Vrtulník je skvělý v tom, že přistane prakticky kdekoliv, ale s rychlostí už to tak dobré není. Sice je rychlejší než vůz, ale zaostává daleko za rychlostí letadel. A ve snaze dosáhnout co nejvyšší rychlosti sáhli inženýři Eurocopteru k zajímavému nápadu: zkřížili vrtulník s letadlem. Výsledkem je Eurocpter X3, který má křídlo se dvěma vrtulemi, po jedné na každé straně trupu. Výsledkem je exoticky vypadající stroj, který ustanovil nový rychlostní rekord – 430 km za hodinu (trvalý vodorovný let). Kromě zvýšené spotřeby se prý tato úprava neprojeví na aerodynamice ani na ovládání vrtulníku. Zájem o stroj mají samozřejmě vojáci a záchranné složky. Přiložené videa se věnují přípravě a samotnému rekordnímu letu.
Další video Eurocopter X3
http://www.youtube.com/watch?v=W9QMprX_dgM
Eurocopter zdaleka není jediný, kdo se zabývá hybridními helikoptérami. Už rok před ním pokořil experimentální stroj Sikorsky X2 rychlost 250 uzlů, což je 460 km. Jedná se ale o experimentální stroj se dvěma rotory, technologický demonstrátor, zatímco Eurocopter je v podstatě poněkud vylepšená sériová verze. Zřejmě i proto si Eurocopter nárokuje rekord, i když je o 30 km pomalejší. Pěkné video z letu X2 je zde: http://www.youtube.com/watch?v=gK7ktLXhq88
Když už jsme u těch extrémních strojů – v roce 1959 Lockheed experimentoval s vrtulníkem poháněným dvojicí proudových motorů, video z letu je zde:
http://www.youtube.com/watch?v=P94g7TszBFg
Maximální dosažená rychlost ale za X2 i X3 zaostala – bylo to „pouhých“ 210 uzlů, tedy 384 km (údaj pochází z titulku videa).
Ale tak vysoké rychlosti u vrtulníků „nejsou zadarmo“. Je potřeba si uvědomit, že narozdíl od letadla zde tvoří nosnou plochu ne pevné křídlo, ale rotující listy, jejichž rychlost vůči okolnímu prostředí se při pohybu v před a vzad mění. Dopředu se přidává k rychlosti helikoptéry, zatímco při pohybu vzad se odečítá. Tím dochází k prudké změně směru namáhání jednotlivých listů rotorů i celé konstrukce rotoru. Obzvláště drastické může být, pokud při pohybu listu dopředu se překonává rychlost zvuku a při pohybu dozadu dojde opět k poklesu pod tuto rychlost. S tímto problémem se trápili inženýři při vývoji útočné helikoptéry AH-64 Apache a vyřešili to zvláštním tvarováním náběžné hrany listu a dále tvarem zakončení listu. Tím prošlapali cestu k úspěchu jako X2 od Sikorského, tak X3 od Eurocopteru.
Zdroje: Eurocopter
Memorandum o vyvoji rotorocraftu – naskenovany dokument z 80 let z NASA – odkaz pro fajnšmekry.
Projekt VTOL X-Plane
Autor: Martin Tůma (24.03.2014)
Gyrodyne, éro jako žádné jiné
Autor: Martin Tůma (02.02.2012)
AlphaDog a záložní elektrický motor vrtulníku
Autor: Josef Pazdera (15.10.2011)
Co to spadlo u bin Ládinů na dvorku?
Autor: Martin Tůma (06.05.2011)
Diskuze: