AlphaDog a záložní elektrický motor vrtulníku  
V uplynulém týdnu zaujaly pozornost dvě technické novinky - předvedení robota LS3 což je vylepšený BigDog s přezdívkou AlphaDog a hladké přistání helikoptéry s rezervním elektrickým motorem.

 

Zvětšit obrázek
Vize budoucího válčiště v pojetí Boston Dynamics.

Vývojáři z Boston Dynamics s pomocí finanční injekce od armádní agentury DARPA a mariňáků (Navy and Marine Corps), pokročili ve vývoji robota - šerpy přezdívaného Velký pes (BigDog). Jeho první verze s ječícím benzínovým motorem unesla 55 kg bagáže a za svým pánem se pachtila maximálně pěti kilometry za hodinu. Již příští rok by nová mula měla být schopna vojákům na bojišti roznášet materiál rychleji a zvládat náklad až 181 kg. To znamená, že by nešlo jen o nosiče střeliva a proviantu, ale i o „záchranáře“, který by v případě potřeby byl schopen odvléci do bezpečí dospělého chlapa. V terénu má nová verze s označením LS3 na plnou nádrž "ujít" 36 km. Při předváděčce v laboratoři, zatím jen "na pupečních šňůrách" dokáže po rovině poskakovat až patnácti kilometrovou rychlostí. Po shlédnutí videa o schopnostech starší verze BigDoga ale nabydeme dojmu, že kromě navýšení užitečné hmotnosti a schopnosti vstávat z lehu, tvůrci moc nových kousků starého psa nenaučili. Měli by ho ale ještě vylepšit GPS navigací a desetkrát tižší pohonnou jednotkou.

Dnešní realita:


Video: Co šerpa uměl již před pěti lety...



Backup electric motor

Zvětšit obrázek
Ukázka hladkého přistání vrtulníku AS350 autorotací. S pomocí záložního elektrického motorku ovládajícího náklon rotoru a vrtulových listů to má jít snadno. (Kredit: Eurocopter)

Firma Eurocopter se pochlubila nouzovým elektrickým motorem pro jednomotorové helikoptéry. Prototyp pilot předvedl s vrtulníkem  typového označení AS350. Jde o osvědčenou verzi stroje, která má na svém kontě frajeřinu s přistáním a na Mt. Everestu i loňskou záchranu třech alpinistů z Anapurny. K tomu, aby stroj dosahoval vysokých výkonů je třeba hlídat jeho hmotnost a tak je tento stroj, jako mnoho dalších, poháněn jen jedním motorem. Vysoce namáhaný turbínový agregát může mít své vrtochy, což v případě stroje bez křídel hrozí nepříjemnosti. V takových případech zbývá jen autorotace. Pod tímto termínem se skrývá využití tlaku vzduchu na listy nosného rotoru, který se roztáčí a pilot je schopen s vrtulníkem přistát. K úspěšnosti takového manévru musí mít stroj dostatečnou výšku a letovou rychlost. Méně se už ví, že při tom šance přežití posádky nezávisí ani tak na pilotových nervech, jako spíše na jeho svalech. Při zadřeném motoru totiž přestane fungovat hydraulika (posilovače) a uvedení stroje z letu nějakým směrem do řízené autorotace je záležitostí hrubé síly. Lidské životy závisí na tom, zda se pilotovi podaří nákláněním osy rotoru a přetáčením sklonu lopatek ustálit pád a převést jej do něčeho, co umožní setkání se zemí v co možná nejšetrnějším tempu. Proto zpráva o „backup engine” pro jednomotorové vrtulové stroje vzbudila takovou pozornost nejen u laiků. Funkční verzi záložního elektrického motoru předvedl výrobce armádních i civilních helikoptér s modelem AS350. Manažéři Eurocopteru si ale s námi tak trochu zalaškovali. Nejde totiž o žádný náhradní motor který by v případě nouze roztáčel listy vrtule. Pod marketingovým šidítkem se skrývá elektrický motor napájený bateriemi, ale ve skutečnosti jde jen o motorek usnadňující pilotovi dřinu v jeho horkých chvilkách. Funkce spočívá „jen“ ve výpomoci s manipulací jinak neovladatelného a ničím nepoháněného rotoru. O výkonu motorku, hmotnosti i kapacitě baterií výrobce mlčí. Jediné co se na veřejnost dostalo je ukázka hladkého přistání vrtulníku s vypnutým turbínovým motorem. Po zveřejnění podrobností článek doplníme. 

 

Datum: 15.10.2011 11:01
Tisk článku


Diskuze:

proč nejsem v Izraeli?

Honza Hloupý,2011-10-18 05:12:56

používání nicku je zde považováno za nedůstojné. používání "ad hominem" jako argumentu by mělo být rovněž. Létám na typu, kde se náhon od hlavního reduktoru používá. předtím jsem na dalších dvou typech, kde se tento náhon používá. Pro Vaši informaci.. Ocasní "vrtulka" se pohání NAPROSTO stejně. Posuďte energii potřebnou k pohonu ocasního rotoru a dojdete k závěru, že dvě/pět kilo navíc jsou prostě kila navíc, ve srovnání s jedním ozubeným kolem a hřídelí k pohonu hydraulického čerpadla.

Odpovědět

soudruzi udělali chybu

Honza Hloupý,2011-10-15 12:19:40

možná by jim pomohlo náhon k hydraulickému čerpadlu od motoru přepojit na skříň náhonů u hlavního reduktoru. Tam se totiž funkce čerpadla azabezpečí ještě dlouho potom, co otáčky nosného rotoru padnou pod letové hodnoty. Voilla, úspora váhy jednoho elektromotoru.

Odpovědět


-

Zdeněk Jindra,2011-10-15 20:49:46

Tak co děláte tady na českém internetu? To velitelé izraelských vojsk jsou tak hloupí, že Vás nedokážou docenit?
Ale vážně k tématu: U vrtulníku je asi ve většině případů žádoucí, aby posilovače začaly fungovat co nejdřív, tedy nebyly za žádnou spojkou (autorotační). Navíc si myslím, že energie dodávaná pádem do listů k roztáčení je natolik nízká, že pár kilowattů potřebných k práci "serva" by autorotaci zastavilo a všichni by umřeli. To bude ten hlavní důvod.
Navíc dobrý motorek s výkonem 5kW (dost na posilovač) může vážit jen 2kg. Baterie na minutu chodu (dýl se autorotace používat nebude) jakbysmet. Plus pár kabelů a převodů a 5kg za bezpečnost se rentuje.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz