Velkou překážkou šíření elektromobilů je nedostatečná síť potřebné infrastruktury. Elektrická auta musí tankovat častěji než vozidla se spalovacím motorem a dalším hendikepem je, že nabíjecí technika není pro všechna auta stejná. Koncepce Siemensu řešit to indukčním přenosem, není vědeckou novinkou. Jde jen o uvedení dávno známých poznatků do běžné praxe. S navrženým automatickým dobíjením vozidel hodlá firma uspět tam, kde auta zastavují na krátkou dobu, například u nákupních center a na stanovištích taxíků.
Projekt nabíjecí stanice financuje německé ministerstvo životního prostředí a jeho testování má začít příští měsíc. Stanice bude odebírat proud z veřejné sítě do primární cívky, která bude ukryta pod zemí, sekundární cívky se budou montovat na auta.
Vzdálenost mezi oběma cívkami se na dobíjecích stanovištích bude pohybovat mezi 8 - 15 cm. Elektrický proud protékající primárním obvodem vybudí magnetické pole, které začne indukovat elektrický proud v sekundárním vinutí. Ten bude dobíjet baterie umístěné ve vozidle. Účinnost přenosu energie z rozvodné sítě přes všechny komponenty až k baterii má být zhruba 90 procent. Magnetické pole, které přenos zajišťuje, se tvoří především v prostoru mezi cívkami. V okolí vozidla se má projevovat indukcí hluboko pod mezinárodně doporučenou bezpečnou hranicí 6,25 mikrotesla (Země má geomagnetické pole 30-60 mikrotesla).
S testy prototypového nabíjecího zařízení s příkonem 3,6 kW namontovaných do aut se má začít od května. V červnu začne vyhodnocování provozních testů v Berlíně a podle připomínek se bude zařízení upravovat tak, aby co nejlépe obstálo v reálných podmínkách a ulehčilo integraci systému do sériově vyráběných vozidel. Kromě odborníků budou systém hodnotit i uživatelé - první zákazníci. Systém má být takzvaně „inteligentní“, čímž se rozumí, že k jeho napájení se má dát využít elektrická energie ze solárních článků i větrných elektráren. Navíc v době, kdy automobil nebudou jeho majitelé používat, budou moci nechat baterie svého vozu vydělávat – část jejich kapacity „pronajmout“ k uskladňování energie a jejího dodávání do sítě v době energetických špiček.
Zdroj: Siemens, Hannover Messe.
Komentář osla: Výsledný dojem z této nepochybně vyspělé zelené high-tech poněkud kazí fakt, že pokud se projekt ministerstva životního prostředí ujme, začnou se do země ukládat kilometry měděných kabelů navíc, abychom si tím ve srovnání s běžným propojení zásuvkou, přivodili vyšší ztráty z přenosu dosahující okolo deseti procent. To vše jen kvůli naší lenosti vylézt z auta a strčit zástrčku do příslušného otvoru. V předkládaném německém projektu se také argumentuje tím, že zařízení bude pod zemí chráněno proti vandalismu. Jakou životnost by dosahovaly měděné cívky v našich půdních klimatických podmínkách, by byla jen další politicky nekorektní spekulace.
Diskuze:
Nejen vojaci
Martin Hodan,2011-04-16 23:38:25
Ale treba radioastronomie, namorni a letecka kratkovlnna pasma atd..
Nejsou to jen radioamateri, kteri asi nejvice pouzivaji KV pasma, ale i dalsi sluzby.
Treba diplomaticke spojove kratkovlnne spoje.
Nebo tisnove pri zemetreseni, tsunami atd..
Meli jste slyset ty vyseky KV pasem jak znela japonstina eterem, protoze BTSky s CDMA/UMTS nefungovali. Kratke vlny, stredni vlny a dlouhe vlny jsou strategickym prirodnim bohatstvim.
Treba pozicni prijimac GPS pro zpresneni pozice pouziva dlouhovlnne DGN majaky okolo 100-300kHz.
Letecke navigacni majaky na strednich a kratkych vlnach stale funguji. Treba Rakovnicke letiste ma takovej navigacni majak.
Kdyz by to byli jen radioamateri, tak cert s nama, ale bohuzel je takovejch sluzeb o kterych ani nemate potuchy, ktere pouzivaji prave tato pasma pro svou funkci.
Typicky kazdy pouziva radiem rizene hodiny/hodinky/budik, ktery z nemecka vysila na 77.5kHz.
A jeste jedno info, kdyz by se to povolilo jen v jednom state EU, tak miliony takovych "slavbych" vysilacu da dohromady megawatty ERP ve vzduchu a kdyz by to fachalo jen v nemecku, tak by nemecko zarusilo na DV/SV celou Evropu a na KV celou planetu!!!!!!
Co se tyce KV rozhlasu, tak se vysila i digitalne DRM www.drm.org , www.drm-dx.de . Sam mam DRM/T-DAB prijimac a posloucham. Docela by me nastvalo, ze kdyz dam za prijimac par tisich a pak me nejakej kreten zarusi oblibene stanic, to je na podnet k rizeni u CTU.
DV/SV/KV pasma jsou z hlediska technologickeho pouzivani nenahraditelna a OSN-ITU tyto pasma dobre hlida.
Napriklad ponorky co vysilaj pod vodou na 13-25kHz by si nepopovidali....NATO by nam dalo.
Nebo banska zachrana sluzba pouziva radiostanice Nikola apod. na kmitoctech okolo 80 az 95kHz, tato superdlouhovlnna pasma totiz pronikaji vodou i skalou a pouzivaji se i pro zemni radar.
Jak pisi, nejde jen o ty radioamatery...i kdyz je jich 2000000.
Indukční dobíjení
Jan Blažej,2011-04-16 18:04:28
by mělo být zakázáno, je zdrojem elmagn. smogu. Páni vědci nemají nad mnohými věcmi kontrolu. Zřejmě dokud nebudou neznámé potíže, které budou postihovat stovky lidí a které nebudou přímo identifikovatelné, je nakonec odhalí. Když jsem dělal u klasického CRT monitoru 21 palců ještě asi před 6-8 lety, po 10 hodinách práce jsem pravidelně ohluchl. Byl jsem zřejmě více citlivý, protože hráči her, kteří umírali až po desítkách hodin, vydrželi více. Monitory měly pro tu dobu nejvyšší garance - ale kdo je dal, měl by jít sedět!
Malá městská plně elektrická auta
Jan Blažej,2011-04-16 17:56:19
mají perspektivu, výrobní náklady při masové výrobě půjdou pod motorová, nabíjecí místa však budou muset vyrovnávat síť a budou pod HDO. Časem budou třeba i akumulátory dokonalejší a levnější. Oproti tomu dnešní hybridy perspektivu nemají, snad jen z důvodu zákazu vjezdu motorových vozidel do měst, jinak jsou krajně neefektivní jak výrobně (dva pohonné systémy), tak provozně (auto s motorem vozí ještě elektrovýzbroj a akumulátory o váze až 400 kg. Malá městská plně elektrická auta (typicky do 3,5m) budou mít velmi levný provoz, pokud budou nabíjena ze zásuvky 230V ve vlastní garáži, zvláště dokud je levný noční proud. To se však časem obrátí, až doslouží klasické a jaderné elektrárny, proud z tepelných zásobníků energie o 700 st. C velkých solárních zdrojů, které se budou stavět zřejmě ne už v Africe, ale na jihu Španělska, Itálie a Řecka a Turecka, bude velmi drahý. To je mimochodem už dnes dobrý recept pro Řecko, být vývozcem el. energie.
Hlavne ne indukcni prenos, ochrana KV pasem
Martin Hodan,2011-04-15 07:47:44
Zdravim panove.
Jako radioamater OK1MJO aktivne pouzivajici KV pasem jsem rozhodne proti pouzivat indukcni systemy nabijeni.
Mam s tim sve zkusenosti.
Drtiva vetsina indukcnich nabijecek telefonu/PDA/aut pracuje s nekolika kmitocty od 2.3MHz do 22MHz.
I jedinej nabijeci system rusi prijem rozhlasu AM pasem (dlouhe vlny, stredni vlny, kratke vlny), ted si predstave tisice takovych malych vysilacu (celkovy secteny vykon = hruza, nehlede na skodlive EMC zareni a ozareni obyvatelstva).
Celkove se tento problem podoba problematice BPL/PLC.
See:
http://ok1khl.com/view.php?cisloclanku=2008053001
http://www.hamradio.cz/technika/homeplug1/
http://www.powerline-plc.info/index.html
http://www.vk1od.net/bpl/
Je treba vedet klicovou vec, indukcni nabijece jsou u nas ZAKAZANY. V podstate se chovaji jako SV/KV vysilace a jako takove na ne mysli vyhlaska ČTÚ:
http://www.ctu.cz/cs/download/oop/rok_2010/vo-r_10-09_2010-11.pdf
Celkove po celejch dloouhejch, strednich a kratkejch vlnach plati maximalni zareni do -20dBuA/m ve vzdalenosti 10m, coz indukcni zarizeni tohoto typu presahuje nekoliksetkrat!
Zkratka pryc s takovouto rusici technologii. Prvni kdo se ozve budou radioamateri, vojaci a duchodci, kterym "zmizi" CRo2/6 ze strednich vln a tez zmizi Country radio z 1062kHz.
Jestli to sem bude nekdo dovazet a delat bordel na pasmu, tak jako koncesionar a licencovanej uzivatel prirodniho KV rozsahu HAM pasem zavolam CTU na odstraneni ruseni ze strany provozovatele indukcni nabijecky. Pokuta pro fyzicke osoby zacina na 50000Kc a pro pravnicke subjekty na 4000000Kc ze strany CTU.
pokrok
Petr K,2011-04-15 16:20:18
Ani v nejmensim nepochybuji, ze mate pravdu co se norem tyce. Nicmene nesouhlasim s tim, ze by to tak melo zustat i nadale. Nechci byt nejak sprosty, ale tech par radioamateru proste bude mit smulu, nema cenu blokovat pasmo z historickych duvodu. Stejne jako skonci analogova televize tak stejne tak skonci radioamateri. Zatim nikomu neprekazi, ale jestli se najde uzitecnejsi technologie, tak to pasmo proste pripadne ji, popripade se rekne, ze nevadi, ze rusi v tomto pasmu. Verim, ze spousta radiomateru je pro sve hobby silne zapalena, ale dnes je to (v zapadnim svete) opravdu uz jen hobby, takze prioritu to mit nemuze.
Ze par duchodcu prijde o CR2 a radio country - no holt si budou muset koupit normalni radio. Prechod na digitalni TV pro ne byl urcite financne narocnejsi.
Karel Š,2011-04-12 23:50:27
Osobne bych jako mnohem ucinnejsi videl postup ktery se bezne praktikuje u propanbutanovych lahvi. Ridic prijede k nabijeci stanici, vyklopi krabici s bateriemi, nabere krabici s nabitymi bateriemi, zaplati poplatek a odjede. Shodnout se na nekolika neprilis mnoha typech baterii ktere budou podporovane by se vyrobci snad mohli. A nabijeci stanice se muzou starat prave o vyrovnavani spotreby, tedy odebirat vetsi "knedlik" zrovna kdyz fouka nebo hodne sviti slunce a mensi kdyz nefouka a nesviti. Pokud budou mit baterek dostatecnou zasobu tak je to jedna z nejsnaz regulovatelnych veci.
PB lahve jsou jen obalem.
Radim Dvořák,2011-04-15 01:05:21
Kvalita je dána obsaženou směsí a cena též objemem. Elektřina je jen jedna. Baterií je ale řada druhů, navíc mají své cykly a životnost. Opravdu byste chtěl vyměnit své fungl nové baterie u "pumpy" za baterie z nějakého křápu, na které se sotva rozjedete? Leda to zglajchšaltovat po bolševicku, pardon, po eurosocansku. Jedno stejné auto pro všechny, maximálka na dálnici 30 km/h. Pak to bude jedno.
Dotaz
Jan Beran,2011-04-12 23:26:58
Jak je to se škodlivostí elektromagentického pole od počítače (obrazovky). Škodit zdraví asi bude, když na to máme i normu. Někde jsem četl, že intenzita 1,13 mikrotesla platí podle naší vyhlášky pro čtyřiadvacetihodinový pobyt. Jaká intenzita je škodlivá při trvalém působení na celé tělo.
Nejsem silnoproudař, ale ...
Frantisek Kroupa,2011-04-12 20:31:41
přece se mi i po desítkách let od školy sem tam něco vybavuje. Především pojmy: intenzita magnetického pole se vyjadřuje v A/m; v teslech se měří magnetická indukce. S tím porovnáváním "intenzit" je to také nějaké divně vyjádřené. Dále: účinnost celého přenosu má být 90 %. Pokud si dobře vzpomínám, tak zhruba stejné účinnosti nebo o něco málo vyšší dosahuje při daném výkonu samotný transformátor, jenomže v něm jsou vinutí těsně na sobě, jen oddělena izolační vrstvou, a všude kolem je železo, tedy jádro.
Náhodou...
Jirka Veselý,2011-04-12 17:08:07
Náhodou to bude moc fajn...! ;-) Až půjdu na čundr, bude stačit nerezovej ešus a uvařim si nad tím, jak na indučním vařiči. Baterky do mobilu a foťáku to taky nabije a nomádi, hledající v zemi kovy vzácnější než železo, si také nebudou stěžovat.
A hezká bude taky ta možnost vracet energii uskladněnou v baterkách zpět. Otevírá se tím úžasná možnost přenosu energie na dálku, bez stavění ohyzdných nadzemních vedení. Bude stačit postavit hypermarkety v blízkosti elektráren a lidi jim to pak rozvezou po celé zemi... :-)
Ech...
není to tak špatné
Petr Ka,2011-04-12 15:37:51
Účinnost 90% je dobrá (oproti projektu Google, kde myslím bylo 30% pro bezdrát). Je to sice pohodlnost (oproti drátu), ale s drátem je problém na veřejných místech.
Podle mého je toto jediná alternativa, jak zvýšit "kapacitu" sítě (tj. odolnost vůči výkyvům spotřeby). "Noční proud" jde stejně do země (a velkoobchdně je prakticky za 0 Kč), takže žádné škody. Naopak - stabilita (oproti "inteligentním sítím", kdy budu prát, vařit a dívat se na televizi podle spotřeby - tj. v noci je nejen proti komfortu, ale naprostá blbost. Avšak kapacita baterií u elektro-aut by to vyřešila).
Je sice pravda, že zásoby (nerecyklovatelného) litia jsou asi jen na 2 mld. aut (což by došlo tak za 20 let při pokrytí 100% elektromobily), ale nanotechnologie slibují (možná jen slibují) zvýšení kapacity i 100x, takže by to mohlo vydržet déle než ostatní zdroje.
Pak je "řešením" monopol (transferu) zdrojů energie - elektrorozvodná síť (jaderné, větrné a sluneční zdroje) bez emisí u spotřebitele.
Recyklace...
Vojtěch Kocián,2011-04-12 20:56:21
Lithium recyklovat jde, akorát hodně špatně (v tomto ohledu zlaté olovo). Zaujatý odkaz, ale snad alespoň trochu relevantní: http://www.toxco.com/processes.html. Jako u všeho záleží na ceně, jestli se vyplatí recyklovat nebo vytěžit nové. Zatím se vyplácí těžit a lithium po recyklaci baterie zahrabat do nějaké podřadné suroviny typu beton (http://www.hybrid.cz/novinky/tesla-bude-v-evrope-recyklovat-lithiove-baterie).
recyklace vs. druhotné použití
Petr Ka,2011-04-13 07:47:40
Otázkou je, jak kvalitní je "recyklace" firmy TOXCO. Většinou totiž ne a proto se volá po výzkumu http://eetimes.eu/en/li-ion-battery-recycling-needs-development-incentives-market-researcher-says.html?cmp_id=7&news_id=222906118#
Problém je, že se dnes pojem "recyklace" používá i pro "druhotné použití" (reuse, druhotné suroviny - sběr). To má do uzavřeného cyklu (zde možnost vytvořit nové baterie stejných kvalit - kapacity na objem ...) často dost daleko (použití do betonu a pod. - což je skoro barbarství a ne chválihodná ekologie). Ono je to i u papíru - do kontejnerů na papír se nemá vyhazovat "recyklovaný" papír (nekvalita kaše z kaše by asi ohrozila zpracovatelský proces). Tedy opět - druhotné použití (2x oddálení "konce" za cenu nutnosti třídit). Účinnost recyklace se musí blížit 100% (navrhoval bych hranici třeba tak 90% pro označení recyklace), tak jako je to u živých organismů (takových přirozených nanotechnologií - http://cs.wikipedia.org/wiki/Udr%C5%BEitelnost#Odpad_.3D_potrava).
Elon Musk a SpaceX
Martin Hodan,2011-04-15 08:04:10
Uz vite proc majitel Tesla Motors Elon Musk udelal jeste firmu na kosmicke nosice Falcon9 a Falcon Heavy vcetne kosmicke lode Dragon?
Proto, aby si mohl vytvorit doly na Mesici a tezit Lithium tam, zpracovavat ho tam a sem vozit jiz predpripravene Lithiove "ingoty".
-
Zdeněk Jindra,2011-04-12 13:50:33
Jak už psali jiní, tohle je energeticky a ekonomicky nesmysl. Nikdy se to masově nezavede. Je to jen malá virální reklama na Siemens.
Tak,
Václav Čermák,2011-04-12 12:08:56
dokud v aute nebude maly atomovy reaktor, tak je elektromobil nesmysl ;-).
PS> Prosim o smazani prazdneho prispevku s 'Tak,', je to uklep.
-
Zdeněk Jindra,2011-04-12 14:02:22
Dobrý nápad. Ale to nepůjde, dokud nedojdou fosilní paliva a neprolomí se tak nenávist vůči jádru. A taky bude muset přestat terorismus, jinak budou za chvilku všude zóny.
Proč atomový?
Vojtěch Kocián,2011-04-12 15:06:17
Úplně by stačilo, kdyby se vyřešilo skladování vodíku nebo výroba metanu, metanolu či něčeho podobného bez fosilních surovin. Pak to jen stačí protlačit palivovým článkem do elektromotoru. Zároveň by to mohlo vyřešit problém solárů a větrníků. Nedávaly by energii do sítě, kde může působit zmatky, ale tlačily ji v podobě nějaké chemikálie vhodné pro palivové články do cisteren, ze kterých by se tankovalo. To je ale bohužel zatím sci-fi stejně jako atomový reaktor do auta. I když, až dojdou fosilní paliva, vidím to reálněji než atom, který asi zůstane pro tu síť.
Atomovy generator v aute je nesmysl...
Karel Š,2011-04-12 23:38:38
... ani ne tak z duvodu ze by to technicky neslo, to jiste jde. Problem je v tom, ze v pripade zavazne havarie nebo v pripade primeho zneuziti (treba teroristy) material z jednoho takoveho auta dokaze udelat svincik proti kteremu je cela Fukusima s 20 km ochrannou zonou jarni vanek.
A dalsi fakt je, ze ucinnost velke atomove elektrarny je o rad lepsi nez takove male automobilove.
Zkouší se pro hybridní pohony
Adolf Balík,2011-04-12 11:54:43
Tohle se zkouší pro hybridní pohony:
http://www.nwoo.org/view.php?nazevclanku=konstrukce-noveho-benzinoveho-motoru-ma-4-nasobnou-ucinnost-oproti-pistum&cisloclanku=2011040004
Veď hybrid tiež vezie akumulátor,
Rudolf Dovičín,2011-04-12 13:14:54
tak čo to tu propagujete, keď ste to dole "vypočítali", že je rádovo menej efektívny? ;-)
To Dovčín
Adolf Balík,2011-04-12 14:05:44
Jde přeci o spalovací motor, i když vhodný k pohonu motorgenerátorů hybridních pohonů. Elektřina se tam může využívat jako transmise připadně i energetický buffer k optimatizaci využití výkonu, nikoliv jako zásobník primárního chemického potenciálu pro pohon.
To je potom ale čisto spalovací pohon,
Rudolf Dovičín,2011-04-12 21:01:32
veď diesel-elektrické lokomotívy sa tiež neoznačujú ako hybridný pohonom, či áno?
Je taky hybridní
Adolf Balík,2011-04-12 22:32:28
Diesel elektrická lokomotiva je v podstatě z hlediska definice také hybridní pohon. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hybridn%C3%AD_pohon
Ovšem u hybridních aut to bývá zpravidla kombinace motorgenerátoru jako u té lokomotivy spolu s akumulátorem. Tato vozidla, i když nevyužijí dobití akumulátoru ze sítě, mají nižší spotřebu. Využívají totiž akumulátor jako takový mezizásobník energie (buffer), který zvyšuje ekonomičnost provozu. Např. použijí motorového brzdění, při kterém elektromotory zafungují jako generátory a doplní akumulátor, čímž uchování část energie. Během klidného provozu ve vysoce ekonomické oblasti výkonu doplní akumulátor a pak při rychlých akceleracích aj. manévrech, kdy motor obvykle pracuje při zátěži s nižší ekonomičností provozu, si vypomůže z akumulátoru, čímž ulehčí motoru a ten se tak nedostane do méně ekonomické zátěže, čímž se snižuje spotřeba. Je to tedy taková synergie spalovacího motoru s elektricky spotřebovanou transmisí a bufferem, která optimalizuje využití toho spalovacího motoru.
Ty spalovací motory s rázovou vlnou, o němž je ten odkaz, mají spoustu výhod včetně vysoké účinnosti, ale špatně se u nich regulují otáčky. Nelze je tedy využít k pohonu vozidla přes mechanickou transmisi výkonu od motoru ke kolům. Musí mezi tím být elektrika, kterou lze regulovat tak, že motoru zůstávají stabilní otáčky i při různých výkonech. Jsou tedy v současném stavu vývoje odkázány na hybridní pohony – přinejmenším motor-generátor.
já si dovolím přidat se k oslovu komentáři
Miroslav Bezouška,2011-04-12 11:49:27
a to souhlasně. Elektromobily jsou, domnívám se, slepou uličkou vývoje. Z prostého důvodu - jejich celková účinnost je tak mizerná, že "uhlíkové zatížení" nejen nesníží, ale podstatně zvýší. A indukční dobíjení? Jen další ztráty. Ne všechno, co je technicky možné je také dobré a výhodné.
Doplňky
Adolf Balík,2011-04-12 12:21:59
Kromě toho produkce akumulátoru představuje větší surovninové zatížení prostředí než výroba stejné instalované kapacity spalovacího motoru. Když má vůz uvézt akumulátor, tak už skoro neuveze náklad. Může se to vyplatit jen jako "daňový únik" u malého autíčka na rozvážení pizzy po městě, které kromě dlabance a řidiče nic neveze, občas vyjede o pár ulic dál a mezi tím sedí na nabíječce, jen díky úniku před zdaněním energie pro motorová vozidla. Jinak je ve všem řádově méně efektivní.
Ovšek základní politickou premisou Zelených je, co je neefektivní - tedy představující i vyšší jednotkovou zátěž přírody na jednotku užitku - to je ekologické a co je účinné, to je neekologické. Je to jen složitější forma luddismu nikoliv nepodobná někdejším strojeboreckým bouřím.
elektrina vs spalovak
Petr K,2011-04-15 16:41:09
No vidite a ja si zase myslim, ze slepou ulickou jsou spalovaci motory.
Asi je trochu otazka, co presne myslite "elektromobilem" - jestli ciste akumulatorovy nebo trebas i s palivovym clankem?
Ztrata 10% dobijenim je jiste zbytecna ve srovnani s pripojenym kabelem, nicmene na verejnych mistech to sve opodstatneni ma. (zejmena v neidealni spolecnosti...)
Dost by me zajimalo srovnani efektivity celeho retezce rafinerie-elektrarna-distribuce-baterie-elektromotor-zrychleni vs. rafinerie-distribuce-spalovaci motor-zrychleni.
Sice v druhem je mene "clanku", ale obycejny spalovak vyuzije kolem 15-20 procentum energie v palivu, dobra elektrarna cca 50 (wiki). A to se nebavime o moznosti vyuzivat neco jineho nez fosilni paliva, vyuzit energii mimo spicku apod. Ztraty prenosem tvrdi wiki 7 procent. No nevim na kolik vyjde provoz benzinek. ale min to asi nebude.
Kdyz tady na ta cisla koukam, tak mi nepripadne, ze by elektro melo byt nejak vyrazne ztratovejsi, naopak.
Jiste, jsou tady problemy - kapacita baterek, rychlost dobijeni atd., ale to neznamena, ze nemaji budoucnost.
Samozrejme neporovnavam soucasnou ekonomickou realitu - nekde jsem zaslechl, ze provoz trolejbusu je o tretinu drazsi nez autobusu. Stejne tak je levnejsi topit uhlim, nez elektrinou. To je tak, kdyz se nemusi platit za externality (a ted nemyslim plynne hnojivo CO2)
Jsou i další nevýhody elektromobilů
Pavel A1,2011-04-16 11:35:47
Například baterky váží tři až pět metráků, to je mrtvá váha, kterou musíte pořád tahat sebou a na kterou musí být dimenzovaná masivnější (tedy i těžší) konstrukce.
Je jen jedna cesta, jak zjistit, jestli je výhodnější spalovací motor nebo elektromotor. Zrušit všechny dotace a penalizace (např. spotřební daň na benzín) a praxe ukáže, co je levnější, a tedy i efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Zajímavé je, že tomu se všichni zuřiví obhájci výhodnosti elektromobilů zuby nehty brání - asi vědí proč.
Cena
Jan Jaroš,2011-04-16 13:16:43
Ony hlavně ty baterky taky tvoří dosti podstatnou část ceny automobilu a za životnost vozu se musí několikrát měnit. Ostatně když už mají být započítávány externality, doporučuji zamyslet se i nad náklady (finančními i ekologickými) na výrobu i likvidaci těchto baterií. Nevím jak je tomu u současných typů, ale pokud je mi známo, NiCd akumulátory pro starší typy Priusů byl v tomto směru docela průšvih...
Mimochodem...
Jan Jaroš,2011-04-16 13:22:39
Mimochodem, ty PetremK zmíněné autobusy, jejichž provoz je levnější než u trolejbusů, musí platit spotřební daň nebo ne? Protože pokud ano (a mám pocit, že ji skutečně platí), dostáváme se s rozdílem ještě někam úplně jinam.
baterie
Petr K,2011-04-18 11:28:12
Tak samozrejme, nerikam, ze elektromobil je lepsi reseni prave ted. Baterie skutecne problemem jsou - jak kapacita, tak hmotnost a samozrejme cena. Nicmene verim, ze pokrok se nezastavi a kapacita pujde budto vyrazne nahoru a nebo pujdou vyrazne dolu dobijeci casy. Cena je do znacne miry dana mirou produkce, i kdyz platina asi nebude nikdy levna. Souhlasim, ze mrtva vaha to bude principielne vzdy, je jen otazka kolik. Souhlasim, ze to je nevyhoda, ktere se zbavit jen tak asi nepujde. Zase ale tady je rekuperace, takze vyssi energii na rozjezd dostaneme castecne zpet...
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce