V soutěži, kterou každoročně vypisuje americká armáda pro vysokoškolské týmy, letos zvítězil kolektiv z Utah State University s přípravkem nazvaným Climber (PVAC).
Zadání úkolu tradičně formulují výzkumníci z Air Force Research Laboratory (AFRL), kteří si tím ulehčují práci a snaží se získat netradiční pohled na řešení nějakého zapeklitého problému. Tentokrát to bylo zdolávání kolmých překážek. Jsou sice borci jako třeba Alain Robert, kteří s lezením po kolmých stěnách nemají problémy, ale ti jsou natolik osobití a zatýkáni tak často, že by je do Air Force asi ani přijmout nemohli. Aby se armádě nesešla nějaká robustní monstra, která by vojáci neunesli, v požadavku bylo, že systém nesmí být hmotnější než 20 liber (9 kg) a musí dostat hmotnost čtyř osob do výše 90 stop (27,5 m).
Soutěživého ducha letectvo podpořilo pro každý z přihlášených týmů injekcí 20 000 dolarů. Na řešení úkolu kolektivy nadšenců měly devět měsíců. Ve finále se porotě sešlo sedmnáct výtvorů, jejich funkčnost prověřili vojenští výsadkáři na betonovém silu v Calamityville ve státě Ohio. Z praktických testů vyšel vítězně Cravler z Utahu, protože dovoloval překonávat třicet metrů vysoké překážky, aniž by musel spoléhat na pomocníky či vystřelování lan s kotevími háky. Podle vyjádření člena týmu pro časopis Salt Lake Tribune, toto zařízení dovoluje posouvat po kolmé stěně 227 až 318kg. To podle toho v jaké nadmořské výšce s tím hodláte lézt.
>
Zařízení tak trochu připomíná ascender - držadlo s fixačním mechanismem, které horolezci používají při lezení na laně. Výstup s novým udělátkem se liší jen v tom, že každý z nových, elektrických ascenderů je samostatný a jakoby „visel na vlastním laně“ připevněném k přísavce. Napájení přístroje zajišťují baterie, které zaručují funkčnost po dobu 30 minut. Nejdůležitější součástí systému jsou dvě samostatné přísavky. Ty svými pružnými a zárověň pevnými okraji musejí dobře kopírovat podklad, aby se pomocí podtlaku mohly přichytilt takovou silou, že se nepohnou ani při zatížení 146 kg. Potřebný podtlak zajišťují hadicemi propojené turbiny umístěné v batohu na zádech.
Vítězný prototyp získal stotisícový grant, ale nyní ho ještě čeká odtučňovací kůra, po které by Climber měl být menší, lehčí a dělat méně rámusu. Tým, který hodlá v započaté práci pokračovat čítá patnáct mechaniků a leteckých inženýrů.
Prameny:| Utah State University, Air Force Research Laboratory
Nepřipadá vám, že se vítězný Climber hodně podobá několik let staré recesi s vysavačem?
Diskuze: