První elektromobil značky Ford  
Včera automobilka Ford představila v Las Vegas svůj nejtišší vůz. Focus Eletric je prošpikován elektronikou, je „rychlonabíjecí“, ujede 160 kilometrů a na trhu bude koncem tohoto roku.

 

Zvětšit obrázek
První Fordův prodávaný elektromobil.

Zbrusu nový elektrický Ford Focus předvedl na Mezinárodním veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas v Nevadě prezident Ford Motor Company Alan Mulally. Přítomným novinářům ale odmítl upřesnit, jaký typ karoserie bude auto mít a neřekl ani kolik bude stát. Mluvčí automobilky potvrdil, že nový Ford Focus Electric v dojezdu na jedno nabití předčí podobná vozidla od konkurence, například Nissan Leaf, jehož dojezd je okolo 100 km.

Lithium-iontové baterie v modelu Focus mají udělovat vozu maximální rychlost 136 kilometrů za hodinu. Plné nabití z domácí nabíjecí 240voltové stanice se má stihnout během tří až čtyř hodin, což je polovina času, kterou na to potřebuje „Japonec Leaf“. Podle Mulallyho plná baterie samozřejmě není totéž jako plná nádrž, ale nemuset nikdy k benzince za nějaké to omezení podle něj rozhodně stojí. Nový Fokus je údajně koncipován tak, aby pokryl standardní denní požadavky většiny Američanů.


Zdá se, že Ford svou strategii - nejít do hybridního motoru, ale orientovat se na čistou elektriku, zvolil dobře. Zájem spotřebitelů o duální pohon klesl a s ním i tržby za tento typ aut. Zatímco ještě předloni se na celkovém objemu prodeje aut hybridy podílely 2,8 procenty, loni jen 2,4 procenty (podle Atodata). Rychlejšímu zavádění elektromobilů zatím brání nedostatečná síť veřejných nabíjecích stanic. V celých Spojených státech jich je pouze 1 800. To se ale má rychle změnit a během příštích 18 měsíců má počet přípojných stanic dosáhnout počtu 12 000.

 

Zvětšit obrázek
Alan Mulally, president Ford Motor Company pózuje pro novináře na výstavě v Las Vegas Hilton.

Konkurenční automobilka Nissan je v zavádění elektromobilů rychlejší. Svůj první elektrický Leaf předala zákazníkovi v San Francisku již minulý měsíc. General Motors již také začal s prodejem svých hybridních aut Chevrolet Volt. Toyota plánuje uvést na trh novou verzi populárního hybridního Priuse toto pondělí v pořadu auto Detroit.
Fordův Focus Electric je jedním z pěti hybridních, nebo plně-elektrických modelů, které tato automobilka plánuje během dvou let uvést na americký a evropský trh. V loňském roce začala s elektrickým vanem Transit Connect Electric. Letošní novinka - osobní čtyřdveřový ford Focus Electric se má montovat v Michiganu, kde se vyrábí klasická benzínová verze. Kde se budou montovat auta pro evropský trh zatím není rozhodnuto.

Ford Electric bude již vybaven inteligentní technologií, takže řadu příkazů bude moci řidič zadávat hlasem. Palubní deska bude mít místo tlačítek dotykový displej, navigační systém bude samozřejmostí. Pro elektromobil jsou již vyvinuty aplikace (MyFord Mobile), které umožňují řidiči například na dálku sledovat a kontrolovat úroveň nabití baterie. Domácí nabíjecí stanice pro Focus má zabudovanou funkci, vyvinutou společností Microsoft, která umožní nabíjet vozidlo v době mimo špičku, kdy je elektřina nejlevnější.

Pramen: AFP

VIDEO: Dotykový displej, MyFord Mobile,…

 

 

 

 

Datum: 09.01.2011 01:28
Tisk článku

Související články:

Jízdu na červu neprovozují jen Fremeni z Duny     Autor: Jaroslav Petr (28.08.2024)
Gigantický automatický přepravní systém propojí Tokio a Ósaku     Autor: Stanislav Mihulka (28.06.2024)
Systém AUAR využívá mikrotovárny k rychlejší a levnější stavbě domů     Autor: Stanislav Mihulka (21.04.2024)
Autonomní bagr postavil masivní 6metrovou zeď     Autor: Stanislav Mihulka (24.11.2023)
Čína předala umělé inteligenci kontrolu nad průzkumným satelitem. A děly se věci     Autor: Stanislav Mihulka (19.04.2023)



Diskuze:

Topení

Ondi Vo,2011-01-10 11:29:45

Celkem najisto musí být v elektromobilech nainstalováno nezávislé vlastní topení na naftu. Dneska se takoví montují jako přídavná topení. Ten tepelný "odpad" u elektromobilu by na vytápění zcela jistě nestačil.
Osobně si myslím, že elektromobily mají šanci pouze ve formě "nákupních vozíků", taxíků a nebo dodávek pro lokální požití s akčním rádiem kolem dvaceti-třiceti kilometrů.

Odpovědět

Trochu zavádějící název článku

Tomáš Kohout,2011-01-10 08:05:17

Kdysi jsem četl na internetu o prototypech elektromobilů, které dělal ještě starý pan Ford. Bohužel tím, že se teď Ford opět k elektromobilům vrátil, tak samozřejmě google dává všechny odkazy jenom na tuto novinku a původní články zapadly někde v balastu internetu.

Odpovědět


Ford nikdy elektromobily neměl v nabídce, je první

Josef Pazdera,2011-01-10 09:34:39

Na přelomu 19. a 20. století spalovací motor byl v plenkách a tak elektromobily měly šanci uspět. Dva z největších průmyslníků té doby Henry Ford a Thomas Edison, skutečně plánovali spolu elektromobily vyrábět. Ford přišel se svým zcela elektrickým modelem Ford Ecostar, také jej vyrobil (o počtu kusů se vedou spory) . Rozhodující ale je, že Ford tyto vozy neměl v nabídce a nikdy je neprodával. Proto nyní svět i manažeři firmy hovoří o „prvním“.

Odpovědět


Souhlasím se zavádějícím názvem

Vít Koňařík,2011-01-11 11:12:07

Takovým zakopaným průkopníkem bylo rozhodně ev1 od GM
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_EV1
A nebo přímo ford: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Ranger_EV
(od každé automobilky z koncernu bychom našli jeden kousek z té doby)

V podstatě pouze oprášily starý projekt a udělaly kolem toho obrovský marketingový cirkus. Kdo chce vědět víc doporučuji film "Who killed the electric car" http://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

Odpovědět

Topení & spol.

Jan Jaroš,2011-01-09 22:45:47

Mimochodem, tuší někdo jak je tam řešené topení? Bere si to nějak odpadní teplo z motoru (nějaké tepelné ztráty tam asi budou taky), nebo to je čistě z baterií? A o kolik se pak sníží dojezd, když bude třeba v zimě pár stupňů pod nulou?
A totéž klimatizace...

Odpovědět

chybka

Jiří Štros,2011-01-09 14:44:04

nejtišší. jinak vydařený článek.

Odpovědět

Hezké...

Jan Jaroš,2011-01-09 10:22:02

Hezké, ale chybí mi informace o ceně vozu, o životnosti baterií a o tom, kolik bude stát jejich výměna. Je mi jasné, že to asi autor článku neví, ale bohužel tahle data jsou, pokud vím, u elektromobilů většinou kamenem úrazu a proto jsou podle mě klíčová... :-(

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz