„Žraločí kolo“ pro skateboarding  
aneb znovuobjevení a patentování kola

 

Zvětšit obrázek
Nový tvar koleček slibuje ovladatelnější jízdu na mokru a na štěrku. (Kredit: David Patrick)

Davida Patricka fascinoval tvar krychle a tak je sestavoval z různých částí. Jednou svůj výtvor nechtěně upustil a ten se začal koulet bez ohledu na křivolakost podložky. Tak se stalo, že znovu „vynalezl kolo“. Respektive přišel na tvar, který lze sestavit ze šesti jednoduchých prvků a co z bočního pohledu vypadá jako čtverec.
Se svými kolegy založil v Kalifornii společnost, která nápad přetvořila do  inovace koleček skateboardů.

Zvláštnímu tvaru dali jméno Shark Wheel. Jejich „žraločí kolo“, má přinášet jezdcům lepší požitek z jízdy a nové zážitky. Kola vyrábí ze tří zvlněných pásů a tak při otáčení vytvářejí na podložce charakteristický otisk připomínající spirálu (opakující se sinusoidu). Nově tvarovaná kola v kontaktu s vozovkou mají vykazovat vlastnosti, které by jezdec měl ocenit při vyšších rychlostech.  Novými kolečky osazený skateboard by měl lépe přilnout k podložce a jízda s ním by měla být díky lepší boční stabilitě „hladší“.
 
„Šmatlající“ kolečka se mají prosadit při jízdě na vodě, písku a štěrku. Tvar je již patentován, výroba se rozjíždí a první várka 70mm koleček se má na trhu objevit letos v září. Sada čtyř kousků má přijít na 55 dolarů. Skatebordistům tvůrci slibují také omezení náchylnosti jejich prken ke chvění, které zvláště když ho doprovodí  rezonance, jízdu dokáže pořádně zpomalit. Nová kontrukce má rozkmitání koleček při vyšších rychlostech výrazně omezovat. Ale i ve fyzice platí něco za něco a možná právě proto se otázce tření autoři nápadu ve svých materiálech nevěnují.       
 


 


Pramen:
www.kickstarter.com

 

Datum: 12.06.2013 09:11
Tisk článku


Diskuze:

Je to geniální vynález

Dalibor Dobrota,2013-06-26 01:40:07

Klikatý tvar vyvolává vibrace. On může použit měkčí gumu. Kdyby použil měkčí gumu na obyčejné kolečko, tak by se pod vahou jezdce sesedlo a zvyšovalo by se tření. Klikaté kolečko se ale při otáčení působením vibrací dostane do výšky jako nezatížené, chová se jako tvrdé kolečko. Avšak při přejezdu nerovností pruží a tlumí nárazy.

Odpovědět

čehož lze stejně dosáhnout zvětšením šířky

Josef Hrncirik,2013-06-13 19:11:51

úzkého kola na stejnou hmotnost kola zvlněného. Nemění se vzdálenost stop kol během jízdy, tj stabilita ani ohybové momenty deformující disk a působící na ložiska. Stejně o stabilitě rozhoduje hlavně rozvor kol ev. tuhost ráfku a "pneu".

Odpovědět

Kolečka

Michal Mazálek,2013-06-13 17:17:15

Jedinou výhodu vidím ve stabilitě kolečka. Tu umožňuje onen vyosený tvar, takže se to z poloviny chová jako širší kolečko ale při zachování tření kolečka úzkého

Odpovědět

Název a obal a klamavá reklama prodávají

Josef Hrncirik,2013-06-13 15:18:02

Jsou to vlastně těžce havarovaná kola, deformovaná do osmy. Ale snad převážně jen bočně (v nejlepším případě je to šišatě vyřízlý povrch trubky či obruče). Oproti rovné obruči to nemá žádnou výhodu.

Odpovědět

Jestli jsem to

Radek Salák,2013-06-13 14:26:29

dobře pochopil, jde o "křivolakou" plochu, která má však (postavena) bokorys kruhu. Hm, takže při jízdě bude na ložisko neustále působit střídavá radiální síla. Jak to ložisko ustojí a kde se budou tlumit radiální kmity (obzvlášť u malých koleček o vysoké frekvenci), je asi věc druhá.

Odpovědět

Mně je na tom sympatická jiná věc

Pavel Brož,2013-06-13 14:02:16

a to ten nadšenecký duch, který bez ohledu na veškerou kritiku, se kterou si myslím autoři toho kola museli také počítat, jdou do toho podnikání. Když si uvědomíte, že i takové značky jako Apple či Hewlett-Packard začínaly jako garážové společnosti s pouhými několika stovkami dolarů vstupního kapitálu, a když si to dáte dohromady s tím, že dodnes za tou velkou louží vznikají nové firmy stejně snadno, bez ohledu na kritiku ohledně kvality či originality jejich vynálezů, tak vám z toho tak nějak logicky vyjde, že to, že je ta země bez ohledu na bouřlivě kypící asijskou konkurenci nadále lídrem technologického vývoje, není náhoda ani nějaká historicky podmíněná protekce.

Mimochodem, za Rakouska-Uherska i za první republiky toto vynálezecké nadšení fungovalo i v českých zemích, a jakožto nepolepšitelný optimista věřím, že zase někdy fungovat bude.

Odpovědět

Je nejvyšší čas nechat co patentovat

Josef Hrncirik,2013-06-13 07:15:41

trojúhelníková, 2, 1, i 0 úhelníková kola. Při každé vibraci z šišatosti kola či nerovnosti povrchu, ale i při smyku (neodvalování se) a též i při deformaci pryže se ztrácí část energie, která zbržďuje jízdu. Navíc to unavuje jezdce a zhoršuje ovládání. Na stabilitu směru má vliv moment setrvačnosti kola /zde naprosto zanedbatelný. O ovladatelnosti zde rozhoduje asi nejvíce pružné uložení os, boční tuhost kola a schopnost či neschopnost smyku. Závodní cyklisté na silnici volí úzká kola, velké huštění (tuhost) a malý dezén.

Odpovědět

siroka stopa

Jaromir Vrana,2013-06-13 02:13:46

A nejde jen o to, co ukazuje autor v prvni casti videa? Tedy ze tohle kolecko lepe drzi smer a nespadne tak snadno jako obycejne kolecko? Asi to bude dano tim, ze ma sirsi stopu a hur se vyklani z rovnovahy. Jinou vyhodu v tom nevidim - ani kdyz spojim vice takovych kolecek vedle sebe. Spise mne napada nevyhoda pri zataceni.

Odpovědět

Lepší je frézovat drážky do silnice a hlavně do

Josef Hrncirik,2013-06-12 15:01:27

kolejí. Vibrátor to však nikdy nenahradí.

Odpovědět

O tření se tam mluví

Andrzej Kowalski,2013-06-12 14:01:12

V klipu se o tření nepřímo mluví, zmiňují, že je nižší než při ekvivalentně širokém klasickém kolečku a proto jsou nová kola citelně rychlejší.

Odpovědět


Josef Pazdera,2013-06-12 14:44:09

Obávám se, že ten klip je hodně propagační a že by to chtělo seriozní rozbor. Pokud vzorek vykresluje něco, co by se dalo přirovnat ke stopě zimní pneumatiky s velkým vzorem, tak to s odporem nemusí být nikterak slavné, rozhodovat bude tuhost směsi. Také vnější tvar koleček připomínající spíš vrtule, než plochý disk, třením o zduch aerodynamiku podstatně zhorší.

Odpovědět


Slaviboj Ošćěpić,2013-06-12 16:13:48

Opravte mne někdo, jestli se mýlím, ale nepředstavuje náhodou to, co zpomaluje, tření ložiska? A naopak tření kola vůči podkladu věc žádoucí? A jestli je tření koleček vůči vzduchu významným faktorem, tak proč nevídám víc jezdců v patřičných tření snižujících kombinézách?

Odpovědět


vlnky

Stanislav Kaštánek,2013-06-13 00:56:41

Aerodynamický odpor koleček tak malého poloměru je zcela zanedbatelný, závisí na čtverci rychlosti. Síla valivého odporu je nepřímo úměrná poloměru, tedy malé kolečko má velký valivý odpor prakticky nezávislý na rychlosti. Tření nezávisí na ploše, ale na kvalitě ploch ( součinitel tření). Tedy kolečko s menší ( byť vlnitou) dotykovou plochou s ( pevnou) vozovkou na tom není hůř. Jestliže vlny jsou mírně pružné, vejde se mezi ně kamínek ( sklouzne do mezery), kolečko tedy nedrnčí na kamíncích, které přejíždí a neztrácí přímý směr. Při najetí pevného plochého kolečka na na kulatý kamínek se snadno vychýlí ze směru, je to jako balancovat na míči.
Větší tření zimní pneumatiky je dáno měkkou směsí se zvýšenou přilnavostí ( třením) k vozovce, přesněji s větším tzv. ramenem valivého odporu ( ksí).

Odpovědět

--

Petr Dyntar,2013-06-12 11:50:38

Je to zajímávé,o tom žádná,ale nemyslím si že by to mělo na jízdu nějaký vliv,krom toho že to pěkně vypadá

Odpovědět


Vliv by to mít mělo

Jarda Molnar,2013-06-12 13:02:52

a možná větší, než si myslíme. Podobně, jako mají vzorky pneumatik. Nyvíc se mění styčná plocha, ne že by jí nešlo měbit jinak, ale takhle můžete použít zcela jinou kvalitu gumy a charakteristiku pružnosti materiálu, navíc prakticky jakoby prodlužujete "obvod" kola, takže příčné vlnění dozná změn,... jízda opravdu může mít v kombinaci s novými materiály jiný charakter.

Odpovědět


Tři v jednom

Vojtěch Kocián,2013-06-12 14:38:57

Největší vliv bude mít asi to, že nejde o hladké kolečko jako u klasického skateboardu, ale o tři užší proužky. Na přilnavosti to bude znát hodně. Zvlášť na mokru. Pokud použijí tvrdší materiál, mělo by i tření být menší.

Nicméně pokud by klasické kolečko mělo drážky jako automobilová pneumatika, rozdíl už nebude tak velký. Klikatý vzorek částečně nahradí i příčné vroubkování bez toho, aby se výrazně zvýšilo tření. Něco podobného se používá i na některých cyklistických a automobilových pneumatikách. Jen to je pouze naznačené ve vzorku a nekroutí se celé kolo. Tady to vzhledem k poměru průměru kolečka a velikosti prohnutí vypadá efektně, ale zas tak velká novinka ve světě pneumatik to není.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz