Nejrychlejší vrtulník na světě  
Eurocpter X3 létá rychlostí až 430 km za hodinu.

 

Vrtulník je skvělý v tom, že přistane prakticky kdekoliv, ale s rychlostí už to tak dobré není. Sice je rychlejší než vůz, ale zaostává daleko za rychlostí letadel. A ve snaze dosáhnout co nejvyšší rychlosti sáhli inženýři Eurocopteru k zajímavému nápadu: zkřížili vrtulník s letadlem. Výsledkem je Eurocpter X3, který má křídlo se dvěma vrtulemi, po jedné na každé straně trupu. Výsledkem je exoticky vypadající stroj, který ustanovil nový rychlostní rekord – 430 km za hodinu (trvalý vodorovný let). Kromě zvýšené spotřeby se prý tato úprava neprojeví na aerodynamice ani na ovládání vrtulníku. Zájem o stroj mají samozřejmě vojáci a záchranné složky. Přiložené videa se věnují přípravě a samotnému rekordnímu letu.

 



Další video Eurocopter X3

http://www.youtube.com/watch?v=W9QMprX_dgM

Eurocopter zdaleka není jediný, kdo se zabývá hybridními helikoptérami. Už rok před ním pokořil experimentální stroj Sikorsky X2 rychlost 250 uzlů, což je 460 km. Jedná se ale o experimentální stroj se dvěma rotory, technologický demonstrátor, zatímco Eurocopter je v podstatě poněkud vylepšená sériová verze. Zřejmě i proto si Eurocopter nárokuje rekord, i když je o 30 km pomalejší. Pěkné video z letu X2 je zde: http://www.youtube.com/watch?v=gK7ktLXhq88




Když už jsme u těch extrémních strojů – v roce 1959 Lockheed experimentoval s vrtulníkem poháněným dvojicí proudových motorů, video z letu je zde: http://www.youtube.com/watch?v=P94g7TszBFg




Maximální dosažená rychlost ale za X2 i X3 zaostala – bylo to „pouhých“ 210 uzlů, tedy 384 km (údaj pochází z titulku videa). Ale tak vysoké rychlosti u vrtulníků „nejsou zadarmo“. Je potřeba si uvědomit, že narozdíl od letadla zde tvoří nosnou plochu ne pevné křídlo, ale rotující listy, jejichž rychlost vůči okolnímu prostředí se při pohybu v před a vzad mění. Dopředu se přidává k rychlosti helikoptéry, zatímco při pohybu vzad se odečítá. Tím dochází k prudké změně směru namáhání jednotlivých listů rotorů i celé konstrukce rotoru. Obzvláště drastické může být, pokud při pohybu listu dopředu se překonává rychlost zvuku a při pohybu dozadu dojde opět k poklesu pod tuto rychlost. S tímto problémem se trápili inženýři při vývoji útočné helikoptéry AH-64 Apache a vyřešili to zvláštním tvarováním náběžné hrany listu a dále tvarem zakončení listu. Tím prošlapali cestu k úspěchu jako X2 od Sikorského, tak X3 od Eurocopteru.



Zdroje: Eurocopter

Sikorsky na Wiki

Sikorski

Lockheed

Memorandum o vyvoji rotorocraftu – naskenovany dokument z 80 let z NASA – odkaz pro fajnšmekry.

Autor: Martin Tůma
Datum: 22.05.2011 21:59
Tisk článku

Související články:

Projekt VTOL X-Plane     Autor: Martin Tůma (24.03.2014)
Gyrodyne, éro jako žádné jiné     Autor: Martin Tůma (02.02.2012)
AlphaDog a záložní elektrický motor vrtulníku     Autor: Josef Pazdera (15.10.2011)
Co to spadlo u bin Ládinů na dvorku?     Autor: Martin Tůma (06.05.2011)



Diskuze:

Poznámka k terminologii

Petr Soukup1,2011-06-07 11:43:09

V článku se vyskytuje jedna poměrně rozšířená nepřesnost v definici pojmu letadlo. Dle definice přijímané v letectví a zakotvené např. v i v české technické normě ČSN 310001, je letadlo "Zařízení způsobilé létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu, nést na palubě osoby nebo jiný náklad, je schopné bezpečného vzletu a přistání a je alespoň částečně řiditelné." Z tohoto hlediska je tedy i vrtulník letadlem - letadlem s pohyblivými nosnými plochami. Je jím dokonce i vzducholoď a balón - to jsou letadla lehčí vzduchu. Autor se dopouští poměrně rozšířené chyby - záměny pojmu letadlo za pojem letoun - tj. letadlo těžší vzduchu s pevnými nosnými plochami. Docela dobře je to vysvětleno i na Wikipedii - viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Letadlo
Je to samozřejmě jen taková drobnost, která možná leckomu bude připadat jako bezvýznamné slovíčkaření, ale lidi trošku znalé letectví bude věta "zkřížili vrtulník s letadlem" mírně tahat za uši ... :) a nakonec správné užívání je dobrou vizitkou, že? :)

Mimochodem tenhle nápad není vůbec nový a nevymysleli ho soudruzi v Eurocopteru, v podstatě obdobný design měl Fairey FB-1 Gyrodyne, postavený už v roce 1947, i když nikdy nespatřil sériovou výrobu - viz http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_FB-1_Gyrodyne

Odpovědět

Re: bezna rychlost

Frantisek Kroupa,2011-05-23 21:39:45

Docela rychlý je sovětský bitevní vrtulník Mi-24 (nyní dodáván pod označením Mi-35; létá i u nás), sériové stroje dosahují cca 335 km/h. Jeho rekordní rychlost je až téměř 370 km/h.

Odpovědět

kdo se moc ptá, málo googlí :-)

Jan Špaček,2011-05-23 12:33:20

taky mě to zajímalo, našel jsem si stránku http://newarmy.blog.cz/rubrika/vrtulniky jsou tam různé typy vojenských vrtulníků - rychlosti 200-300 km/h

Odpovědět

bezna rychlost

M D,2011-05-23 12:01:25

A jaka je max. rychlost bezneho vrtulniku?

Odpovědět


Re: bezna rychlost

Vít Výmola,2011-05-23 12:35:25

Podle typu 200-300km/h. Rekord pak drží britský Lynx s téměř rovnými 400km/h.

Odpovědět

A co Sikorsky X2?

Karel Š,2011-05-22 23:58:41

Stačilo trochu zaklikat kolem toho videa a koukám že Sikorsky X2 má na svém kontě let rychlostí 460 km/h, takže mám pocit že rekord ještě nepadl...

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz