Slavný Twitter už mnohokrát prokázal svoji drsnou sílu všeobjímající sociální sítě, které si povšimli i sociální vědci, obvykle poměrně odtržení od moderní reality. Posílání tvítů, extrémně krátkých zpráv v SMS formátu, dovede v rozsáhlé pavučině vzájemně propojených odběratelů rozšířit konkrétní názory jako lavinu, která zasáhne množství lidí ohromující rychlostí. To je úplně nová situace, která přináší velmi zajímavý potenciál pro odborníky na lidskou společnost i pro čistě komerční projekty. Lze očekávat, že vření kolem Twitteru inspiruje hlavně lidi z reklamy a marketingu.
Sitaram Asur a Bernardo Huberman, odborníci na modelování sociální chování z HP Labs v kalifornském Palo Alto vymysleli rafinovaný algoritmus využívající data z Twitteru, s jehož pomocí předpovídají, jak nově uvedené filmy obstojí první víkend v kinech. Je nanejvýš pozoruhodné, že přitom dosahují přesnosti 97,3 procent. Dalece tím přesahují tradiční předpovědi úspěšnosti nových filmových trháků. Filmová studia se v současné době spoléhají na prognózy prodeje lístků vycházející z testovacích projekcí a nejrůznějších průzkumů veřejného mínění nebo na data z populární online herní filmové burzy Hollywood Stock Exchange, která svým uživatelům mimo jiné umožňuje sázet virtuální peníze na úspěch nových filmů.
Krátkodobé předpovědi úspěchu nových filmů mají přitom pro studia nesmírný význam. Mohou se totiž na poslední chvíli rozhodnout, jestli ještě vrazí další peníze do velkorysé reklamní kampaně, která by jim mohla přinést další zisky, nebo naopak rychle vycouvají a pokusí se snížit nevyhnutelné ztráty. Je pravda, že studia často předpoví úspěch svého filmu s přesností plus mínus 10 procent, pravidelně ale mívají problémy s předpovědí návštěvnosti dětských filmů, filmů pro teenagery nebo filmů pro diváky se zvláštním vkusem.
Asur s Hubermanem do svých modelů zahrnuli četnost, s jakou jsou filmy nově přicházející do kin zmiňovány na Twitteru a na základě toho dokázali velmi přesně předpovědět tržby dotyčných filmů během prvního víkendu promítání. Povaha tvítů o konkrétním filmu, kterou si badatelé rozškatulkovali jako pozitivní, neutrální nebo negativní, zase velmi přesně předpovídala úspěch filmu během druhého víkendu. Badatelé zpracovali kolem 3 miliónů tvítů, které v průběhu tří měsíců komentovaly celkem 24 filmových novinek, včetně Alenky v říši divů, Avatara nebo Twilight ságy: Nový měsíc. Tržbu sladkobolného dramatu Milý Johne (Dear John) během prvního víkendu promítání předpověděli na 30,71 miliónů dolarů, přičemž ve skutečnosti tento film utržil 30,46 miliónů dolarů. Podobně zázračně přesní byli i v případě remaku zombie hororu George Romera z roku 1973 Podivní (The Crazies), u něhož předpověděli tržby 16,8 miliónů dolarů oproti reálně utrženým 16,07 miliónům dolarů.
Zdá se, že Twitter razantně ovlivní tučný filmový trh, který jen ve Spojených státech představuje miliardy dolarů ročně. Autoři tvítového algoritmu navíc očekávají, že se Twitter nebo nějaký jeho nástupce stane opravdu mocným nástrojem schopným předpovídat nejrůznější společenské jevy počínaje prosazením nové módy až po ostře sledované výsledky voleb. Asi nikoho nepřekvapí, že již podali žádost o patent. Na místě je samozřejmě jistá obezřetnost, protože samotný úspěch Twitteru je z velké části poháněný módní vlnou a tak by se mohlo stát, že Twitter nakonec úspěšně předpoví svůj vlastní pád poté, co členy jeho celosvětové sítě začne bavit něco jiného. Na druhou stranu, vzhledem k lidské povaze lze asi poměrně spolehlivě očekávat, že Twitter nebo jemu podobný nástroj bleskové online konverzace bude bavit velké množství lidí různého věku a společenského postavení i v blízké budoucnosti.
Pro Hollywood je tohle dobrá příležitost ke smíření s internetovou komunitou a možnost vyměnit ubohé špiclování a terorizování koncových uživatelů za dolování cenných informací z jejich každodenní konverzace. To by bylo nejen příjemnější pro obě strany, ale pro filmový průmysl taky rozhodně ekonomicky zajímavější. Zároveň by tahle technologie mohla nakopnout filmová studia směrem ke kvalitnější produkci. Potenciální diváci se teď totiž mnohem rychleji dozvědí, že by je namísto filmového požitku mohla čekat žaludeční nevolnost.
Pramen: Los Angeles Times 2.4. 2010.
Proč jsme všichni nadprůměrní piloti?
Autor: David Melechovský (11.03.2017)
Ryby rozeznají lidské tváře
Autor: Josef Pazdera (10.06.2016)
Přístroj ke čtení myšlenek přímo z povrchu mozku
Autor: Stanislav Mihulka (16.10.2013)
Lidský mozek je zadrátovaný, aby si všímal zvířat
Autor: Stanislav Mihulka (04.10.2011)
Lze poznat mozek psychopata?
Autor: Stanislav Mihulka (27.08.2009)
Diskuze: