To, co v Americe nazývali MIT CityCar se zalíbilo nejprve Španělům a nyní se přidávají Němci. Projekt výroby a sítě půjčoven miniaturního městského elektromobilu dostává reálné obrysy. Španělské konsorcium dospělo ve svých kalkulacích k podobným výsledkům, jako před časem Američané. Většina z nás totiž potřebuje téměř denně překonávat vzdálenost do jedné míle. Přibližně tak daleko bydlíme od míst kam chodíme do práce, nakupovat a stejně daleko to zhruba máme do uzlových míst, odkud nás utobusy, metro, tramvaje, nebo vlak dopravují dál. O tom, že situaci s klasickými auty přeplněnými městskými ulicemi bude třeba brzo něco dělat, svědčí i rok od roku se zhoršující situace. Ani budování pásů pro cyklisty moc nepomáhá, pohodlí svých aut se vzdát nechceme. Projekt široce dostupného elektrického miniauta dostal v evropském regionu název Hiriko. V jazyce Basků znamená slovo Hiri = městské a Ko = auto.
Dva a půl metru dlouhé vozítko je ještě téměř o čtvrt metru kratší, než Smart, který se i v našich velkoměstech stal pro řadu podniků zajímavým doplňkem autoparku. Hiriko umí ale ještě něco, co normální auta nedovedou. Při parkování se může složit a potom (podle vybrané verze) zabere třeba jen pět stop (jeden a půl metru). Verze s objemem zavazadlového prostoru 210 litrů zaparkuje na dvou metrech.
Nejen, že každé kolo tohoto autíčka má svůj elektromotor, ale na obou nápravách jsou kola také řiditelná. Každé může měnit směr v úhlu šedesáti stupňů, což v praxi zanmená to, čemu řidiči říkají otáčet se „na pětníku“. Lithiové baterie se z dvaceti na 80 % dobijí za patnáct až dvacet minut. Zcela vybitou bude třeba nechat v zásuvce tři hodiny. Na „plnou nádrž“ by jízdní dosah měl činit 120 km. Maximální rychlost tohoto sedmimetrákového přibližovadla má být omezena hodnotou padesáti kilometrů v hodině, což by pro městské účely bohatě stačilo. Vyrobeno již je 20 vozů a ty se testují různými skupinami předpokládaných zájemců. Jsou mezi nimi manažéři, zástupci turismu, úředníci,... Předpokládá se, že většinu vyrobených aut by kupovaly a pak zájemcům nabízely do pronájmu na požadovanou dobu, půjčovny. Nejdále jednání výrobního konsorcia dospělo s městskými představiteli v San Francisku, Berlíně a Barceloně. Prodejní cena se má zpočátku pohybovat okolo 16 000 dolarů (cca 300 000 korun).
V nabídce elektrokolek Hiriko bude i nákladní verze "Laga". A na letošním Brusselském autosalonu se má konečně předvést i delší dobu očekávaný roadster „ialai". O tom, že by se nápad pronájmů skládacích aut mohl prosadit svědčí účast německého gigantu Deutsche Bahn. Německý dopravce přistoupil k projektu a podílí se jak na testování Hirika, tak na jeho vylepšování. Pokud vše dopadne ku spokojenosti zákazníků, mohly by se skládací autíčka v celoněmecké síti eFlinkster objevit již v příštím roce.
Další informace: Pressroom.hiriko.com
Diskuze: