Dnešní divák televize ani nemusí být kdovíjaký estét, aby nad předváděnými programy ohrnul nos. Jako by tohle médium zamrzlo v čase. Televizní kanály podle všeho sázejí na nefunkční paměť a stále do kola opakují letité hity, z nichž mnohé by si již zasloužily nerušené dožití v zaprášených archívech. Pokud přeci jenom občas dojde na produkt, který nepamatuje přelom tisíciletí, jeho kvalita, odpovídající finančním možnostem doby, pravidelně rozplakává i otrlé povahy. Sledování televize samozřejmě není povinné, nakonec ani zdravé, ale pro některé skupiny obyvatelstva typu uštvaní rodiče s malými dětmi je to jedna z mála možných alternativ. Pro takové nešťastníky zůstávají přijatelné už jenom zprávy, sportovní přenosy, dokumenty a také některé seriály. Ani těchto pořadů ale neexistuje nekonečně mnoho. Co s tím?
Zajímavé řešení s jistým potenciálem do budoucna slibuje pozoruhodné software StoryVisualizer, či familiérněji StoViz, které dokáže analyzovat celý seriál a nabídnout ho uživateli ke hraní. Hlavním vývojářem tohoto projekt je Hervé Bredin z Computer Sciences Laboratory for Mechanics and Engineering Sciences (LIMSI) ve francouzském Orsay. S tímto nástrojem lze celý seriál důkladně rozpitvat a vytvořit uživatelské videosekvence shrnující zvolenou dějovou linii anebo účinkování určité postavy v seriálu. Autoři software předpokládají, že si uživatelé budou dokonce sestavovat celé vlastní epizody, například takové, v nichž se objeví jen vybrané postavy.
Asi není nutné zdůrazňovat, že je tu řeč o velice komplikovaném zadání. Přitom nejde jenom o nároky na hardware, na němž StoryVisualizer pojede, i když jsou samozřejmě krvavé. Smysluplný rozbor děje seriálu či jednotlivých epizod a sledování jednotlivých postav nejsou jednoduché ani pro lidské mozky a v některých specifičtějších případech je na pováženou, zda-li jsou vůbec reálně proveditelné. StoViz na to jde velmi sofistikovaně a důkladně rozplétá děj seriálu na jednotlivé elementy. Pomocí pokročilých technologií analýzy obrazu luští tváře herců a vzhled prostředí, ve kterém se analyzované scény odehrávají. Souběžně s obrazem analyzuje i zvuk a vytipovává klíčová slova a zvuky. Po detailní analýze příběhu StoryVizualizer seskupuje scény, které jeho algoritmy identifikovaly jako podobné anebo je skládá podle výskytu jednotlivých herců.
Je jasné, že takový postup bude více či méně úspěšný podle charakteru zvoleného seriálu. Vývojáři testovali StoryVizualizer na celkem třech seriálech: Malcolm v nesnázích (Malcolm in the Middle), Hra o trůny (Game of Thrones) a Ally McBealová (Ally McBeal), podle všeho asi úspěšně. Teď prý už zbývá jenom tuto technologii implementovat do zábavní elektroniky, což by podle odborníků neměl být až takový problém. Vtip je v tom, že seriály bývají poměrně chudé na postavy, překvapivé zvraty a zásadní změny struktury, takže si s nimi StoViz nejspíš poradí.
Bude StoryVizualizer zábavný? Těžko říct. Možná se bude hodit po dlouhé dovolené na tropickém ostrově anebo výzkumném pobytu v Antarktidě, když si uživatel v hluboké abstinenční depresi zhustí promeškané epizody milovaného seriálu do dvouhodinové injekce. Zároveň ale bude používání StoVizu a podobných programů nejspíš narážet na stále nechutnější opletačky s autorskými právy. Jakpak se asi bude líbit stresovaným majitelům práv, když někdo udělá skvělý mix z populárního seriálu a pověsí ho na Youtube? Ve skutečnosti by se soudobými technologiemi šlo dělat mnohem víc, než podle všeho nabízí StoryVizualizer. Mohli bychom si míchat videokoláže z oblíbených scének rozličného původu a třeba v nich i sami hrát, doprovázeni oblíbenou hudbou. Mohla být to být nová úroveň audiovizuálního umění a rozhodně by bylo na co se dívat. Jenže, ochránce autorských práv by z toho trefil šlak. V tomto ohledu se bude muset stát něco zásadního, sebelepší StoryVizualizer nám ale sám o sobě nepomůže.
Prameny
NewScientist 8.11. 2012.
Diskuze: