Jedním z faktorů, který by v budoucnu mohl významně ohrožovat rozvoj nejen České republiky, je malý zájem mládeže o studium náročných technických a přírodovědných oborů. Pokud chceme udržet a dál zvyšovat technologickou vyspělost a rozšiřovat naše poznání přírodních zákonitostí ovládajících svět okolo nás, potřebujeme mít v této oblasti dostatek zvídavých zájemců. Velmi důležitým prvkem, který míru zájmu o technické a přírodovědné poznání ovlivňuje, jsou kvalitní a zaujatí učitelé základních a středních škol. Jednou z možností jak takové učitele získat, je poskytnout jim inspirující možnost přímého kontaktu se současným vědeckým výzkumem v dané oblasti.
Toho si je vědoma i laboratoř CERN a proto již řadu let pořádá „Národní učitelské týdny“ - týdenní pobyty zejména středoškolských učitelů fyziky ze spolupracujících zemí v laboratoři CERN. Pomocí přednášek a návštěv příslušných experimentálních zařízení se pedagogové seznámí s experimenty, na nichž laboratoř CERN pracuje. Přednášky jsou v jejich rodném jazyce prezentovány vědci z dané země, kteří se podílejí na projektech. V angličtině pak velmi přístupnou formou přednášejí odborníci odpovědní za učitelské programy. Pedagogové jsou tak celý týden v přímém kontaktu s řadou fyziků, kteří v CERNu pracují a mohou s nimi diskutovat. Zažívají atmosféru na tomto špičkovém pracovišti, kde lze například v jídelně potkávat světoznámé odborníky, mezi nimiž jsou i nositelé Nobelovy ceny.
Přednášky učitelům poskytují zajímavé informace o historii a úkolech laboratoře CERN, výzkumech, které se zde provádějí. Umožňují jim prohloubit znalosti o standardním modelu hmoty a fyzikálních interakcí, jenž je současnou teorií popisující struktury hmoty. V programu jsou i praktická cvičení, například stavba jednoduché mlžné komory pro detekci nabitých částic. Úkolem není naučit účastníky částicovou fyziku, což za tak krátkou dobu ani není možné. Nejde ani o snahu významně rozšířit výuku tohoto oboru na základních či středních školách. Cílem je, aby si učitelé sáhli na jedno z odvětví moderní vědy a přenesli na své žáky zkušenost, že fyzika není uzavřeným souborem pavučinami opředených znalostí omílaných v učebnicích. Naopak, že je v ní obrovské množství otevřených otázek, na které zatím neznají odpovědi ani ti nejchytřejší z vědců. A že k řešení tajenek mohou v budoucnu přispět právě někteří z nich. Dobrý učitel i ty, pro něž se fyzika nestane koníčkem či povoláním, dokáže přesvědčit, že jde o vědu užitečnou a zajímavou. A tak se díky Národním učitelským týdnům vlastně obracíme k žákům pedagogů, kteří se jich účastní. Mohou tak zasvěceně diskutovat se studenty o často medializovaných novinkách z experimentů LHC, což nepochybně přispěje i k jejich autoritě.
S kolegy Jiřím Dolejším z MFF UK a Jiřím Ramešem z FzÚ AVČR jsme v roce 2010 již po třetí rok pomáhali organizovat Český učitelský týden. V minulých letech se díky osvícené sponzorské podpoře kraje Vysočina podařilo jeho učitelům zorganizovat akci pro zhruba čtyřicet účastníků a pro dopravu využít autobus. Cestou do Ženevy a zpět tak mohly navštívit nejen historické a přírodní pamětihodnosti ale také zajímavosti technické. O prvním ročníku jsem na Oslovi psal zde a fotografie pořízené učiteli v ročníku druhém jsem využil v několika článcích o fyzice, která se v laboratoři CERN dělá. Loni se bohužel sponzor nenašel a tak byla akce pořádána jen zhruba pro polovinu účastníků a bez autobusu. Tentokrát proběhl Český učitelský týden i v jiném termínu. Místo jara se konal těsně po Mikuláši a tak jsme trochu trnuli, zda se nám podaří i přes extrémní výkyvy počasí se do Ženevy dostat.
Tentokrát účastníci měli možnost navštívit pracoviště tří experimentů LHC. Podívali se do řídícího střediska největšího experimentu ATLAS a u experimentu ALICE se kromě velínu dostali i do místností, kde je základní část elektroniky dodávající energii a kontrolující detektory. Navštívili také iontové zdroje produkující ionty vodíku a olova pro lineární urychlovač, který slouží jako první stupeň celého systému urychlovačů, jenž končí u LHC. Hlavně u atomu olova bylo zajímavé se dozvědět, jak se postupně docílí očesání úplně všech elektronů z jeho obalu. Zajímavá byla i prohlídka úplně nové audiovizuální expozice CERNu v pavilonu pro veřejnost.
I tentokrát nám to s termínem vyšlo perfektně. Srážení jader olova na urychlovači LHC skončilo v pondělí po našem příjezdu do CERNu. Provoz celého zařízení se zastavil kvůli vánoční přestávce. Začátkem letošního roku proběhnou kontroly a testy. Po nich se urychlovač opět naplno rozběhne a bude zase srážet protony s kinetickou energií více než 3 500 krát větší, než je energie odpovídající jejich klidové hmotnosti. Počet shluků urychlovaných protonů i jejich počet v těchto shlucích se bude stále zvyšovat. Tím bude růst i celková intenzita obou svazků, počet zaznamenaných srážek a pravděpodobnost, že zachytíme některou z těch vzácných, při kterých vznikne třeba nějaká nová exotická částice.
Řídící místnost experimentu ALICE. | Chlazení mlžné komory je třeba zajistit pomocí suchého ledu. |
Vánoční přerušení činnosti urychlovače umožnilo návštěvu experimentů v podzemí. A tak se nám poštěstilo dostat se až těsně k druhému největšímu experimentálnímu zařízení CMS. S hmotností 12 500 tun je nejtěžším detektorovým systémem na LHC. Jeho cíle jsou podobné jako u experimentu ATLAS, tedy hlavně hledání nových těžkých částic, jako je třeba Higgsův boson nebo supersymetrické částice. Vstup k experimentu CMS je vzdálen od hlavního areálu CERN, takže jsme pro cestu k němu využili mikrobus. Nejdříve jsme si prohlédli kontrolní místnost, pak si před vstupem do podzemí nasadili nevyhnutné ochranné přilby a poté už výtahem hurá dolů. Vše se pomocí fotoaparátu snažila zdokumentovat Markéta Baňková, autorka pěkné knížky bajek o fyzice „Straka v říši entropie“, která také byla - alespoň na dva dny - účastnicí našeho poznávání laboratoře CERN. Děkuji jí i jejím kolegům za možnost zveřejnit několik záběrů, které pořídili.
Vybrat si tu správnou přilbu… (foto: M. Baňková) |
…pak výtahem dolů k experimentu CMS. (foto: M. Baňková) |
V podzemí žasneme nad obrovskou detekto- rovou sestavou s hmotností 12 500 tun. (foto: M. Baňková) |
Důkaz, že jsme tady opravdu byli. (foto: M. Baňková) |
O jednom z úspěchů experimentu CMS - prvnímu pozorování produkce Z bosonů ve srážkách olova jsem už na Oslovi informoval (zde). Další odborný článek, který uveřejnil mezinárodní vědecký tým spolupracující na tomto projektu, informuje o výsledcích při hledání mikroskopických černých děr, tedy hypotetických a mezi veřejností velice populárních objektů. Okamžitě by se vypařovaly Hawkingovým zářením. Srážky, ve kterých by vznikla a vypařila se mikroskopická černá díra, by měly charakteristické vlastnosti. Mělo by jít o případ, kde by byl větší počet výtrysků částic vyzářených zhruba izotropně do všech směrů. Je však pochopitelné, že takové případy mohou s jistou pravděpodobností vznikat i náhodně, bez vzniku mikroskopické černé díry. Detektor CMS takové studoval a zatím se ukazuje, že jím doposud nashromážděný počet případů odpovídá předpovědím počtu náhodně, klasickým způsobem vzniklých srážek s izotropní produkcí výtrysků částic. Takže při současné statistice se zatím žádné mikroskopické černé díry nepozorují. Lze pouze určit maximální možnou hodnotu pravděpodobnosti jejich vzniku a ta omezuje platnost některých hypotetických modelů předpokládajících existenci těchto objektů. Podrobnosti si zájemci mohou přečíst v tomto článku.
Jak už jsem se snažil naznačit, hlavním úkolem Národního učitelského týdne v laboratoři CERN je motivovat prostřednictvím učitelů žáky pro zájem o přírodovědné a technické poznání. Což je v současnosti kritické pro získání dostatečného počtu vzdělaných odborníků a udržení technické vyspělosti nejen Česka ale i celé Evropy. Po svém návratu mohou o svých zkušenostech a všem, co viděli, diskutovat nejen s kolegy, ale hlavně s žáky a studenty. Možná se pak spolu vypraví na exkurzi do laboratoře CERN či na jiné zajímavé vědecké pracoviště v zahraničí nebo u nás. Doufám, že možnost poznání laboratoře CERN zaujme i další učitele a v tomto roce se k nám připojí. Snad se nám akce podaří opět zorganizovat. Zde jsou podrobnosti o předchozích týdnech.
Kromě dalšího vzdělávání učitelů je důležitá i propagace vědy mezi mládeží. Koncem roku se pro studenty Gymnázia v Praze – Bohnicích uskutečnila přednáška o jaderné fyzice a novinkách z CERNu. Možnost zorganizovat zajímavé fyzikální přednášky pro střední školy nabízí i FJFJI ČVUT.
Studenti Gymnázia v Praze – Bohnicích na přednášce o experimentech na urychlovači LHC.
Děkuji za možnost využití řady fotografií pořízených učiteli během Českého učitelského týdne.
Na závěr připojuji osobní přání šťastného a úspěšného nového roku autorům Osla i všem jeho čtenářům.
Chytili v CERNu novou přízračnou částici?
Autor: Stanislav Mihulka (02.11.2018)
Restartovaný LHC pokořil světový rekord v energii sražených částic
Autor: Stanislav Mihulka (23.05.2015)
První srážky s energií 13 TeV na urychlovači LHC
Autor: Vladimír Wagner (23.05.2015)
Hrozí podivnůstky v americkém urychlovači RHIC?
Autor: Stanislav Mihulka (14.02.2014)
Diskuze: