To abych měl dvě auta
Před časem testovali v populárním pořadu BBC Top gear sedany od Tesla Motors. Výsledek nebyl dobrý, po nějakém to blbnutí na testovací dráze a výletu do okolí došla bateriím šťáva a auta musela na zdlouhavé nabíjení. Jeremy Clarskon to komentoval tak, že by si člověk měl koupit hned dvě auta, jedno na provoz a druhé by měl na nabíječce a mezitím to střídal.
Na následujícím videu je Tesla Roadster v měřeném okruhu Top gearu, za volantem ochočený závodník Styg
Pochopitelně pomalé nabíjení baterií není věc není příjemná věc. I proto už před časem začala společnost stavět síť dobíjecích stanic, příznačně nazvaných Supercharger, které nabijí akumulátory vozidla za 30 minut (více zde). Ale i tak, v porovnání s natankováním plné nádrže je to zoufale pomalé v dnešním tak uspěchaném čase.
Možná i proto představili minulý týden způsob, jak vyměnit vybité baterie za plné během 90s, plně roboticky, bez nutnosti vystoupit z vozidla. Řidič pouze zajede na určené místo a zbytek proběhne automaticky, během minuty a půl má k dispozici zase plnou kapacitu baterií.
Na tomto videu to vtipně porovnávají s klasickým tankováním:
Fast Pack Swap Event from Tesla Motors on Vimeo.
http://vimeo.com/68832891
O tom, nakolik věří své novince svědčí i prohlášení moderátora – buďto to bude rychlejší než na klasické benzínce, nebo zadarmo. Nakonec po dobu natankování jedné plné nádrže zvládnou vyměnit baterie hned dvěma autům. Zařízení na battery swap, jak nové technologii říkají, bude k dispozici nejdříve na síti stanic Supercharger a později počítají s dalším rozšířením.
Na konec nezbývá než popřát jim štěstí, aby ten inovativní podnikatelský počin jim vyšel, už před časem zkoušel s něčím podobným prorazit start-up Better place, ale spíše než prorazil, tak narazil a skončil v úpadku, více: Technologyreview
Mikrojadernou baterii pohání polymerový krystal se špetkou americia
Autor: Stanislav Mihulka (20.09.2024)
Startup Group1 vyvinul první draslík-iontovou baterii velikosti 18650
Autor: Stanislav Mihulka (11.08.2024)
Prosadí se strukturální baterie z uhlíkových vláken?
Autor: Stanislav Mihulka (21.06.2024)
Kilometrové mrakodrapy by se mohly stát ohromnými gravitačními bateriemi
Autor: Stanislav Mihulka (05.06.2024)
Sopečný popel je vynikající levná baterie na termální solární energii
Autor: Stanislav Mihulka (22.05.2024)
Diskuze:
Utopie
Rik Killer,2013-07-12 08:02:12
O nevhodnosti pouziti elektromotoru v netrakcnich vozidlech uz se vedelo pred vice nez 100 lety. Nedavno zkrachovaly projetk Renaultu to potvrdil i v 21. stoleti. Pokud se nenaucime lepe uchovavat el. energii nikdy to ani jine nebude. MOznym smerem jsou kondenzatory, ale i ty maji sva uskali.
Michal Jirásek,2013-06-27 11:25:09
Mas i nemas pravdu. Je to ze hry Forza 4. Nicmene to nemeni nic na tom ze to neni real a navic Stig se pise s "I" a ne "Y" :)
chybička v článku
Aleš Běhounek,2013-06-26 16:26:14
V Top Gearu řídí ochočený závodník Stig ne Styg :), viz http://www.topgear.com/uk/
moderator
Teo Rem,2013-06-26 01:28:44
jen bych poznamenal ze u druheho videa byl moderatorem Elon Musk, on tomu verit musi kdyz do toho investuje
Na následujícím videu je Tesla Roadster v…
Alex Butin,2013-06-25 09:24:19
"Na následujícím videu je Tesla Roadster v měřeném okruhu Top gearu, za volantem ochočený závodník Styg"
Jen tak mimochodem, na videu je 3D render (CG), nikoliv realny zaber jizdy.
Na plnou nádrž, kterou natankuju asi
František Houžňák,2013-06-24 20:31:53
tak za 5 minut od prijezdu k odjezdu, ujedu 1100-1200 kilometru. Na to budu muset s tím slavným elektromobilem zastavit pětkrát nebo šestkrát, nemluvě o tom, ze budu moct jezdit jenom někam.
Souhlas
Ondi Vo,2013-06-25 03:14:32
Ten teoretický dojezd 300km současných E-cars se docílí jen když se pojede 60-80km/h, na dálnici při 130km/h bude dojezd tak asi poloviční. Dále - je prakticky nemožné dojet ten akumulátor na nulu, tedy nechce-li dotyčný někde zůstat bez "šťávy", takže praktický dojezd na dálnici bude 100 kiláků, při rozestupu "čerpacích" stanic 100km.
k dojezdu
Petr Dyntar,2013-06-25 12:39:33
ono k tomu "malému" dojezdu...je to určitě problém v USA kde jsou ty vzdálenosti jinde,ale průměrný Čech dojíždějící denně z vesnice do nejbližšího města,nebo z města do příměstské průmyslové oblasti, by i s tímto elektromobilem "tankoval" 3x-4x do měsíce,což vůbec není špatné
Dojazd
Marek Fucila,2013-06-25 18:02:57
Nie je to sice obrovsky rozdiel, ale je nutne podotknut, ze sa jedna skor o dojazd 300 mil, nie 300 km:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
ale aj Roadster sa blizi k 400km.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
No jo, pane Dyntar, s timhle argumentem
František Houžňák,2013-06-25 18:07:19
se ale prihlaste, az na takovehle auto, co stoji bratru 40 tisic dolaru (plus 20% DPH u nas v Cechach, takze 50 tisic, to je asi tak milion korun), bude ten "prumerny Cech" mit. No a pocitejte se mnou: dojezd na jedno nabiti v rocnim prumeru rekneme 100 km (v zime musite taky topit, nebo zmrznete, zejo, a jezdite ne po dalnici na rovine nekde v Nebrasce nebo Chicagu, ale pres hory a doly), no a tak mate na mesic 300-400 km, tedy 15-20 km na den, taky neco v sobotu na nakup, tak to mate 10-15 km na den. To musite delat sakra blizko od sveho baraku, to uz muzete pomalu jezdit na kole. Nejvetsim nepritelem pokrokovych konceptu jsou, jak znamo, kupecke pocty.
Mad Max3,2013-06-24 18:19:33
Platby by slo provadet napr. z uctu vazaneho na seriove cislo aktualni baterie ve voze, pochopitelne s sifrovanym prenosem.
Elektromobily jsou obecne vhodne pro provoz ve meste mimo chladne krajiny, kde neni treba pouzivat vytapeni. Soucasna technologie elektromobilu se ani neblizi univerzalite beznych vozu pohanenych motorem s
vnitrnim spalovanim.
Pri zimnim provozu lze pouzit system podobny externimu odmrazovani letadel s recirulaci rozmrazovaci kapaliny.
Do ceny za vymenu baterie se pravdepodobne rozpocitava i opotrebeni baterie, tudiz se da predpokladat ze kusy s nizkou kapacitou budou vyrazeny. Uz tyto naklady mohou prekrocit cenu samotne el. energie.
Jan Jaroš,2013-06-24 20:44:53
Nojo, ale budou se vyřazovat třeba baterie, které budou mít kapacitu řekněme 80%? Protože 20% z patnácti set jsou tři stovky, to už není zanedbatelná částka.
Co se započítává do ceny výměny je celkem fuk, důležitá je celková koncová cena. Mimochodem, nechají se současné baterie používané v elektromobilech nějak recyklovat? Jaká je životnost, jak je to při výrobě s náročností na energii a s vlivem na životní prostředí? Jsou takové informace někde k dispozici?
Mad Max3,2013-06-24 21:00:45
To uz je na smlouve. Logickym krokem by bylo platit jen za nabitou kapacitu dodane baterie.
Vzhledem k pomeru ceny akumulatoru a dataloggeru nevidim problem ve zjisteni aktualni kapacity clanku.
Skutecnou zivotnost clanku vyrobci elektromobilu celkem dusledne taji, takze asi maji duvod.
Radove by se mohla pohybovat kolem 6 let v beznem provozu, coz je celkem katastroficky udaj. Toto ale berte s rezervou, je to spise udaj typu "jedna pani povidala", relevantni data nemam k dispozici.
Li-Ion se recyklovat daji, ale energeticke udaje nemam taktez k dispozici.
Konkurence
Jan Jaroš,2013-06-24 17:48:00
Mimochodem, liší se to nějak výrazně od nedávno zkrachovalého Better Place?
http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=780960
Tohle nebylo dobré srovnání.
Jan Jaroš,2013-06-24 17:42:20
Hmm, jestli tankoval plnou (podle délky ano), pak mělo klasické auto na jedno natankování delší dojezd než ta dvě elektrická dohromady: pokud vím, dojezd těchto tesláckých elektromobilů je v ideálním případě 300km. Navíc mi přijde poněkud nefér, když je do doby klasického tankování započítáno i vystoupení řidiče z auta, zasunutí platební karty a výběr druhu paliva (nebo se za elektřinu nebude platit a nebude se vůbec nic vybírat?), které samo o sobě zabralo půl minuty. Jinými slovy tohle srovnání docela kulhá, férové by bylo porovnávat čistě dobu tankování a tankovat jen tolik paliva, kolik odpovídá dojezdu elektromobilů. Teda ne že by na tom až tolik záleželo, spíš mě zaujalo, jakým způsobem se dělá reklama... :-)
Z praktického hlediska by mě spíš zajímalo, jak bude výměna probíhat třeba v zimních měsících, kdy jsou auta zespodu pokryta namrzlou břečkou. A samozřejmě jak bude zajištěno, aby baterie, kterou mi odeberou, byla nahrazena baterií se stejnou *reálnou* kapacitou a ne něčím na konci životnosti s polovičním dojezdem. Také by stálo za to zmínit cenu za výměnu: na CD-R serveru píší o částce 60-80 dolarů. Patnáct stovek (které navíc nejsou navýšeny o spotřební daň) mi za 300km přijde docela dost. Obávám se, že dokud nespadnou provozní náklady na rozumnou úrověň, moc velkou díru do světa s elektromobily neudělají. Snad to časem bude lepší... :-/
Časem lepší?
Ondi Vo,2013-06-25 03:24:20
Samozřejmě nemá nikdo fungující křišťálovou kouli, já jsem velmi skeptický k tomu praktickému zavedení výměny akumulátorů.
To zavedou spíš na dálnici lineární pohon do vozovky pro osobní auta a ty akumulátory budou jen na najetí a sjetí z dálnice. A nebo na kratší cesty do sta km, nebo jen do města.
Jako důležitější inovaci v technice automobilu očekávám spíš plněhodnotný autopilot pro dálnice.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce