Již v roce 2009 představil japonský výrobce skládací kufříkovou jednokolku U3-X, která měla vlastní systém ovládání, vyvažování a všesměrové hnací kolo. Právě tímto vynálezem se podařilo obejít americké licencované chytré vozítko s gyroskopy. Japonskému řešení se říká Honda omni traction drive system a stal se základem i nového robotického vozítka. Na rozdíl od předchozí jednokolky má inovovaná verze kolečka dvě. Vozítku to prospělo, nabylo na stabilitě a rozšířily se mu možnosti pohybu. Těžko říci, zda je vozítko určeno spíše pro zábavu, nebo bude dobrým pomocníkem například pro hendikepované. V každém případě umožňuje elegantní a dokonale ovládaný pohyb. Zatím je určeno jen pro použití ve vnitřních bezbarierových prostorech.
Podobně jako u Segway i zde se řídí změnou těžiště. Všesměrová kola umožňují jezdci dokonaleji kontrolovat směr pohybu. Jezdit lze nejen dopředu či dozadu, ale i po diagonále, což by mohlo dojít ocení například při nutnosti se proplétat mezi lidmi. Hračkou je i otáčení.
Asi nepřekvapí, že nová dvojkolka je ze stejné dílny, která dávala dohromady úspěšný robot ASIMO. Vozítko má nastavitelnou výšku sedadla (745 – 825 mm) a jeho lithium-ionová baterie umožňuje na jedno nabití ujet 6 km.
Rychlost pohybu je omezena na 6 km/hod. Vše se dá složit do kufříku 520 x 345 x 745 mm. Hmotnost ale výrobce neuvádí, zřejmě ví proč.
Ukázka nového japonského vozítka UNI-CUB
Předchůdkyně - jednokolka U-3X
Diskuze: