Lékařem prováděnou eutanazii nevyléčitelně nemocným osobám si konstituční parlamentní monarchie ústavním zákonem legalizovala v roce 2002. Většinou se jedná o případy nemocných rakovinou a kteří čelí nesnesitelném bolestem a neměli šanci na uzdravení. Po přijetí zákona se stalo něco, co nikdo z Holanďanů nepředpokládal. Počet případů klesal a klesal. Až v roce 2006 nastal zlom, statistika se vyšplhala na 1923 případů. Jenže i po zmíněném roce 2006 počet vykonaných exekucí roste a v loňském roce se to již týkalo 4188 osob. Eutanasie v Nizozemsku dnes představuje přibližně 3 procenta všech úmrtí.
Vládní komise, která se problémem zabývala, ve výroční zprávě konstatuje, že nelze zjistit, proč k nárůstu dochází. Všeobecně se soudí, že jen nějakou dobu trvalo, než se tato možnost dostala do obecného povědomí a než obě strany – lékaři i společnost ji začala akceptovat.
Slovo Euthanasie pochází z řečtiny a je spojením „eu“, což znamená dobrý a „thanatos“, což je výraz pro smrt. Dobrou smrt starověká společnost hojně využívala. Neduživé děti, které by neunesly spartskou výchovu, končily v Táygetském pohoří. I pro ty starší, kteří se rozhodli sejít ze světa vlastní rukou, měla společnost řešení. V Aténách dokonce existoval státní úředník, kterému by se dnes říkalo „správce jedu“. Posuzoval žádosti a rozhodoval komu drogu vydá a komu ne.
Dnes je společnost v názorech na euthanasii mnohem více polarizovaná, než tomu bylo za dob starověku, před rozmachem křesťanství. Hodně se na jejím vnímání podepsalo její ideologické zneužití na duševně nemocných a posléze i k selekci méněcenných ras.
Postupně ale lze vysledovat jistý posun v myšlení lidí a Holanďané nejsou s jejím uzákoněním v Evropě sami.
Takzvanou aktivní eutanazii umožňují zákony také v Belgii, Švýcarsku a Lucembursku. V USA je nelegální na federální úrovni. Zákony čtyř z 50 států jí ale povolují. Pasivní eutanazii, tedy zastavení léčby včetně odpojení od přístrojů na žádost pacienta umožňuje legislativa sedmi států Evropy: Irska, Švédska, Německa, Dánska, Finska a Francie).
Smířlivý postoj k euthanasii lze v poslední době zaznamenat i v tradičně konzervativně smýšlející Anglii. Alespoň podle uveřejňovaných článků v jednom z nejvýznamnějších lékařských časopisů „British Medical Journal“. Není to tak dávno co se tomuto tématu věnoval kromě úvodníku i třemi články uvnitř jednoho čísla. Všechny se stavěly za legalizaci. Na city působící líčení utrpení matky jednoho z lékařů, bylo zvlášť přesvědčivé. Snaha dopřát nevyléčitelně nemocným v poslední fázi jejich života právo na důstojnější smrt je stále silnější. Velkou podporu mají ve Velké Británii její zastánci v Raymondu Tallise, profesoru geriatrie a v organizaci nazvané Healthcare Professionals for Assisted Dying. Samozřejmě, že celý spor, tak jako i tento článek, je pouze o aktivní euthanasii o níž pacient při plném vědomí zažádá, lékař posuzuje jeho zdravotní stav a není-li ve svém rozhodnutí osamocen a v úvahu se musí brát psychologické rozpoložení a je-li nějaká perspektiva zlepšení útrap nemocného.
Do diskuse se zapojil i britský astrofyzik a matematik Stephen Hawking: "Myslím, že ti, kteří mají nevyléčitelnou smrtelnou chorobu a moc trpí, právo pro ukončení života by měli mít. A ti, kteří jim v tom pomáhají, by neměli být stíháni. Musí se ale zajistit, že dotyčná osoba ukončit svůj život nezvratně chce, že ji k tomu nikdo nenutil, nebo to někdo neudělal bez jejího vědomí a souhlasu."
Zásadně odmítavé stanovisko k eutanasii mají křesťané. Jednak proto, že v Desateru je přikázání „nezabiješ“. Jeho teologický výklad se eutanásie dotýká a pokud by křesťan někoho o takovou službu požádal, vzdal by se tím své víry. Druhým argumentem je přesvědčení, že jen Bůh má možnost dělat zázraky, darovat a brát život a člověku nic z toho nepřísluší. Povyšoval by se tím nad Boha. Nejednotnost panuje ale i na půdě lékařské. Vlivná společnosti BMA (British Medical Association) podporu nějkému novému legislativnímu přístupu k euthanasii, zatím nepodpořila.
Asi by bylo naivní se domnívat, že se v názoru na eutanázii všichni shodneme a nebo že tak učiní lékaři či politici. Dá se ale předpokládat, že zvláště ateisté své právo na eutanazii v případech, kdy se paliativní léčba stane jen bezúčelným protahováním nesnesitelného utrpení, budou vyžadovat. A že států, kde se bude legislativa v tomto směru měnit, bude přibývat. A že se tak bude dít formou, která by na nikoho z přítomných nepřenášela břemeno asistence sebevraždy. V Česku by ale osoba něčemu takovému napomáhající, měla zatím na krku paragraf 219, neboť by se dopustila naplnění skutkové podstaty trestného činu vraždy.
Literatura: Lancet, Reported Dutch euthanasia cases rise, Medical Press
Diskuze:
rozhádanie ľudí
Somar Domaci,2013-09-26 14:12:05
Myslím že sebevraždu spácha každý kto chce, ale myslím že v skutočnosti asi žiaden človek nechce. Zavraždiť iného človeka možno beztrestne kedykoľvek tiež. Takže si myslím že otázka eutanázie je iba na rozdúchavanie vášni a hašterenie sa ľúdí. A vo to go.
Ďakujem za zaujímavý článok
Jana Packova,2013-09-26 11:37:47
aj za diskusiu (s výnimkou príspevku od p. Seka). Odhliadnuc od kvality lekárskych služieb poskytovaných na Slovensku si myslím, že každý človek by mal mať právo rozhodnúť sa, kedy chce zomrieť a príde mi nezmyselné, aby mu v tom niekto silou mocou bránil.
Spisovateľ Terry Pratchett, ktorého si veľmi vážim, za legalizovanie eutanázie bojuje už niekoľko rokov a napísal o danej problematike dosť rozumných vecí, vrátane veľmi zaujímavého dokumentu (Choosing to Die). Napísal taktiež, že ako ľudia sme sa tak nesmierne upli k životu, že sme celkom zabudli dôstojne umierať. Miesto toho pcháme lieky do žijúcich mŕtvol a považujeme to za ľudské.
Každému odporúčam prečítať si úryvok z jeho prednášky Shaking Hands With Death
http://www.theguardian.com/society/2010/feb/02/terry-pratchett-assisted-suicide-tribunal
a ďalší liberál
Michal Seko,2013-09-26 12:52:53
Milá pani. Ja Vás nepoznám a Vy mňa tiež nie, tak naćo to zbytočné podotknutie a podškrknutie môjho priezviska. Je to preto, lebo nezdieľame rovnaký názor, alebo Vás strhla chuť "kopnúť si", utrúsiť niečo ... ? Ak tak strašne túžite umrieť na povel, či už svôj, alebo niekoho iného prosím. Ja však vždy budem proti tomu, aby niekto rozhodoval kedy zomrie mne blízka osoba, alebo ja, prípadne aby nabádal k takémuto rozhodnutiu. Ak sa Vám môj názor nepáči je to Vaša vec, nevnucujte ale mne ten Váš.
Re: Seko
Vít Výmola,2013-09-26 13:26:48
Jenomže vy jste očividně při vší své horlivosti eutanazii vůbec nepochopil. Nikdo tady neusiluje o eutanázie někoho jiného, ale o právu na eutanázii pro sebe. Proti tomu se může ohradit opravdu jedině věřící a podobní, co si myslí, že mají morální(???) právo někomu diktovat, jak má nakládat s vlastním životem.
p. Seko
Jana Packova,2013-09-26 14:07:42
V prvom rade ďakujem za vaše okamžité politické zaradenie mojej osoby - dosť to vypovedá o Vás samotnom.
Každopádne, nechcela som hádzať rozumné príspevky ostatných diskutujúcich do jedného vreca s Vaším vášnivým výplodom, prišlo mi to nekorektné - to je všetko.
Mám pocit, že eutanázii ako problému nielenže nerozumiete, ale ani nechcete rozumieť a prekrúcate si myšlienky tak, aby ste si mohli pokojne dupnúť a zakričať "ale ja to nedovolím!". Dosť typická črta fanaticky veriacich ľudí (netuším, či ste jedným z nich, ale pôsobíte tak).
to Jana Packova
Jiří Novák,2013-09-26 14:30:19
Jak vidím, se zařazením pana Seka mezi fanatické věřící se nemýlíte. Před nějakou dobou se tu podobně fanaticky zastával kreacionistů. Teď stejně nepříčetně prská kvůli eutanázii a navíc se otírá o soukromé vlastnictví. Myslím tedy, že bude nejvhodnější, když s tímto člověkem nebudeme ztrácet v diskusi čas.
Názor pana Hawkinga a pana Pratchetta (kteří jsou oba geniální a oba kvůli nemoci ve stavu, kdy se jich tato problematika přímo dotýká) mi stačí, abych se přiklonil na stranu eutanázie.
pre Vít Výmola
Michal Seko,2013-09-26 15:25:32
Pre Vít Výmola. Ale pochopil a veľmi dobre, môžte byť v kľude. Nechcem sa tu rozpísať do detailov, pretože v zápetí by sa diskusia zvrhla a bol by som označený zasa úplne inak.
Pre Nováka
Michal Seko,2013-09-26 15:28:37
Takže si očividne mladý blb a to eśte aj s riadnou fantáziou. Nikdy som sa kreacionistov nezastával, čo to tu trepeś za blbosti. Som paleontológ !!! to asi nećakal, že ? !!! Si hlupák, klamár a obmedzenec toho najväčśieho zrna. S takými ako Ty je úplne zbytočné strácať čas !
Packová
Michal Seko,2013-09-26 15:38:16
Vy máte tiež dobrý nos na ľudí :-))). Ste vedľa ako jedľa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja a fundamentalista :-))) som sa dávno tak nezasmial na ľudskej hlúposti. Prečítajte si príspevok pre Nováka. Ja viem veľmi dobre čo je eutanázia ! A ako som napísal na začiatku, väšína z Vás ani len netuśí komu a čo nahráva do karát. Všetko je to iba o vśeobecnom prehľade. Čím ho máte menśí tým viac sú potom Vaśe názory obmendzené, čo Vaše skutočne obmedzené aj sú a to poriadne. Začínate svoje príspevky introm typu ohľadnuc od úrovne Sk zdravotníctva ... ste si pomýlili web a mňa začína mrzieť, že som na takýchto žvástalov vôbec reagoval. Inak pre vaśe info jedným z hlavným aktérov tejto stránky som bol oslovený aby som sem vkladal príspevky, ale po tejto skúsenti, že diskusie klesajú na dno a úroveň debát primitívov s bulvárnych plátkov, akosi strácam chuť vôbec čítať, ćo tu je nie tak sem niečo vložiť.
Podpora Kláry i Krásenského
Fiala Milan,2013-09-25 20:32:12
Také si osobně myslím, že se málo držíme poselství apoštolských listů a místo statečného vystupování zalézáme do ulity. Proto mi tu dovolte ocitovat něco od Sv. Petra:
„Proto oblékněte plnou zbroj Boží, abyste mohli odolat v zlý den a ve všem obstáli vítězně. Stůjte tedy připraveni, jsouce opásáni na bedrech pravdou, oblečeni v pancíř spravedlnosti a na nohou obuti pohotovostí pro evangelium pokoje.“
(Z listu Efezantům)
:)
Klára Markvartová,2013-09-26 08:29:35
Děkuji za podporu. Každý má právo na svůj názor, jen jsem chtěla ukázat, že problém je možno vidět i v jiném světle.
Možná po zavedení paliativní péče pro všechny kdo jí potřebují, zůstane určité procento pacientů, kterým opravdu není od bolesti nebo dušnosti pomoci a pak bude na čase diskutovat euthanasii. Ale myslím, že je nesmysl předbíhat a situaci zjednodušovat.
Re: No dobre
Klára Markvartová,2013-09-25 16:09:58
Nepsala jsem o psychicky nemocných lidech, kteří netrpí nevyléčitelnou nemocí, ale o lidech, kteří se právě s takovým onemocněním vyrovnávají a mají úzkostné a depresivní stavy právě kvůli své nemoci.
Z vlastní praxe vím, že i lidé s těžkým tělesným postižením a neurologickým deficitem, mohou mít radost ze života a také ji mají, když se jim věnuje patřičná péče ať už od odborníků, rodiny a nebo dobrovolníků.
U lidí s onkologickým onemocněním a "příliš starých" je paliativní péče důležitá. Ale jde o to aby byla dostupná všem pacientům, kteří jí potřebují v domácím prostředí a nepřetržitě. To se snaží zajišťovat například mobilní hospice, které ovšem od pojišťoven nedostávají téměř vůbec smlouvy a mohou v současné době pomoct pouze minimu pacientů.
Není tedy chybou lékařů, že tato možnost v České republice skoro chybí. Není to tedy alibismus, ale pouze uvědomění si jiných možností řešení problému, než je uzákonění asistované sebevraždy. Alibismus je zavedení euthanasie, před tím než zde bude vybudovaná síť kvalitní paliativní péče.
Re: No dobre
Klára Markvartová,2013-09-25 16:09:27
Nepsala jsem o psychicky nemocných lidech, kteří netrpí nevyléčitelnou nemocí, ale o lidech, kteří se právě s takovým onemocněním vyrovnávají a mají úzkostné a depresivní stavy právě kvůli své nemoci.
Z vlastní praxe vím, že i lidé s těžkým tělesným postižením a neurologickým deficitem, mohou mít radost ze života a také ji mají, když se jim věnuje patřičná péče ať už od odborníků, rodiny a nebo dobrovolníků.
U lidí s onkologickým onemocněním a "příliš starých" je paliativní péče důležitá. Ale jde o to aby byla dostupná všem pacientům, kteří jí potřebují v domácím prostředí a nepřetržitě. To se snaží zajišťovat například mobilní hospice, které ovšem od pojišťoven nedostávají téměř vůbec smlouvy a mohou v současné době pomoct pouze minimu pacientů.
Není tedy chybou lékařů, že tato možnost v České republice skoro chybí. Není to tedy alibismus, ale pouze uvědomění si jiných možností řešení problému, než je uzákonění asistované sebevraždy. Alibismus je zavedení euthanasie, před tím než zde bude vybudovaná síť kvalitní paliativní péče.
Dotaz na autora článku
Klára Markvartová,2013-09-25 14:24:21
Zajímalo by mne jaká je podle Vás "forma, která by na nikoho z přítomných nepřenášela břemeno asistence sebevraždy", například u lidí ochrnutých nebo trpících demencí?
A dovolila bych si opravit Váš názor na paliativní léčbu, která při kvalitním provedení a správném nastavení bolesti, naopak utrpení snižuje a bolest dokáže díky silným opiátům a jejich derivátům úplně potlačit. Stejně tak je možno pacienta účinně zbavit deprese, v řadě případů by možná člověk na konci života nežádal jeho předčasné ukončení, kdyby netrpěl léčitelnou depresí.
Otázkou také zůstává, proč tolik lidí ve vyspělé zemi volí tento způsob odchodu ze světa? Je možné, že toto není až tolik zdravotnický jako spíše sociální a ekonomický problém. Kvalitní paliativní péče je totiž dražší než podání smrtící dávky léku, politici a pojišťovny toto mají dobře spočítané.
no dobre
Roman Gramblička,2013-09-25 15:01:51
psychycky nemocní ludia, ludia s depresiou sú jedna skupina, ktorá sa dá riešiť, ale čo druhá skupina zahrňujúca ludí s neliečitelnými nádorovými a degeneratívnymi chorobami, s ťažkým telesným a neurologickým postižením a konečne ludia príliš starí(takí, ktorým zdravotný stav vyplívajúcí z ich veku, nedovoluje ďalej normálne fungovať)? Ako ste uviedla, medicína možno dokáže podivuhodné veci, ale je len pre niektorých.
Postoj českých lekárov je alibistický, ale pochopitelný - načo si sposobovať problémy, pokial k tomu spoločnosť nezaujme jednotné pozitívne stanovisko.
:(
Josef Pazdera,2013-09-25 23:40:20
Neznám odpověď na Vaší otázku, která by Vás uspokojila, stejně jako jí neznají týmy lékařů ve Velké Británii. I jim se jeví požadavek zbavení se odpovědnosti za asistenci při sebevraždě před exekutivou i svědomím, významným a smysluplným a snaží se ho nějak dosáhnout. Zatím se konsesu nedobrali. Nevím také, zda moje názory jsou správné, ale snažil jsem se, aby odrážely to, co presentují mnohem chytřejší a které považuji za mnohem povolanější, jako např. astrofyzika a matematika Stephena Hawkinga.
Děkuji za odpověď
Klára Markvartová,2013-09-26 08:16:11
Děkuji za odpověď, mě se totiž na BMJ nepodařilo proklikat ke článkům o kterých píšete, takže předpokládám, že jsou pouze placené. Proto mě zajímalo jestli tam dospěli k nějakému novému způsobu provvedení asistované sebevraždy nebo řeší pouze právní stránku zbavení odpovědnosti za čin. Ještě zkusím lékařskou knihovnu, určitě BMJ odebírají..
Názory lékařů
Klára Markvartová,2013-09-25 13:38:52
Ráda bych Vás upozornila na to, že koncem listopadu minulého roku proběhla na toto téma konference českých lékařů. Na této konferenci panovala až na pár výjimek vzácná shoda, a to že euthansie je v naší zemi nepřípustná. Vzhledem k tomu, že lékaři by měli být těmi, kteří budou odbornou asistovanou sebevraždu provádět, mají největší právo se k tomu vyjadřovat. Výstupy z konference: http://www.tribune.cz/clanek/29075-pro-eutanazii-neni-misto
Na druhé straně spektra než je ukončení života leží jiné alternativy viz. aktivity sdružení Cesta domů http://www.umirani.cz/pohled-klientu.html
Pacienti bohužel často nevědí, že mají právo vyslovit své přání o ukončení léčby za takových podmínek, které si stanoví ještě před ztrátou svých duševních schopností. Případně o tomto může rozhodnout jejich rodina, zde je však riziko, že ne všichni z rodiny s tímto souhlasí.
Zvláštne
Michal Seko,2013-09-25 11:53:53
Je zvláštne, ako tu tzv. eutanáziu pozitivne príjmajúci útočia a spájajú odpor voči tomuto úkonu iba s náboženstvom, v tomto prípade s kresťanským. Ja sám nikdy nebudem súhlasiť s takýmito kecami o tom, či má niekdo právo zobrať tomu druhému život, pretože nemá !!! Ľudia, ktorí s eutanáziou súhlasia, len nahrávajú do karát extrémistickým kapitalistom a smutné je, že si to vo väčšine prípadov vôvec neuvedomujú.
zavádzate
Roman Gramblička,2013-09-25 13:00:19
nespájame ju IBA s náboženstvom, ale predovšetkým s náboženstvom, jednoducho preto, že viera v nadprirodzeno a hlavne bigotná viera produkuje predsudky a tvrdenia v rozpore s logikou, vedeckým poznaním i životnými skusenosťami. A kategorické tvrdenia ako je to vaše. Ste snad vy ten, kdo rozhoduje o právach iných? elegantne ste sa vyhol právu každého na smrť poukazom na právo iného vziať život. nebavíme sa ale o vraždách. Ak spoločnosť odopiera právo na smrť samému postihnutému, nemože sa diviť, že sa objaví niekto, kdo je toto ochotný pre postihnutého vykonať
a ešte niečo
Roman Gramblička,2013-09-25 13:06:01
kecy o extrémistických kapitalistoch svedčia o tom, že ste tak trochu mimo a že z vás hovoria pocity a nie rozum
-
Jiří Novák,2013-09-25 13:31:00
A co ty si soudruhu představuješ pod takovým pojmem "extremistický kapitalista"?
pre R. Grambličku
Michal Seko,2013-09-26 01:14:06
Zavádzam a čím prosím ? Keď čítam, článok kde je ako prvý spomenutý pán Felix Adler, vraj hlbokoveriaci, spýtam sa Vás viete vôbec čomu veril ? Sme v 21 stor. otázku si nájdite sám. Ja som nevyriekol kto čo má a nemá, zaujal som svôj postoj-subjektívny názor k veci a keď sa Vám nepozdáva, je to iba Váš problém. Akým právom ma osočujete, ja som mimo ? To Vy ste mimo. To Vy sa reakciami a osočovaním druhých snažíte ukázať, že ste ten jediný a neomylný. Ste si istý, že máte pravdu ? Páči sa Vám myšlienka, že by mala byť eutanázia legálna, tak prosím zoberte si svoje saky paky a hurá do Holandska.
pre J. Nováka
Michal Seko,2013-09-26 01:24:30
My sa poznáme pán Novák, nejako si nespomína., Aký súdruh ? Polarizácia polického spektra ešte neznamená, že sa k nejakej strane musím nutne prikláňať. To Vás nenapadlo pri svojom čiernobielom videní ? Čo si predstavujem pod extrémistickými kapitalistami ? Napr. reverznú hypotéku, ruku v ruke s neexistujúcou minimálnou mzdou, neexistujúca regulácia energiií, spolu s plne súkromným zdravotníctvom (poistenie aj starostlivosť) no a eutanázia by to všetko mohla perfektne vylepšiť - cost saving.
Taky to nechápu ...
Petr Klíma,2013-09-25 08:20:09
... přesvědčení, že jen Bůh má možnost dělat zázraky, darovat a brát život a člověku nic z toho nepřísluší. Povyšoval by se tím nad Boha. ...
Chápu to dobře, že by neměli ani chodit k doktorovi? I léčení potenciálně smrtelného zápalu plic je pletení se Bohu do práce.
som jednoznačne pre
Roman Gramblička,2013-09-25 07:13:28
mám babičku,83rokov, ktorá už viacero rokov trpí Alzheimerom. Ešte donendávna, keď bola pri zmysloch, som ju pravidelne navštevoval a už vtedy si nezriedka povzdychla, že by sa rada pobrala za dedom, ktorý umrel pred 12rokmi. Už vtedy zabúdala moje meno, cestu domov atd, ale mohli sme sa baviť o veciach dávno minulých, na ktoré si pamatala dobre (je zaujímavé, že Alzheimer zrejme nepostihuje dlhodobú pameť, aspoň nie v takej miere). Predvlani sa jej stav zhoršil, tak si ju mama vzala k sebe a skoro rok sa o ňu starala a videl som, jak to mamu vyčerpáva. Keď som sa vrátil domov, videl som mátohu, blúdiacu našim bytom.Dnes je babka v penzióne a ja od tej doby za ňou nebol. Neraz sa pýtam sám seba, aký to má zmysel, držať ludskú trosku zubynechty na žive, dopovať ju tuctom liekov. pre koho, prečo? Mal som ju velmi rád, často ju navštevoval, piekla skvelé koláče, cítil som sa u něj lepšie, než doma. Lenže pre mňa tento človek už odišiel.
Zvláštné, jak kresťania lpia na tomto prikázaní, zatialčo ostatné denodenne porušujú - viz štatisticky vyššiu kriminalitu medzi kresťanmi nielen v USA. (zrejme preto, že je absolútné a smrťou sa všetko končí, napriek tomu, že práve oni veria v opak, v posmrtný život)- je to paradox
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce