FlyNano je celé z uhlíkatých vláken a kompozitních materiálů, startuje a přistává na vodě a v nabídce má tři pohonné jednotky. Elektromotor (20 kW) a dva zážehové motory. Slabší verze benzínového pohonu slibuje 24 kW, silnější 35 kW. Maximální letová rychlost všech verzí je zhruba 140 km/h, minimální 70 km/h. Rozpětí křídel je pět metrů a maximální vzletová hmotnost 200 kg. Z hladiny se vznese když dosáhne rychlostí okolo 70km/h, přistává stejnou rychlostí. Na jednu nádrž doletí až 70 km. Pokud se rozhodnete dívat se na zem z ptačí perspektivy, u slabších verzí se můžete kochat ze tří kilometrů, silnější vás dostrká až do čtyř kilometrů. U elektrické a slabší benzínové verze budete stoupat 3 m/s, silnější vás zvedne každou sekundu o čtyři metry. V garáži vám stroj zabere na délku 3,8 m.
Objednat si FlyNano můžete během tří měsíců, nejlevnější varianta vás přijde na 39 000 dolarů. Bližší podrobnosti najdete na stránce FlyNano.
Radost z tohoto esteticky nádherného výtvoru poněkud kazí fakt, že nejsou k dispozici žádné fotografie ani video ze startu nebo letu. To by mohlo znamenat, že zatím není ani funkční prototyp. Ne, že by to muselo být nutně na škodu, sofistikovaným projektováním lze dnes skutečně dosáhnout toho, že co se vyprojektuje, skutečně pak také létá. Inu, doba praktického testování se bude stávat minulostí.
Pro případ, že by se u FlyNano přece jen něco zadrhlo a nebo nevlastníte soukromý rybník, můžete svou touhu létat ukojit ve starším stroji Cri-Cri. Jde o praxí prověřený stroj z dílny Francouze Michaela Colombana , který si vzal do hlavy, že postaví letadlo za méně než 1000 dolarů. Dnes takových letadel po světě létají již stovky. Jsou v mnoha úpravách a s různými motory z travních sekaček, motokár či motorek. Na hmotnost a rozpětí křídel jsou oba stroje (Cri-Cri i FlyNano) téměř stejné. Rozdíl je v tom, že Francouz zvolil místo jednoho motoru dva a místo dvouplošníku se přiklonil k dolnoplošníku. Toto řešení má několik předností. Předně má krytý kokpit, takže během letu neomrznete.
Prapůvodní verze měla dva devíti koňové motory, pozdější dva motory JPX-PUL o 15 koních. Dva motory místo jednoho bývají u letadel výhodou. Nejinak je tomu i v tomto případě a protože jsou blízko sebe, pokud jeden selže, rozdíl v tahu lze „ukormidlovat“ a prakticky se nic neděje. I na ten zbývající můžete letět a vyšplháte se s ním až do výšky přes jeden kilometr. Spotřeba je okolo 8 litrů za hodinu a na toto množství doletíte cestovní rychlostí zhruba 170 km.
Startuje se i přistává stovkou, maximálka je 250 km/hod. Na hladké přistání stačí dráha 250 m. Křídla lze snadno odejmout a tak stroj zabere v garáži plochu jen 1,5 x 4,2 m. Vejde se i na střechu auta. Stroj má snést +9G, -4,5G a teoreticky na něm tedy můžete dělat i akrobacii...
Kutilové se mohou formou komentovaného diáře seznámit se stavbou stroje na stránkách otolaryngologa Wayne - „chirurga na uši a nos“ z Nového Zélandu.
Motory se startují pomocí řemene. A takto se létá s Cri-Cri ve Švýcarsku ( spustit VIDEO):
Proletět se s doma udělaným strojem již není výsadou smetánky, zvládne to i čínský zemědělec (VIDEO) .
Diskuze: