Také vám někdy přišlo na mysl, jak věci z pohádek se rychle stávají realitou a že pomalu už nebude o čem snít? Raymond Li nyní proměnil ve skutečnost něco, co připomíná létající koště. Nazval to Jeho JetLev a v USA se na pultech ochodů má objevit již příští měsíc. Je to jakýsi hybrid vodního skůtru a létacího stroje. Pohon "letce" zajišťují dvě vodní trysky. Délka hadice dovoluje pilotovi stoupat až do výše 10 metrů nad hladinu. Maximální rychlost letu je 35 kilometrů za hodinu.
Zpočátku se Li potýkal s problémem bezpečnosti a dostatečného výkonu. Nakonec vše vyřešilo doprovodné plavidlo, které je lehké a jehož poměr výkonu k hmotnosti má třikrát lepší parametry, než jakých dosahují nejvýkonnější stíhačky. O principu zařízení Li říká: „Zeptejte se hasičů, ti to znají nejlépe.“
Nadšenci, kteří si Liovu hračku již vyzkoušeli, oceňují jak snadno se dá řídit. Voda je prakticky nestlačitelná a tak lze ručním řízením snadno regulovat její průtok tryskami a rychle korigovat směr i rychlost pohybu.
Pokud vás JetLev zaujal, můžete se na jeho předvedení dojet podívat do Německa. Tento týden bude předveden na výstavě Boot Dusseldorf. Pokud si s sebou vezmete 129 000 Euro, může být váš.
Zda budou JetLev využívat také záchranáři, jak Li doufá, nebo zůstane jen u hračky ke kratochvíli, ukáže budoucnost.
Další, dnes již klasická, létající košťata:
Jak svítí hodinky
Autor: Jan Turoň (22.02.2017)
Inteligentní paruka naviguje pomocí GPS
Autor: Josef Pazdera (29.11.2013)
Levný kapesní přístroj na koukání skrz zeď
Autor: Josef Pazdera (01.07.2013)
WiSee - nová technologie čtení našich gest
Autor: Josef Pazdera (05.06.2013)
Kritické momenty kosmonautiky díly 11 – 14
Autor: Ondřej Šamárek (14.12.2012)
Diskuze:
Prakticka vyuzitelnost
Karel Š,2011-02-01 23:44:57
Vzhledem k vysce az 10 m s tim jde mit nad vodni hladinou docela prehled, ale jinak si clovek musi dat sakra bacha aby se s tim nedostal nad neco ziveho, pokud z toho tedy nechce udelat neco utopeneho. Takze o pouzitelnosti pro zachranare mam sve obavy, nehlede na to ze za 129000 Euro se da poridit myslim mnohem uzitecnejsi vybava.
Voda je stlačitelná
Ondřej Zeman,2011-02-01 20:29:58
Akorat za beznych podminek jde o nepatrne hodnoty. Pokud by nekdo chtel stlacit objem vody o jedno procento, potrebuje na to tlak cca 20 MPa. Ve vodnich rezackach pouziva pracovni tlak az 600 MPa, takze tam to stlaceni vody jde uz do do radu desitek procent (nejde to pocitat linearne, samozrejme)
Zařízení pracuje s tlakem 1MPa
Josef Pazdera,2011-02-02 07:58:46
V tryskách pohánějících vodní stkútr (jehož je zařízení obdobou) by mohly připadat v úvahu tlaky až okolo jednoho MPa. Faktický tlak by měl být zhruba poloviční, protože jinak prý by pilot na "ztvrdlé hadici visel jako na prkně. Za podmínek, které připadají v úvahu se voda považuje za nestlačitelnou.
Stlačitelnost
Petr Kočárník,2011-02-02 09:26:11
Součinitel objemové stlačitelnosti úzce souvisí s rychlostí zvuku. Za kritérium stlačitelnosti se v mechanice tekutin považuje změna hustoty větší než 5% čemuž odpovídá rychlost proudění cca 0.3 Ma. Protože rychlost zvuku ve vodě je cca 1500m/s, efekty stlačitelnosti se projeví až od rychlosti proudění cca 500m/s.
tlak
Petr Kočárník,2011-02-02 10:22:47
Potřebný tlak je zde dán zejména tlakovou ztrátou ve výstupní trysce, která souvisí hlavně se zmenšením průřezu a kvadrátem rychlosti proudění. Pro udržení chlapa o 100kg je nutný hybnostní tok cca 1000N, což by se dalo realizovat např. objemovým tokem 10litrů/s při rychlosti 100m/s. Jestliže je např. poměr průměrů v trysce 0.1 a vrcholový úhel kužele trysky je 20°, pak ztrátový součinitel dle tabulek činní cca 0.1 a výsledná tlaková ztráta v trysce je 0.5 MPa. Podle videa se mi však zdá, že výstupní rychlost je menší a objemový tok je patřičně vyšší. To se projeví ve významném poklesu tlakové ztráty.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce