Auta na steroidech aneb chybějící úspory  
Výzkumná střediska všech automobilek se již celá desetiletí holedbají, jak své motory vylepšují. Kolik toho ale ve skutečnosti s modernějšími auty se stejným množstvím paliva v nádrži na silnici ujedeme?

Zvětšit obrázek
Vztah hmotnosti a spotřeby osobních aut. Osa x: Pohotovostní hmotnost v librách. Osa y: Ujetá vzdálenost na jeden galon paliva. Křivky vypovídají o rostoucí oblibě nekonomických mastodontů. (Kredit: 1980 and 2006, Passenger Cars)

Před pár dny vyšel v odborném časopisu článek s názvem: „Automobiles on Steroids“ (auta na steroidech). Rešeršní služby a vyhledávače jej kvůli zmíněnému hormonu předkládaly biologům. Ti si v něm přečetli, že: cit = C1 (mp g it , wit , h pit , t qit , Xit, t) + C2 ( Zit , t), s ujištěním, že výpočty respektují model pánů Cobba a Douglase. A protože přírodovědci většinou neví, že American Economic Review patří k periodikům s historií sahající až do roku 1911, a že se jen tak něčemu nevěnuje, článek skončil tam, jak svého času Miroslav Horníček s oblibou říkával, v šuplíku s nápisem „Provázky krátké, zcela neupotřebitelné“. Pouze pár čtenářů, kteří zaznamenali, že autor nešťastně nazvané studie je z „Mitu“, zalistovali v článku podrobněji. MIT je totiž instituce, která nemá potřebu se poohlížet po grantech dotovaných výrobci či prodejci, a co jde z jeho dílny, bývá většinou dobře odvedená práce. Zalistujme v něm tedy i my, neboť pod zavádějícím titulkem se skrývá odpověď na otázky – jak si z hlediska úspornosti dnešní auta stojí a jakým dává spotřebitel přednost.



Zvětšit obrázek
Christopher Knittel se prý pustil do výzkumu úspornosti nových aut kvůli reklamě - rozčílil se u pumpy při tankování. (Kredit: MIT)

V osmdesátých letech Američané se svými auty na litr paliva ujeli deset až patnáct kilometrů (průměr činil 11,4 km benzínu). S postupem technologických vylepšení účinnosti motorů se tento parametr za šestnáct let měl zlepšit o 60 %. Realita byla jiná. Ve skutečnosti došlo jen k patnáctiprocentnímu zlepšení. Proč? Úspory šetrných motorů padnou na oltář nárůstu hmotnosti a požadavku vysokého výkonu.

Zvětšit obrázek
Vztah výkonu motoru a spotřeby. Osa x: výkon motoru (v koňských silách). Osa y: ekonomika provozu. Také tyto dvě křivky vyjadřují trend výroby stále žíznivějších aut. (Kredit: 1980 and 2006, Passenger Cars)


Přeprava osob a materiálu v USA dlouhodobě představuje 30 % produkce skleníkových plynů a apel na ekologii a šetrnost se spolu se zdražováním valí na americké rodiny ze všech stran. Zanechává to na kupujících nová auta, nějaké následky? Zavrhují žíznivá monstra? Vizitkou toho, co občan chce je podle Christophera Knittela, co jezdí po silnicích, protože výrobci a prodejci musejí ctít zásadu - náš zákazník, náš pán.

Sonda do let minulých ukázala, že za šestnáct let se vozový park Amerických dmácností rozrostl o šest a půl procenta. Výkon aut narostl o 80 % a jejich pohotovostní hmotnost o 12 %. U aut spadajících v Americe do kategorie light-duty trucks, kam patří například SUV vozy (s užitkovou hmotností do 18 metrických centů), se trend motorové agresivní brutality projevil ještě výrazněji. Výkon motorů u aut "do nepohody" vzrostl o 99 %. V průměru u všech osobních aut pak o 26 %. Není proto divu, že počet ujetých mílí na galon pohonné hmoty se i přes veškará kouzla motorářů, změnil k lepšímu jen nepatrně. To dává příčinu mnoha kdyby. Pokud by například výrobci aut zachovali hmotnost aut na úrovni let osmdesátých, mohly rodiny ušetřit na výdajích u pump o více než polovinu. Technology hodně limitují požadavky trhu a výsledkem je kompromis, který dlouhodobě ukazuje, že nové výrobky každým rokem posunou jetou vzdálenost na stejné množství paliva zhruba o jedno procento. To vzhledem k nárůstu počtu aut v domácnostech a celkově ujetém počtu kilometrů znamená, že ke snižování emisí cestou uvědomělosti občanů cesta nevede.

Zvětšit obrázek
Nejúspěšnějším autem je podle studie Honda Insight, rodinné vozítko s hybridním pohonem, který kombinuje benzínový (obsah 1,6 litru) a elektrický (10 kW) motor. V kombinovaném cyklu vykázal průměrnou spotřebu 4,4 litrů na sto kilometrů.



Jaké inovace motorů k lepší ekonomice provozu přispěly? Především nahrazení karburátorů vstřikovacími čerpadly, které přesněji dávkují palivo při měnících se režimech motoru. Také lepší časování otevírání a zavírání ventilů, turbodmychadla spolu s materiály odolávající vyšším teplotám dovolily zvyšovat kompresní poměr, což je podmínkou šetrného využití energie paliva. Vícestupňové převodovky dovolily pracovat motorům v optimálních otáčkách. Některá auta v nenáročném režimu začala vypínat část svých válců. Celou řadu parametrů začala hlídat čidla a elektronika. Přesnější obrábění a kvalitnější maziva přispěly snížením ztrát vznikajících třením. Různých vylepšení je mnoho ale vítězem zhruba tisíce porovnávaných aut, se mohlo stát jen jedno. Podle Knittela si vavříny zaslouží Honda Insight. Naproti tomu nejspodnější příčku ukázkového plýtvání a ekologické zvrhlosti okupuje Lamborghini Countach. Po městě vás za litr přesune o dva a půl kilometru. Při využití všech jeho schopností a startu z nuly, přijde první kilometr zhruba na litry dva.


Všem krizím navzdory a nepřestávajícímu zdražování pohonných hmot se skladba prodávaných aut v Americe mění v rozporu s očekáváním. Zatímco v roce 1980 činil počet prodaných robustních SUV a hmotnějších užitkových aut necelou čtvrtinu (20 %), v roce 2004 již tento segment tvořil více než polovinu všech nově prodaných aut (51 %). Tento trend vpodstatě trvá a tak se stal argumentem k prosazování ekologických daní, jejichž cílem má být razantnější motivování provozovatelů aut. Opatření směřujícímu k častější obnově vozového parku pochopitelně podporují výrobci aut i jejich dodavatelé, jako například ocelárny, chemický průmysl,... Radost vzbuzuje i u služeb zajišťující servis a údržbu stále sofistikovanějších přibližovadel.

Zvětšit obrázek
Kupující nějaká ekologie, spotřeba či úspora, moc nezajímají. Chtějí auta robustní a přitom dravce. (Kredit: Hummer.focusgear.com)

Jakousi vlaštovkou politického opatření k podpoře těchto opatření, jdoucích v podstatě na ruku průmyslu, neboť půjde o obměnu zastaralých aut, je vyhlášení nových CAFE (Corporate Average Fuel Economy) standardů Barackem Obamou. Nová auta podle nich do roku 2016 musejí splnit požadavek ujetí na jeden litr 15,094 km (35,5 mil/galon) a do roku 2025 dokonce 23,172 km (54,5 mil/galon). Těmto požadavkům by nemělo být problém vyhovět. Nebude k tomu ani potřeba žádného urychlování technologického pokroku. Postačí, když se zachová dosavadní vylepšovací trend.

Zvětšit obrázek
Nejhůře z hodnocení vyšel Lamborghini Countach. Dvanáctiválcový pětilitrový motor výkonem 455 koní předstihl svého nejbližšího konkurenta - vůz Ferrari Testarossa. (Kredit: Wikipedia, licence GNU Free)



Knittelova studie dává také představu, v jakém směru je to které opatření efektivní. Tak například úspořením deseti procent hmotnosti by se ekonomika provozu rodinného auta v důsledku nižší spotřeby paliva dala vylepšit o 4 %. U aut typu SUV a menších dodávek se odtučňovací kůra ale projeví méně razantně a ušetří jen asi 3,6 %. Snížením požadavku na výkon motoru o 10 % lze také hodně uspořit. Motor je pak méně žíznivý a vezme si o 2,7 % paliva méně. Pokud oželíme 10 % točivého momentu, nebo jej nějakým technologickým opatřením o tuto hodnotu povýšíme, vydáme z peněženky u benzínové pumpy o 3 % méně.


Uspořit se dá mnoha způsoby. Zádrhel je podle Knittela v něčem jiném – neměnících se požadavcích kupujících. V tom je zajedno i s dalšími prognostiky. Hodně jich je přesvědčeno, že samotné vyhlášení standardů se mine účinkem. Důvodů k pesimismu je více. Tak například ani předchozí CAFE standardy, které byly zavedeny v 70. letech jako reakce na první ropnou krizi, toho také moc nesvedly. Dlouhodobý nežádoucí trend by zvrátila jen mnohem vyšší cena pohonných hmot. Tak vysoko se ale přirozeným vývojem v dohledné době nevyšplhá. K tomu se kloní většina amerických ekonomů a to je voda na mlýn snahám prosadit co nejtvrdší restriktivní uhlíkovou daň. Další směr amerického automobilového průmyslu budou ovlivňovat tři věci. Tou první je dohoda vlády se třinácti největšími automobilkami týkající se aut modelových řad 2012 - 2016 u nichž se musejí vejít do průměrné spotřeby 7,9 l/100 km. Druhou je hoká novinka, nebo spíše horký brambor nedohody v Americkém kongresu týkající se dotování výroby etanolu. Program, který prodražoval potraviny a vysloužil si přezdívku „špinavá kukuřice“ skončil. To také znamená, že rafinérie pančující benzín etanolem, což mělo snižovat závislost USA na dovozu ropy, již pro letošní rok provozní úvěr na výrobu ekopaliva nedostanou. Pro představu jakou částku by to výsledný produkt mohlo zatížit je dobré si uvědomit, že stávající cena benzínu je 3,5 – 4 USD/galon. Rafinerie stát z peněz daňových poplatníků dotoval částkou 45 centů na každý galon směsného paliva. Kromě těch vyčíslitelných faktorů, které budou rozhodovat o tom, jaká auta budou na silnicích jezdit, tu je ještě jeden, největší neznámá - souboj tužeb a racionality - volba kupujících. Ani KAFE dohoda s americkou vládou totiž nezavazuje automobilky aby v rámci dohodnuté nízké průměrné spotřeby nevyráběly modely, které ji budou překračovat, třeba i dvakrát.


Prameny: MIT News, Automobiles on Steroids: Product Attribute Trade-Offs and Technological Progress in the Automobile Sector, Christopher R Knittel, American Economic Review. Dec 2011, Vol. 101, No. 7: Pages 3368-3399

Datum: 16.01.2012 00:34
Tisk článku


Diskuze:

Honda Insight

David Literák,2012-01-19 10:32:20

Děkuji za článek. Jen upřesním, že obrázek Hondy Insight je zavádějící neb je na něm nový model, tedy druhá generace, která už bohužel tak úsporná není. Nejúspornější model je tento: http://media.ed.edmunds-media.com/pictures/VEHICLE/2000/Honda/12722/2000.honda.insight.4855-300x189.jpg

Odpovědět

oil

Tomáš Matějka,2012-01-18 11:37:08

Dokud budeme poskoky ropných konglomerátů, bude poměr náklady/efektivita/ekologie jakékoliv dopravy, na tomto závislé, pořád strašlivý. Je to tak zaběhnuté, že barel bude muset stát 300 dolarů, aby lidé ten jejich zkomírající smradlavý business vypískali. Samozřejmě pokud by to byl můj business, dělal bych také vše pro to, aby vydržel do poslední sekundy. Z čeho bych pak platil svoje paláce a manželky .. Jen můj názor, hezký den

Odpovědět

:)

Jaros Jindrich,2012-01-17 21:31:29

Jednou tu mate v diskusi, ze jste proti ekologii a ted zase tuj ctu, ze je clanek moc ekologistický. To nedovedete psát tak abyste nikoho nepoškadlili? :) :) :)
Hlavně dobré nervy a nenechte se vytáčet. Drzim palce.
Jindra, Kamenice n. Lipou

Odpovědět

Rozumný řidič

Ondřej Kab,2012-01-17 20:40:42

Souhlasím že by to vedlo ke snížení spotřeby. Ale v dnešní době toto v podobném stylu plní MHD. A tady (nemám to podložené) si osobně myslím že trend by mohl jít směrem ke snižování nákladu a možná i nárustu výkonu, což zde není ani třeba.

Odpovědět


Odpověď na

Ondřej Kab,2012-01-17 20:41:31

Automatický řidič

Jiri Zahradil 17.01.2012 v 14:17

Odpovědět

Re: licence GNU Free

Rudolf Dovičín,2012-01-17 19:27:00

WTF?

Nie náhodou GNU Free Documentation License, skrátene GNU FDL?

Odpovědět

Automatický řidič

Jiri Zahradil,2012-01-17 14:17:32

Myslím, že průlom ve spotřebě v automobilovém oboru by mohl být až s automatizací řízení - s auty bez řidičů, o kterých se občas mluví, Google s nimi jezdí ale nikde vidět zatím nejsou.

Automatický řidič bude jezdit ekonomicky ve správném úsporném režimu motoru čímž se dosáhne znatelné úspory. Člověk co se s ním pouze poveze bude mít oproti dnešku menší potřebu razantní či neúsporné jízdy a nejspíše nebude vyžadovat tak výkoný vůz, výkon bude možné snížit a s tím také razantně spotřebu.

Odpovědět


Google auta

Zdenek Sekera,2012-01-22 10:55:36

Google auta (teda auta bez vodica) maju jeden neprekonatelny problem. A to kto bude pravne zodpovedny za dopravnu nehodu. Vyrobca auta to pochopitelne nechce byt. Majitel tiez.

Odpovědět

...

Jan Koren,2012-01-16 20:15:54

Nechcem sa nikoho dotknut, ale v clanku aj v diskusii zaznelo mnozstvo nezmyslov.

"Křivky vypovídají o rostoucí oblibě nekonomických mastodontů." nieje pravda. krivky o nicom takom nevypovedaju.
"Také tyto dvě křivky vyjadřují trend výroby stále žíznivějších aut" zase, kompletne nepochopenie grafu.

o celkovom ekologistickom ladeni clanku ani nehovoriac.
naozaj si nemyslim ze clanok bol hodny zverejnenia na oslovy...

Odpovědět


Ale vypovídají

Joza Uprka,2012-01-17 16:57:25

Ale to jste na omylu. I sam autor studie hovoří o tom, že posun těch křivek svědčí jednak o tom, co jezdí po silnici a jak se s odstupem času změnila skladba smerem k hmotnějším a s větší spotřebou.

A jak by podle Vás měl být článek napsán, aby nebyl ekologický? To si děláte srandu? Dejte tam smajlíka, jinak Váš jemný humor my sprostší nejsme schopni postřehnout.

Odpovědět


Jan Koren,2012-01-17 19:42:54

Vy ste tu studiu necital, ze nie :)
V tom pripade by bolo rozumne sa nu neodvolavat...

Krivky uplne jasne svedcia o tom, ze auta su tazsie, vykonnejsie, ale maju NIZSIU spotrebu nez v roku 1980.
Naozaj nerozumiem odkial p. Pazdera dosiel k jeho popiskom, v originalnom clanku sa nic take nepise.

A sam p. Pazdera pise "Ve skutečnosti došlo jen k patnáctiprocentnímu zlepšení"

Takze grafy svedcia o vyrobe vozov so stale vyssou spotrebou, a zaroven doslo k zlepseniu spotreby o 15% ?



A nie nedelam si srandu. Autor clanok svojimi "bulvarnymi" poznamkami degraduje tak pre novinky.cz nie pre server ako je OSEL.

Odpovědět


Etanolak?

Jaroslav Horak,2012-01-17 21:24:12

Zase jeden, kterymu slapli na kuri oko. Ze vy jste zastancem etanolu. A oni tu napsali, ze to bylo zruseny a vy se ted trepete strachy, ze to seskrtaji i u nas :) Je dobre ze to tu napsali a kdyz si prectete Daily mail, tak zjistite, ze to jinde interpretuji stejne :) Ale jak rikam, ze jste z etanoovy branze?

Odpovědět


Hmotnější jdou do kurzu

Katka Valenčíková,2012-01-19 19:46:09

Koukám na ty grafy a rozložení jednotlivých případů i rozptyl. Myslím, že není třeba mít ani vstupní data, a je zřetelné, že s odstupem let lidičky kupují jak hmotnější a pochopitelně s větší spotřebou. Bez ohledu zda je nazveme mastodonty, nebo jinak.

Odpovědět


Jan Koren,2012-01-19 22:00:31

Jaroslav Horak: tak to ste naozaj netrafil...

Katka Valenčíková: pri imperialnom merani spotreby (v mpg) znamena vyssie cislo nizsiu spotrebu.
nehovoriac o tom, ze aj v tomto clanku aj v studii je opakovane spomenute, ze nove auta maju napriek vsetkemu spotrebu NIZSIU

Odpovědět

výkon aut se zlepšuje

Tomáš Hluska,2012-01-16 16:36:21

Když se podíváte na ten první graf, tak je vidět, že pokud bereme v potaz stejnou váhu (osa x), tak ujeté míle na galon vzrostl a to až zhruba o 30%. To, že roste počet aut s vysokou hmotností je IMHO už druhá věc. Otázkou je, jestli přibírají na váze osobní auta nebo jen roste počet různých SUV a off-roadů. V prvním případě by byla chyba na straně výrobců, v druhém samozřejmě na straně spotřebitelů.

Odpovědět

asi překlep:

Jan Špaček,2012-01-16 16:01:41

"Naproti tomu nejspodnější příčku ukázkového plýtvání a ekologické zvrhlosti okupuje Lamborghini Countach. O kilometr přesunuje za dva litry."
200 litrů na 100 km je moc i na tank :-)

Odpovědět


tank...

Jan Kufa,2012-01-16 19:48:03

Evidentne nemate vy ani predrecnik prilisne poneti o tom kolik spotrebuje "standardni" tank , spotreba vetsiny dnesnich tanku je cca 4-20 litru na km ,podle rychlosti , teploty okoli ,atd.....
btw: "chyba" Zik Urata o 60% "neceho" je na facku...doslova

Odpovědět


re: Jan Kufa

Zik Urat,2012-01-16 20:13:21

Ano s tou spotrebou mate pravdu, spletl jsem se v prepoctu jednotek, jsou to skutecne min. 4 litry/Km. (0,6 miles per gallon)

K tem 60 procentum a facce, pokud tvrdite, ze se mylim prosim uvedte vas zdroj informaci, protoze tvrzeni "ja tomu neverim tak to neni pravda" u mne neobstoji. Ja svuj zdroj uvedl, viz nize [no flame pls].
Diky

Odpovědět


Zik Urat,2012-01-16 20:53:26

Takze vsem zucastnenym se hluboce omlouvam s temi 60 procenty zvlaste panu Kufovi, facku muzete dat monitoru ja si ji preberu :). Vypada to, ze nekdo v puvodnim anglickem clanku udelal chybu v desetinne carce. (co mi to jen pripomina, ze by zelezo ve spenatu?)

Podle Wiki a jinych zdroju byly celkove emise CO2 v roce 2006 cca 29 miliard tun (http://en.wikipedia.org/wiki/File:World_CO2_emission_by_country_2006.svg). Po prepocitani 29 miliard celkove a 141 milionu valka vychazi na valku necelych cca 0,5 procenta.

Moje chyba a sypu si popel na hlavu, holt si vsechno musim sam prepocitat. Je otazka zdali to byl preklep nebo chteli ohromit cisly.

Odpovědět


armada na biopalivach

Marek Fucila,2012-01-17 11:38:07

Trochu odbocujem, ale ked naopak citam clanky o tom, ako americka armada pouziva biopaliva, napriklad v stihackach, zda sa mi to trochu smiesne.
http://www.gizmag.com/f-22-raptor-biofuel-flight/18218/
Vidim uz len krok k tomu, aby tak pohanali navadzane strely, a mozno sa raz dockame aj vybusnin, ktore nebudu znecistovat okolie. Co na tom, ze zabiju ludi, znicia okolie, vratane toho co clovek vybudoval, hlavne aby pri tom moc nevyfukovali.:-)

Odpovědět

US Army

Martin Vajsar,2012-01-16 14:32:19

Docela by mě zajímal odkaz na tu statistiku, nebo aspoň zda je to kompletní spotřeba armády za tu dobu. (Během pěti minut jsem googlem našel asi tak tři navzájem si odporující statistiky, pak jsem to vzdal).

Nezapomeňte, že armáda provozuje kromě aut, tanků a letadel i nějaké ty lodě a třeba klimatizace stanů v Iráku a Afgánistánu je taky poháněná dieselagregáty. Moderní vojenská elektronika si taky vezme své. Velmi významné množství se spotřebuje jen na dopravu paliva do místa určení, pokud si dobře vzpomínám na článek v Economistu, na dopravu jednoho litru paliva do místa spotřeby v Afgánistánu se v průměru spotřebují čtyři litry! (Jedná se o totéž palivo, pozemní a letecké síly používají kvůli zjednodušení logistiky stejný benzín.)

Že by armáda USA produkovala 60% veškerého CO2 je rozhodně velmi výrazně nadsazeno, a to i kdyby se mělo jednat o CO2 produkovaný lidmi. Tvrdíte, že spotřebu US Army lze přirovnat k 25 milionům aut, ale na světě je už miliarda aut, a to nepočítáme CO2 z energetiky, lokálního vytápění nebo civilního letectví, abych uvedl alespoň ty nejvýznamnější. I v USA, kde je rozhodně hodně aut na obyvatele, jsou emise z energetiky vyšší než ty z dopravy.

Al Gore nemá na politiku USA nějaký výrazný vliv, a USA se zatím k žádným mezinárodním závazkům na poli CO2 příliš nadšeně nestaví. Daně, které platíme jak mourovatí, jsou evropské provenience. (A důvodem asi nebude ani tak CO2, jako spíš naplnění děravých státních pokladen.)

Odpovědět


Martin Vajsar,2012-01-16 14:34:17

Toto patřilo pod příspěvek pana Zika Urata. Omlouvám se, ale ještě jsem se s diskusním systémem na Oslu moc nesžil.

Odpovědět


re: US Army

Zik Urat,2012-01-16 15:27:03

Domnivate se, ze tank produkuje CO2 a armadni dieselagregat nebo klimatizace pohanene naftou nikoliv? Pokud mam brat armadu jako celek zahrnuji do ni i logistiku (i kdyby se chtel general zajet vycurat do pouste v Humvee)

RE: "...na svete je uz miliarda aut"
V roce 2003 - 2007 jich bylo urcite o trochu mene :) , myslite si, ze ta "skoro" miliarda aut jezdi dnem i noci, protoze tech 25 000 000 je brano prave takhle.

RE: "...60 procent na teto planete"
Je to spatne formulovano, viz nize.

Jinak obecne vychazim z tohoto:
Steve Kretzmann, director of Oil Change International, reports:
“The Iraq war was responsible for at least 141 million metric tons of carbon dioxide equivalent (MMTCO2e) from March 2003 through December 2007. ... The war emits more than 60 percent of all countries. ... This information is not readily available ... because military emissions abroad are exempt from national reporting requirements under U.S. law and the U.N. Framework Convention on Climate Change.”

dale pak:
http://www.guardian.co.uk/environment/green-living-blog/2010/jul/08/carbon-footprint-iraq-war

http://www.energybulletin.net/node/13199

PS: Spatne jsem napsal jedno slovicko "...produkovala" ma samozrejme byt "...vyprodukovala"

PPS: Jeste k panu Gorovi. Pokud by tento pan tehdy nenastartoval ono silenstvi s glob. zmenou klimatu, nevyrojilo by se na svet tolik pseudoekologu a pochybnych studii. I kdyz kdo vi, ze?

USA ma dlouhodobe tendenci moralizovat a poucovat ostatni svet, ovsem s vyjimkou sebe sama. Bohuzel byrokrati EU jim stale lesti boty.

Odpovědět

spotreba

Zik Urat,2012-01-16 12:25:39

Jen pro zasmani, behem valky v Iraku 2003-2007 spotrebovala US Army 4 000 000 000 gallonu paliva, toje cca 9 000 000 litru na den! Je to stejne jako kdyby na silnici vyjelo najednou 25 000 000 aut. Do tohoto cisla ale jeste neni zahrnuta spotreba podpurnych soukromych firem (kamiony s palivem atd.)

Behem teto doby produkovala US Army vice nez 60 procent veskereho CO2 na teto planete. Protoze je vsak US armada vyjmuta ze statistik emisi CO2 musime my obcane EU platit jak mourovaty emisni dane a poslouchat jak nase Favority a Felicie zahubi tuhle planetu.
Mimochodem tank Abrams M1 ma spotrebu 1 litr/1 Km :) a to uz vubec nemluvim o letectvu, ktery vede spotrebu absolutne.

Amici a hlavne Mr. Gore by si meli udelat poradek nejdriv u sebe doma, nez zacnou plasit v celosvetovych mediich.
Neni zadnym tajemstvim, ze bezna americka rodina na predmesti si bez auta nevysype ani odpadky [nadsazka].

Odpovědět

Tomaš Petřek,2012-01-16 12:07:05

Je-li auto "podmotorováno" (nízký výkon, kroutící moment), musíte motor držet ve vysokých otáčkách - tzn. vyšší spotřeba, intenzivní opotřebení motoru.

V potaz by měla být brána i uhliková stopa při výrobě aut. Je totiž velký rozdíl, je-li těžba surovin, výroba a spotřeba na jednom místě (kontinentu). Nebo jako v případě japonských aut na US trhu - suroviny se z celého světa dováží do Japonska, tam se zpracují a vyrobí se auta. Auta se pak převážejí do USA. Zaoceánské lodě "jezdí" na fosilní paliva.

Slyšel jsem názor, že jaderné elektrárny také zanechávají uhlíkovou stopu, takže to bychom se mohli zabývat i uhlíkovou stopou třeba kantýn v automobilkách. Svou uhlíkovou stopu mají i obnovitelné zdroje.

George W. Bush st. byl prezidentem USA 1989-1993.
V 70. tých letech to byli v pořadí : Nixon, Ford, Carter.

Odpovědět

priemerna spotreba

Vojto F,2012-01-16 10:10:57

kedy budu merat priemernu spotrebu v realnych podmienkach?
ten testovaci cyklus kde dosiahnu 7.9l/100km v reale nedosiahnes nikdy.

pekne kratke trasy v zime v meste v zapche zapnute radio svetla, stirace vyhrievanie sedadiel okien a sme na 12 :)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz