Angličtina se stala hlavním komunikačním jazykem vědy, což velmi zvýhodňuje ty, kteří jí sají s mateřským mlékem, a hendikepuje mnohé vědce Francie a zemí směrem dál na východ. Je ale jeden celosvětový vědecký jazyk, u něhož jsme si všichni rovni – matematika. Jde o logický symbolický systém, jímž lze velmi efektivně, elegantně a relativně (aby i A. Einstein souhlasil) exaktně nejen popsat, ale i zkoumat chování zejména fyzikálních, ale i biologických, nebo třeba i společenských jevů. I když se o matematice někdy mluví jako o královně věd, není přírodní vědou v pravém smyslu slova, je ale její nevyhnutným nástrojem. Jednoduchým, logickým, krásným, harmonickým, přítažlivým, nebo složitým, nepochopitelným, odstrašujícím, děsivým… k máločemu lidé zaujímají tak protichůdné, vyhraněné, emocemi podbarvené postoje. Projevují se často již na základní škole. Matiku žáci dokážou doslova nenávidět, ale i milovat, což se stává asi jenom zřídka. Takto „zamilovaný“ podivín má však výhodu – lehce logické principy chápe a nedělá mu problém použít je k řešení různých úkolů. Funguje i zpětná vazba – protože postupy chápe a nemusí se je nesmyslně „drilovat“, matiku vnímá jako mnohotvárnou, složitou, ale ne komplikovanou hru, která ho baví. Je jakousi motivující výzvou.
Jsme přesvědčeni, že s talentem pro malování nebo hudbu se dítě narodí, i když v mnohých případech se na těchto sklonech podepíše spíše prostředí prosáklé určitým typem podnětů. A dětský mozek je jako houba sající informace. Mozart by s velikou pravděpodobností nebyl Mozartem, kdyby jeho táta nebyl kapelníkem salzburgského arcibiskupského orchestru a učitelem hudby.
Od sudiček do vínku ale můžeme dostat i talent na matematiku. A zdá se, že i v tomto případě může jít o vskutku vrozené predispozice, nejen o to, že si s námi v dětství někdo „na počty“ hrál.
Podle některých výzkumů se tyto matematické danosti dají odhadnout podle přirozené schopnosti rychle odhadnout množství. Vědci ji nazvali základním (primitivním) systémem pro přibližný počet (ANS – approximate number system) a jeho existenci na různých úrovních vývoje potvrdili u mnohých vyšších živočichů. Například opice se velmi rychle dokáže rozhodnout, ve které misce je více stejných pamlsků, nebo za odměnu označit skupinku s větším množstvím nějakých objektů nebo symbolů na obrazovce počítače. U lidí test ANS probíhá podobně. Na monitoru se na zlomek sekundy objeví dvě skupiny kruhů různé velikosti. Jedna množina je žlutá, druhá modrá. Samozřejmě, že v průběhu okamžiku nelze kruhy spočítat, lze se ale – a to je úkol – rychle rozhodnout, jestli podle odhadu bylo více těch žlutých, nebo modrých.
Do podobného testu se anonymně přes internet můžete zapojit i vy. Stačí základní znalost angličtiny, aby člověk porozuměl jednoduchému návodu, vyplnit několik neosobních kolonek jako pohlaví nebo věk a zvolit si délku testu. Nabízená standardní verze trvá 10 minut. Po skončení si můžete prohlédnout grafy, v nichž jsou pro vaši věkovou kategorii statisticky zhodnoceny nadprůměrné, průměrné i slabší výkony a vyznačen ten váš konkrétní výsledek. Jestli vás nepotěšil, nebo patříte mezi ty, u nichž slovo „matika“ vyvolává paniku, pak je vám určený vzkaz Alberta Einsteina: „Ať vás problémy s matematikou netrápí, ubezpečuji vás, že ty mé byly větší.“
U studentů, kteří již prošli několikaletou školní výukou, psychologické studie potvrdily přímou závislost mezi ANS, tedy schopností rychle odhadnout množství, a nadáním na matematiku. Lze to ale prokázat u dětí předškolního věku, které sice rozumí slovním pojmům, ale nemají za sebou žádné systematické vzdělávání? Tuto otázku si položila mladá psycholožka Melisa Libertusová z University Johna Hopkinse v Baltimoru (Maryland). Se svými kolegy z Katedry psychologie a neurověd otestovala 200 dětí ve věku 3 až 5 let. Psychologové pro ně uzpůsobili test s kruhy a jejich neškolené matematické dovednosti zkoumali pomocí jednoduchých příkladů na sečítání, odečítání nebo násobení, přičemž sledovali schopnost dítěte správně vnímat jak verbální, tak symbolické vyjádření počtu, i to, jak dokáže pochopit slovní zadání. Asi tušíte, že souvislost mezi úspěšností testu ANS na přibližný odhad množství a dovedností pracovat s čísly byla prokázána i u tak malých dětí.
Matika si jistě vyžaduje více než jen dobrý odhad, ale možná potřebné schopnosti navzájem spolu souvisí. Zvládnout vyšší matematiku chce, jako každý druh profesionality, hodně úsilí. "Strýček Albert" byl geniálním fyzikem, ale v matematice byl „jenom“ nadprůměrný a tak mu s matematickým popisem jeho převratných fyzikálních představ pomáhali přátelé, například Marcel Grossmann a Tullio Levi-Civita. Jaký měl před nimi respekt, svědčí jeho další výrok: „Odkdy matematici vtrhli do teorie relativity, přestal jsem jí rozumět i já sám.“
Zdroj: Johns Hopkins University, Panamath
Diskuze:
Test na dvakrat
Petr Sabik,2011-11-23 14:56:38
w=0,12 ale RT=1268ms
Pote co jsem zjistil, ze netreba cekat na otazku Kterych kruhu bylo vice, jsem zkusil jeste jednou, ovsem narazil jsem na rychlost zobrazovani - automaticky jsem hned odmackaval mezernik a tak se nekdy ani nezobrazila obrazovka spatne/spravne, coz me lehce matlo a vedlo k par chybnym odpovedim navic. Cas je urcite pocitan jako prumer reakci, nikoliv celeho testu - to by byl muj druhy vysledek uplne jiny.
w=0,16 RT=977
Zabavne.
matematická intuice?
Dušan Fedorčák,2011-08-26 10:15:48
Postupem času jsem získal pocit, že existuje něco jako matematická intuice. Něco, co mě směřuje ke volbě správného postupu k řešení i bez toho, že vím přesně proč. Tenhle test mi hlavě zapíná stejnou část. Taky se pochlubím: 0,11 s kocovinou jako vrata :).
Potenciálně vidím jeden nedostatek. Asi v pěti případech jsem se přistihl jak se zavřenýma očima počítám zrovna zmizivší případ. Částečná fotografická paměť tady asi dost pomůže. Ovšem, je to vyváženo sledováním reakčního času.
Zajimave
Petr Habala,2011-08-23 18:47:07
Tak mam w=0.18, prumer v me vekove kategorii.
Totalne me zabijely ty hromady maku. V polovine testu me napadlo, jestli bych schvalne nemel hlasovat naopak, nez co si myslim, ale prislo mi to nefer. Urcite by se to ale vyplatilo. Mozna to bude mit neco spolecneho s mou ridkou sitnici, ktera me take sveho casu pomohla z drapu armady.
Jinak jsem profesionalni matematik (vyzkum, vyuka na VS), podle vseho s dost nadprumernym talentem pro obor. Takze jsem dalsi, na koho ten test moc nefunguje.
Z meho pohledu bych si tipnul, ze zadrhel je v tom, co si autorka testu predstavuje pod pojmem matematika. Skutecna matematika se ani v nejmensim nezabyva pocitanim neceho (to jsou ucetni a pak statistici :-)), jde o nalezani struktur. Ale pobavilo to, ne ze ne.
Jsme tu banda matematiku
Arnost Zlicin,2011-08-22 16:47:54
w=0.08, 1250ms. U me asi i sedi, mam matematicke vzdelani.
20 let, w=0.11, RT=811
Kristýna R,2011-08-22 02:52:21
Pertencil 90
Tak to nechápu. Matematika mě sice vždycky bavila, ale počítat i jednoduché příklady mi dělalo vždycky velké problémy. Spíše jsem vymýšlela alternativní způsoby výpočtu.
Nicméně na dvacetiletou holku to není až tak špatné :).
Pozor na desetinnou čárku :o)
Lukáš Klazar,2011-08-21 10:43:04
w=0,8 by byl "docela" mizerný výsledek ;o) A u té rychlosti by mne zajímalo, zda je hodnocena každá odpověď zvlášť, nebo zda je hodnocen čas uplynutí celého testu. V úspěšnosti jsem na tom byl stejně jako Vy (0,08) a v čase malinko rychlejší (1,267), jen jsem měl během druhé várky asi půlminutový telefonát...ale vždyť na čase až tak nezáleží, ne? :o)
"Odkdy matematici vtrhli ..."
Josef Straka,2011-08-20 09:19:33
Jenom formalni poznamka: "Seitdem" nebo "since" (original byl nejspis nemecky nebo anglicky) se tady musi prelozit "Od te doby, co ...", "odkdy" by bylo seit wann nebo since when. Zní to jako pan Kaplan, ale není to taková sranda (Co se nehodí, škrťte).
Nestastne zvolene klavesy
Tibor B,2011-08-19 18:50:51
Mam w=0.8 a reakcny cas 1323ms. Avsak myslim si, ze reakcny cas dost ovplyvni rozlozenie klaves Y a B na klavesnici, ktore je nestastne. Ovela vhodnejsie by bolo vybrat klavesy ktore su na klavesnici umiestne horizontalne. Takto to meria jemnu motoriku ruky, nez reakcny cas mozgu.
Matematika = kráľovna ?
Marek Hrabčák,2011-08-19 16:15:05
"od husľovej struny vedie cez matematiku cesta k objavu rádiových vĺn. Matematika má úžasnú moc odkrývať nečakanú štruktúru aj tam, kde vládne zdanlivo len chaos: v oblakoch či tajomnom rytme počasia. Matematika je ako veda absolútne nereálna, je to len číry produkt nášho myslenia. A napriek tomu je to najlepší spôsob na poznávanie sveta. Od okamihu, keď sa na svet zahľadíme očami matematiky objavíme veľké tajomstvo: prírodné modely nás dovedú k podstatným princípom, podľa ktorých funguje celý Vesmír !"
Ian Nicholas Stewart,
profesor matematiky na University of Warwick,
autor kníh Hrá Boh v kocky ? alebo Čísla Prírody - neskutočná skutočnosť matematickej predstavivosti.
Moc tomu nevěřím-
Hogo Fogo,2011-08-19 01:20:28
- mám 0.08 a z matiky jsem 2x propadl. Algebru jsem nenáviděl, 6x7 počítám dodnes na kalkulačce a objem koule odvodím z objemu krychle odečtením DPH.
w = 0.13
Brano D,2011-08-18 16:33:11
Co vlastne znamena ten vysledok? Znamena to snad, ze by som (s patricnym vzdelanim), mal byt schopny pochopit nieco taketo?
.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_filter
.
Lebo by sa mi to aj zislo, len momentalne ked na to pozrem tak mi nejaky extra zmysel nedavaju tie rovnice.
Velmi zajímavý test
Josef Šoltes,2011-08-18 16:10:19
Mohu se zeptat jakého výsledku jste dosáhli? Já mám w = 0,12. Tak co přečuráte mne?:-)
odzrcadluje se dá nahradit
Ota Beran,2011-08-18 14:54:14
slovem odráží. To má alespoň v češtině smysl. Jinak se mi článek líbí a děkuji za něj.
přípustné
Renata Davídková,2011-08-18 16:41:17
Sloveso zrcadlí lze řadit do čtvrté slovesné třídy vzoru „sází“. Ve 3. os. mn. čísla vedle původního tvaru zrvadlejí i nově kodifikovaný tvar zrcadlí. Koncovky -ejí a -í jsou stylově rovnocenné. Jestliže ve větě není vyjádřen podmět, je vhodné kvůli jednoznačnému porozumění užít širší tvar (ejí). Používá se například odborných textech, především v textech z oblasti ekonomiky ( „realita“ odzrcadluje v...) a v oblasti literární tvorby.
:D
Dagmar Gregorova,2011-08-18 16:48:39
...už jsem pro češtinu vymyslela tolik obohacujících novotvarů... já je asi začnu posílat na Jazykovědný ústav na schválení...
Kdysi jsem tak obohacovala němčinu a nechápala jsem, proč se na mě tak nechápavě dívají... :)
P.S.: test je sice zajímavý, ale jestli s talentem na matiku fakt souvisí, to bych si tak jista nebyla. Měla jsem štěstí a několik talentovaných matematiků jsem na gymnáziu potkala a zaujalo mě, že hodně z nich mělo i hudební talent. Nad tím jsem již několikrát uvažovala. Na Slovensku je to např. prof. Riečan, který o hudbě a matematice i psal. To, že Einstein hrál na housle, asi není důkazem, ale třeba i Feynman, který byl geniální fyzik a vynikající matematik měl hluboký vztah k hudbě...
Obráceně to neplatí - co hudebník, to dobrý matematik.
to Dagmar Gregorová
Tomáš Kohout,2011-08-18 22:47:00
Ona hudba je trochu matematika. Znám muzikanty, kteří čtou noty jako vzorce. I improvizace je často jen aplikace nacvičené posloupnosti do vhodné sekvence. Měl jsem možnost si zahrát jak s muzikanty zároveň talentovanými na matematiku i s těmi, kteří matematice moc neholdovali. Rozdíl není moc zřetelný, spíš bych řekl, že žádný. Myslím si, že jste na gymnáziu spíš narazila na všeobecně talentované jedince.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce