybaveného člunu.
Z Z,2014-06-23 12:41:20
Takže ak napadnú piráti loď tak, že ju nebudú stíhať, ale sa jej postavia do cesty, tak to tá automatika nezaznamená, lebo môže ísť o stroskotancov? Celé je to inak akosi absurdné. Podľa článku radar pred blížiacou sa inou veľkou loďou, ťažobnou plošinou a či pobrežím len "varuje", teda tam nie je nejaké automatické spustenie spätného chodu či hádzania korenených granátov na pobrežie. Ak je teda ten systém taký dobrý, prečo ním nie je doplnený radar ak ide o podobne nebezpečnú hrozbu? "Zobudenie" posádky radarom sa mi vidí akosi vhodnejšie, než automatický vrhač korenených granátov.
priciny
Mojmir Kosco,2014-06-04 08:00:42
http://www.valka.cz/clanek_14119.html neco o pricinach somalskeho piratstvi separace a izolace problemu problem nevyresi .automatizace a ozbrojeni civilnich lodi mozna vyresi nasledek ale umim si predstavit vhodne vystrelenou raketu se vzdalenosti vice nez 2km treba na mustek
Ruční zbraně posádky
Jiří Kocurek,2014-06-03 17:33:24
nejsou problém na volném moři. Ale v přístavech v zemích, kde platí přísný zákaz držení zbraní pro civilisty, včetně vzduchovek, airsoftek, paintbolek a spol. Británie nebo Německo například. Loď s ozbrojenou posádkou by se stala terčem útoku pořádkových sil, posádka by byla odvlečena do vězení a kapitán obviněn nejpíš také z pašování zbraní.
Což má pro rejdařství následky podobné, jako by loď unesli piráti...
Proč...
Jakub Rint,2014-06-03 21:42:27
do důsledku řešíte takový nesmysl?
A)loď může mít zbrojnici
B)v přístavu a v okolí Evropy snad piráti neútočí
C)jaký je rozdíl mezi ochrankou bankovního vozu a ochrankou lodi ?
Ad Jakub Rint
Vojtěch Kocián,2014-06-04 08:10:19
Ozbrojené ochranky lodí se samozřejmě mohou používat a používají. Pokud na to majitel lodi uvolní peníze. A většinou opravdu vystoupí někde na Suezu, protože dál už nejsou potřeba (a jsou drahé) a počkají si na jinou loď, kterou mohou doprovázet opačným směrem. Problém je v tom, že posádka (tedy lidé, co se starají o chod lodi a ne o její zabezpečení proti útoku) nemá na použití zbraní výcvik (kdyby měla, byla by moc drahá) nemohou je tedy přivézt do přístavu země, kde není povolené volné držení zbraní civilistům s občanstvím těch námořníků. Prakticky nikde na světě nedovolí bez příslušných a početných papírů držení zbraně cizinci. Profesionální ochranky to mají zařízené, ale někde to určitě nejde bez úplatků, které musí promítnout do své ceny. Uzamčená zbrojnice by byla řešením, ale její správou by musel být pověřen kvalifikovaný zbrojmistr s registrací všude možně, což znamená stejně jako ozbrojená ochranka náklady navíc, do kterých se mnohým majitelům lodí nechce investovat a nejraději by měli lodě úplně bez posádek. Proto se vyvíjí nesmysly, které by mohly být na provoz levnější než ta ozbrojená ochranka a nevadily úřadům při vplutí do přístavu respektive výsostných vod států, kterými lodě proplouvají. Tedy jako obvykle jsou peníze až na prvním místě.
captain phillips
Pedro Velim,2014-06-03 12:28:04
Captain Phillips by měl určitě radost. Akorát nechápu, k čemu jsou za slunečnýho dne na moři reflektory a laser...
Návrh na drobnou inovaci
Rolando Arias,2014-06-02 22:26:35
Skvělý nápad, místo pepřového granátometu Gatling, místo oslepujícího laseru destruktivní a problém by byl takřka vyřešen
-
Zdeněk Jindra,2014-06-02 19:19:38
Je to strašná blbost, zvlášť to oslepování a automatický provoz. Tohle musel vymyslet nějaký politik. Doplatí na to určitě náhodní civilisté a piráti si vezmou brýle proti laseru a masky.
Zneužitelnost ozbrojených lodí
Jiří Kunst,2014-06-02 09:51:00
Změnit mezinárodní právo v tomhle ohledu není zrovna šťastný nápad. Představte si situaci, kdy nabušená válečná loď přijede do přístavu a agresi bude omlouvat slovy "Já nic, já jsem obchodník a bráním se před piráty!" Zase jim to zbytečně neulehčujme.
I u tohoto systému bych spal klidněji, kdyby nebyl plně automatizován a vyžadoval člověka, který potvrdí příkaz.
Nabušenou válečnou loď poznáš
Jenda Krynický,2014-06-02 15:18:47
na tyhle piráty by osobní zbraně stačily, na obsazení přístavu jsou k ničemu. Vymýšlíte nesmysly.
Nie uplne k teme
Libor Kiss,2014-06-01 23:02:56
Pred rokmi, ked sa zacali sypat spravy o prepadnuti somalskymi piratmi a o neschopnosti statov ochranit konvoje, som cital o ruskom pristupe k veci.
Veterani z bojov zalozili nieco na sposob s.r.o. a lakali ruskych zbohatlikov na adrenalinovu jazdu do nebezpecnych vod v okoli somalska.
Boli na lodi vsetci zalezeni, tvarili sa ako lahka korist a cakali, kym si po nich nepridu ti pirati... Zbohatlici boli velmi dobre vyzbrojeni, o bezpecnost a o to, aby akcia dopadla dobre sa starali prave ti profici.
Je uz len vecou fantazie ako to tam muselo vyzerat, ale vraj z toho mali naramnu zabavu, co si viem velmi dobre predstavit. Ten adrenalin, vodka, nervozita, ruky na gulomete... pirati sa priblizuju, este nie, este nie, sekundy su skoro nekonecne a potom...
podla mna teda s.r.o. rozhodne neskrachovala. Chalani mali dobrodruzstvo na cely zivot... :-)
medzinarodne spolocenstvo to nejako spolocne odsudilo
Ozbrojeni kontraktori
Echinopsk Sk,2014-06-01 22:27:23
Ozbrojena ochrana lodi sa pouziva bezne, zalezi na tom co si spolocnost moze dovolit. Chudobnejsi maju akurat ostnaty drot a nabrusene roxory navarene na bokoch, slovaci ktori robia na lodiach poslali podobne fotky a jedine co mi povedali ze sa modlia aby nenarazili na tych bastardov, pripadne vacsie spolocnosti to riesia takto...prides so zbranou, tak na teba z paluby nejaka zasteka. http://www.youtube.com/watch?v=ESFFFW0B64I
Směšné
Jakub Rint,2014-06-01 09:16:05
Změnit mezinárodní právo a povolit profesionální ozbrojenou ochranku. Kdy už konečně odpovědní pochopí, že primitivové si humanitu vysvětlují jako slabost a jedinému čemu rozumí je větší klacek než mají oni v ruce ??? Neomezený počet jich není...
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce