Když puška kope jako kůň  
Dětem začal školní rok, proto nás napadlo přichystat vám všem našim čtenářům jednu fyzikální hříčku, abyste si i vy mohli trochu potrápit mozek. Ale nebojte se, i když se jedná o velmi komplexní problém, řešení požadujeme pouze na úrovni středoškolské fyziky.

 
Na tomto videu je vidět, jak dopadne, když si na pořádnou ráži troufnou i jedinci, kteří na to prostě nemají fyzické předpoklady:

 


 

 

 

Zákon akce a reakce se nedá ošidit a pokud chce někdo střílet nábojem velkým jak plechovka od Red bullu, neměl by vážit 50 kilo i s autem, kterým přijel do obchoďáku. Až se přestanete smát tomu videu, zkuste spočítat sílu, s jakou ta puška kopne do ramene.

 

 

 

Jedná se o pušku A-Square model Hannibal, do které se nabíjí náboj 577 Tyrannosaur (nebo .577 T-Rex).

Pro výpočet je důležité vědět:
Hmotnost pušky je 6kg
Délka hlavně je 100cm
Hmotnost projektilu je 49g
Úsťová rychlost je 750 m/s

Při výpočtu pro jednoduchost počítejte pouze se soustavou puška – náboj, účinky spalin výstřelu zanedbejte.
Vaše výpočty a výsledky piště prosím do diskuze, řešení bude zveřejněno za týden.

 

Další podrobnosti o pušce, nábojích zde.

________________________________________________________

Řešení najdete v připojeném souboru: ZDE

Autor: Martin Tůma
Datum: 02.09.2013 09:40
Tisk článku

Související články:

Čínský Rotunbot je dystopická obojživelná a vyzbrojená policejní koule     Autor: Stanislav Mihulka (18.12.2024)
Britští vojáci poprvé používali laserový bojový systém     Autor: Stanislav Mihulka (15.12.2024)
Čína vyvinula mobilní a notně masivní mikrovlnný systém proti hejnům dronů     Autor: Stanislav Mihulka (14.11.2024)
Jižní Korea odtajnila strategický raketový systém, impozantní Hyunmoo V     Autor: Stanislav Mihulka (16.10.2024)
Velká Británie vyvíjí radiofrekvenční energetickou zbraň     Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2024)



Diskuze:

zákon akce a reakce

Jiří Havránek,2013-09-10 13:33:58

ta síla na rameno je určena zákonem akce a reakce, které si jsou a musí být rovny. Máte zde něco jako strukturální pevnost tkání a strukturální pevnost pušky a jejich deformace rozhoduje postupném zapojení setrvačných hmot a sil(svalové ztužení střelce). Tedy jeli díky své konstituci a připravenosti střelec schopen reagovat silou 500N, je akční síla vyvíjená puškou právě takováto. Je-li pochopitelně průběh reakčních sil v závislosti na postupném zapojování setrvačných sil a dalších nelineární, pak stejnou nelinearitu budou mít i akční síly působící na rameno střelce, tedy vždy stejně velkou, ale s opačným znaménkem.

Odpovědět


Jiří Havránek,2013-09-10 20:48:34

pokud si představíte variantu rachitického střelce, ktrý si pro jistotu rameno se zapřenou puškou opře o zeď a deformační dráha daná poddajnými tkáněmi je významně krátká a její podíl na absorbci energie je zanedbatelný, pak síla působící na skelet či pažbu překročí oněch 14kN, pokud ovšem dříve nedojde k destrukci pažby či rozdrcení kloubu

Odpovědět

No právě, kdyby...

Jan Poslušný,2013-09-09 14:14:16

Šlo mi o to, že takhle velkou silou nikdy tato puška na rameno střelce nepůsobí, a to ani silou řádově srovnatelnou, takže vaše řešení jaksi neodpovídá na to, na co jste se ptal.
Mimochodem, jak se tak dívám na tu patku, tak mi přijde, že by krásně mohla vstřebat těch 8mm, o které se puška pohne, zatímco střela putuje v hlavni.

Odpovědět

Odpovedel jste si sam

Martin Tůma,2013-09-09 12:49:47

Je to tak, kdyby strelec dokazal na pusku tlacit silou nejakych 14 kN, puska by se ani nepohnula, zjednodusene. Jinak bychom se museli zacit bavit o momentu hybnosti zbrane a jeho utlumeni v rameni, potazmo v celem tele strelce vcetne deformace ramena a mozna i pusky, protoze ma patku pazby nejspise pryzovou.

Odpovědět

Pane Tůmo, vaše řešení je chybné.

Jan Poslušný,2013-09-09 12:24:06

Spočítal jste totiž sílu, působící na střelu, a podle zákona akce a reakce tedy také sílu, kterou působí střela na pušku. Kdyby na rameno opravdu působila tato síla, pak by dle stejného zákona také rameno působilo touto silou na pušku. Na pušku by tedy působily dvě síly, stejně velké, ale opačně orientované. Puška by se tedy při výstřelu ani nepohnula.

Jinými slovy, spočítal jste sílu, jakou by střelec musel ramenem působit na pušku, aby se puška při výstřelu nepohnula.

Odpovědět

Tak jsem to

Mojmir Kosco,2013-09-06 10:31:19

zkusil rovněž spočítat .Nejprve jsem si spočítal rychlost zpětného nárazu takhle

rychlost zpětného nárazu = (hmotnost náboje * rychlost střely)/hmotnost pušky = (0,049 * 750)/6= 61,25m/s2
síla zpětného nárazu = 6*61,2= 367,5kg a vydělil jsem 10 což je 36,75 kg takže mi to odpovídá jako první přispívající pan Mrázek .A potom si vyložme globální oteplování

Odpovědět

Ano, četl jsem to,

Petr Kočárník,2013-09-05 23:24:46

a jak jsem už zmínil v prvním odstavci, potřebné jednoduché výpočty plynou ze zákona zachování hybnosti, m1*v1= m2*v2. Odtud po jednoduché úpravě platí pro kinetickou energii m1*Ek1= m2*Ek2. Na tom není nic komplikovaného. Jestli se ale nepletu, otázka zněla: „spočítat sílu, jakou puška kopne do ramene“. A zde je úloha zadána vágně, protože tato síla záleží na dráze, kterou pažba vykoná, F= Ek2/s.
V mém předchozím příspěvku nešlo ani o výpočet středních hodnot, ten už provedli jiní, ale spíše poukázat na to, jak velký rozptyl tyto hodnoty mohou mít.

Odpovědět

Středoškolská fyzika

Jan Poslušný,2013-09-05 13:21:20

Fyzikální veličiny budu pro čitelnost označovat velkými písmeny, indexy malými (p - puška, s - střela).

Předpokládejme, že během výstřelu, tzn. během doby, kdy se střela pohybuje v hlavni, střelec působí na pušku nevýznamnou silou. On totiž za ty necelé 3 tisíciny sekundy toho opravdu moc nenapůsobí.

Zákon zachování hybnosti:
[1] Ms * Vs = Mp * Vp
Neboli hybnost střely při opuštění hlavně je rovna hybnosti pušky ve stejném okamžiku.

Více nás o výstřelu nezajímá, nyní se budeme věnovat ději, kdy rameno střelce brzdí pušku.

Krvavá rovnice:
[2] Fp * Tp = Mp * Vp

Dosazením z [1] máme
[3] Fp * Tp = Ms * Vs

Takže spočítat impuls síly, který musí rameno vstřebat, bylo snadné. Není však zadáno, jak dlouho to má trvat, či na jaké dráze k tomu má dojít. Vzhledem k výkonu pušky stanovme tuto dráhu na
[4] Sp = 0.2 m

a pro další zjednodušení předpokládejme, že rameno působí na pušku konstantní silou po celé této dráze, která je přímočará, takže pohyb pušky bude přímočarý, rovnoměrně zpomalený. Ze vztahu pro dráhu přímočarého rovnoměrně zrychleného pohybu
[5] Sp = Ap * Tp * Tp / 2
a 2. Newtonova zákona
[6] Fp = Mp * Ap
dostáváme
[7] Sp = Fp * Tp * Tp / (2 * Mp)

Z rovnice [3] vyjádříme Tp a dosadíme do [7]:
[8] Sp = Fp * (Ms * Vs / Fp) * (Ms * Vs / Fp) / (2 * Mp)

Po úpravě máme:
[9] Fp = Ms * Ms * Vs * Vs / (2 * Sp * Mp)

Dosazením zadaných hodnot a [4] dostáváme

[10] Fp = 0.049 * 0.049 * 750 * 750 / (2 * 0.2 * 6) = 563N
(zaokrouhleno)

Závěr:
Jestliže střelec zbrzdí pušku po výstřelu daných parametrů přímočarým rovnoměrně zpomaleným pohybem o dráze 20cm, na pušku, a tedy i na jeho rameno, působí po dobu tohoto děje síla 563N.

Odpovědět

Vnitřní balistika

Petr Kočárník,2013-09-05 00:35:01

Uvedené výpočty na základě zákona zachování hybnosti jsou založeny na předpokladu, že 1) tlak spalin v hlavni pušky je konstantní po celou dobu výstřelu, díky čemuž je pohyb kulky rovnoměrně zrychlený a 2),3),4)... je zanedbáno spousta dalších vlivů. Pak při úsťové rychlosti 750m/s je síla působící na hlaveň 13781N, tato síla je konstantní po celou dobu výstřelu a odpovídá konstantní tlakové síle spalin na závěr pušky. Zrychlení kulky v hlavni je 281250 m.s^-2.

Situace je ale komplikovanější, při pohybu střely v hlavni probíhá ještě hoření prachu a zároveň dochází k expanzi spalin. Zrychlení střely v hlavni není konstantní a pro dosažení požadované úsťové rychlosti 750 m/s může být max. hodnota síly působící na závěr pušky během výstřelu podstatně vyšší. Navíc pokud má hlaveň vývrt, část energie (cca 1%) přechází také do rotace střely.

Pokud budeme předpokládat, že 1) během pohybu střely v hlavni již neprobíhá hoření (střelný prach má velmi jemné zrno) a 2) dochází pouze k adiabatické (tj. hlaveň se neohřívá) expanzi spalin (adiabatický součinitel uvažujme 1.3). Pro výpočet potřebujeme znát ještě výšku nábojnice, která obsahuje střelný prach, uvažujme, že to je cca 50mm. Výpočet se mírně komplikuje, je třeba sestavit a hlavně řešit pohybovou rovnici. To jde v tomto případě celkem jednoduše separací proměnných. Ze získaných průběhů lze zjistit, že maximum síly působící na závěr je nyní 139460N a dochází k němu na začátku výstřelu při nulové rychlosti střely, kdy střela dosahuje největšího zrychlení 2846100m.s^-2. Po dosažení ústí při rychlosti 750m/s je velikost síly působící na závěr jen 2838N a zrychlení střely činní 57932m.s^-2. To jsou síly a zrychlení řádově odlišná od předchozího linearizovaného výpočtu.

Tuto max. hodnotu síly působící na závěr lze brát spíše jako horní mez, hoření (přívod tepla) probíhá ještě za pohybu střely, což hodnotu maxima zmenší a posune ho směrem k ústí. Pro přesnější výpočty bychom potřebovali znát rovnici hoření prachu atd., což vše o řád zkomplikuje.

Takže dobrat se pravdy je nesnadné a účinek pažby na rameno stejně záleží na tom, jak střelec zbraň drží a jak stojí (kde jsou těžiště střelce a pušky, jaká je „tuhost“ ramene,….). Tady je úloha zadána nedostatečně. Obecně lze jen říct, že energie zpětného rázu, kterou střelec musí zmařit, je daná kinetickou energií střely v ústí hlavně. Záleží na něm, jak dlouhou dráhu k tomu zvolí :)

Odpovědět


Ako som už písal nižšie

Senior Senior,2013-09-05 13:16:55

je to veľmi jednoduché. Zložito rátať energiu strely z tlaku, dĺžky hlavne a tomu odpovedajúcemu času, zrýchlenie a pod. nie je potrebné. Úsťová rýchlosť je priamo v zadaní ako tiež hmotnosť strely. Energia je potom 0,5*49*750^2/1000 a výsledok je 13781,25 J. Teda 1/2 hmotnosti krát rýchlosť na druhu. Keďže zrýchlenie strely a zbrane je vytvárané rovnakou silou avšak hmotnosti sú rozdielne, konečná rýchlosť zbrane je nižšia ako rýchlosť strely. Hodnota energie má na rýchlosti štvorcovú závislosť na rozdiel od hmotnosti, takže výsledná hodnota energie bude presne v pomere hmotnosti strely a zbrane v nepriamej úmere. Teda Energia spätného nárazu je 13781,25*49/6000 a to je 112,5469.

Odpovědět

Fyzikálně korektní je pouze úloha jak si má

Josef Hrncirik,2013-09-04 19:49:21

počínat 70 kg střelec na dokonale namašteném ledu, aby se po x výstřelech pohyboval rychlostí nenápadného chodce tj. 4 km/h.

Odpovědět


Když by střílel různými směry,

Jan Poslušný,2013-09-05 13:51:05

smrtící zbraň by se změnila na dopravní prostředek.

Odpovědět

Hmotnost pušky

Ondřej Miňovský,2013-09-04 15:57:28

je údaj užitečný pokud chcete zjistit jakou rychlostí se bude puška (mít tendenci) pohybovat. Což sice není nutné vědět k výpočtu síly, ale i tak je to zajímavý údaj, 6 kg ovšem není váha nikterak přehnaná. Na amerických fórech píšou, že puška váží přes 13 liber, což je opravdu zhruba 6 kilogramů.

Odpovědět

Ovávám se,

Ondřej Miňovský,2013-09-04 15:38:37

že jste výsledek zapoměl dělit dvěma.

Odpovědět

hlavně se musím postavit do vykloněného postoje,

Josef Hrncirik,2013-09-04 02:12:37

abych stál velmi stabilně a moje vyklonění bylo vyrovnáno působením rázu od pušky. Pažba by měla být v rozumném směru silně zapřena do ramene, aby nesklouzla. Musí být umožněn pohyb ramene vlivem pažby, aby působící síly nebyly tak velké, že by způsobily pohmožděninu. Výstřel s pažbou zapřenou do ramene pevně opřeného o zeď by asi způsobil velmi silné zhmoždění (velká energie přetvoření do malé oblasti). Bez zákluzu je hlaveň kladivo, či buchar.

Odpovědět

určitě je nutné tisknout pažbu zbraně k tělu kvůli

Josef Hrncirik,2013-09-03 21:14:47

zamíření, ale nesmí se to přehnat. Stejně se to nepodaří ani přibližně zarýt do ramena do hloubky 8 mm a rozhodně ne silou 14 kN a případně přidaná hmota k pažbě a jí odporující bude malá a měkká deformačně i dynamicky.

Odpovědět

Josef Hrncirik,2013-09-03 21:07:25

Odpovědět

Vysledna sila

P M,2013-09-03 16:50:26

Podle stredoskolske fyziky (hybnost, impuls) to vychazi na 13781,25 N (pouziji se vsechny zadane hodnoty). Coz odpovida hmotnosti zhruba 1378 kg ktera "tukne" do ramene strelce.

Odpovědět

Již několik správných odpovědí

Ondřej Miňovský,2013-09-03 16:18:46

jsem tu zahlédl. Správných podle mě pochopitelně.

Jen připomínám, že autor se ptal na sílu a nikoliv na energii. Pro sílu která uvede pušku do pohybu (Fp) je potřeba znát její zrychlení (Ap) anžto se pak síla vypočte při známé hmotnosti (Mp) jako:

Fp = Mp * Ap

Délka hlavně se využije pro výpočet času (T) kdy opustí střela hlaveň a tomu příslušného "rovnoměrného" zrychlení (As) k jehož užití nás vyzval autor výzvou k zanedbání vlivu pružnosti.

T = 1/375 ~ 0,0026667 sec.
As = 750*375 = 281250 m.s^-2

Předpokladem zachování energie a zanedbání pružnosti zbraně stavíme na roveň sílu která uvedla do pohybu střelu (Fs) i pušku (Fp), tedy:

Fp = Fs -> Mp * Ap = Ms * As

Fp = 13781,25 N

Taková síla pušku opravdu uvede do pohybu rychlostí 6,125 m.s^-1. Ovšem podobně jako kulka, i puška by měla (při stejně omezených úvahách) zrychlovat z klidu "rovnoměrně přímočaře" po dobu 1/375 sekundy.
Pohybu pušky je více či méně úspěšně bráněno nedokonalým úchopem protagonistů jinak opravdu vtipného videa (můj favorit je ten úplně první nešťastník).

Nicméně uvažovat "průměrnou" sílu kterou musí člověk vynaložit přizákluzu zbraně v rameni není moc dobrý nápad, uvedení pušky do klidu totiž rozhodně nelze popsat jako pohyb rovnoměrně zpomalený...

Zdravím vás a děkuji za vtipné video a příležitosti oprášit středoškolskou fyziku v "praxi"

Ondra M

Odpovědět


Senior Senior,2013-09-03 18:39:39

Pre poriadok. Energiu SN (spätného nárazu) vypočítať vieme. Vieme aj silu, ktorá pôsobí na zbraň počas výstrelu a ktorá vyvolá zrýchlenie zbrane smerom k strelcovi. Silu ktorá pôsobí na plece strelca však nemôžme vypočítať, keď nevieme ďalšie parametre, tj. aká časť hmotnosti tela sa podieľa na utlmení energie SN a na akej dráhe. Dĺžka hlavne ani čas pohybu projektilu v hlavní tu nehrá žiadnu úlohu. Je známa energia a je ešte potrebná dráha, aby sa dala určiť sila. Aj to by však platilo, keby bola sila rovnaká počas celého procesu (rovnomerne spomalený pohyb). Takže požiadavka na výpočet sily SN je nenáležitá.

Odpovědět

Střelec by měl mít zákluz jako kanón

Josef Hrncirik,2013-09-03 06:00:29

Hybnost pušky ve zpětném rázu 36,75 kg*m/s nese energii 112,5 J. Ta by měla být uživatelsky přijatelnou protisilou kontrolovatelně absorbována mírnou činností střelce. Jedině dlouhý zákluz umožní udržet sílu kopu v rozumné velikosti. Zachycení energie 112J do zvýšení těžiště cca 80 kg soustavy ho zdvihne o cca 0,14 m; což je dost a může nepřipraveného zaskočit. Domnívám se, že střelec v šikmém úkroku přenese těžiště nad pokrčenou vnější nohu. Po výstřelu se vlivem zpětného rázu otáčí kolem chodidla silně vybočené natažené vnitřní nohy a tím se při zdvihu absorbuje více méně pasivně energie rázu. Je možno působit aktivně protisilou v trupu, aby nemuselo dojít k velkému zvýšení. Při zákluzu tj. pohybu ramene cca 0,5m je pak průměrná síla přijatelných cca 220 N. Pružná tuhá podložka pod pažbou zmenší následky chyb, pro sílu kopance je rozhodující délka zákluzu.

Odpovědět


I ergonomie zbraně má význam

Monty Barrymore,2013-09-03 13:25:12

Tak na to koukám potřetí dokola, a mám dojem, že ta puška sedne dobře tak dvěma lidem. Ostatní by potřebovali kratší pažbu. Ale ti dva zase asi drží pušku poprvé v životě... Kdyby si přečetli tohle: http://www.shooting.sk/download_file_f.php?id=10997 , tak se tady nezasmějeme.

Odpovědět


střelec vodorovnou složkou klopného momentu

Josef Hrncirik,2013-09-03 22:06:37

při přepadávání ve směru střelby brzdí impulz zpětného rázu. Jinak by přepadl dozadu. Děj je dost rychlý cca 0,1 s takže aktuální aktivní přenášení váhy se nestihne. Působení vnitřních sil těla nedokáže změnit jeho celkovou hybnost či rotaci. Proto je nutné naklopení nebo smyk po podložce. Při otáčení k normále ale klesá brzdná složka náklonu. Je to jako kyvadlo s úvratí nahoře. Síla odpovídá cca harmonickému pohybu, tj. energie bude poloviční než při konstantní síle.
Kopanec tedy bude startovat největší silou a před úvratí či v ní vyhasne. Střelec tedy nepřepadne dozadu, ale dopadne mírným doskokem do výchozí vpřed vykloněné a snížené polohy vykloněné polohy a pouze mírně kopnut a ohlušen může zase zaměřovat. Tím pádem (kyvadlo, cca y=k*x) při zákluzu (chodu oblouku kontaktu pažby v rameni snad až cca 0,5 m při extrémním úkroku a náklonu) bych typoval maximální sílu kopance, tj. v zahajovací fázi na 400 N. Pokud by zákluz byl jen cca 25 cm, při nedbalém provedení by se nemuselo podařit zvýšit těžiště o požadovaných cca 14 cm a střelec by musel ustát zbytek rázu překlápějícího ho za úvrať. Pokud by to ustál, tak kopanec by byl cca 800 N. Tak jsem si to vysnil jako teoretický čarostřelec. Celkově mám dojem, že dotaz je špatně definován a nadělá dost zmatků. Jednoduché je v tom pouze jako by zachování energií rázu 0,008 m*13600 N=cca 0,5 m*200 N či impulzová věta cca 13600 N* 0,0023 s = 200 N *O,2 s tj. kyv k vrcholu by trval cca 0,2 s.

Hlavně mi poraďte jak se správně navázat do vlákna. Bezmyšlenkovitě a bez štěstí mi to nejde.

Odpovědět

Výsledek je 27562,5 N

Luděk Sviták,2013-09-02 21:46:03

Odpovědět

-

Zdeněk Jindra,2013-09-02 19:32:02

Ta délka hlavně je tam jaksi navíc (kulka bude pryč dřív, než se puška znatelně vrátí), naopak chybí odhad "brzdné vzdálenosti" v rameni, to dáme řekněme 0,1 m a musíme zanedbat nelineární odpor tkáně po brzdné dráze, jinak by to vedlo na integrál a tedy fyziku vysokoškolskou.
Takže zachování energie. 1/2 * Náboj 0,049kg * Rychlost 750^2 m/s = 13781 J.
Puška poletí řádově 30 km/h do ramene a člověka urychlí na řádově 3 km/h.
No a konečně síla. E=F*s (nebo funkce síly na vzdálenosti ds, to nechceme dělat), odtud F=E/s.
13781/0,1= asi 137 tisíc N, což je jako 14 tun v tíhovém poli Země. Samozřejmě síla působí jen okamžik. s=v*t, t=s/v = 0,1/10[m/s pušky] = 10 milisekund.
Závěr IT: Pevný disk by nárazem ztratil záruku.

Odpovědět

Jiří Havránek,2013-09-02 18:48:17

během výstřelu získá puška energii cca 112J při rychlosti 6,12m/s na dráze 8,16mm. Zbraň spotřebuje svou energii díky vykonání deformační práce do svého zastavení. Je li dráha zbraně 0.2m u pořádně rostlých mužů, pak průměrná síla na rameno bude 560N, při 0,4m 280N, při 0,6m 186N. Průběh rozvoje silového impulsu bude množství faktorů.

Odpovědět


Jiří Havránek,2013-09-02 18:50:09

... bude ovlivňovat množtví faktorů

Odpovědět


Jiří Havránek,2013-09-02 23:03:25

při výstřelu získá flinta energii cca 112 J a rychlost 6,12 m/s. Posune se těžíště o 8,16 mm ( bez zápočtu klopného momentu) a během této dráhy dojde k dílčímu předání energie do těla střelce. Průměrná síla se dá spočítat na základě spotřeby deformační práce, kdy dojde k zastavení zbraně. Pokud je tato dráha cca 0,2 m u dobře rostlých mužů, pak průměrná síla na rameno je cca 560N, pokud 0,4m pak 280N, při 0,6m 186N ...

Odpovědět


Jiří Havránek,2013-09-04 00:55:25

No, je to docela sranda číst, ti zakladatelé novověké fyziky měli jednu obrovskou výhodu, byli v rámci tehdejších zvyklostí a povinností dobře seznámeni s chováním různých mečů a mohli si (včetně Newtona) přímo osahat všechny tři Newtonovy zákony v ruce včetně různých harmonických efektů. Není zrovna jednoduché si u takovýchto příkladů utřídit představy a pochopit principy pro výpočet, z osobní zkušenosti vím, že to měli jednodušší.

Odpovědět

Honza Dobrák,2013-09-02 15:18:51

Je to 138 kN za předpokladu, že projektil zrychluje rovnoměrně v celé hlavni. Tato síla působí asi čtvrt milisekundy.

Odpovědět

Je to jednoduché

Senior Senior,2013-09-02 14:51:17

Nesmie sa však počítať sila, ktorá tlačí primárne na záver ale rozloženie energie. Energia strely sa ráta 1/2g x v^2 čo nám dá 13 781,25 J. Energia spätného razu je daná pomerom hmotnosti strely a zbrane, tj. 112,547 J.
Ešte pridám jednú hádanku.
Prečo pri dvoch rovnakých zbraniach sa niekedy stáva, že majú s rovnakým strelivom rozdielny sp. náraz,

Odpovědět

Pecka

Petr Ocasek,2013-09-02 12:16:26

m1 6 kg
m2 0.049 kg
v1 6.125 m/s
v2 750 m/s
t 0.00266 s
F puska 13781 N

Odpovědět


Souhlasím

Martin Plec,2013-09-03 16:41:59

Naprosto souhlasím. Jen mě překvapil rozdíl energie střely a zpětného rázu:

E střely (49g): 13.8kJ
E pušky (6kg): 113J
E člověka (80kg): 8.5J

Ono je to sice logické, ale neintuitivní:

Zrychlení, výsledná rychlost i dráha působení síly klesají s rostoucí hmotností "lineárně", ale energie "kvadraticky".

Odpovědět

Re: Lukáš Němec2

Marcel Línek,2013-09-02 12:09:48

To tvoje přirovnání je trochu zrádné. Aby jsi urychlil náboj na požadovanou rychlost (počítám že zrychlení je rovnoměrné), tak na něho musíš působit sílou 13781N. Ta stejná síla ze zákona akce a reakce musí působit i na tvé rameno. To ale samozřejmě není naprosto tuhé a cuknutím dozadu pušku zastavuješ mnohem menší silou ale zato mnohem delší dobu, než trvá výstřel. Tak to aspoň chápu. Snad v tom nemám nějaký logický nesmysl.

Odpovědět

13781,25N

Marcel Línek,2013-09-02 11:22:38

Rychlost pušky na konci výstřelu 6,125m/s, kterou dosáhne za necelé 0,003s. Tak velké číslo jsem nečekal.

Odpovědět


to asi ne ne?

Lukáš Němec2,2013-09-02 11:34:00

Vis o tom ze 13 781 N je cca 1300kgf ekvivalent (1.3 tuny) .. takze asi tak jako kdyz ti auto prejede po rameni .. moc by mu z ramene nezbylo ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Newton_%28unit%29

Odpovědět


Jo takhle mi to taky mělo vyjít.

Jan Kolář2,2013-09-02 12:02:14

vaha_projektilu/(2*delka_hlavne)*ustova_rychlost^2=0.049/(2*1)*750^2=13781.25N
Já vůl ale napoprvý špatně převedl 100cm na 0.1m. :(
Ale jsem rád, že nejsem jedinej kdo takhle postupuje. Nevim k čemu je tam ta váha.

Odpovědět


Nac je tam hmotnost pusky?

Martin Tůma,2013-09-02 12:23:46

Je to pro bonusove lusteni - muzete urcit, jakou rychlost bude mit pazba pusky vuci rameni strelce :)

Odpovědět


ad bonusové luštění:

Vojtěch Kocián,2013-09-02 14:22:41

To ale jen v případě špatného střelce. Dobrý střelec má pušku před výstřelem pořádně zapřenou o rameno a tím pádem zrychluje jeho rameno zároveň s puškou (a v rámci možností celé tělo). Tím je kopanec tlumený. Pokud střelec nechá pušku dosáhnout plné rychlosti kvůli špatnému držení, nakope ho daleko víc. Šestikilový "projektil" letící rychlostí 6,125 m/s je dost nepříjemný. Volná puška zrychluje na dráze asi 8,2 mm, což moc velkou rezervu pro špatné držení nedává a proto střelci na videu dopadli, jak dopadli.

Jako když stojíte v autobuse, který prudce zabrzdí. Pokud se opíráte o tyč na držení, není to tak zlé, jako když od ní stojíte půl metru a při brždění do ní narazíte.

Odpovědět


V. Kocián má pravdu

Monty Barrymore,2013-09-02 17:14:22

Když jsme tyhle příklady řešili na fyzice na voj. škole, došlo nám, že když ten kvér budeme držet jako prase kost, tak budeme mít modřinu až na záda. Ona i menší ráže dokáže způsobit dislokaci ramenního kloubu.

Odpovědět

112.546875 J

Torpex Torpex,2013-09-02 11:19:54

112.546875 J

Odpovědět

Cca 112N

petr tomanik,2013-09-02 11:15:49

rychlost pusky 6.125m/s
Energie zpetneho razu 112.55J
Sila zpetnehorazu pri del e hlavne 1m je 112.55N

Odpovědět

137812.5 N

Jan Kolář2,2013-09-02 11:05:29

Jsem asi natvrdlej ale nevim jakej vliv na to má hmotnost pušky a přijde mi to jako zbytečně velký číslo. :D

Odpovědět

Takze sila je

Lukáš Němec2,2013-09-02 10:53:48

F = -36,750 N (ekvivalent 3.6kg)
rychlost proti rameni vf = 6,125 m/s (22 km/h) :D

ani se nedivim ze to neudrzej

Odpovědět

12,85 ?

Vit Porubcak,2013-09-02 10:45:03

mi vychází....

Odpovědět

36,75 kp kopanec...10m/s ?

Jaroslav Mrázek,2013-09-02 10:28:19

Asi ...

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz