V časopise Medical Hypotheses rozvíjí turecký lékař Kemal Irmak zajímavou teorii o tom, jak může dojít k početí dítěte bez toho, že by žena musela podstoupit pohlavní styk (nebo jeho náhražku v podobě metod asistované reprodukce – např. oplození ve zkumavce).
Irmak vychází z toho, že lidská embrya mohou v těle matky splynout a vytvořit tzv. chiméru. Dochází k tomu sice poměrně vzácně, ale na druhé straně zřejmě mnohem častěji, než jsme si ještě nedávno mysleli. Z vaječníku se uvolní místo jednoho vajíčka hned dvě a obě jsou následně při pohlavním styku oplodněna spermií (každé vajíčko jinou).
Ve většině případů se následně narodí dvojvaječná dvojčata. Výjimečně ale oba zárodky v časném stádiu vývoje splynou a obě dvojčata vytvoří jediné společné tělo. Rozmístění buněk každého dvojčete v těle takto vzniklé chiméry je náhodné. Některé tkáně i orgány mohou „patřit“ jen jednomu z dvojčat, jiné zase jeho sourozenci a další jsou namixované z buněk obou sourozenců.
Irmak vychází z předpokladu, že takhle mohou vzniknout i chiméry spojující zárodky odlišného pohlaví. V těle chiméry jsou uvězněni bratr se sestrou. I takové chiméry už byly odhaleny, takže ani v tom si Irmak nevymýšlí. Podle Irmaka může teoreticky dojít k tomu, že je většina organismu chiméry tvořena buňkami sestry a dítě se vyvíjí jako dívka. V místě tvorby pohlavních žláz se ale prosadí i buňky bratra. Na jedné straně těla se z nich vytvoří varle. Na druhé straně se vytvoří vaječník. Taková chiméra má oba typy pohlavních žláz – varle i vaječník – a je proto hermafroditem. Tento typ hermafroditismu už byl rovněž velmi vzácně pozorován.
Irmak předpokládá, že vývodné cesty se vyvinou jen u vaječníku, který je díky tomu obdařen vejcovodem a dělohou. U varlete se vývodné cesty – chámovody a přídatné žlázy – nevyvinou. Navenek tedy nic neprozrazuje, že tento člověk je oboupohlavní chiméra a hermafrodit. Vypadá jako žena.
Po dosažení puberty zahájí obě pohlavní žlázy činnost. Vaječník uvolňuje zralá vajíčka, ta putují do vejcovodu a dělohy, kde bez oplození zanikají. Spermie vznikající ve varleti mohou unikat do pánevní dutiny. Vejcovod má schopnost nasát objekty z pánevní dutiny. Zachytí vajíčko a může k němu nasát i nějakou tu spermii. Tak může dojít ve vejcovodu k oplození a vzniku embrya. To pak v děloze dokončí vývoj a k velkému překvapení matky a celého okolí se narodí dítě. S matkou nemusel obcovat žádný muž, neboť otec dítěte se skrývá uvnitř těla matky (tedy aspoň jeho varle). Z ryze biologického hlediska je tedy dítě počato při incestu.
Realizace Irmakem nastíněného scénáře je mimořádně nepravděpodobná. Ale vědci, jak známo, mají velké problémy s tím, aby dokázali, že něco se stoprocentní jistotou nenastane. Totéž platí o početí dítěte bez pohlavního styku či jeho náhrady asistovanou reprodukcí. Je to krajně nepravděpodobné, je to téměř nemožné, ale úplně vyloučit to nemůžeme.
Pramen: Medical Hypotheses
Čtyři z deseti "Ts" žen mají HIV
Autor: Josef Pazdera (19.04.2021)
Kariérní postup doprovází zmenšení mozku
Autor: Josef Pazdera (17.04.2021)
Intersex jako norma
Autor: Jaroslav Petr (14.10.2020)
Hra s čísly o stabilitě stejnopohlavních svazků
Autor: Miloslav Pouzar (28.11.2018)
Když do změny pohlaví promlouvá osahávání
Autor: Josef Pazdera (06.01.2016)
Diskuze:
Trochu se zapomíná
Jan Novák2,2010-12-23 19:22:27
na scénář, který vyplývá z Bible. Ježíš na zem přišel, tedy měl předlidskou existenci, byl "provorozeným z andělů", stejně i ze země po svém vzkříšení odešel, takže jeho existence stále trvá. Nemusel být tedy počat ve smyslu začátku jeho osobnosti, jednalo se pouze o jeho transformaci do pozemských podmínek. "Početí" je tedy třeba chápat pouze jako počátek jeho pozemské existence, nikoliv ve smyslu splynutí genetických informací Boha a Marie. Tuto myšlenku lze podpořit na základě dalších logických úvah. To, aby Bůh spojil své geny s geny Marie je nepravděpodobné, neboť takové nerovné spojení vždy zavrhoval (viz andělé před potopou, kteří zplodili se ženami defektní tvory zvané nefilim nebo anakim). Dále zplození potomka s nedokonalou ženou by dalo vzniknout nedokonalému potomkovi; nedokonalému sice jen z poloviny, ale i kdbyby z jedné tisíciny, jde stále o nedokonalost.
Úloha Marie bude spočívat zřejmě jen v roli jakési náhradní matky. Snad jen poskytla tělo - "hardware", možná i včetně jakési platformy operačního systému - vajíčka oproštěného od jádra se svou částí genetických informací. Ježíš jako osoba byl již hotový dříve, jeho "software" bylo třeba pouze "přehrát" z duchovní sféry na pozemskou platformu.
námet do hororu
Martin Smatana,2010-12-22 18:58:13
Námet obojpohlavnosti a oplodnenia seba samej vlastnými spermiami použil Dean Koontz v horore, ktorý vyšiel v českom preklade ako "Místo zla". Narodili sa z toho dvojičky - dievčatá, ktoré dokázali vidieť očami iných bytostí. Kto má rád tento žáner, nech si prečíta, odporúčam.
Mnohe by to vysvetlilo
Marek Fucila,2010-12-20 10:13:58
...no a potom by panna Maria mohla byt z polovice pan Marian.:-)))
Pokud jde o početí jejího Prvorozeného,
Miroslav Zapletal,2010-12-20 20:57:12
tak obě hypotézy, které k tomu byly diskutovány už v průběho prvního století (totiž početí z Ducha svatého a početí z nemanželského styku) nabízejí dostatečné a jednodušší (a tedy přijatelnější) řešení této otázky než hypotéza sebeoplození.
Dejme tomu,
Miroslav Zapletal,2010-12-18 18:48:27
že by se mohl takový nebo podobný případ někdy vyskytnout. No a?
Zdeňka Šlapanská,2010-12-18 17:50:20
pokud by ženské i mužské pohlavní orgány byly funkční, byly by funkční i přidružené žlázy produkující hormony a požadující produkci konkrétních hormonů po mozku (stručně řečeno).
Pokud by se tedy takto vzácná chiméra narodila, bylo by pravděpodobně nutné vybrat jedno pohlaví a umělými hormony jej podpořit a to druhé naopak potlačit, aby jedinec neměl problémy. Ženské hormony by pravděpodobně nedovolily produkci reprodukce schopných spermií a mužské vývoj vajíček a menstruační cyklus (mužské hormony 'na svaly' u kulturistek často menstruační cyklus blokují).
Bez lékařského zásahu ty tedy případná chiméra nebyla plodná ani jako muž, ani jako žena.
Nevím, jestli byl popsán případ takto oboupohlavní chiméry, pravděpodobně by musela celý život brát hormony podobně, jako jej musí brát jedinci při změně pohlaví. Zde by byl účel podobný - potlačit jedno a podpořit druhé pohlaví. Narozdíl od transsexuálů by ale chiméra po tomto zákroku mohla být plodná.
Má to jeden háček
Wernher Molders,2010-12-18 07:51:13
Hm, nejsou muži kteří mají varle či varlata v břišní dutině neplodní ? Vždyť pokud by tento tvor měl varle v pánvi, tak by sperma nemohl dozrát. ČI se pletu ? Jedna má spolužačka kdysi mluvila o její kamarádce, která prý byla hermafroditní. A to co mi říkala, by sedělo podle popisu toho turka. Tím netvrdím že si ze mně spolužačka neutahovala nebo že nekecala. Jen mě ten popis těch určitých vlastností vytáhl na mysl to, co už jsem slyšel. Jednoduše si myslím, že takový člověk by nebyl reprodukce schopný. A výron semene do dělohy je sice technicky totéž jako vaginální oplodnění, ale nevím, no. To už bych věřil že vedle "pochvy" by se bimbal šourek s varletem, nebo nějaký takový výrůstek. Děkuji za trpělivost.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce