Izraelská dopravní letedla se budou bránit laserovými věžemi  
Komerční verze systému SkyShield od izraelských Elbit Systems dovede zaměřit a zneškodnit tepelně naváděné střely z ručních zbraní. Dopravní letadla v neklidné době přecházejí na aktivní obranu.


 

Zvětšit obrázek
Letadlo ElAl s nenápadnou laserovou věží na spodku trupu. Kredit: Elbit Systems.

Izraelský národní letecký dopravce, společnost El Al, která operuje z domovského Ben Gurionova mezinárodního letiště, je podle odborníků jednou z nejbezpečnějších leteckých společností světa. Je to ironie, protože vzhledem k oblibě Izraele v mnohých částech světa čelí stroje letecké flotily El Al pravidelným teroristickým útokům a pokusům o únos. V El Al ale díky svým účinným bezpečnostním protokolům dokázali naprosté většině útoků zabránit. Na druhou stranu, svět se očividně nestává bezpečnějším místem a tak izraelští vývojáři přemýšlejí, jak by ochranu letadel El Al ještě zesílili.

 

Zvětšit obrázek
Lasery SkyShield ve střehu. Kredit: Elbit Systems.


Jejich snažení přineslo pozoruhodnou technologii, která tak trochu opisuje z Lucasových Hvězdných válek. Izraelské ministerstvo obrany začátkem března (2014) oznámilo, že technologie SkyShield od izraelského výrobce vojenské elektroniky Elbit Systems se sídlem v Haifě, úspěšně prošla všemi testy a že byla certifikována ke komerčnímu využití. SkyShield je vlastně obranná laserová věž, kterou lze namontovat na běžné dopravní letadlo. Jejím úkolem je bránit letadlo před protileteckými střelami odpalovanými z ručních raketometů (MANPADS, MAN-Portable Air-Defense Systems). SkyShield k tomu využívá pokročilou laserovou detekci cíle a zničení navigace útočících raket.

 

Zvětšit obrázek
Vojáci japonských vzdušných sil sebeobrany s ručním systémem Type 91 Kai. Kredit: US Air Force, Wikimedia Commons


Komerční verze systému SkyShield, zvaná C-MUSIC používá laserovou technologii a číhá na útok raket s tepelným naváděním. Pokud k takovému útoku dojde, tak zařízení vystřelí laserový puls, kterým vyřadí navigační systém rakety, znemožní ji dosáhnout cíle a nechá ji explodovat v bezpečné vzdálenosti od bráněného dopravního letadla. Podle brigádního generála izraelských vzdušných sil Eitana Eshela, který na izraelském ministerstvu obrany vede výzkum a vývoj, byl SkyShield otestován prý v doposud nejvíce komplexních a sofistikovaných testech, které kdy v Izraeli u podobných technologií proběhly. A teď je jeho komerční varianta připravená chránit civilní dopravní letadla.

 

Zvětšit obrázek
Dron Hermes 900 od Elbit Systems. Kredit: Elbit Systems.


Vývoj laserového obranného systému SkyShield je reakcí na teroristický útok v keňské Mombase z roku 2002, kdy teroristé těsně po startu vypálili dvě střely na izraelský charterový let. Rakety tehdy naštěstí izraelské letadlo minuly a více než 250 pasažérům se nic nestalo. Incident ale přiměl tehdejšího izraelského premiéra Ariela Šarona, aby požadoval co nejrychlejší technologické řešení, které by vylepšilo ochranu velkých civilních letadel vůči podobným útokům.


Předpokládalo se, že vývoj systému obrany civilních letadel bude brzy hotov, ve skutečnosti se ale protáhl o několik dlouhých let – kvůli bratrovražednému boji o zakázku mezi výrobci vojenských technologií a také vládními agenturami. Jako by vojenské inovace byly prokleté všude na světě. Vítězem se nakonec stala společnost Elbit Systems, které trval vývoj systému SkyShield zhruba tři roky. Teď by měl být SkyShield postupně nainstalován na všech dopravních letadlech společnosti El Al a Elbit Systems ještě ke všemi uzavřeli smlouvy na dodání systémů SkyShield s dalšími zeměmi světa. Vše nasvědčujeme tomu, že laserové obranné věže budeme vídat na dopravních letadlech častěji a častěji.

 

 

VIDEO
Elbit Systems C-music anti-missile Protection suite. Kredit: Elbit Systems.
 
VIDEO
Elbit Systems/ SkyShield. Kredit: Elbit Systems.
 
VIDEO
FIM-92 Stinger Surface-to-Air Live Fire Exercise. Kredit: US Army.
 


Literatura

Wikipedia (El Al, Elbit Systems, Man-portable air-defense systems).

 

Datum: 20.03.2014 00:29
Tisk článku


Diskuze:

Jiří Havránek,2014-03-20 10:30:18

ozbrojené civilní letadlo pravděpodobně bude problémem z hlediska mezinárodního práva, to už by zrovna mohly mít doprovod bojovými drony

Odpovědět


Výzbroj

Josef Šoltes,2014-03-20 11:25:36

Otázkou je, jestli se tohle dá počítat za výzbroj. Je to pouze aktivní protiraketová obrana, která nedokáže ničit cíle. Prakticky lepší laserové ukazovátko se zaměřovacím systémem...

Odpovědět


Jiří Havránek,2014-03-20 11:56:21

No řekl bych, že tento pohled by nemuseli sdílet ti, jejichž letadlo by bylo automaticky vyhodnoceno jako nebezpečný objekt.

Odpovědět


Marek Kostolanský,2014-03-20 13:07:39

Z môjho pohľadu sa o výzbroj nejedná nakoľko podľa mojich informácií systém nemá fyzicky likvidovať útočiace strely, ale "oslepiť" infračervený navádzací systém rakety resp. prekryť infračervenú stopu lietadla a tak odkloniť strelu z kolízneho kurzu.

Odpovědět


Nepochybuji, že se najde dost užitečných idiotů

Jenda Krynický,2014-03-25 14:15:25

kteří budou dělat první poslední, aby umožnili bojovníkům za svobodu nerušené vyjádření názoru. Koneckonců co má kdo co lítat letadlem, že? Jezděte na kole!

Odpovědět

Náklady na obranu jsou o několik řádů vyšší....

Jaroslav Mrázek,2014-03-20 09:16:35

...než kolik by stála eliminace dotyčných%. Hrozí "uzbrojení" a tudíž se vkrádá otázka o volbě levnějšího% řešení ...?

Odpovědět


Eliminace

Vojtěch Kocián,2014-03-20 12:12:40

O eliminaci dotyčných už se pár států snažilo (včetně Ruska a USA). Drahé to bylo nepředstavitelně a výsledek nic moc. Navíc nejde jen o okolí Izraele. Útok, který podnítil tento vývoj, byl proveden v Keni, což je trochu daleko pro zásah IDF.

Odpovědět


Eliminace

Josef Šoltes,2014-03-22 21:41:34

Drahé by to až tak nebylo. Stačilo by pár čistých vodíkových pum odpálených v atmosféře. Otázkou je, co by na to řekly okolní státy.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz