Také berete preventivně statiny na zlý cholesterol?  
Pak by vás mohly zajímat výsledky pokusu na potkanech. Podáváním běžných léků jim lipoprotein o nízké hustotě úspěšně klesl. Bohužel v jednom ze dvou případů spolu i s pamětí.

 

 
Jisté pochybnosti o ne zcela přátelských účincích statinů se již v minulosti vyskytly a tak v loňském roce americký Úřad pro potraviny a léčiva (FDA), začal trvat na tom, aby všichni výrobci ve výčtu vedlejších účinků uváděli, že mohou ovlivnit kognitivní funkce.

 

Jak to vlastně se se stantiny vlastně s nimi doopravdy je, se tak stalo příležitostí udělat si kariéru. Pokusila se o to i čtveřice britských výzkumníků na University of Bristol. Vzali si do parády  pravastatin a atorvostatin (v lékové formě Pravachol a Lipitor), dva z běžně předepisovaných léků na bázi statinů. Dávali je hlodavcům do krmení v dávce 10mg/kg/den a to po dobu 18 dnů a sledovali, co to udělá s jejich schopností se učit a na konci pokusu také s pamatováním si již naučeného. Testovalo se jak  před, tak v průběhu medikace (devětkrát) a dvakrát po jejím ukončení. Samozřejmě, že kontrolou byly slepé pokusy a personál, který by mohl výsledky pokusu zkreslit u čtyřnohých dobrovolníků nevěděl who is who.

 

Výsledky
Ošetření atorvostatinem se na výkonu potkaního mozku nepodepsalo. Zato mírně odlišná konfigurace statinové molekuly v léku pravastatin, schopnost se učit významně zhoršovala.
A nejen to. Kromě schopnosti se novým kouskům učit, na konci pokusu si mozky dopované pravastatinem na to, co se již dříve naučili, nemohli vzpomenout.
Pravdou je, že když čtyřnohým dobrovolníkům po oněch 18 dnech léčby přípravek vysadili, funkčnost jejich mozku se jim poněkud vylepšila. Bohužel u statinů se v případě skutečné léčby, vždy jedná o jejich dlouhodobé užívání. Pokud tedy stačily necelé tři týdny na to, aby se nade vší pochybnost prokázalo významné zhoršení obou hlavních parametrů paměti, moc polehčující skutečnost to není.

 

Na co se statiny užívají?
Předepisují se aby snížili riziko těm, kteří prodělali srdeční infarkt a nebo jsou jím ohroženi, třeba kvůli kornatění cév.


To, že dva různé preparáty řazené do stejné skupiny léčiv a jen s mírně odlišnou molekulou účinné látky mají na mozek rozdílný vliv je zajímavé. Atorvostatin jakoby s mozkem potkanů  nedělal vůbec nic. Nezhoršoval schopnost se učit a schopnost si vzpomenout na věci dávno minulé zůstala zvířatům i při jeho podávání zachována. A tak právě tento rozdíl by mohlo vysvětlovat, proč jiné týmy, které se dříve o účinky statinů zajímaly, presentovaly diametrálně odlišné výsledky. Zatímco jedni u lidí možné zhoršení paměti avizovali, jiným se nic podobného zjistit nepodařilo.
Otázkou je, co nový pádný argument nyní udělá s trhem. Pokud se rozkřikne, že některé ze statinových přípravků dělají z hlodavců pacienty rozumu mdlého a jiné nikoliv, jen těžko výrobci budou vysvětlovat, že u lidí to tak být nemusí.

 

Jak statiny působí?
Naše buňky tvoří tukové substance nazývané cholesterol. Je to steroid, který lidský organismus potřebuje pro tvorbu hormonů a vitamínu D. Cholesterol pomáhá tělu zužitkovat tuky a je součástí buněčných membrán. Jeho příliš vysoká koncentrace škodí. Statiny dovedou jeho množství v krvi snižovat.


 
Podrobné výsledky pokusů dali vědci k dispozici v zářijovém čísle časopisu PLoS ONE. Lze předpokládat, že metodika, výsledky i jejich závěry, budou neprůstřelné a že je bude moci kdykoliv a kdekoliv opakovaně potvrdit.  Kromě mladé doktorandky, jsou totiž v týmu ostřílení matadoři a ti si museli být vědomi, že tu nejde o dělání závěrů z nějakých modelů u nichž se až za nějaké to desetiletí přijde na to, že se netrefili. V případě statinů je ve hře riziko žalob z neoprávněného nařčení a náhrady ušlých zisků. Jistě vzali v potaz, že jen v jejich zemi bere denně statiny šest až sedm milionů osob. Mnozí je berou jen tak preventivně, protože věří, že pokud nejsou prospěšné, neuškodí.

 

Literatura: Sarah A. Stuart, James D. Robertson, Neil V. Marrion, Emma S. J. Robinson. Chronic Pravastatin but Not Atorvastatin Treatment Impairs Cognitive Function in Two Rodent Models of Learning and Memory. PLoS ONE, 2013; 8 (9): e75467 DOI: 10.1371/journal.pone.0075467

Datum: 26.09.2013 14:15
Tisk článku


Diskuze:

nevinný cholesterol

Somar Zahraničný,2013-09-28 14:55:26

Vojtěch Sokol: Mám trochu viac podkožného tuku, jem čo chcem už veľa rokov, a som zdravý. Poznám chudých ľudí držiacich diéty, ktorí sú chorí. Myslíte že to nejak súvisí? Myslím že cholesterol je v tom nevinne.

Odpovědět

Mintaka Öüü,2013-09-28 02:41:01

Odpovědět

Pod článkem

Jan Šimůnek,2013-09-27 10:26:17

je citován starší, který cituje zjištění, že nízké hladiny cholesterolu, kterou způsobují statiny, zvyšují riziko rakoviny.
Pamatuji ještě na diskusi pod jiným článkem (nedohledal jsem), kdy bylo konstatováno, že statiny tím, že choleterol převedou na žlučové kyseliny, přecházející do střeva žlučí, zvyšují riziko rakoviny tlustého střeva a rekta, protože právě ty jsou substrátem pro bakteriální tvorbu desoxycholátu, který atakuje colonocyty a mění je na nádorové buňky.

Odpovědět

Mintaka Öüü,2013-09-26 22:12:58

Nevyžívám se v konspiračních teoriích, neblahý vliv peněz ve farmacii nepovažuji za konspirační teorii, ale za smutný, mnohokrát prokázaný, fakt.

Re. Ano. Chemie je všude plno i bez léků.:
No vidíte, i na vzdory mému nicku mohu napsat něco přínosného, hlubokého k zamyšlení a dokonce něco s čím můžete souhlasit.
No, není sloučenina jako sloučenina. Zpomalovače hoření, aditiva v potravinách, čistící prostředky... nezřídka se až po letech dobereme k tomu, že nám leckteré více škodí než prospívají. Čest památce celosvětově hojně užívanému dichlordifenyltrichlorethanu.

Ale abychom se přiblížili k tématu.
Cite: Mnozí je berou jen tak preventivně, protože věří, že pokud nejsou prospěšné, neuškodí.
Tohle má být v pořádku?
Lidé vystrašení z cholesterolové loby do sebe hážou jako hrozinky svinstvo, které jim škodí. Výrobci a prodejci si spokojeně prohlíží grafy tržeb a plánují další vymývání mozků.
Zrovna o cholesterolu tady na oslovi bylo napsáno docela dost článků.

Re. které jinak kosily polovinu dětí:
Ten údaj máte z kterého zdroje?

Re. Pohřeb vyjde mnohem laciněji.:
Možná by ani pohřeb nepomohl. Nejspíš by někdo prosadil, aby se nebožtíkům dávaly do rakve léky, které by mohly využít na onom světě.
A což takhle zkusit život ve zdraví, ten může mít dokonce i pozitivní finanční bilanci.

Ne, nezatracuji to dobré, co máme k dispozici díky rozvoji lékařství jsem ale proti:
- nadužívání léků
- strašení a manipulování lidmi
- agresivní komerci ve zdravotnictví
- nedostatečnému zacílení na prevenci
- aJeštěBySeTohoPárNašlo

Že to s tou naší zdravotní péčí, posvěcenou rádoby-vědeckými metodami nebude až tak růžovoučké může napovědět trocha statistik z US:
12,000 deaths from unnecessary surgeries;
7,000 deaths from medication errors in hospitals;
20,000 deaths from other errors in hospitals;
80,000 deaths from infections acquired in hospitals;
106,000 deaths from FDA-approved correctly prescribed medicines.
Zdroj: http://ireport.cnn.com/docs/DOC-278386
Neboli tam vychází zdravotní péče jako třetí nejčastější příčina úmrtí. Nic proti smri, ono takové umění odejít ve správný čas má své kouzlo.

Normální je být zdravý, a k tomu nám dopomáhej pánBu.

Odpovědět


Mintaka Öüü,2013-09-26 22:14:43

Ups. Tohle patřilo dolů, jako reakce na:
Jaromír Ticháček 26.09.2013 v 18:58

Odpovědět


.

Palo Priezvisko,2013-09-26 23:05:26

- nadužívání léků
- strašení a manipulování lidmi
- agresivní komerci ve zdravotnictví
- nedostatečnému zacílení na prevenci
- aJeštěBySeTohoPárNašlo


s tymto sa da jednoznacne suhlasit, ale tiez si treba uvedomit ze bez chemie sme uz boli a zivot pred x.100-x.1000 rokmi bol mnoho mnoho MNOHO krat horsi ako s chemiou. chemia je dnes mimo stromov v lese uplne vsetko

Odpovědět


Chémia

Marek Fucila,2013-09-27 16:59:13

Pán Ticháček vám to veľmi pekne napísal, ale z vašej odpovede je jasné, že proste chcete veriť svojej demagógii.

Pripájam len zdroj k detskej úmrtnosti:
http://www.unicef-irc.org/publications/pdf/hisper_decline_infantmortality.pdf
Námatkovo, strana 73: úmrtnosť v Rakúsko-Uhorsku kolísala v 19. storoči medzi 25-30%. Polovica to síce nie je, ale bez hnusnej chémie a nenažranej farmácie sa k tomu môžeme ľahko navrátiť.

Keď si zoberiem, že Česko má populáciu 10,5 milióna a pán Boh sa rozhodol, že 25 percent sa nemá dožiť ani rok, a tí výpalníci mu to prekazili, a teraz ožobračujú o 2 625 000 ľudí viac. Je to naozaj zlé. Nech silnejši prežije! (Ale to nebudete ani vy, lebo čítam, že nejaké lieky ste mali naordinované, tak asi nebudete v dokonalej kondícii..)

Poďme naspäť k prírode! Vždy ma zaujímalo, čo si ľudia ako vy predstavujú pod prírodným ideálom. Ľudia svojou nenažranosťou a neúctou k prírode obsadili prakticky celé planétu. Má teda byť návrat ku koreňom návrat do Afriky?

Keď sme pri afrike, tamojšia populácia nie je tak nakazená chémiou ako Európa, tak si môžeme pozrieť aká je detská úmrtnosť tam:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mort.svg

Až si doštudujete chémiu, možno narazíte na fyziku, a to ešte len prídu zistenia ako nás tu tie hnusné elektróny obletujú a tých vĺn, čo nám nedajú spávať. Všetko vypnime!

Odpovědět


Mintaka Öüü,2013-09-28 00:28:16

Re. Marek Fucila. Pán Ticháček vám to veľmi pekne napísal...:
Podle mého napísal:
*Chemie -> ironická narážka z jako by nepochopení
*Výzkum, proč jsou lidé zdraví -> mají kliku
*Farmaceutické firmy -> dlouhá ironie prodchnutá polopravdami
*Nick -> tisíckrát omýlané téma

Má demagogie, tím je myšleno co?
S tím paušálním povzdechnutím, že chemie je kolem hodně, jsem to opravdu nemyslel tak, že jsem vyznavačem života ve vakuu. Dokonce jsem ani netvrdil že "ta chemie" je něco špatného. Byl to povzdech nad tím, že se lidé často pouštějí do něčeho, do čeho pořádně nevidí (jako např. hormonální antikoncepce) a že nezřídka je použití některých látek vedeno za účelem dosažení většího zisku, než za účelem zkvalitnění výrobků, nedej bože života.

Co se dětské úmrtnosti ve "vyspělých" zemích týče, řada statistik je velmi výrazně ovlivněna tím, že matky podstupují důkladná vyšetření a je jim důrazně doporučován potrat, pokud plod vykazuje odchylky od "normálu", stejně tak se za úmrtí nepočítá, pokud dítě s méně než 500g nepřežije 24 hodin, nebo pokud narozené dítě do 1 Kg nejeví po porodu známky života.
Aby v tom zase někdo nehledal demagogii, nejsem proti prenatálním vyšetřením, potratům, pravidlům vedení statistik, jen upozorňuji, že rozdíl ve srovnání mezi "vyspělými" a rozvojovými zeměmi nemusí být tak velký, jak se může na první pohled zdát.

Co se cholesterolu týče, místo strašení a masového ordinování doživotních léků bych uvítal výzkumy v oblastech, kde lidé mají takovou skladbu potravin, že jim podle našich měřítek cholesterol z "uší stříká" a přitom ten stav zdravotně velmi dobře přežívají.

Je snad na tomto názoru něco demagogického?
Jen tak pro sladění za http://cs.wikipedia.org/wiki/Demagogie

Odpovědět


Marek Fucila,2013-09-28 01:39:26

OK, beriem, demagógia možno nebol správne zvolený termín.

Vaše tvrdenie každopádne vyznelo tak, že lieky sú zbytočné. To, že píšete "aniž by užívali jakékoliv léky nebo potravinové doplňky" jasne napovedá, že kontext statínov ste rozšírili na všetky lieky.

Pán Ticháček sa vám snažil napovedať, že odpoveď na váš navrhovaný výskum je ľahká. Stačí zobrať doplnkový výskum "prečo by mnohí ľudia neprežili bez liekov"? A takých výskumov je bezpočet. Čo liek, to výskum...

Samozrejme že ľudia chcú byť zdravší a sú ochotní zaplatiť za ten pocit, tak sa nájdu aj zbytočné lieky. A určite sa nájde aj množstvo liekov, ktorých nežiadúce účinky u niektorých (možno aj všetkých) pacientov anulujú prínos k zdraviu.

Ale váš záver, že ste pred 15 rokmi vysadili lieky, nech už boli na čokolvek znel v danom kontexte ako dobrá rada. OK, keby tak urobili všetci diabetici, všetci čo podstupujú chemoterapiu, či ktokoľvek s vážnou chorobou, neviem, či by ich čakalo aspoň tých 15 rokov.

Viete, väčšina (tipujem) ľudí berie lieky nedobrovoľne a veľmi radi by sa mali aspoň tak, aby liečbu mohli ukončit ako vo vašom prípade (nech už to bolo akokoľvek rozumné).

Odpovědět


Mintaka Öüü,2013-09-28 03:05:09

Souhlasím s tím, že léky mohou být velký dar, mohou člověka "dostat nad hladinu", dopřejí mu čas k tomu, aby se pokusil dobrat ke skutečným příčinám jeho nemoci a aby začal pracovat na změnách. Pokud se dotyčný tedy vůbec chce vyléčit a nestačí mu jen to, že potlačil příznaky.

Nechci nikoho nabádat, aby hromadně vysazoval léky. Rád bych ale, aby se lidé zamysleli, zda hrsti pilulek jsou to opravé ořechové řešení, zda nestojí za to, poohlížet se i po jiných cestách ke zdraví.

Možná to někoho pohorší, na tohle téma hovoří mým uším libě např. doktor Hnízdil
http://www.youtube.com/watch?v=wQgPLMTVfGc

Odpovědět

Ideální výsledek...

Mintaka Öüü,2013-09-26 16:19:47

...pro výrobce Lipitoru a dalších léků s atorvostatinem.
Třikrát hurá.

A není té chemie kolem dost i bez léků?
Kdyby se jen 1% z peněz na výzkumu léků dalo na výzkum, [Proč je ve všech zemích světa nezanedbatelné množství lidí, kteří jsou celý život "zdraví", aniž by užívali jakékoliv léky nebo potravinové doplňky?] domnívám se, že by to bylo velmi prospěšné. Bohužel, u takových výzkumů je extrémní riziko, že aplikace těchto výsledků povede ke snížení zisků farmaceutického komplexu. A o prachy tu přeci jde až v první řadě, kdepa lidské zdraví na to vám z vysoka...

Docela spokojeně žiju bez léků už 15 let, spokojeněji než dříve s léky.
Adios amigos!

Odpovědět


Přejeme Vám pevné zdraví

Vojta Vala,2013-09-26 16:36:12

A příště, bylo-li by možno něco jak by tu asi měla odborná diskuse probíhat. Za všechny díky.

Odpovědět


Jak bych to jen ...

Jaromír Ticháček,2013-09-26 18:58:26

Ano. Chemie je všude plno i bez léků. Kam se člověk podívá, všude nějaký prvek, ba co dím, sem tam i sloučenina na jednoho vykoukne z úkrytu.
K navrhovanému tématu: [Proč je ve všech zemích světa nezanedbatelné množství lidí, kteří jsou celý život "zdraví", aniž by užívali jakékoliv léky nebo potravinové doplňky?] lze napsat asi toliko: To nezanedbatelné množství lidí mělo tu kliku, že se narodili zdrávi, odolali všem možným chorobám, a když budou mít kliku, i zcela zdrávi zemřou. Prostě je dožene čas. Na nich asi není co ke zkoumání.Ten výzkum se vede proto, aby se ti méně šťastnější mohli kvalitou svého biologického života přiblížit té první skupině.
Čistě jen pro Vaše zamyšlení - ostatní asi tu myšlenku patřičně nedocení a nerozvinou - možná jste si toho ještě nevšiml, ale největší zisky lékařsko-farmaceutické mafie plynou z něčeho ještě z mnohem horšího, než se běžně povídá. Ta zrůdnost celé té konspirace spočívá v tom, že vás po porodu nenechají zemřít, během dětství vás zachrání před chorobami, které jinak kosily polovinu dětí, pomáhají Vám s úrazy, které jsou dnes sice banálními, ale ještě nedávno by znamenaly fatální komplikaci a vůbec ty bestie dělají vše proto, aby Vás udrželi při životě dostatečně dlouho. A až Vám bude sedmdesát, pak to teprve začne. Dalších třicet let na Vás budou rejžovat, prodávat Vám léky proti stařecké demenci, kloubní implantáty, zubní protézy a já nevím co ještě. Máte pravdu, a plně s Vámi souhlasím. Pohřeb vyjde mnohem laciněji.
A na závěr ještě něco. Když si přečtete diskuse pod místními články, jistě Vám neunikne zvláštní jev. Lidé, kteří sem píší pod vlastními jmény se občas mýlí, občas spolu nesouhlasí, někdy se navzájem o něčem přesvědčí, jindy ne. Ale jakmile se zde objeví někdo s předzdívkou, je téměř jisté, co napíše. Dokonce bych si dovolil vyslovit hypotézu o přímé úměře mezi kvalitou Nicku a kvalitou diskusního příspěvku.
Tož Adios.

Odpovědět

čo to je zlý cholesterol?

Somar Domaci,2013-09-26 14:35:05

Je zlý cholesterol zlý aj keď klient nepociťuje zdravotné problémy? Máme právo súdiť božie dielo a hovoriť čo je zlé a čo dobré?

Odpovědět


Máme právo súdiť…

Pavel Foltán,2013-09-26 15:03:46

Netuším, jestli je vaše druhá věta myšlena ironicky či vážně, ale pokud je pravdou to druhé, tak by pro vás možná bylo lepší diskutovat na úplně jiných stránkách.
Zde asi budete většině diskutujících jen pro smích či skřípění zubů.

Odpovědět


a prvni cast otazky?

Vojtěch Sokol,2013-09-26 16:08:21

nicmene prva cast otazky je zajimava a take by me na ni zajimala (alspon ramcove) odpove

Odpovědět


jmenovče :)

Vojta Vala,2013-09-26 16:16:30

A podíval jste se alespoň na pripojené související články?

Odpovědět


jmenovce

Vojtěch Sokol,2013-09-26 19:07:24

Ano, podival. Nicmene jsem v nich odpoved na prvni cast otazky nenasel.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz