V Německu testují dvoumístný volokopter  
Vypadá jako vrtulník, ale je to létající stroj, který nedělá rámus a netřese se, jako je tomu v případě dnešních vrtulníků, je totiž na baterky. Dvoumístný prototyp společnosti e-Volo uskutečnil začátkem tohoto měsíce první zkušební let v Karlsruhe.


VC200, jak svůj výtvor inženýři nazvali, je pro dvě osoby a předveděný model má jít do sériové výroby jako "první zelený vrtulník na světě".  Volocopter startuje a přistává vertikálně. Místo spalovacího motoru má osmnáct elektromotorů pohánějících rotory. Tak velký počet rotorů má jednu výhodu, konstrukce se obejde bez složité mechaniky.

 

Zkušební lety potvrdily nízkou úroveň hluku a žádné znatelné vibrace, tedy to, co dělá z vrtulníků nekomfortní dopravní prostředek. Podle představitele společnosti  e-volo Stephana Wolfa, ani HD video kamera připevněná na obvodový prstenec z uhlíkatých vláken, která měla za úkol hlídat rotory, žádné vibrace konstrukce nezaznamenala.
Tah motorů má umožnit cestovní rychlost nejméně 100 km/h (54 kn). Vystoupat může až do dvou kilometrů (6500 stop), maximální vzletová hmotnost 450 kg. Doba letu jedna hodina. Prototyp svede letět zatím jen 20 minut, ale to se má brzo prodloužit na zmíněnou hodinu a více (škoda, ženení více údajů o baterii).

E-Volo obdržela v loňském roce Lindbergovu cenu za inovace. To je i z reklamních důvodů dobrý začáte a navíc známkou toho, že odborníci projektu věří.  Pokud se Volocopteru podaří dosáhnout všech předpokladů,  radikálně tím změní dopravu na krátkou vzdálenost.

I když se to na první pohled může zdát úsměvné, má hodně vrtulí výhodu.  Se strojem se dá letět, i když několik pohonných jednote selže. Pro případ selhání baterie, má stroj jednu malou  rezervní. A pokud selže všechno, je tu ještě padák, který celý stroj snese bezpečně na zem.


První let:

 

Volocopter VC200, montáž na Greentec Awards, Berlin 2013

 

Datum: 25.11.2013 06:41
Tisk článku



Diskuze:

batériovom pohone nemá šance

Karol Bartok,2013-11-25 12:29:46

Keď to viac rokov sledujem, myslím, že veľa technológii založených na elekrickom / batériovom pohone nemá šance, pretože sa žiaľ odhaľuje pravda, že benzínu a nafty je ešte na veľa desaťročí.

Odpovědět

Okouzlení

Libor Zak,2013-11-25 11:02:59

Toto řešení asi bude mít praktické využití hlavně až se konečně povede zavést nějaké výkonnější akumulátory. Vzhledem k tomu o kolika slibných technologiích jsme za posledních dvacet let slyšeli a pak ticho po pěšině, tak začínám být v tomto směru lehce paranoidní a prokonspirační :-D. Ale jinak je to nádherný stroj, chtěl bych to jednou vidět nad hlavou. Jen si myslím, že budoucnost je asi spíše v bezpečnějších krytých vrtulích.

Odpovědět

Proč tolik vrtulí?

Milan Kratochvil,2013-11-25 10:19:04

Řešení s tolika vrtulemi a tak robustním rámem má velký čelní odpor, nenapadá někoho proč volili toto řešení?

Odpovědět


Jde o efektivnost využití potřebného výkonu ...

Ondi Vo,2013-11-26 15:50:49

... na stav vznášení se na místě. Čím větší pracovní plocha, tím efektivnější využití výkonu motoru, je to ovšem vykoupeno větší citlivostí na poryvy větru (viz třeba praktický příklad větroně).
Na srovnání se nabízí klasická jednorotorová verze vrtulníku, jehož listy musí být nejen řiditelné, ale také robustní, musí-li nést celou váhu stroje, nehledě na ztrátu výkonu zadním rotorem na kompenzaci točného momentu hlavního rotoru. I dvourotorový stroj musí mít řiditelné listy rotorů a nadto musí být oba rotory spřaženy hřídelí a převodovkami.

To množství menších rotorů má hned několik výhod. Není nutné mechanické spřažení, neboť při výpadku jednoho rotoru převezmou jeho práci sousední za zvýšeného výkonu. Vrtule jsou pevné, tedy jednoduché, spolehlivé, levné a robustní, menší motor se snáze chladí. A manévrování stroje se dá řídit jednoduše prostou změnou otáček jednotlivých rotorů.

Odpovědět

Nemístná skromnost. Při hmotnosti max 250 kg

Josef Hrncirik,2013-11-25 09:18:44

a maximálním tahu 54 kN to má akceleraci cca 20 G, tj lepší než protiraketové střely. Nebo je tam někde chybička.

Odpovědět


jj

Josef Pazdera,2013-11-25 09:42:30

Máte pravdu, je to poněkud matoucí, Američané mají ve zvyku udávat rychlost v letectví stejně jako u lodí v uzlech, údaj kn nejsou kiloNewtony ale zkratka pro knot (uzel, nebo taky námořní míli). V článku ten údaj je zavádějící a bude lepší jej smazat.

Odpovědět

Tři vrtule do trojúhelníku zaručí řiditelnost také

Jaroslav Mrázek,2013-11-25 07:50:51

A mohou se - s vertikálním přesazením - překrývat a tak udělat menší plošný profil celého stroje. Vícelisté vrtule k tomu a se záložním motorem s generátorem to musí fungovat. Takhle je to jako létající rozkošaťelý strom, co se nikam nevejde...

Odpovědět

Zdroj?

Vojtěch Kocián,2013-11-25 07:25:54

Myslím, že by bylo vhodné článek ozdrojovat, i když podle jména firmy se to dá odhadnout.

http://www.e-volo.com/

Bohužel ani tam není o moc víc informací. Nejen o baterii, ale ani o příkonu motorů. Především by mě zajímalo, jestli by nebylo možné místo hlavní baterie (záložní by asi bylo vhodné ponechat) nainstalovat benzínový turbogenerátor a zvýšit tak dolet. Sice by to nebylo tak "zelené" a tiché, ale dokud nebudou k dispozici výkonnější baterie, tak o dost praktičtější. V každém případě zajímavá alternativa k současným vrtulníkům.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz