Létající auto je produktem massachusettské firmy Terrafugia, která si nechala školit konstruktéry v MITu (Massachusetts Institute of Technology). Má registrovanou ochrannou známku Transition. Na jeho výrobě má participovat firma Ford.
Svému výtvoru jeho tvůrci neříkají létající auto, ani autoletadlo, nýbrž razí pro něj termín „letadlo pro silnici“ nebo „silniční letadlo“. Motor tohoto přibližovadla se spokojí s běžným bezolovnatým benzínem a pro pozemní provoz i ve vzduchu slouží jedna pohonná jednotka. Tou je osvědčený stokoňový motor Rotax 912S. Silniční spotřeba se pohybuje okolo 8 litrů (v dálničním provozu 7,84 litrů) na sto kilometrů. Uveze dvě osoby a užitečný náklad je 195 kg.
Vozítko je schváleno k provozu jako tzv. LSA , neboli lehké sportovní letadlo. Nádrž o obsahu 76 litrů dovoluje překonávat vzdušné vzdálenosti až 750 km. Maximální letová rychlost je 185 kilometrů v hodině a startovat může z dráhy dlouhé 600 metrů.
Se složenými křídly se stroj vejde do běžné garáže a po silnici se s ním jezdí jako s klasickým čtyřkolovým automobilem. Letadlo z něj uděláte během 15 vteřin a nemusíte při tom ani vystoupit z kabiny. Pasažéři sedí vedle sebe a v kokpitu mají v místě ramen k dispozici 1,3 m. K legálnímu startu ale bude potřeba dojet po „čtyřech“ na nejbližší letiště, protože startovat ze silnice předpisy dovolují jen na Aljašce. Lze ale tušit, že tam kde má farmář k dispozici půlkilometrovou cestu jen sám pro sebe a kde nebude žalobce…
Určitým problémem při schvalování tohoto vozítka byla jeho hmotnost (600 kg), jež o 50 kg přesahuje limit daný pro lehká sportovní letadla. Federální úřad pro letectví ale nyní povolil výjimku a zahájení hromadné výroby již nestojí nic v cestě. Firma eviduje 70 závazných odběratelů a každým dnem se hlásí další.
Silniční letadélko paradoxně dává osádce v případě poruchy větší šanci na přežití, než jakou poskytují klasická letadla kategorie LSA.
K vybavení patří padák, který posádka může vystřelit a na němž přistane i s celým letadlem. Vyšší bezpečnost při nouzovém přistání propůjčuje stroji kabina. Její klec totiž splňuje podstatně tvrdší bezpečnostní kriteria, která jsou vyžadována pro auta. Jaksi navíc jsou také deformační zóny chránící řidiče aut při čelních nárazech.
Proto také Transition není tak rychlé jako sportovní letadla a také tolik neuveze. Těch zmíněných 195 kg, se kterými se lze dostat do vzduchu, je včetně dvou pasažérů, bagáže a náplně v nádrži. To znamená, že dva průměrně hmotní pasažéři si sebou mohou vzít tak akorát soupravu na golf, lyže nebo vybavení na piknik. Výhodou je, že na provoz není potřeba mít „plnou“ pilotní licenci. Zařazením do kategorie LSA vám k tomu stačí mít nalétáno jen 20 hodin.
Ve „složeném stavu“, tedy pro provoz na silnici, je vozítko 2 metry vysoké, 2 metry široké a 5,7 metrů dlouhé. Po přerodu na letadlo se stroj o deset centimetrů sníží a o 13 centimetrů protáhne. Rozpětí křídel je 8,34 m. Pokud uvažujete o koupi, je potřeba složit zálohu ve výši 10 000 dolarů a při dodání doplatit zbytek do výše $194 000. Zákazníci budou moci se svým "letadlem autit" příští rok. Zakázky se přijímají zde: Terrafugia.
Kredit: Terrafugia |
Ke startu vystačí s půl kilometru dlouhou silnicí.
Pohled do kopkitu
Diskuze: