Místo klasického převodu hnací síly pomocí řetězu a ozubeného kola má nový systém na každé straně lanko a kladku. Otáčením pedálů se převádí síla pomocí kyvných ramen na pohyb vpřed a vzad. Během jednoho půlkruhu rameno táhne za lanko, které je natočeno okolo bubnu zadního kola a tak jej přinutí se otáčet. Zatímco rameno na jedné straně pedálu pohybem vpřed lankem kolo roztáčí, druhé rameno se pohybuje vzad, lanko na této straně kola povoluje a to se na buben zadního kola navíjí. Cyklickým střídáním těchto pohybů se zadní kolo setrvale roztáčí.
V Itálii předvedené kolo disponovalo 19 rychlostmi. Změna převodu se provádí pootočením rukojeti na pravém řídítku. Při řazení se pohybuje kladka hřídele nahoru a dolů po rameni výstředného disku. Kladku je možno přesouvat mezi 19 zářezy. Nastavením výšky kladky se mění vzdálenost mezi středem otáčení a hřídelem. Na rozdíl od klasických přehazovaček lze u nového kola řadit i tehdy, když zrovna nešlapete a dokonce i když je kolo zcela v klidu. Výhodou systému je, že jeho části lze snadno zaměnit za tvarově jiné (s různými výstřednými disky) které lépe odráží momentální potřebu – podle toho zda hodláme závodit, nebo se jen rekreačně projíždět.
Řazení
Zadní kolo lze vyměnit během několika vteřin aniž bychom si při tom rozhodili systém pohonu. Hnací lanko je ze speciálního polyetylénu ( HDPE). Nekoroduje, odolává blátu, vlhkosti a nic mu neudělá ani písek. Jaká je jeho životnost tvůrci neuvádějí. Dalším kladem kola je, že si na něm zašpiníte nohavice od naolejovaného řetězu. Lanka jsou totiž suchá, mazat je netřeba.
Výměna kola
Kolo může být šité na míru hendikepovaným. Lanka lze totiž připojit v různých pozicích a ta nemusí být na obou stranách kola stejná. Tím lze kompenzovat stavy, kdy jezdec má jednu nohu „silnější“, nebo delší. Konstruktéři tvrdí, že životnost jeho komponent bude delší než jaká je u běžných jízdních kol. Například proto, že řetězy jsou náchylnější k opotřebení otěrem, než tento systém. A také proto, že toto řešení snižuje počet dílů ze kterých je kolo vyrobeno. Podle údajů výrobce byl celý systém testován na zkušební stolici a ukázalo se, že jedna sada lanek vydrží 10 000 km. Po jejich výměně může celý systém pracovat dál.
Navíjení lanka na střed zadního kola
Další informace: http://www.stringbike.com/
Diskuze:
lepšia manévrovateľnosť
Milan Regec,2010-09-28 21:39:10
Ja len nerozumiem tej lepšej manévrovateľnosti oproti bežným bicyklom. Akosi mi to z princípu toho pohonu nevyplýva.
Achillova pata
Jaroslav Bartoš,2010-09-28 10:08:20
Já bych se obával, že problémy můžou způsobovat spojky v náboji hnaného kola. Při každém šlápnutí se musí zapnout a pak zase rozepnout, a tím se budou rychleji opotřebovávat. U klasického kola je jejich cyklus zapínání mnohonásobně menší.
Proč to dělat jednoduše
Pavel Kolar,2010-09-27 23:54:30
když to jde složitě. Asi největší problém budou praskající lanka. Jako hříčka pěkné, pro praxi nepoužitelné.
Animace
Milda Širda,2010-09-27 12:21:43
V animaci se na předním kole točí i zámek rychloupínacího náboje. Trošku to vzbuzuje nedůvěru ke správnému znázornění pohonu, o který tady jde. Ale ten tak snad funguje i v reálu :) Pardon za mimotématickou poznámku.
Karel Š,2010-09-27 11:49:45
Zdánlivá komplikovanost ze značné části spočívá v tom že mechanismus nejprve převádí točivý pohyb na posuvný a pak zpátky - přičemž ten první převod není technicky nezbytný, je jen poplatný tomu na co jsou lidé u kola zvyklí. Pokud tam místo šlapek od kola dáme "stepper", vznikne věc o krok jednodušší a mnohem elegantnější - akorát že si zarytí příznivci klasické cyklistiky budou stěžovat že se na tom určitě bude špatně jezdit.
tocivy/posuvny
M D,2010-09-27 13:00:51
Ten prevod neni zbytecny. Predstavte si, ze mate naslapny pedal a slapnete na nej dolu a pak ho chcete tahnout nahoru. Nepoznate, v jakem okamziku jste dosahnul dole minima a kdy mate zacit tahnout zase zpet nahoru. U toho tociveho pohybu tenhle problem neni.
Karel Š,2010-09-27 21:43:46
Dosáhnout minima netřeba - tomu cvrčkovi na zadním kole je jedno jak daleko ho táhnu. Aby se zabránilo přetočení stačí mechanická zarážka na konci dráhy. A vytáhnout nahoru to může pomoct pružina která v tom cvrčkovi stejně už je a stará se o to aby bylo lanko napnuté.
Naopak, dá mi to možnost šlapat třeba "jen trochu" nebo třeba i jen jednou nohou pokud jedu po rovině a nepospíchám - nebo naopak zabrat oběma nohama najednou pokud potřebuju rychle přidat, navíc mám i možnost šlapku zvedat mnohem rychleji než jsem ji dával dolů.
Tak částečně
Jirka Niklík,2010-09-27 22:24:20
Jako dítě jsem měl šlapadlo, kde byly 2 tlačné pedály spřažené táhly se zadnim kolem, kde byla jakási "klikovka", volnoběh to nemělo. Jízda na tom byla k vzteku, člověk nikdy nevěděl, jestli se mu to rozjede dopředu nebo dozadu, a jakmile zrychlil, přestal se dobře synchronizovat a začal "brzdit motorem", tedy šlapat proti, prostě děs. V článku popisovaný systém by to krásně řešil, ale:
závodníci tahají za pedály opravdu intenzivně, nepadá v úvahu aby to řešila nějaká pružina, se kterou by se přetahovali. V tom popsaném systému se tahat dá, protože se vlastně pomáhá pedálu na druhé straně. Ve chvíli, kdy by ty pedály byly nezávislé, tak tahle možnost prostě padne. Možná rovnoběžné pedály spřažené taky lankem přes kladku..? Nebo 4 cvrky a každý pedál by byl napojený na 2 ? :-)
Jak s tahem?
Martin Slíva,2010-09-29 11:20:28
Nějak mi není jasné, jak na tom kole by fungoval tah. Z toho co vidím na animacích mi přijde že to nejde.
Takže jeko rekreační kolo konccept vypadá zajímavě. Možná je to tím, že autoři jsou z rovinatého Maďarska a s kopcy nemají zkušenosti.
Malý rozsah převodů
Michal Bičan,2010-09-27 08:13:53
Kolo má zbytečně velký počet převodů, ale malý celkový rozsah převodů 2,5 pro srovnání Shimano 3x9 má asi 5,5.
Jemnější regulace
Petr Kr,2010-09-27 13:49:01
Kolo poskytuje jemnější změny mezi převody, takže proto 19 rychlostí. Ale to Shimano má sice teoreticky větší počet rychlostí, ovšem prakticky asi velké zadní a velký talíř nebo nejmenší zadní a nejmenší talíř bude podobné jako střední talíř a střední zadní kolečko. Prostě některé kombinace se tzv. překrývají a prakticky je z 3x9 vlastně 3x6. Proto jsou při klasickém řazení velké skoky v převodech a tím velký celkový rozsah. Tady dle mne jde spíše o princip a větší rozsah by se také dal asi realizovat, ovšem s předností jemnějších změn.
Michal Bičan,2010-09-27 15:23:58
Shimano ve skutečnosti má ještě méně než 3x6, já mám osmikolečko a to má 12 nepřekrývajících se převodů, předpokládám, že devetíkolečko bude mít maximálně 14. Pro mě je rozsah nejdůležitější a proto bych si to nekoupil. Možnost pro vylepšení rozsahu tam jednoznačně je. Hlavně v oblasti těžších převodů, podle obrázku by se dala kladka posunout ještě mnohem blíže ke středu a tím udělat těžší převody.
Taky nějak nechápu, proč jsou tam dvě lanka vedle sebe, jedno by stačilo, bylo by to celkově menší, lehčí a bylo by tam menší tření a díky menšímu navijáku by se i dozadu mohla vejít kotoučovka.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce