VC200, jak svůj výtvor inženýři nazvali, je pro dvě osoby a předveděný model má jít do sériové výroby jako "první zelený vrtulník na světě". Volocopter startuje a přistává vertikálně. Místo spalovacího motoru má osmnáct elektromotorů pohánějících rotory. Tak velký počet rotorů má jednu výhodu, konstrukce se obejde bez složité mechaniky.
Zkušební lety potvrdily nízkou úroveň hluku a žádné znatelné vibrace, tedy to, co dělá z vrtulníků nekomfortní dopravní prostředek. Podle představitele společnosti e-volo Stephana Wolfa, ani HD video kamera připevněná na obvodový prstenec z uhlíkatých vláken, která měla za úkol hlídat rotory, žádné vibrace konstrukce nezaznamenala.
Tah motorů má umožnit cestovní rychlost nejméně 100 km/h (54 kn). Vystoupat může až do dvou kilometrů (6500 stop), maximální vzletová hmotnost 450 kg. Doba letu jedna hodina. Prototyp svede letět zatím jen 20 minut, ale to se má brzo prodloužit na zmíněnou hodinu a více (škoda, ženení více údajů o baterii).
E-Volo obdržela v loňském roce Lindbergovu cenu za inovace. To je i z reklamních důvodů dobrý začáte a navíc známkou toho, že odborníci projektu věří. Pokud se Volocopteru podaří dosáhnout všech předpokladů, radikálně tím změní dopravu na krátkou vzdálenost.
I když se to na první pohled může zdát úsměvné, má hodně vrtulí výhodu. Se strojem se dá letět, i když několik pohonných jednote selže. Pro případ selhání baterie, má stroj jednu malou rezervní. A pokud selže všechno, je tu ještě padák, který celý stroj snese bezpečně na zem.
První let:
Volocopter VC200, montáž na Greentec Awards, Berlin 2013
Čína vyvinula mobilní a notně masivní mikrovlnný systém proti hejnům dronů
Autor: Stanislav Mihulka (14.11.2024)
Polsko sází v obraně proti dronům na futuristický protiletecký kanón ráže 35 mm
Autor: Stanislav Mihulka (03.11.2024)
Bolt-M od Andurilu představuje evoluci sebevražedných dronů
Autor: Stanislav Mihulka (27.10.2024)
Zlatý orel HS je malý autonomní vrtulník, co dokáže uštědřit velkou ránu
Autor: Stanislav Mihulka (11.10.2024)
Vysoce autonomní protidronový dron polských APS loví drony nárazem
Autor: Stanislav Mihulka (29.09.2024)
Diskuze:
batériovom pohone nemá šance
Karol Bartok,2013-11-25 12:29:46
Keď to viac rokov sledujem, myslím, že veľa technológii založených na elekrickom / batériovom pohone nemá šance, pretože sa žiaľ odhaľuje pravda, že benzínu a nafty je ešte na veľa desaťročí.
Okouzlení
Libor Zak,2013-11-25 11:02:59
Toto řešení asi bude mít praktické využití hlavně až se konečně povede zavést nějaké výkonnější akumulátory. Vzhledem k tomu o kolika slibných technologiích jsme za posledních dvacet let slyšeli a pak ticho po pěšině, tak začínám být v tomto směru lehce paranoidní a prokonspirační :-D. Ale jinak je to nádherný stroj, chtěl bych to jednou vidět nad hlavou. Jen si myslím, že budoucnost je asi spíše v bezpečnějších krytých vrtulích.
Proč tolik vrtulí?
Milan Kratochvil,2013-11-25 10:19:04
Řešení s tolika vrtulemi a tak robustním rámem má velký čelní odpor, nenapadá někoho proč volili toto řešení?
Jde o efektivnost využití potřebného výkonu ...
Ondi Vo,2013-11-26 15:50:49
... na stav vznášení se na místě. Čím větší pracovní plocha, tím efektivnější využití výkonu motoru, je to ovšem vykoupeno větší citlivostí na poryvy větru (viz třeba praktický příklad větroně).
Na srovnání se nabízí klasická jednorotorová verze vrtulníku, jehož listy musí být nejen řiditelné, ale také robustní, musí-li nést celou váhu stroje, nehledě na ztrátu výkonu zadním rotorem na kompenzaci točného momentu hlavního rotoru. I dvourotorový stroj musí mít řiditelné listy rotorů a nadto musí být oba rotory spřaženy hřídelí a převodovkami.
To množství menších rotorů má hned několik výhod. Není nutné mechanické spřažení, neboť při výpadku jednoho rotoru převezmou jeho práci sousední za zvýšeného výkonu. Vrtule jsou pevné, tedy jednoduché, spolehlivé, levné a robustní, menší motor se snáze chladí. A manévrování stroje se dá řídit jednoduše prostou změnou otáček jednotlivých rotorů.
Nemístná skromnost. Při hmotnosti max 250 kg
Josef Hrncirik,2013-11-25 09:18:44
a maximálním tahu 54 kN to má akceleraci cca 20 G, tj lepší než protiraketové střely. Nebo je tam někde chybička.
Tři vrtule do trojúhelníku zaručí řiditelnost také
Jaroslav Mrázek,2013-11-25 07:50:51
A mohou se - s vertikálním přesazením - překrývat a tak udělat menší plošný profil celého stroje. Vícelisté vrtule k tomu a se záložním motorem s generátorem to musí fungovat. Takhle je to jako létající rozkošaťelý strom, co se nikam nevejde...
Zdroj?
Vojtěch Kocián,2013-11-25 07:25:54
Myslím, že by bylo vhodné článek ozdrojovat, i když podle jména firmy se to dá odhadnout.
http://www.e-volo.com/
Bohužel ani tam není o moc víc informací. Nejen o baterii, ale ani o příkonu motorů. Především by mě zajímalo, jestli by nebylo možné místo hlavní baterie (záložní by asi bylo vhodné ponechat) nainstalovat benzínový turbogenerátor a zvýšit tak dolet. Sice by to nebylo tak "zelené" a tiché, ale dokud nebudou k dispozici výkonnější baterie, tak o dost praktičtější. V každém případě zajímavá alternativa k současným vrtulníkům.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce