To, co v Americe nazývali MIT CityCar se zalíbilo nejprve Španělům a nyní se přidávají Němci. Projekt výroby a sítě půjčoven miniaturního městského elektromobilu dostává reálné obrysy. Španělské konsorcium dospělo ve svých kalkulacích k podobným výsledkům, jako před časem Američané. Většina z nás totiž potřebuje téměř denně překonávat vzdálenost do jedné míle. Přibližně tak daleko bydlíme od míst kam chodíme do práce, nakupovat a stejně daleko to zhruba máme do uzlových míst, odkud nás utobusy, metro, tramvaje, nebo vlak dopravují dál. O tom, že situaci s klasickými auty přeplněnými městskými ulicemi bude třeba brzo něco dělat, svědčí i rok od roku se zhoršující situace. Ani budování pásů pro cyklisty moc nepomáhá, pohodlí svých aut se vzdát nechceme. Projekt široce dostupného elektrického miniauta dostal v evropském regionu název Hiriko. V jazyce Basků znamená slovo Hiri = městské a Ko = auto.
Dva a půl metru dlouhé vozítko je ještě téměř o čtvrt metru kratší, než Smart, který se i v našich velkoměstech stal pro řadu podniků zajímavým doplňkem autoparku. Hiriko umí ale ještě něco, co normální auta nedovedou. Při parkování se může složit a potom (podle vybrané verze) zabere třeba jen pět stop (jeden a půl metru). Verze s objemem zavazadlového prostoru 210 litrů zaparkuje na dvou metrech.
Nejen, že každé kolo tohoto autíčka má svůj elektromotor, ale na obou nápravách jsou kola také řiditelná. Každé může měnit směr v úhlu šedesáti stupňů, což v praxi zanmená to, čemu řidiči říkají otáčet se „na pětníku“. Lithiové baterie se z dvaceti na 80 % dobijí za patnáct až dvacet minut. Zcela vybitou bude třeba nechat v zásuvce tři hodiny. Na „plnou nádrž“ by jízdní dosah měl činit 120 km. Maximální rychlost tohoto sedmimetrákového přibližovadla má být omezena hodnotou padesáti kilometrů v hodině, což by pro městské účely bohatě stačilo. Vyrobeno již je 20 vozů a ty se testují různými skupinami předpokládaných zájemců. Jsou mezi nimi manažéři, zástupci turismu, úředníci,... Předpokládá se, že většinu vyrobených aut by kupovaly a pak zájemcům nabízely do pronájmu na požadovanou dobu, půjčovny. Nejdále jednání výrobního konsorcia dospělo s městskými představiteli v San Francisku, Berlíně a Barceloně. Prodejní cena se má zpočátku pohybovat okolo 16 000 dolarů (cca 300 000 korun).
V nabídce elektrokolek Hiriko bude i nákladní verze "Laga". A na letošním Brusselském autosalonu se má konečně předvést i delší dobu očekávaný roadster „ialai". O tom, že by se nápad pronájmů skládacích aut mohl prosadit svědčí účast německého gigantu Deutsche Bahn. Německý dopravce přistoupil k projektu a podílí se jak na testování Hirika, tak na jeho vylepšování. Pokud vše dopadne ku spokojenosti zákazníků, mohly by se skládací autíčka v celoněmecké síti eFlinkster objevit již v příštím roce.
Další informace: Pressroom.hiriko.com
Diskuze:
Předpisy
Jan Jaroš,2013-01-09 18:10:31
Hmm, hračka je to hezká, ale vidím tři problémy:
- cena v hodnotě slušně vybaveného auta nižší třídy, i těm půjčovnám se to bude muset zaplatit a je otázka, jaká bude životnost a cena baterií.
- použitelnost jen v létě; v zimě s topením a svícením se podle mého odhadu rapidně zkrátí dojezd. A obávám se, že zmíněná "jedna míle" je ve větších městech co se týče dojíždění do práce nebo na větší nákup *značně* podhodnocená (mohu-li soudit podle Prahy, třeba je na tom San Francisco, Barcelona a Berlín lépe :-) )
- zajímalo by mě, jestli tohle vozítko opravdu projde evropskými bezpečnostními předpisy, na kterých pokud vím pohořelo třeba miniaturní Tata Nano.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce